Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Som sagt, jag är väldigt tveksam till att det de eventuellt kommer fram till kommer att räcka. Och fixar de det inte, är det inte bara sossarna som ligger pyrt till, det gör tyvärr hela Sverige.
Och återigen, gränskontroller och TUT kommer inte att fixa det här. Vad hjälper tillfälliga gränskontroller om man inte kombinerar det med en betydligt tuffare asylpolitik, direktavvisningar etc? Vad betyder TUT, när alla vet att de kommer få stanna ändå? Vad hjälper det att år efter år tjata på övriga EU-länder om att de ska införa Sveriges morbida asylpolitik, när de ändå aldrig i helvete kommer göra det. Inse, det är kört för Sjuklövern och SD:s framgångssaga har bara börjat.
Du har naturligtvis rätt i att det inte bara är sossarna som ligger pyrt till utan även Sverige. Det var slarvigt skrivet men det jag syftade på var de politiska konsekvenserna.
Om M och KD visar sig vara villiga att vidta åtgärder som TUT och annat så kommer dom att framstå som handlingskraftiga och miljöpartiet so.m dom som styr regeringen. Självfallet kommer man inte de närmaste dagarna hitta den enda lösningens politik. Dels krävs det ett aktivt arbete inom EU för att få en annan politik inom området dels kommer det antagligen komma att krävas ytterligare åtgärder i Sverige. Men det viktiga ur opinionshänseeende är om några partier kan visa att man tar problemen på allvar och är beredda att vidta åtgärder som är mer handfasta än presskonferenser och annonser.
SDs problem är att man byggt sin framgång på andras tillkortakommanden och nonchalans mer än på ett eget gediget arbete. När nu det främsta skälen till framgången försvinner kan det komma att få konsekvenser för SD. Jag skulle tro att DÖ och invandringen är det som lockat väljare inte skattepolitiken, näringslivspolitiken, aretsmarknadspolitiken osv.