Citat:
Ursprungligen postat av
northpolesanta
Så du väljer anekdotiska bevis före opinionsundersökningar? Jag säger inte att du har fel i sak, bara att det är en ovanlig prioritering.
Ny undersökning jag såg nånstans säger att 77% anser att regeringen gör för lite i flyktingkrisen.
Min poäng är att man kan få ut lite allt möjligt ur undersökningar med ledande frågor och beroende på vilken ordning frågor ställs.
Det mesta i media idag bygger på vinklingar, avgränsningar i sanningen och manipulering.
Tex dras undersökningar oftast hela invandringspolitiken med en kam där alla är "flyktingar" eller ensamkommande barn.
Tänk dig en undersökning där man skriver korrekt om verkligheten:
"Idag är tyvärr endast en bråkdel av asylsökande från kriget i Syrien. Många är från andra delar av världen och en del ensamkommande ljuger om sin ålder. Många av dessa tar plats från verkligt utsatta. Vill du att vi ska prioritera flyktingar med asylskäl och hindra ekonomiska migranter att utnyttja systemen?"
Jämfört med dagens infantila antiintellektuella retorik:
"Vill du hjälpa stackars människor som kommer hit????": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som stort stöd för fortsättning regeringens politik)
Och sen:
"Vill du att regeringen ska bromsa utvecklingen av asyltrycket till Sverige?": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som att något måste göras. Men det går inte för vi måste rädda alla människor. Och tidigare undersökningar visar att viljan att hjälpa är stor.)
7K har byggt hela sin "politik" efter de enkla svaren på de något mer komplexa frågorna som de aldrig ens har närmat sig trots att snart varenda tomte förstår. En naiv politik byggd på luftretorik vilket gjort att det varken gynnat svenskar eller flyktingar.
Retoriken över frukostbordet i ett slumpmässigt arbetarhem i dessa frågor blir alltså per automatik mer intellektuellt betonat än när man lyssnar på ministrar ur den svenska regeringen.