2015-10-19, 22:31
Medlem
OlleHelges avatar
Ekonomiskt så börjar nu äntligen Ukraina tas sig bort från de största problemet som varit ratingen vilket gör att IMF kan betala ut lån. Ryssland strävar naturligtvis fortfarande ifrån...

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-19/ukraine-rating-raised-to-b-by-s-p-on-debt-exchange-reform-plan

Det här går bara åt ett håll, och det ser bra ut för Ukraina. Nu ska bara åklagarväsendet förbättras. Sen är det bara att se hur landet växer till en normaleuropeisk stat.

Tänk vad mycket problem som Ryssland skapat de senaste åren. De skulle ha spelat med och spelat ekonomiskt och politiskt så skulle de inte sitta i sitsen de är nu.
2015-10-20, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Du kan ju ta en titt i MH17 tråden om du vill se den ryska PR maskinen Vedhuggare i aktion.
Konstigt nog har vi inte sett enda inlägg där från vederbörande sen Haverirapport nr2 sa precis samma sak som nr1 och som resten av världen har sagt hela tiden. Dvs det var en Buk och inget annat, avlossad från rebelkontrollerat område.

Det är samma sak här, blir han platt nog så blir det för kontraproduktivt för den ryska propagandan

Jag är inte en rysk PR-maskin. Jag är svensk och jag är trött på sådana personangrepp. Att jag inte postar i MH17-tråden får du att låta misstänkt och när jag postar är jag misstänkt. Jag postade olika teorier och försökte förstå mig på vad som hänt. Det är svårt när man inte kan vapen, radar, stridsplan och haveriutredningar och jag välkomnade input. Du och andra såg varje länk/åsikt som min egen och gjorde mig ansvarig fär innehållet. Jag tog inte samtidigt ställning för flera motstridiga teorier, vem gör någonting sådant? Där fanns olika vinklar, som var och en själv får bedöma.

Till slut så förkastade jag alla teorier, utom en. Jag fastnade till slut för Buk-teorin och det vet du, du var ju av samma åsikt. Jag har goda anledningar att inte skriva i MH17-tråden. En är att jag inte har läst och analyserat hela rapporten. Jag har konstant tidsbrist och kan inte heller alltid svara på inlägg. En annan är att jag inte vill uttala mig om skuldfrågan och det gör ju inte rapporten heller. Många andra har redan bestämt sig, men det har inte jag. Bara att uttala sig om den saken kräver specialkunskaper på hög nivå. Låt experterna uttala sig.

Till slut, Mace, vill jag säga dig att jag aldrig förr har sett det klimat som råder på flashback i vissa trådar. Det är vitrioliskt och personangreppen haglar. Den som postar länkar som majoriteten inte tycker om anklagas för att vara rysk psyops och betald av Moskva. Ännu värre anklagelser har haglat och även rena hot. Ser du hur många som har slutat posta i de Ukraina-relaterade trådarna? Anar du ett samband? Jag är ännu kvar, men ibland har jag inga bra länkar att posta och ibland har jag annat att göra. Mycket misstänkt, förstås.
2015-10-20, 10:07
Medlem
Orjisols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag är inte en rysk PR-maskin. Jag är svensk och jag är trött på sådana personangrepp. Att jag inte postar i MH17-tråden får du att låta misstänkt och när jag postar är jag misstänkt. Jag postade olika teorier och försökte förstå mig på vad som hänt. Det är svårt när man inte kan vapen, radar, stridsplan och haveriutredningar och jag välkomnade input. Du och andra såg varje länk/åsikt som min egen och gjorde mig ansvarig fär innehållet. Jag tog inte samtidigt ställning för flera motstridiga teorier, vem gör någonting sådant? Där fanns olika vinklar, som var och en själv får bedöma.

Till slut så förkastade jag alla teorier, utom en. Jag fastnade till slut för Buk-teorin och det vet du, du var ju av samma åsikt. Jag har goda anledningar att inte skriva i MH17-tråden. En är att jag inte har läst och analyserat hela rapporten. Jag har konstant tidsbrist och kan inte heller alltid svara på inlägg. En annan är att jag inte vill uttala mig om skuldfrågan och det gör ju inte rapporten heller. Många andra har redan bestämt sig, men det har inte jag. Bara att uttala sig om den saken kräver specialkunskaper på hög nivå. Låt experterna uttala sig.

Till slut, Mace, vill jag säga dig att jag aldrig förr har sett det klimat som råder på flashback i vissa trådar. Det är vitrioliskt och personangreppen haglar. Den som postar länkar som majoriteten inte tycker om anklagas för att vara rysk psyops och betald av Moskva. Ännu värre anklagelser har haglat och även rena hot. Ser du hur många som har slutat posta i de Ukraina-relaterade trådarna? Anar du ett samband? Jag är ännu kvar, men ibland har jag inga bra länkar att posta och ibland har jag annat att göra. Mycket misstänkt, förstås.
Det är enkelt för dessa Nato-kramare att finna länkar som passar deras världsbild då hela den västerländska ljugarpressen tycker exakt som dom!
2015-10-20, 11:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orjisol
Det är enkelt för dessa Nato-kramare att finna länkar som passar deras världsbild då hela den västerländska ljugarpressen tycker exakt som dom!
Du är välkommen över till tråden om MH-17 och visa var någon av oss "NATO-kramare" har ljugit. Klarar du inte det så vore det klädsamt om du tar tillbaka din anklagelse.
2015-10-20, 19:45
Medlem
Citat:
Jag är inte en rysk PR-maskin. Jag är svensk och jag är trött på sådana personangrepp. Att jag inte postar i MH17-tråden får du att låta misstänkt och när jag postar är jag misstänkt. Jag postade olika teorier och försökte förstå mig på vad som hänt.

Rent struntsnack.
DU kan väl visa EN, EN ENDA teori du har visat som pekar på att Ukraina sa sanningen från första dag? Eller en enda källa där du visade nått som sa att Ryssland ljög.

Citat:
Jag tog inte samtidigt ställning för flera motstridiga teorier, vem gör någonting sådant? Där fanns olika vinklar, som var och en själv får bedöma.
Så länge det kom från den ryska PR maskinen så var det trovärdigt enligt vedhugare,
Carlos, den trovärdige mekanikern, Påståendet om radarbilder som visade flera plan med mera som allt som vanligt var rena lögner. Något som visade någon annan vinkel än att Ukraina var skyldigt kom inte från Vedhuggare.

Citat:

Visst ser jag ett samband.
Ryska propagandaspridare blir så överbevisade att de gör mer skada än nytta för moder ryssland och då tystnar det.

Du menar att du inte har någon mer ryskproducerad falsk propganda att visa upp? Hur vorde det då om du skulle börja med det som talar mot Ryssland, Det finns ju drivor att ta av
2015-10-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orjisol

ja absoult, det är därför vi använder tex Tass som källa på att det fann Buks i separatisthänder.
Eller ryska armens egen tidning för att visa Kamrat Putin på en buk ramp med de robotar som påstods inte existera i Ryssland.

Eller naturligvis klassikern när FSB officeren Strelkov skryter om nedskjutningen av nynedskjuten AN-26. Det då innan flygledningen ens har hunnit förklara MH-17 saknad. inlägget försvann senare på kvällen .....

Likaså är Osse (en organisation med ryska medlemar) en klart användabar källa när de envisas med att fota vapensystem som aldrig har funnits i den ukrainska krigsmakten. LIte "jobbigt" när de hittas i folkrepublikerna.

Ryska soldaters egna inlägg på instagram, twitter, vkontakte med mera är också bra när de poserar framför ukrainska vägskyltar tex eller har GPS kordinaterna med på var de är.

Isis gjorde ju likadant fast i det fallet kunde man ge dem en riktig pangpresent på två lodrätt
2015-10-21, 01:20
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

Såja Vedhuggarna, gråt inte. Vi älskar dig alla, vi behöver någon som för Moskvas talan.
Men nu tror jag att det postas lite mindre i Ukraina tråden beroende på att Moskva för tillfället lagt ner projektet att aktivt/militärt underminera Ukraina, i alla fall lagt det på is tills man är färdig i Syrien, vilket kan dröja länge..så det råder lite stilltje f.n.
Färre poster beror nog mer på det än att"hot o anklagelser haglar". Tuffing som du är låter du inte sådant bekomma dig utan fortsätter förse oss med nyheter från öst. Men kom gärna med repliker o inte bara "nyhetslänkar"...
2015-10-21, 01:25
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Jag fastnade till slut för Buk-teorin och det vet du, du var ju av samma åsikt.
Och vilken teori fastnade du för när det gäller vilket territorium BUK:en sköt från?? Rapportens eller någon annan, levererad från Ryssland?
2015-10-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Såja Vedhuggarna, gråt inte. Vi älskar dig alla, vi behöver någon som för Moskvas talan.
Men nu tror jag att det postas lite mindre i Ukraina tråden beroende på att Moskva för tillfället lagt ner projektet att aktivt/militärt underminera Ukraina, i alla fall lagt det på is tills man är färdig i Syrien, vilket kan dröja länge..så det råder lite stilltje f.n.
Färre poster beror nog mer på det än att"hot o anklagelser haglar". Tuffing som du är låter du inte sådant bekomma dig utan fortsätter förse oss med nyheter från öst. Men kom gärna med repliker o inte bara "nyhetslänkar"...

Tack för dina kärleksfulla ord. Visst behöver tråden kärringar mot strömmen, men environgerna är nästan kärringlösa. Jag kämpar på, men jag för inte Moskvas talan, jag för min egen. Någon gång måste det gå in.

Jag ska säga dig någonting viktigt och jag hoppas att jag bara behöver säga det en gång. Jag studerade Ukraina för första gången efter skotten på Maidan. Sedan dess har jag lärt mig lite mer om landet och folket och modifierat mina åsikter om vissa saker. Jag har också lärt mig mer om ryska medier. De är inte lika dåliga som ukrainska och västerländska, men felfria är de inte.

Jag har flera gånger funderat på att sluta posta och har bara varit kvar för att kunna fungera som någon sorts balans när flera andra balanserade kommentatorer försvann. Inte främst för de aktiva deltagarnas skull, utan för de tysta läsarnas skull och de är/har varit många. Om kritiken tystnar på flashback, så går tråden helt överstyr och förlorar legitimitet, däri har du rätt. Det betyder inte att jag alltid postar. Situationen har lugnat ned sig i Ukraina och de intressanta sitreps med ryska länkar jag hade tillgång till tidigare finns inte mer. Att få vila från de Ukraina-relaterade trådarna är ren lyx. Påhoppen har varit enorma och liknar ingenting jag har sett tidigare någonstans i världen. Nå, min betydelse ska inte överdrivas. Alla är vi utbytbara och andra goda krafter kan ta över. Jag är bara en liten netizen.

Nu är det nästan bara stora svenska medier, som talar om för folk vad de ska tycka och i vår tid har vi den sjukaste svenska mediasituation jag någonsin har sett. Jag bugar för Fria Tider och Torsten på Aftonbladet. De är olika, men där finns folk som tänker.
2015-10-21, 14:51
Medlem
Citat:
Tack för dina kärleksfulla ord. Visst behöver tråden kärringar mot strömmen, men environgerna är nästan kärringlösa. Jag kämpar på, men jag för inte Moskvas talan, jag för min egen. Någon gång måste det gå in.

Jag ska säga dig någonting viktigt och jag hoppas att jag bara behöver säga det en gång. Jag studerade Ukraina för första gången efter skotten på Maidan. Sedan dess har jag lärt mig lite mer om landet och folket och modifierat mina åsikter om vissa saker. Jag har också lärt mig mer om ryska medier. De är inte lika dåliga som ukrainska och västerländska, men felfria är de inte.

Jag har flera gånger funderat på att sluta posta och har bara varit kvar för att kunna fungera som någon sorts balans när flera andra balanserade kommentatorer försvann. Inte främst för de aktiva deltagarnas skull, utan för de tysta läsarnas skull och de är/har varit många. Om kritiken tystnar på flashback, så går tråden helt överstyr och förlorar legitimitet, däri har du rätt. Det betyder inte att jag alltid postar. Situationen har lugnat ned sig i Ukraina och de intressanta sitreps med ryska länkar jag hade tillgång till tidigare finns inte mer. Att få vila från de Ukraina-relaterade trådarna är ren lyx. Påhoppen har varit enorma och liknar ingenting jag har sett tidigare någonstans i världen. Nå, min betydelse ska inte överdrivas. Alla är vi utbytbara och andra goda krafter kan ta över. Jag är bara en liten netizen.

Nu är det nästan bara stora svenska medier, som talar om för folk vad de ska tycka och i vår tid har vi den sjukaste svenska mediasituation jag någonsin har sett. Jag bugar för Fria Tider och Torsten på Aftonbladet. De är olika, men där finns folk som tänker.
Ja att buga för fria tider är ju att spotta på vår demokrati och dessutom hylla ett aggressivt Ryssland som i nu ockuperar delar av det demokratiska Ukraina. Att nervärdera svensk media och hylla rysk visar ju på total okunnighet om politik och om svensk medias mångfald vs rysk medias totala enfald och förljugenhet. Läs gärna Ukrainsk media och jämför med den ryska. Ukraina vinner obestritt över Ryssland i alla lägen när det gäller informativ media och bredd på artiklarna. Rysk media gläfser på Putins order medan Ukrainsk är både nationalistisk och kritisk i sin syn på landet och regimen, precis som i väst. Rysk media visar numera enbart hur illa det är ställt med pressfriheten i Ryssland.
2015-10-21, 17:34
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

när du säger det, vart har alla dina kollegor tagit vägen? Tidigare fanns det dryga halvdussinet postare som flitigt stred för Moskva, nu är det nästan bara du (som råkar tycka som Moskva) kvar.
Kanske har Moskva personalrationaliserat nu när Ukraina fronten är lugn.
Har du inga nyheter från Odessa, hur det går med Saakashwilis uppstädning där? Är han på rätt spår?
2015-10-21, 18:04
Medlem
Citat:

Och fortfarande så består den till 100% av pro moskva propaganda. För det mesta direkta lögner.

Citat:

Det enda landet i sammanhanget som har en censurmyndighet har alltså bättre medier än de länder där de får skriva fritt.

Det känns så trovärdigt så.
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/russia
http://www.themoscowtimes.com/news/article/russia-takes-a-dive-in-press-freedom-ranking/515833.html

Citat:

Till skillnad från Vedhugare som då enbart postar rysk propganda utan minsta lilla källkritik eller en enda tanke på att det kan vara felaktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in