2015-10-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
http://studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2014/2014-10-25-provpass-5---matematisk-problemlosning-xyz-2014-10-25/

Uppgift 4

Vad är det för geometriformler man ska ha koll på där?

Finns en formel för cirkelbågens vinkel men den behövs sällan.

Omkretsen är 2π=360°
Cirkelbågen är 2π/3=360/3=120°
Citera
2015-10-19, 23:10
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Finns en formel för cirkelbågens vinkel men den behövs sällan.

Omkretsen är 2π=360°
Cirkelbågen är 2π/3=360/3=120°

Jaha. Facking lätt ju.
Citera
2015-10-20, 02:25
Medlem
Nightfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Antaganden inom matematiken? Och som ovan, y^4=sqrt(sqrt(x))? Förlåt men vad virrar du om?

Inte direkta antaganden, men halvfärdiga förhållanden som saknar den mest logiska och beroende ekvationen.

Förlåt för att jag var otydlig.

Jag tänker såhär:
x^(1/4) = sqrt(sqrt(x)) = y
y^4 = x

Genom att skapa ett ekvationssystem, så blir det enklare att räkna ut x.

T. ex

2^(1/4) = sqrt(sqrt(2)) = 1.189207115

1.189207115^4 = 2

Det är den mest korrekta uträkningen för denna uppgift. Jag kan vara skeptisk till att endast lära sig regler för att sedan förhålla sig till dem, det är smart och smidigt, men inte lika lärorikt. Jag vill försöka träna upp en så pass snabb huvudräkning som möjligt, och då kräver det den enklaste vägen.
Citera
2015-10-20, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfever
Det är den mest korrekta uträkningen för denna uppgift. Jag kan vara skeptisk till att endast lära sig regler för att sedan förhålla sig till dem, det är smart och smidigt, men inte lika lärorikt. Jag vill försöka träna upp en så pass snabb huvudräkning som möjligt, och då kräver det den enklaste vägen.
Nej, det är inte "den mest korrekta" uträkningen för ekvationen i och med att x inte är definierat som 2.

Dessutom är ditt tillvägagångssätt onödigt komplicerat.
Vi vet att:
x > 0
Kvantitet I: x^(1/4)
Kvantitet II: roten ur roten ur x
Om du då känner till grundläggande matematiska förhållanden ser du omedelbart att de är lika stora. Mycket enklare än din "snabba och lärorika" uträkning.

Men för all del, fortsätt du vara skeptisk till regler inom matematiken och ignorera att 2 + 2 = 4 enligt dessa "jobbiga regler".
Citera
2015-10-20, 14:54
Medlem
Det här så att jag verkligen kommer ihåg noll om matten. Funderar på att köpa mate A och läsa lite . Vad är det jag mest fokusera mig på då? Hur det där med X- och Y funkar. ? Kan plus samt gånger delat kan inte mycket mer än så. ...

ALltså kan man bara hoppa över matte delen helt?
Jag har ju fyra dagar på att lära mig lite iaf. Vad tycker ni jag ska koncentrera mig på?
Citera
2015-10-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Det här så att jag verkligen kommer ihåg noll om matten. Funderar på att köpa mate A och läsa lite . Vad är det jag mest fokusera mig på då? Hur det där med X- och Y funkar. ? Kan plus samt gånger delat kan inte mycket mer än så. ...

ALltså kan man bara hoppa över matte delen helt?
Jag har ju fyra dagar på att lära mig lite iaf. Vad tycker ni jag ska koncentrera mig på?

Kolla igenom spellistan https://www.youtube.com/playlist?list=PL7962C87CCE00EEE5 och försök lär dig så mycket som möjligt. Det kommer alltid uppgifter om potenslagarna, variationsbredd/median/medelvärde, bråkräkning, enkla vinkelsambad(vertikalvinklar osv), lösa ut variabler ur ett uttryck mm
Senast redigerad av Mulazim 2015-10-20 kl. 15:35.
Citera
2015-10-20, 17:18
Medlem
Seppo1337s avatar
Jag har varken haft tid, ork eller lust att sätta mig ned och plugga inför HP någonting förns nu. Vad rekommenderar ni lite mer erfarna killar och tjejer att man skall plugga på nu när det bara är några dagar till provdags. Hur tycker ni man borde lägga upp det? Help a brother out!
Citera
2015-10-20, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Jag har varken haft tid, ork eller lust att sätta mig ned och plugga inför HP någonting förns nu. Vad rekommenderar ni lite mer erfarna killar och tjejer att man skall plugga på nu när det bara är några dagar till provdags. Hur tycker ni man borde lägga upp det? Help a brother out!
Svårt att säga om du inte säger någonting alls. Har du skrivit provet innan? Om ja, hur gick det då? Vad är målet resultatmässigt? Und so weiter.
Citera
2015-10-20, 17:54
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Svårt att säga om du inte säger någonting alls. Har du skrivit provet innan? Om ja, hur gick det då? Vad är målet resultatmässigt? Und so weiter.
Det har du såklart rätt i.

Jag har inte skrivit provet förr, så har ingen erfarenhet på just det förutom något enstaka test/gammalt prov på internet.

Målet är väl egentligen inget jättemärkvärdigt, 0.6-0.8, för att försöka få ett ännu bättre resultat på provet till våren.
Citera
2015-10-20, 18:05
Medlem
Nu är det snart dags!! Är det någon som siktar högt som har några bra tips att plugga på nu sista veckan? Har nu gjort alla gamla prov sen de ändrade testet och är osäker på vad jag borde plugga nu. Ska fortsätta sitta med mina ordlistor men känns inte som de ger så överdrivet mycket såhär nära provet.
Citera
2015-10-20, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Målet är väl egentligen inget jättemärkvärdigt, 0.6-0.8, för att försöka få ett ännu bättre resultat på provet till våren.
Då är det bara att gå dit. Det är nog nästan bäst så, om du ändå vet att du ska skriva provet även till våren, för då kommer du få se var du ligger utan att ha fokuserat på någon speciell del inför provet.
Citera
2015-10-20, 18:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxhen
Nu är det snart dags!! Är det någon som siktar högt som har några bra tips att plugga på nu sista veckan? Har nu gjort alla gamla prov sen de ändrade testet och är osäker på vad jag borde plugga nu. Ska fortsätta sitta med mina ordlistor men känns inte som de ger så överdrivet mycket såhär nära provet.

Du lär ju ha rättat dina prov, och där se vad som är dina svagheter. Det är liksom första steget. Sedan får du lista ut hur du ska träna på dina svagheter. Vilken metod passar dig bäst?

Jag siktar högt. Jag kommer träna mycket främst imorgon. Då blir det en kombo av gamla prov, analys av desamma, ordnötning och läsning av argumenterande engelskatexter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in