2015-10-22, 10:36
Medlem
Var kan man se vilka väljare som har strömmat var? SD tappade 0,7 men KD fick 3,1 alltså är det mycket möjligt att SD fick en stor boost av nya väljare även om de tappade några flera gamla väljare till KD.

Om en "bruten" Decemberöverenskommelse som blev uppblåst i media (tillsammans med propagandakampanjen om invandring för några veckor sedan) orsakar ett tapp på 0,7% är jag för övrigt inte speciellt oroad.
2015-10-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Var kan man se vilka väljare som har strömmat var? SD tappade 0,7 men KD fick 3,1 alltså är det mycket möjligt att SD fick en stor boost av nya väljare även om de tappade några flera gamla väljare till KD.

Om en "bruten" Decemberöverenskommelse som blev uppblåst i media (tillsammans med propagandakampanjen om invandring för några veckor sedan) orsakar ett tapp på 0,7% är jag för övrigt inte speciellt oroad.
Nej håller med, men det snabba uppgången är (eventuellt) bruten för tillfället. Att den återkommer är väl ingen högoddsare direkt.
2015-10-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här var en av de mest korkade analyser jag sett på flashback, man måste ju vara förståndshandikappad, alternativt vara betald, för att komma fram till något sådant här. Ett exempel, SD har inte valt att ställa sig på sidan, de är 7K som negligerat en viktig väljaropinion och arrogant förkastat alla samarbetsinviter från SDs sida.
Kanske ska tillägga att anledningen till att man ställer SD på sidan om är inte för att SD har fel, (eftersom 7K är på god väg att själva införa SDs förslag light). Problemet är att SD har rätt och har haft rätt hela tiden. Denna enorma prestigeförlust kommer aldrig erkännas, hellre låter 7K Sverige bli en förött och, för den europeiska civilisationen, ett för alltid förlorat land
2015-10-22, 10:49
Medlem
Citat:
Nej håller med, men det snabba uppgången är (eventuellt) bruten för tillfället. Att den återkommer är väl ingen högoddsare direkt.

Den invandringskritiska opinionen kan dock fortfarande ha ökat om SD har fått nya väljare från flera partier även om de har tappat några fler till KD

Finns det alltså ingen redovisad data om strömningar? Vet att flera institut brukar visa detta.
2015-10-22, 10:52
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Det här var en av de mest korkade analyser jag sett på flashback, man måste ju vara förståndshandikappad, alternativt vara betald, för att komma fram till något sådant här. Ett exempel, SD har inte valt att ställa sig på sidan, de är 7K som negligerat en viktig väljaropinion och arrogant förkastat alla samarbetsinviter från SDs sida.

Att du anser mitt inlägg korkat tar jag självfallet som en komplimang

Men visst är det så att SD valt att ställa sig vid sidan om. Hur var det med att man måste välja SDs syn på invandringen för att få deras stöd, att dom var beredda att fälla varje regering som inte följde deras syn på invandringen. Hur var det med den barnsliga misstroendeförklaringen mot finansministern, deras krav på folkomröstning etc. Alla åtgärder som kan komma från omogna ungdomspolitiker och enbart avsedda att visa dom egna på vilka hårdingar man är och dom andra att SD trivs med att var ett isolerat parti som inte vill eller klararatt ta ansvar. Precis på samma sätt som vänsterpartiet enkla populister med banal politik.

Men jag ser inget i ditt inlägg som bemöter mig i sak utan som vanlig från de mer enfaldiga enbart personangrepp och invektiv.
2015-10-22, 10:54
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det ligger en del i det du skriver. Men det förutsätter en sak: att det Sjuklövern kommer överens om verkligen leder till märkbara förändringar. Att inflödet migranter minskar drastiskt, att ekonomin inte fortsätter försämras, att splittringen och motsättningarna i landet inte ökar.

Men jag är ganska säker på att de inte kommer lyckas med detta. Sjuklövern är allt för splittrad och handlingsförlamad för att åstadkomma något substantiellt. Då är det slutligen bevisat att Sjuklövern är inkompetenta, rent av samhällsfarliga och då är den röda mattan rejält utrullad för SD.

Jag tror inte heller att de kan lyckas komma överens om åtgärder för att minska inflödet.
De måste ju i så fall fatta beslut som framstår som främlingsfientliga. Varje förslag de kan komma på, är gamla SD förslag. Mp och V kan inte tillåta en enda förnuftig tanke hos socialdemokratin.

Nyval är nödvändigt nu. Alliansen kommer förvisso säga att de inte tänker samarbeta med SD även fortsättningsvis. Hopplöst?

Morgan Jaha Joho Hansson säger just nu att "VI har drivit igenom den tillfälliga omfördelningsmekanismen i EU" Det vill säga att Svenska S driver på, för att alla länder i Europa kommer få en stark tillväxt av nationalistiska partier.
2015-10-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Så du väljer anekdotiska bevis före opinionsundersökningar? Jag säger inte att du har fel i sak, bara att det är en ovanlig prioritering.

Ny undersökning jag såg nånstans säger att 77% anser att regeringen gör för lite i flyktingkrisen.
Min poäng är att man kan få ut lite allt möjligt ur undersökningar med ledande frågor och beroende på vilken ordning frågor ställs.

Det mesta i media idag bygger på vinklingar, avgränsningar i sanningen och manipulering.
Tex dras undersökningar oftast hela invandringspolitiken med en kam där alla är "flyktingar" eller ensamkommande barn.

Tänk dig en undersökning där man skriver korrekt om verkligheten:
"Idag är tyvärr endast en bråkdel av asylsökande från kriget i Syrien. Många är från andra delar av världen och en del ensamkommande ljuger om sin ålder. Många av dessa tar plats från verkligt utsatta. Vill du att vi ska prioritera flyktingar med asylskäl och hindra ekonomiska migranter att utnyttja systemen?"

Jämfört med dagens infantila antiintellektuella retorik:

"Vill du hjälpa stackars människor som kommer hit????": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som stort stöd för fortsättning regeringens politik)

Och sen:
"Vill du att regeringen ska bromsa utvecklingen av asyltrycket till Sverige?": Majoriteten svarar Ja.
(=Tolkas som att något måste göras. Men det går inte för vi måste rädda alla människor. Och tidigare undersökningar visar att viljan att hjälpa är stor.)

7K har byggt hela sin "politik" efter de enkla svaren på de något mer komplexa frågorna som de aldrig ens har närmat sig trots att snart varenda tomte förstår. En naiv politik byggd på luftretorik vilket gjort att det varken gynnat svenskar eller flyktingar.

Retoriken över frukostbordet i ett slumpmässigt arbetarhem i dessa frågor blir alltså per automatik mer intellektuellt betonat än när man lyssnar på ministrar ur den svenska regeringen.
Senast redigerad av Reflector 2015-10-22 kl. 11:05.
2015-10-22, 11:00
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det ligger en del i det du skriver. Men det förutsätter en sak: att det Sjuklövern kommer överens om verkligen leder till märkbara förändringar. Att inflödet migranter minskar drastiskt, att ekonomin inte fortsätter försämras, att splittringen och motsättningarna i landet inte ökar.

Men jag är ganska säker på att de inte kommer lyckas med detta. Sjuklövern är allt för splittrad och handlingsförlamad för att åstadkomma något substantiellt. Då är det slutligen bevisat att Sjuklövern är inkompetenta, rent av samhällsfarliga och då är den röda mattan rejält utrullad för SD.

Visst är det så, det måste till en överenskommelse av substaniell art för att detta ska ske. Jag tror dock att de flesta inser att en överenskommelse är nödvändig av två skäl, dels för att hantera de enorma mängder flyktingar som strömmar in just nu och även under kommande år om man ska tro på migrationeverket dels för att man inser att om man inte kommer överens innebär det att SD kommer att ta ytterligare väljare. I ett läge då såvä S som M är i ett desperat behov av att få tillbaka väljare som gått till SD är förutsättningarna för en uppgörelse goda.

Det stora frågetecknet är om sossarna kan få med miljöpartiet på en uppgörelse som innefattar gränskontroller och TUT, får man ine det så ligger främst sossarna risigt till
2015-10-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att du anser mitt inlägg korkat tar jag självfallet som en komplimang

Men visst är det så att SD valt att ställa sig vid sidan om. Hur var det med att man måste välja SDs syn på invandringen för att få deras stöd, att dom var beredda att fälla varje regering som inte följde deras syn på invandringen. Hur var det med den barnsliga misstroendeförklaringen mot finansministern, deras krav på folkomröstning etc. Alla åtgärder som kan komma från omogna ungdomspolitiker och enbart avsedda att visa dom egna på vilka hårdingar man är och dom andra att SD trivs med att var ett isolerat parti som inte vill eller klararatt ta ansvar. Precis på samma sätt som vänsterpartiet enkla populister med banal politik.

Men jag ser inget i ditt inlägg som bemöter mig i sak utan som vanlig från de mer enfaldiga enbart personangrepp och invektiv.
Du fördummar debatten och är en förljugen person. SD ställde inga orimliga krav, såvida du inte anser att de inte ställer sig bakom någon budget som skulle öka invandringen. Med tanke på dagens situation är det är precis vad 7K sitter och förhandlar om. Det hade alltså varit smartare om man redan från början utnyttjat Sd för att få till rimliga kostnader och en vettig signalpolitik. SD hade rätt, de andra fel, det är uppenbart för minsta barn.
2015-10-22, 11:14
Medlem
Blir det minskad invandring så kommer SD tappa ännu mer.
Då kan ju folk rösta på "antirasister" och samtidigt få minskad invandring.
Tror övriga partier har större förtroende i övriga frågor än SD.

Men dagens möte blev ju inställt så man får väl se om det blir något.
2015-10-22, 11:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du fördummar debatten och är en förljugen person. SD ställde inga orimliga krav, såvida du inte anser att de inte ställer sig bakom någon budget som skulle öka invandringen. Med tanke på dagens situation är det är precis vad 7K sitter och förhandlar om. Det hade alltså varit smartare om man redan från början utnyttjat Sd för att få till rimliga kostnader och en vettig signalpolitik. SD hade rätt, de andra fel, det är uppenbart för minsta barn.
Ja, det är helt uppenbart. Håller med fullständigt. Och det är just det som talar för SD i det medellånga och långa loppet. Övriga partier kommer nu bli bleka kopior av SD, som kommer införa en svag kompromisspolitik på migrationsområdet som inte kommer leda till några större förändringar. Gränskontroller, TUT, tjata på övriga EU och vad de pratar om kommer inte minska strömmarna nämnvärt. Problemen kommer bara eskalera.

Det enda som skulle kunna sänka trycket är en ordentligt signalpolitik: kraftigt sänkta bidrag, kuponger i stället för pengar, aldrig PUT, endast tältboende, avvisa alla som inte kan identifiera sig etc etc. Det behövs resoluta tag för att få rätsida på detta. Det fixar aldrig Sjuklövern.
Senast redigerad av Karman 2015-10-22 kl. 11:20.
2015-10-22, 11:26
Medlem
Nu har KD ökat i opinionsmätningarna vilket var exakt vad man kunde förvänta sig. Det är en belöning för att man bröt DÖ.

Många inom 7K har ju haft en märklig idé om att ifall man skulle göra eftergifter för SD så skulle SD bli ännu starkare i opinionen. Detta tror jag inte alls på. Om något parti inom 7K börjar driva en egen klart mer restriktiv linje i migrationsfrågan så kommer de att ta röster från SD, det är jag ganska säker på.

Till och med Lena Mellin på AB tycks ha fattat detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21624907.ab

Just nu är det M och KD som har vågat utmana den rådande ordningen mest och de kommer också att få utdelning i opinionen. Men de måste bli ännu tydligare. Sverige står inför en katastrof om inget radikalt görs

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in