2015-10-22, 19:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Herre gud, varför ens spekulera i motiv? Han gillade ju Marilyn Manson enligt Facebook. Case closed alltså!

Skämt åsido, är det bara jag som reagerar på att killen bara har 10 vänner på Facebook varav flertalet tycks vara släktingar? Nog för att alla inte är så aktiva på Facebook men det känns lite oroväckande "ensamt" såhär i efterhand.

Vet någon förresten om han hade gått på skolan i fråga tidigare?
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Med tanke på att han gillade vänsterbandet Rammstein så antar jag att det var det som han lyssnade på.
Ni som kan sånthär, kan MGM ha någon sorts öppen playlist på spotify?
Citera
Medlem
Callightmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kulvert
Källa på det?

Huruvida han har Asperger eller ej är totalt oviktigt eftersom det på intet sätt förklarar det som hänt. Det förstår alla som har fler en två hjärnceller.
Citera
2015-10-22, 19:20
Medlem
utforskas avatar
Vet någon etnicitet på dom två som står på var sida om gärningsmannen på bilden ?
Är dom mörkhyade så är det ju konstigt att han inte högg dom också
Citera
2015-10-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Å andra sidan så var det en annan grupp som gottade sig åt IKEA-morden, det är tyvärr så här det ser ut nu. Empati noll, bara maxad på politiska poänger. Vill minnas att en från SD raljerande om öppna era hjärtan, det var vidrigt. Samma nu.

Det är den styrande makten, som ansvarar över samhällets utveckling, och som bär ansvaret för vad som händer i vårt land. Ett land som förändras så radikalt på så kort tid skapar mycket hat från alla håll och kanter. En ren molotovcocktail. SD är det enda partiet som vill ha ett enat, tryggt och socialt sammanhållet land utan stora motsättningar.
Citera
2015-10-22, 19:21
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anflabeten
Det skulle ha varit intressant att se en rättspsykiatrisk utredning av killen om han hade överlevt. Inte helt ovanligt att den här typen av gärningsmän lider av någon form av störning. Aspbergers låter väl som ett ganska troligt alternativ? Eller tror ni att han bara är ett fuck-up som har spelat för mycket datorspel och inspirerats av skolmördarna i USA?
Jag tror på en aspie som spelat för mycket dataspel och blivit sjuk av sin egen mentala isolering, en typisk sådan som skyller på allt utom sitt 24/7 wow-spelande. Såna här dårar finns det massor av, men de flesta har spärrar som gör att dom aldrig mer än tänker tanken.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Jag tror att han har blivit hjärntvättad och radikaliserad av skribenter här på flashback och 4chan, ingen går ut och gör såna här hemska saker utan att bli påhejad och uppmanad av andra knäppgökar innan. Vissa på det här forumet skriver precis vad som helst och stödjer såna här terror attacker. Känner en oro när det uppenbart finns fler som är precis som honom.

Hur kommer det sig att liknande händelser inte sker oftare om det "finns fler som är precis som honom"? Det två senaste fallen (innan det här fallet) jag har tagit del av när det gäller folk som har sprättats upp på svenska skolor handlade i ena fallet om ett tidigare gruff mellan två elever där den ena sedan knivade ihjäl den andre, i det andra fallet om ett tidigare gruff mellan två elever, där den ena eleven kom senare till skolan med en äldre släkting som sedan ursinnigt högg den andre eleven ett stort antal gånger. Kan du ge en källa på att något av dessa två tidigare fall berodde på Flashback? Samt hur de gjorde det? I båda fallen handlade det om utomeuropeiska invandrare, så jag undrar hur det ens är säkert att de behärskade svenska tillräckligt bra för att ens kunna bli "hjärntvättade" av skribenterna på forumet? Har du ens en källa på att dagens händelse har någon som helst koppling till skribenterna på forumet?
Citera
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Jag förstår mig inte på de som söker ursäkter för vad GM gjorde idag. Det finns inga ursäkter att döda ett barn vare sig man blivit mobbad som liten eller att man är vänster/högerextremist. Det som hände idag ska inte hända vare sig invandrare eller svenskar.
Ni som hyllar/försvarar GM, jag hoppas innerligt att polisen kollar upp er så att sådant här i framtiden förhindras.

Jag har följt den här tråden i några timmar nu och det är fan inte en enda som hyllar eller försvarar GM.
Citera
Medlem
Det sägs att polisen gjorde ett bra jobb, var där snabbt osv och att de sannolikt har räddat många liv. Detta stämmer säkert. Men faktum är att gärningsmannen hade svärd och inte skjutvapen samt att han stannade för att förvirrat posera på kort och att han inte fullföljde in för att sticka fler när han stuckit ner elverna som öppnade dörrarna till de klassrum som han knackade på dörren till.

Alltså om han hade varit bättre beväpnad samt gett sig fan på att döda så många som möjligt så hade vi nog haft många, många fler döda. Och det ska vi vara extremt tacksamma för, denna tragiska händelse till trots!
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltGrrr
Jag tippade självmedicinerad bipoläritet utifrån hans särintressen som pekar mot djupare depression och som sedan fått utlopp i dådet, "Jag orkar inte mer"-faktorn känns väldigt hög. Jag tror alltså att han precis kommit ur depressionsfasen börjat gå över till den mer maniska. Steget från tanke till handling i det här fallet känns väldigt kort.

Det skulle också kunna vara en ADD'are, men det myntet känns lite mer som ett wildcard i och med hetsmusiken han lyssnade på för att kunna utföra handlingen.
Hetsmusik - precis! Ett sätt att hetsa en del sinnen och bedöva andra.

Du kan mycket väl ha rätt i att han var i en övergång mellan två faser. Har också funderat litet åt det hållet.

Men sen har jag även varit inne på spåret att han kanske inte var att betralta som direkt sjuk men att han hade dålig verklighetsanknytning som blev än sämre genom alltför flitigt spelande/lyssnande/tittande på våld och våldsförhärligande saker. Och att han under en lägre tid umgåtts med tankar påmatt skada andra människor. Ganska, eller kanske väldigt likt det som det spekulerats i i detta fall: (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Måltavlorna var förvisso rätt olika, men sitter man ensam på sin kammare och funderar så kan det nog dra iväg åt rätt olika håll.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
hans youtube och Facebook

Källa på att hans största idol var Hitler? Med andra ord dina egna tankar och värderingar. Håll dom för dig själv ditt jävla kioskmongo. Håll dig till ämnet istället. SD är inte ämnet, uppenbara problem med reglerna tydligen. Politik är OT, ditt trams är OT.
Citera
2015-10-22, 19:22
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risetyalliko
Varför statsminister Stefan Löfven har inte besökte på IKEA-Mordet.

Anton Lundin-Pettersson har asperger.
Hur vet du det?

Skulle ju förklara en del (och massmedia skulle svimma av besvikelse, de vill ju ha en VAM-kille med JÅ-tatuering ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in