2015-10-20, 18:37
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kakelsnöre är väldigt starkt, men ändå mjukt och följsamt. De är också tvinnade för sitt syftes skull. 1 m. tar ingen som helst plats i fickan.

nu är jag tveksam om de nämnde att strypsnaran bestod av snöre har för mig att de sa rep vilket är betydligt grövre och borde inte vara förstavalet om man har för avsikt att strypa någon
2015-10-20, 18:44
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Men jag undrar fortfarande över dessa bitar som nämndes i media.

Det kan ju vara balsnören av den typ som används på rundbalar.Eftersom godägaren har köttdjur så borde ju dessa finnas åtkomliga lite varstans på egendomen.Det blir en massa snören liggande överallt efter man har skurit upp balarna vid utfodring av djuren.
2015-10-20, 18:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har du tipsat polisen? Och/eller IR? (som ju själv sagt i en intervju att hon också får in tips).

Om du inte gjort det ännu, så kan det nog vara en god idé att göra det. Man kan aldrig veta.

Ja ska göra det, ville bara gärna veta om CarolsRex PMat andra här i tråden denna märkliga "Novell".
2015-10-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja ska göra det, ville bara gärna veta om CarolsRex PMat andra här i tråden denna märkliga "Novell".

Vet inte om jag läste för snabbt förut, men det verkade som att novellen kom från en annan användare, och den här personen som du pekar på, bara gav en GM-profil.
2015-10-20, 18:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
NB var hemma 19.30 när morsan ringer, brorsan är och fiskar om andra tråduppgifter stämmer. De samtalar med nån (om jag inte missminner mig tråduppgift) och sen bär det iväg mot Martorp.
/.../

Nej "konfrontationen" med MP vid Martorp var tidigare ca 18/19-tiden och jo jag tror den var avsiktligt vald.
2015-10-20, 18:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vet inte om detta är något nytt:
"Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm kommenterar nu dna-fyndet i Lisa Holm-fallet. ”Den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas” säger han till SVT:s Veckans Brott. Men kriminalprofessor Leif GW Persson tror inte att dna hittats på kroppen."
http://www.svtplay.se/klipp/4311171/gw-skeptisk-till-dna-bevisen-i-lisa-holm-fallet
EN GW som var mer intressant via saklighet (även om han inte orkade ge en släng av sleven på slutet..)
Självklart säger ett DNA inte mer än att det har avsatts. Dock är inledande exemplet irrelevant då GM inte träffat L enligt NB. Däremot är det avgörande om det givetvis finns flertal DNA, av olika typ och VART det då sitter. Det blir besvärande med andra ord och vart och ett ska ha en förklaring.

Det hon säger är intressant då vi hade den diskussionen i tråden igår:
" Ja, för vi frågade ju åklagaren här för Veckans Brott och då säger han ju att den misstänktes DNA finns på ett sånt sätt och ett sånt ställe så att det går att knyta honom till Lisa Holms kropp."
2015-10-20, 18:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Berätta gärna hur tipset tas emot av polis och/eller IR. Det vore mycket intressant att få en uppfattning om hur angelägna polisen är inför nya tips som kommer in så här fem-i-tolv innan rättegången.
2015-10-20, 18:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
NB var hemma 19.30 när morsan ringer, brorsan är och fiskar om andra tråduppgifter stämmer. De samtalar med nån (om jag inte missminner mig tråduppgift) och sen bär det iväg mot Martorp.

Välplanerat vete tusan - har han sett Martorp som färdiggranskad och sen ser folk röra sig på vägen dit så kanske det fanns ett behov att ställa frågan.
Om uppgiften stämmer att MPS sökt i area kring gården på onsdag och NB sen ser att MPS är där igen på fredag - så kan frågan som ställs handla om detta. Eller så har de varit där själva i egenskap av personal i Blombergs åkeri (som bl.a AJ uppgav i media, alltså hjälpt till).

Verkar konstigt hur som haver att gå dit mitt i ett eftersök och fråga vad de gör där samt nämna att de ju redan varit där innan:
Oavsett felaktig uppgift om själva bortmotandet.

Ja - helt självpåtaget - för jag tvivlar starkt på att de haft sin arbetsgivares mandat, eller ens stöd.
2015-10-20, 19:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vet inte om jag läste för snabbt förut, men det verkade som att novellen kom från en annan användare, och den här personen som du pekar på, bara gav en GM-profil.

CarlosRex skrev i följe PM till mig att han skrivit novellen på de 7 kapitel med denna unga psykopat, som han beskrev i ett inlägg här i tråden, som GM.
2015-10-20, 19:02
Medlem
Citat:
CarlosRex skrev i följe PM till mig att han skrivit novellen på de 7 kapitel med denna unga psykopat, som han beskrev i ett inlägg här i tråden, som GM.

Ok. Läser man inläggen innan kring detta, namnges en annan postare nämligen.
2015-10-20, 19:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inte osannolikt alls.

Dödandet kan ha varit målet i sig. Fast föreställer mig fortfarande att attacken mot LH
har som utgångspunkt att genomföra ett "vanligt" sexuellt övergrepp men där också
GM från början varit fullt på det klara med att han skulle avsluta med ett mord. Både för att
omintetgöra möjligheten att senare bli identifierad och gripen och för sin egen sjuka
njutnings skull; att få följa ett utdraget döende.
En viss planering. Den inleddes förmodligen från den stund på morgonen när NB råkat
få ögonen på en förbikörande 17-årig servitris. Har i ett kortare inlägg tidigare uppehållit mig
vidare kring vad en sån observation kan ha lett fram till för slags tankar. Från fantasi
till handling
. Det klivet, just det klivet, valdes att ta den där söndagen.

Det som framkommit idag, läckt ut, om sättet på vilket LH mördades och spåren av NB:s
blod på offrets kläder var ingenting direkt oväntat. Fler än jag har väl trott hela tiden
att strypning i någon form skett här. Inte omöjligt att snaran runt offrets hals har en del
att avslöja också och inte heller är det av det långsöktare slaget att göra antagandet att
delar från samma snöre påträffats inne i själva litauernas bostad.

Den här liraren är helt körd kan jag slutligen drista mig till att påstå. 110% övertygad
om hans skuld och att han döms både här och där. Ett klockrent case och det tillåts sägas
innan något 2000-sidigt protokoll tillgängliggörs.
Nästa gång han slår in en spik i nånting så får det bli i en snickeriverkstad innanför murarna
på en av landets högsäkerhetsanstalter.

Jag har inte för vana att missta mig. Och lär inte göra det här heller utbrister jag något kaxigt.

Det fantasifulla alternativgänget i tråden torde inte ha någon avundsvärd uppgift framöver.
Det lär bli uppförsbacke på uppförsbacke.

Ja jag undrar också om inte en del av/liknade snöre påträffats på ert komprometterande ställen som i deras hem.
Jag har liksom du också varit övertygad om att rätt man sitter häktad. Och en omständighet kan väl kunna bortförklaras men detta växande antal bevis kan nog bara förekomma i en Hollywoodfilm.

Apropå det sista. Jag det blir tuffa dagar för alternativteoretikerna, påminner mig ett passande citat av Sally Santesson: "Och som vi alla vet, det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke"
2015-10-20, 19:05
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
OT: Satt deras lönesättande chef med på fikat? Generellt brukar man nämligen inte prata illa om övriga anställda då.

OT: Satt poliserna och fikade en timme på arbetstid? Jag ska nog byta jobb.

OnT: Mitt fetade: Om två poliser tyckte att han var klipsk, så är det faktiskt intressant att få veta vad övriga 2-3st tyckte? (Jag utgår ifrån att du räknade med dig själv, så utlämnade därför en pinne).

Vi är ett gäng som träffas varje vecka på fritiden och två utav dem är poliser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in