2015-10-22, 11:27
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du fördummar debatten och är en förljugen person. SD ställde inga orimliga krav, såvida du inte anser att de inte ställer sig bakom någon budget som skulle öka invandringen. Med tanke på dagens situation är det är precis vad 7K sitter och förhandlar om. Det hade alltså varit smartare om man redan från början utnyttjat Sd för att få till rimliga kostnader och en vettig signalpolitik. SD hade rätt, de andra fel, det är uppenbart för minsta barn.

Självfallet är det att höja debatt kvaliteten att förolämpa personer med annan åsikt än din egen

Vad jag anser är tämligen ointressant. Det intressanta är vad eventuella samarbetspartners till SD tycker. Och SD har gång på gång visat att det är ett gäng som är helt ointresserade av konstruktivt samarbete och istället ägnar sig åt plakatpolitik. Det kan fungera ett tag men till slut så vill de flesta väljare se någon form av resultat annars blir man som vänsterpartiet. Ett parti som inte spelar någon roll men som är en bra försörjning för ett antal människor. Och som i vänste partiet är jag övertygad om att det inte är många SD-riksdagsmän som kan få en motsvarande lön utanför riksdagen. Därför är det rätt skönt att inte behöva ta ansvar.
2015-10-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Självfallet är det att höja debatt kvaliteten att förolämpa personer med annan åsikt än din egen

Vad jag anser är tämligen ointressant. Det intressanta är vad eventuella samarbetspartners till SD tycker. Och SD har gång på gång visat att det är ett gäng som är helt ointresserade av konstruktivt samarbete och istället ägnar sig åt plakatpolitik. Det kan fungera ett tag men till slut så vill de flesta väljare se någon form av resultat annars blir man som vänsterpartiet. Ett parti som inte spelar någon roll men som är en bra försörjning för ett antal människor. Och som i vänste partiet är jag övertygad om att det inte är många SD-riksdagsmän som kan få en motsvarande lön utanför riksdagen. Därför är det rätt skönt att inte behöva ta ansvar.
Nu ljuger du igen, det är en ful ovana. Det är ok att ha åsikter, det är inte ok att ljuga.
2015-10-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora

Känns hårt att ha fel, och dessutom ha haft fel hela tiden? Men nu är jag OT, sorry.
2015-10-22, 11:37
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu ljuger du igen, det är en ful ovana. Det är ok att ha åsikter, det är inte ok att ljuga.

Jag ljuger inte dina inlägg är fulla med invektiv och förolämpningar. Men var inte SD tydliga vad som gällde för att få deras stöd för budgeten, var det inte SD som väckte misstroende mot Magdalena Andersson, är det inte SD som på en presskonferens ställt krav på folkomröstning etc.

Om man varit konstruktiv istället för att ägna sig åt plakatpolitik kanske partiet tagits mer på allvar. Men det är möjligt att de olika falangerna inom partiet kräver att man i första hand ägnar sig åt att övertyga varandra om hur tuff man är istället för att fokusera på resultat.
2015-10-22, 11:43
Medlem
svenabs avatar
Att SD motståndarna försöker göra en stor grej av att de senaste mätningarna visar på en marginell nedgång för SD är ju inte så konstigt. De har ju inte haft något att glädjas åt på många år.
De uppgående trenden är ändå helt klar. Detta är bara en krusning på ytan.

Det är uppseendeväckande med dessa snabba förändringar med uppgångar och nedgångar på flera procent på kort tid.
Detta visar på en vilsen väljarkår som desperat letar efter något att rösta på.

3,3+ för KD förvånade mig mycket, men det är kanske för att jag tror att människor tänker logiskt.
Jag förstår inte, hur någon som bestämt sig för SD, ändå går tillbaka till ett alliansparti bara för att de backar en aning från sina rigida uppfattningar. De har ju ändå inte en chans att göra något åt situationen då de måste samarbeta med partier som vägrar backa.

Jag skrev i somras ett ogenomtänkt inlägg om att SD sympatisörer borde ljuga i opinionsundersökningar och ange ett alliansparti istället. Detta för att få till ett nyval. Jag fick då påpekandet att "framgång föder framgång" och insåg hur dumt det var.

Men ingen vill ju har nyval så länge SD blir solklar vågmästare. Därför skulle jag tänka mig att belöna KD i en OU när de har gjort något bra. Det är ju ändå betydelselöst. I ett äkta val skulle jag dock rösta SD.
2015-10-22, 12:49
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Som sagt, jag är väldigt tveksam till att det de eventuellt kommer fram till kommer att räcka. Och fixar de det inte, är det inte bara sossarna som ligger pyrt till, det gör tyvärr hela Sverige.

Och återigen, gränskontroller och TUT kommer inte att fixa det här. Vad hjälper tillfälliga gränskontroller om man inte kombinerar det med en betydligt tuffare asylpolitik, direktavvisningar etc? Vad betyder TUT, när alla vet att de kommer få stanna ändå? Vad hjälper det att år efter år tjata på övriga EU-länder om att de ska införa Sveriges morbida asylpolitik, när de ändå aldrig i helvete kommer göra det. Inse, det är kört för Sjuklövern och SD:s framgångssaga har bara börjat.

Du har naturligtvis rätt i att det inte bara är sossarna som ligger pyrt till utan även Sverige. Det var slarvigt skrivet men det jag syftade på var de politiska konsekvenserna.

Om M och KD visar sig vara villiga att vidta åtgärder som TUT och annat så kommer dom att framstå som handlingskraftiga och miljöpartiet so.m dom som styr regeringen. Självfallet kommer man inte de närmaste dagarna hitta den enda lösningens politik. Dels krävs det ett aktivt arbete inom EU för att få en annan politik inom området dels kommer det antagligen komma att krävas ytterligare åtgärder i Sverige. Men det viktiga ur opinionshänseeende är om några partier kan visa att man tar problemen på allvar och är beredda att vidta åtgärder som är mer handfasta än presskonferenser och annonser.

SDs problem är att man byggt sin framgång på andras tillkortakommanden och nonchalans mer än på ett eget gediget arbete. När nu det främsta skälen till framgången försvinner kan det komma att få konsekvenser för SD. Jag skulle tro att DÖ och invandringen är det som lockat väljare inte skattepolitiken, näringslivspolitiken, aretsmarknadspolitiken osv.
2015-10-22, 13:21
Medlem
Nivovics avatar
Det känns som vi ser en allt mer desperat väljarkår, de letar efter ett alternativ och går mer eller mindre till första bästa (det såg vi prov på när KD exploderade i senaste OU).
Om KD fortsätter att visa stake och menar allvar med att i alla fall minska asyltrycket lite grand så väljer många det alternativet före Sverigedemokraterna.
För många är SD fortfarande ett tabuparti, och i så hög mån som möjligt undviker man att sympatisera med dem om det inte blir absolut nödvändigt.

Jag tror att många väljare har fått för sig att vi just nu befinner oss en kris, en kris som har precis uppkommit och då är det OK att rösta på SD. Men när resten av 7K kopierar SD:s politik på vissa punkter springer man tillbaka till sina ursprungspartier som om de vore rädda barn.
När man inser att 7K har "kontroll på läget" finns det ingen större anledning att rösta på SD.
Svensken är inte intelligent, det är trots att allt vi som har skapat kaoset. Vi älskar att bli kontrollerade av staten och lyssna på dem, för de gör ju allting för "vårt bästa".
Därför har många inte insett hur allvarlig situationen egentligen är. Många tror att när 7K väl har minskat på asyltrycket, infört TUT och sätter lite mer krav på invandrarna så kommer allting att lösa sig.

Det svenska folket tyvärr har glömt är den kulturella krisen Sverige befinner sig i. En kris som har pågått utöver denna flyktingkris.
Jag pratar om en kärlek till islam, invandrares ovilja att leva i demokratiskt samhälle, samtidigt som svensken är feminist och ser till alla människors lika värde.
Kombinationen är förödande och leder till ett hat mot sin egen kultur (den västliga kulturen som har varit den mest framgångsrik i människans historia) och man ser inte problemet med att förstöra den och i det långa loppet byta ut den mot en islamistisk stat.
Det är egentligen det riktiga hotet, vilket många fortfarande inte har insett.

Det SD måste göra är att arbeta långsiktigt. Gång på gång säga för det svenska folket att det enda som kan rädda Sverige nu är ett totalstopp och assimilation. Man måste peka på de kulturella problemen och inte vara rädd för att säga det uppenbara, d.v.s. att vår kultur har tjänat människa bättre än Mellanösterns kulturer. Vår kultur är bättre och kommer alltid att vara bättre.
Att nu bedriva kampanj mot flyktingkrisen tror jag kanske var ett snedsteg. SD lägger för mycket fokus på nuet och denna flyktingkris. Vilket leder till att potentiella SD-väljare och allmänheten i stort drar slutsatsen att Sverige kanske bara befinner sig i en tillfällig kris.
Därför är det väldigt enkelt att hoppa tillbaka till 7K när de väl har kommit överens om åtgärder för att minska asyltrycket.

Jag är ingen expert på att förutspå kommande OU. Men jag får en känsla av SD kommer att minska en tid framöver, så länge 7K kommer med konkreta åtgärder under denna flyktingkris och SD bedriver reklamkampanj för att stoppa invandringen under flyktingkrisen. Folket ser då 7K som ett bättre alternativ än SD.
Det kanske till och med är så att SD har skjutit sig själv i foten när de bestämde sig för att bedriva denna reklamkampanj. Man ger inte den, allt så viktiga, långsiktiga bilden som faktiskt kommer vara avgörande för Sveriges framtid.

Jag kan ha fel.
Detta kanske bara är en kortvarig svacka och snart är SD på banan igen och slår rekord, på rekord, på rekord. Ända tills valet närmar sig och man ligger på ~35-40% i OU och är beredd att ta över Sverige.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det var ett genidrag från KD när man upphävde DÖ (även om den fortfarande gäller i det tysta).
Vem vet, det kanske var planerat från hela 7K. Att skifta fokus från SD till KD & alliansen som långsamt tar över invandringsfrågan, iaf för stunden.

Hur som helst tror jag att SD kommer minska/stanna upp i OU under en längre tid framöver, tills den dagen då folket inser att 7K:s "åtgärder" faktiskt inte kan rädda Sverige.
Men det kanske tar ett tag.
2015-10-22, 13:23
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Du vill alltså hellre förstöra Sverige än att på minsta sätt avvika från konsensus! Då var det klarlagt.

Jag måste erkänna att jag är lite smickrad av din fixering vi mig. Men nu handlar tråden om SD i opininsundersökningar inte om mig. Där har jag dristat mig till att skriva att jag tror att SD kan komma att få problem efter DÖ-avskaffandet och om partierna kan komma överns i de samtal om flyktingmottagandet och integration som pågår just nu.

Av detta drar du slutsatsen att jag vill förstöra Sverige En mycket egendomlig slutsats
och ger mig ett inflytande som jag inte har
2015-10-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Ny undersökning jag såg nånstans säger att 77% anser att regeringen gör för lite i flyktingkrisen.
Min poäng är att man kan få ut lite allt möjligt ur undersökningar med ledande frågor och beroende på vilken ordning frågor ställs.

Det mesta i media idag bygger på vinklingar, avgränsningar i sanningen och manipulering.
Tex dras undersökningar oftast hela invandringspolitiken med en kam där alla är "flyktingar" eller ensamkommande barn.

Tänk dig en undersökning där man skriver korrekt om verkligheten:
"Idag är tyvärr endast en bråkdel av asylsökande från kriget i Syrien. Många är från andra delar av världen och en del ensamkommande ljuger om sin ålder. Många av dessa tar plats från verkligt utsatta. Vill du att vi ska prioritera flyktingar med asylskäl och hindra ekonomiska migranter att utnyttja systemen?"

Jämfört med dagens infantila antiintellektuella retorik:

"Vill du hjälpa stackars människor som kommer hit????": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som stort stöd för fortsättning regeringens politik)

Och sen:
"Vill du att regeringen ska bromsa utvecklingen av asyltrycket till Sverige?": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som att något måste göras. Men det går inte för vi måste rädda alla människor. Och tidigare undersökningar visar att viljan att hjälpa är stor.)

7K har byggt hela sin "politik" efter de enkla svaren på de något mer komplexa frågorna som de aldrig ens har närmat sig trots att snart varenda tomte förstår. En naiv politik byggd på luftretorik vilket gjort att det varken gynnat svenskar eller flyktingar.

Retoriken över frukostbordet i ett slumpmässigt arbetarhem i dessa frågor blir alltså per automatik mer intellektuellt betonat än när man lyssnar på ministrar ur den svenska regeringen.
Som jag tidigare skrivit, att så många opinionsundersökningar skulle visa en liten nedgång för SD samtidigt som det pågår en mediakampanj för flyktingsolidaritet tyder på att SD faktiskt kan ha haft en nedgång under denna period, jag säger inte att det är säkert, men det tyder på att det kan vara det.
Senast redigerad av northpolesanta 2015-10-22 kl. 15:08.
2015-10-22, 18:36
Medlem
JehovasSistaVittnes avatar
Novus ringer runt nu.
2015-10-22, 18:50
Medlem
Thelonegunmans avatar
Så fort 7-klövern anammar SDs förslag så kommer väljare återvända. Det är väl inte så konstigt men huvudsaken är väl att det är SDs politik som genomförs och inte SD i sig?

Själv har jag inget förtroende för de partier som han satt oss i skiten nu. Först orsakar de problemet och nu när det är så gott som försent börjar man sakta ändra riktning. Det är inte förtroendeingivande att byta fot så radikalt och snabbt. Något som nyss var välfärdens räddning visar sig bli dess grav. Den dummaste skinnskallen förstod detta men inte våra folkvalda representanter? Var KD står någonstans är fortfarande oklart men givetvis attraherar de väljare som egentligen inte gillar SD men däremot deras politik och hoppas att KD är rätt parti för dem. M verkar ha lyckats täppa till truten på Muf och Reinfeldts politik är på väg bort så även där kan någon procent lockas tillbaka.
2015-10-22, 19:36
Medlem
2big4yous avatar
Svarade precis på YouGov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in