Citat:
Ursprungligen postat av
AltGrrr
Jag tippade självmedicinerad bipoläritet utifrån hans särintressen som pekar mot djupare depression och som sedan fått utlopp i dådet, "Jag orkar inte mer"-faktorn känns väldigt hög. Jag tror alltså att han precis kommit ur depressionsfasen börjat gå över till den mer maniska. Steget från tanke till handling i det här fallet känns väldigt kort.
Det skulle också kunna vara en ADD'are, men det myntet känns lite mer som ett wildcard i och med hetsmusiken han lyssnade på för att kunna utföra handlingen.
Hetsmusik - precis! Ett sätt att hetsa en del sinnen och bedöva andra.
Du kan mycket väl ha rätt i att han var i en övergång mellan två faser. Har också funderat litet åt det hållet.
Men sen har jag även varit inne på spåret att han kanske inte var att betralta som direkt sjuk men att han hade dålig verklighetsanknytning som blev än sämre genom alltför flitigt spelande/lyssnande/tittande på våld och våldsförhärligande saker. Och att han under en lägre tid umgåtts med tankar påmatt skada andra människor. Ganska, eller kanske väldigt likt det som det spekulerats i i detta fall:
(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen
Måltavlorna var förvisso rätt olika, men sitter man ensam på sin kammare och funderar så kan det nog dra iväg åt rätt olika håll.