2015-10-20, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan detta stämma?

Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
--> --> "___+__+______ " <-- <--

--> NBs SP**MA!!

Skulle den uppgiften stämma, så kommer MGM att få det ännu mycket mera besvärligare än vad han redan har nu. Blir svårt att bortförklara något sådant.

Återigen om den här uppgiften stämmer, så kommer han troligtvis att bli dömd för mordet på LH.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-20 kl. 20:30.
2015-10-20, 20:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är kanske så vi ska tolka uttalandet om spår som inte kan kopplas till arbetet, i arbetsuppgifterna ingår det knappast att spruta sperma omkring sig på arbetsplatsen eller på döda människor.

Men det skulle ju inte vara ett sexbrott!! Hade LH sperma på sig vill jag nog ha det till det ändå, vare sig hon har kläder på sig och inte blivit förgripen.
2015-10-20, 20:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han säger väl vare sig bu eller bä i den frågan. Det han säger är att det vore tjänstefel att inte väcka åtal - vilket innebär att hans bedömning är att den samlade bevisningen räcker så långt och lite till, viket innebär att han anser att det är tillräckligt starkt för att åklagaren i princip har en skyldighet att pröva målet i domstol - väcka åtal.
Jag hade hellre sett att han sa övertygande bevisning.
2015-10-20, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det skulle ju inte vara ett sexbrott!! Hade LH sperma på sig vill jag nog ha det till det ändå, vare sig hon har kläder på sig och inte blivit förgripen.

Jag håller med dig, men när kom uttalandet om att det inte var ett sexbrott? En hel del material kan ju ha hamnat på undersökarnas bord efter det, fynd som åklagaren och polisen inte har tillkännagivit, så tänker jag om den saken.
2015-10-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du, har väl absolut inte en aning om vad LJ gjort som polis genom alla år, vad han uträttat ute på fältet, och vad han löst (och inte löst) för brott genom åren.
Som jag känner dessa 60-åringar som jobbat som poliser i alla år, tror jag definitivt inte de hade sagt att LJ var klipsk och rätt man för detta, om de inte tyckt att han gjort ett bra arbete genom åren!
Vi är 8-10st som tar en fika ett par ggr per vecka, jag har varit med de senaste veckorna och har inte kunnat med att fråga något om LH-fallet förrän idag. Skulle de tyckt att han var kass, är jag ganska säker på att de hade sagt det.

Visst, det går bra att lyfta fram misslyckanden LJ gjort. Men finns det någon spaningsledare som inte har varit fel ute nån enda gång, och han hade nog inte hamnat där han är idag om han var värdelös!

Men hade det varit ett komplicerat mord, hade det kanske varit läge att koppla in riksmord.

Vad har dessa poliser som jobbat i så många år för utbildning? (Poliser har ingen akademisk utbildning).

Diskuterade ni även Lars Johanssons eventuella maktmissbruk i form av t ex skyddande av män i samhällsposition eller är det något som ni inte diskuterar alls? Ni kanske väljer att bortse från den viktiga diskussionen?

Diskuterar ni Lars Johanssons värderingar, föreställningar, fördomar etc och hur dom påverkar hans arbete eller är det något som ni inte diskuterar?
2015-10-20, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
DNA: s betydelse i mordfall har helt klart en tendens att övertolkas något. Jag tror att du och GW säger samma sak, dvs att betydelsen av DNA är helt beroende av omständigheterna. De mest omedelbara problemen med avsättningar av DNA är nog omöjligheten av att i normalfallet datera när det avsatts och att det kan avsättas så lätt och därmed utgöra kontamination.
Förhoppningsvis går det att utesluta felkällor, men det får vi ett hum om hur det ser ut först när FUP: et blir offentligt.
Ja, vi lär säga samma där GW å ja' - eftersom DNA avsätts redan vid ett möte bara via utandningsluft. GM har aldrig mött Lisa. DNA i sig är inte ett tecken på mord.
Däremot är vi inte överens om att FU sågas vid fotknölarna innan FUP.

Kan han inte förklara sig gällande respektive DNA och sitter det så besvärande som ÅK säger gällande de kläder hon har på kroppen så har NB problem.
Sen är inte ett enskilt DNA intressant - det är däremot en sammanhängande väv av indicier och teknisk bevisning, vittnen och brist på alibi.
2015-10-20, 20:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag hade hellre sett att han sa övertygande bevisning.
Fast som målsägarbiträde gör han nog bättre i att inte klampa på i ankfötter och överlämna tvärsäkerheten åt åklagaren och bedömningen åt rätten ....
2015-10-20, 20:28
Medlem
Citat:
Fast som målsägarbiträde gör han nog bättre i att inte klampa på i ankfötter och överlämna tvärsäkerheten åt åklagaren och bedömningen åt rätten ....

Absolut.
2015-10-20, 20:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är kanske så vi ska tolka uttalandet om spår som inte kan kopplas till arbetet, i arbetsuppgifterna ingår det knappast att spruta sperma omkring sig på arbetsplatsen eller på döda människor.
Finns det sperma på hennes kläder eller kropp kan det bli svårförklarligt om det är sådan mängd att inte andra hands överföring är möjligt.
Att män drar en tralla i alla möjliga och omöjliga situationer, på jobbet, hemma, och lite här och där när andan faller på och tillfälle ges kan du läsa om här på Flashback ... Att dra en runk på jobbet och få spill som man skiter i att plocka upp i en lada eller ett uthus känns alltså inte helt osannolikt alls.

Det är väl dock ingen som nämnt sperma mer än några som vill göra det till en trådsanning här på Flashback?
2015-10-20, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har du fullständigt rätt i. För det första är det ett brottsmål där inte DNA tycks sitta direkt på kroppen - det kommer således handla om en väv av indicier, teknisk bevisning och annat som presenteras. För det andra är det ÅK som har bevisbördan och inte Tore.
Att advokaten gapar är same procedur as last year: det är hennes jobb.

Sen ser jag det inte ens intressant att älta detta dag ut och dag in: Målet avgörs av TR. Men det skriver jag till dig eftersom jag inte kan advokatska.
2015-10-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Varför tror du att det endast handlar om mikroskopiska mängder?
Det tog flera månader innan dom hittade blodspåren. Det tyder (tror jag), på att det inte är några stora mängder.
2015-10-20, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var uppmärksamt och uttryckt så skulle jag nog också tolka det precis som du :-)

Hej...Så här ser kakelsnöre UT.
Normalt kapar man det i flera lika långa delar för att underlätta arbetet.
Så man inte behöver kapa det varje gång man ska använda det. ( Kolla länk).
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelsn%C3%B6re-byggtillbeh%C3%B6r-tiler-3mm

Med vänlig hälsning
ingo22
Senast redigerad av ingo22 2015-10-20 kl. 20:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in