2015-04-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Tvärtemot är mitt liv väldigt värdefult,därför har jag skyddat mig och min familj.Vem har sagt att jag är fånge i mitt hem?
Jag går ut när jag vill även på nattetid...det har jag gjort i alla världsdelar som finns genom åren.
Jag har lagligt rätt och skydda min familj och egendom men du däremot har inte den rätten i Sverige.
Mvh.Raikkonen
ps.Glöm inte och låsa ytterdörren för natten för man vet aldrig vad som kan hända när du sover som djupast.

Lite det som är poängen. Jag sover lika gärna med olåst som låst, ytterdörr, centralt i en större stad i Sverige. Jag behöver inte vapen, poliser, arme, bepansrade fordon, vakter till mina barn när de ska hem från dagis, eller dylikt skit som du dras med.
Citera
2015-04-22, 09:36
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Nu är ju inte hemförsäkringen enbart avsedd för att skydda en från inbrott, som är det jag är minst orolig för... Då är väl exempelvis vattenläckor betydligt mer viktigt att skydda sig inför. Du sover med skjutvapen under kudden och anklagar andra för att vara paranoida? Jisses... Personligen har jag aldrig ens rört något farligare än ett luftgevär och så får det gärna fortsätta. Vapen är skit.

Här är förresten ett aktuellt exempel på hur fel det kan bli: http://www.sydsvenskan.se/malmo/staketbrak-stoppar-moten-pa-groning/

Boende i den ena bostadsrättsföreningen får inte utnyttja den mark som ligger på den andra bostadsrättsföreningens tomt?
Cry me a river.
Citera
2015-04-22, 11:02
Medlem
Hur vet du att marknaden finns? Har du gjort en grundlig marknadsundersökning?

Jag tror marknaden är extremt liten för GC, annars hade det byggts mer av den typen av bostäder, det är marknadskrafterna som avgör.

Personligen känner jag mig inte otrygg, mord är ju något som man i praktiken kan avskriva totalt, jag tror inte någon i min närmaste bekantskapskrets eller min flickvän kommer mörda mig, jag är ej heller inblandad i gängkriminalitet, där eliminerar man säkert 90% av de ca 90 mord/dråp som sker varje år. Det är ju inte så att det är vem som helst som blir mördad. Det är familjedramor och gängkrig som skördar dödsoffer.

Risken är alltså i praktiken 0 att man blir mördad, det är högst sannolikt betydligt större risk att köra bilen till jobbet, ta en cykeltur etc.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-04-22 kl. 11:07.
Citera
2015-04-22, 12:04
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
I takt med att våldet eskalerar, så skjuter även efterfrågan för inhägnade områden i höjden. Svensken i gemen är konflikträdd och ovan vid hotfulla situationer - kalla det en baksmälla från forna dagar då folk växte upp i ett oerhört tryggt samhälle - och saknar därmed den jävlar anamma som exempelvis britter och fransoser, eller egentligen de flesta andra européer har inpräntat i sig sedan barnsben. Man säger inte att svenskens hem är hans borg.

Lägg därtill att Sverige och det svenska samhället är oerhört amerikaniserat, och det inhägnade boendet är här för att stanna.

Jag är övertygad om att vi inom en hyfsat snar framtid kommer att se både GCs och bevakade portuppgångar. Med dagens skyhöga invandringsnivåer och skriande bostadsbrist finns inte så mycket annat val än radikalt slappare byggregler - och då finns det inte mycket annat än ogillande blickar som kan stoppa folk från att bygga och bo som de själva vill.
Citera
2015-05-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Skräckpropaganda = verkligheten. Du lär knappast vara speciellt bevandrad i dessa områden kvällstid.

Icke-vita (dvs negrer) skulle känna sig osäkra i GC-områden? Ja, om de bara kunde hålla sig borta från att attackera poliser så vore allt så mycket enklare för dem. Varför attackerar inga vita polisen tror du?

Sen är negrer och araber grovt överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter och grova våldsbrott. Den rika vita mannen är det INTE, pajas!

Du är uppenbarligen en billig antivit rasist. Förhoppningsvis är du själv icke-vit.

GC-områden är väl ok om de är rättvisa, d.v.s att om vi andra inte får gå i deras område ska de inte få gå i våra områden utan de får bara i sitt GC-område.
Citera
2015-10-15, 22:50
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ett problem är att det kan krocka med allemansrätten.

Där inte bara tomten utan även delar av naturen är inmurade. Hur man nu definierar det.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-10-15 kl. 22:55.
Citera
2015-10-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Dagen vi börjar se GC här och där i samhället är dagen vi förlorar den trygghet vi byggt upp i samhället.
Exakt så tror jag också. GC är inte en tendens jag vill se mer av. Snarare mindre.
Citera
2015-10-20, 17:41
Medlem
Segregationen och de höga bidragen håller nere otryggheten och kriminaliteten även fast den eskalerar mer och mer allteftersom de utomeuropeiska horderna strömmar in i landet. I innerstan och de finare delarna kan bara de som har råd att köpa en dyr bostadsrätt bo, det blir som en gated community light, bara ordentliga människor har råd att bo och leva där.
När välfärdssamhället kraschar i och med okontrollerad invandring (1000 araber och afrikaner per dag nu? Och alla får självklart PUT och livstids försörjning, you do the math) och bidragen måste sänkas kraftigt kommer ett helvete bra loss och efterfrågan på GC kommer explodera. Dagliga upplopp, bränder, gängvåldtäkter, kaos. rånmord, knivöverfall, islamistisk terror och halshuggningar, och en råhet utan dess likhet skådat i sverige på minst 200 år tillbaka kommer att uppenbaras.
Hur ser det ut i deras hemländer? Hur behandlas minoriteter i deras hemländer? Det kommer att bli likadant här. Det handlar inte om att mångkultur inte fungerar, det kan det göra, det handlar om att mångetniska samhällen med allt för stora genetiska skillnader mellan folken inte kan fungera. Somaliern med medel-IQ på 70 och araben med 80 har på gruppnivå inte den inre kapaciteten att forma ett tryggt, rikt och demokratiskt välfärdssamhälle. Det går knappt att ha en fungerande demokrati med efterblivna svenssons som det är eftersom de är så dåligt pålästa i politik och dess konsekvenser, speciellt kvinnorna.
Citera
2015-10-20, 19:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Exakt så tror jag också. GC är inte en tendens jag vill se mer av. Snarare mindre.

Det finns självklart en koppling till otrygghet, något som antyds rätt klart i trådstarten. Inbillad otrygghet kan sannolikt upplevas som lika besvärande som verklig otrygghet.

När det gäller nya GC så är det flera faktorer som påverkar. Det handlar t ex om hur stark känslan är hos människor att integrationsproblemen tränger sig närmare in på livet och vardagen.

Byggherrar som är spekulanter behöver knappast lägga ut texten speciellt mycket när det gäller reklam.

GC tenderar också att bli en "stad i staden" på så sätt att dom boende i ökad omfattning isolerar sig och besöker dom faciliteter som finns innanför murarna (restauranger, butiker och övrig bekvämlighetsutrustning) men undviker resten av staden. Det skapar en fattigdom på många områden...inte minst rent kulturellt.

GC kan även påverka demokratiskt uppbyggda principer eftersom människor som betraktar sig som "vi och dom" knappast känner någon demokratisk samhörighet.
Citera
2015-10-20, 19:43
Medlem
hazzos avatar
En anledning till att efterfrågan på gated communities iallafall i Stockholm beror på att våra miljonprogramsområden är förhållandevis isolerade som öar i tunnelbanesystemet. Vi som bor i hipstertäta områden ser problemen endast på TV. Ser man på nyhetrna idag så är det helt uppenbart att snart kommer våra fi, v o mp röstare att själva drabbas. Då kommer efterfrågan att öka.
Citera
2015-10-20, 19:59
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Jag skulle gärna betala för att bo i gated community, med patrullerande väktare som snabbt kan ingripa och störa brottslingar. Väktarna behöver inte vara beväpnade utan det behöver bara vara någon som hela tiden är i krokarna och håller koll på ungarna på lekplatsen eller ser till huset medan man är på jobbet dagtid. Det är, idag, fullt tillräckligt för att vanliga brottslingar inte ska försöka just där.

Det är inget optimalt samhälle som behöver GC men vi har verkligen inget optimalt samhälle heller. Det var inte ens säkert när jag växte upp och sen dess har det blivit mångfalt värre med mycket råare brott.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-10-20 kl. 20:03.
Citera
2015-10-20, 20:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
En anledning till att efterfrågan på gated communities iallafall i Stockholm beror på att våra miljonprogramsområden är förhållandevis isolerade som öar i tunnelbanesystemet. Vi som bor i hipstertäta områden ser problemen endast på TV. Ser man på nyhetrna idag så är det helt uppenbart att snart kommer våra fi, v o mp röstare att själva drabbas. Då kommer efterfrågan att öka.

Självklart är det skillnad på Stockholm och övriga orter i Sverige. I princip är det väl så att T-banesystemet i sig självt definierar miljonprogramsområdena rent geografiskt. Man kan följa T-banans utsträckning på kartan med fingret och ju längre från City man kommer desto mer stökiga blir områdena.

Jag säger inte att du har fel när det gäller ökningstakten...men jag hoppas att du har fel.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in