2015-10-20, 13:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sant .. men vilken mopedtjuv medtager för ändamålet en snara?

Jag kan ju tänka mig att det handlar om någon sorts "bindrep", på landet allestädes förekommande "bra-ha-snöre" på rulle där man tar en bit vid behov. Här kan det i så fall ligga småbitar spridda på platsen. En sådan rulle kan finnas på byggen, i lokaler, där man arbetar med att packa saker, försluta säckar etc.

Jag tror inte nödvändigtvis att det är så heller, men det kan ju finnas de mest obegripliga (för oss) anledningar att döda LH, och hur planerat mordet i så fall varit kan man faktiskt lämna därhän. Förklaringar och tillvägagångssätt kan vara hur triviala och opportunistiska som helst.
2015-10-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Och?? Varför skära av stumpar ifrån en rulle att sprida ut i terrängen?

Snöret har sannolikt använts innan Lisa ströps.
Vad använder man snören till på en gård, förutom att strypa unga kvinnor?
2015-10-20, 13:59
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så kan det givetvis ha varit - det beror ju lite på hur kläderna och hjälmen låg. Stämmer det att de låg helt öppet så är det lite konstigt att de missat en vitrosa jackan i terrängen när de letade efter en person klädd i just detta.

Mer troligt är väl att någon helt enkelt försökt göra sig av med sakerna -- samtidigt är mycket konstigt. Varför sprida i den egna omgivningen om rätt MGM sitter? Varför ta av henne jackan?
Varför sprider man sakerna så ojämnt/olika inriktningar?

Jag har lite svårt att tänka mig att Lisa blev ett offer av en slump också .. Varför går de ut med en sådan uppgift?

Fetade kan ha sin förklaring:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-20, 14:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har också funderat över det där, vad dom menar egentligen. Menar dom att mordoffret lika gärna kunde ha varit en gammal knarrig gubbe? Eller vad?

Troligen menar man att ingenting pekar ut LH som enda tänkbara brottsoffer och inga kopplingar till pappas jobb, personliga relationer eller något annat som gjort just henne till måltavla.

Det kan (litet tillspetsat uttryckt) också betyda att vilken 17-årig, blond, snygg tjej som helst, som varit där just då hade kunnat drabbas.
2015-10-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan ju tänka mig att det handlar om någon sorts "bindrep", på landet allestädes förekommande "bra-ha-snöre" på rulle där man tar en bit vid behov. Här kan det i så fall ligga småbitar spridda på platsen. En sådan rulle kan finnas på byggen, i lokaler, där man arbetar med att packa saker, försluta säckar etc.

Jag tror inte nödvändigtvis att det är så heller, men det kan ju finnas de mest obegripliga (för oss) anledningar att döda LH, och hur planerat mordet i så fall varit kan man faktiskt lämna därhän. Förklaringar och tillvägagångssätt kan vara hur triviala och opportunistiska som helst.

Även ett erkännande, finns fortfarande en fd person som aldrig kommer kunna uttala sig om vad som hänt, precis som alltid vid mord kommer inte BO till tals och det om något hade kunnat knyta ihop säcken till 100%
2015-10-20, 14:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Troligen menar man att ingenting pekar ut LH som enda tänkbara brottsoffer och inga kopplingar till pappas jobb, personliga relationer eller något annat som gjort just henne till måltavla.

Det kan (litet tillspetsat uttryckt) också betyda att vilken 17-årig, blond, snygg tjej som helst, som varit där just då hade kunnat drabbas.
Fast samtidigt säger dom sig inte kunna förstå motivet till mordet. Så hur kan dom då veta säkert? Att endast söta flickor skulle vara i riskzonen?
2015-10-20, 14:07
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

"Slumpen" består i att LH var en ovanligt söt flicka som befann sig i trakten några sommarveckor pga av sitt sommarjobb.
GM valde ut henne för att hon vacker, som flickorna han fantiserade om på nätet, som en stardoll.
Man kan således säga att det både var slumpen och att det inte var slumpen.
Hade LH varit en tjock flicka med kort tovigt hår, dålig hy och stora glasögon så hade hon sannolikt blivit lämnad ifred.
Den litaiuske lustmördaren valde henne för hennes utseende, det är jag övertygad om.
Slumpen var isf. att hon var vacker.
2015-10-20, 14:16
Medlem
ATLAS64s avatar
Tror inte den nu häktade MG kommer att fällas i domstol,,,behövs nog starkare bevis för att dömas för mord
2015-10-20, 14:16
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske med hjälp av upphittade fibrer från repet/snaran i en takbjälke eller krok i ladan/mjölkrummet? Det kan ju förklara varför det tagit längre tid att hitta, eftersom det kan vara spår som inte initialt sågs med blotta ögat, eller lokaliserades av spårhund.
Ja det låter sannolikt. Det finns ju dessutom foton där en vitklädd tekniker står och fotar upp mot taket i ladan, vid öppningen på ladans baksida.
Fast detta med motiv... Wennerholm sa ju att de har en bild om varför det har skett. Varför krångla så otroligt, och dessutom riskera att någon ser. Plus att det hela sägs ha haft ett mycket snabbt förlopp. Om det handlar om hängning försvinner väl nästan alla andra motiv än lustmord/sexuellt motiv.
2015-10-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
"Slumpen" består i att LH var en ovanligt söt flicka som befann sig i trakten några sommarveckor pga av sitt sommarjobb.
GM valde ut henne för att hon vacker, som flickorna han fantiserade om på nätet, som en stardoll.
Hade LH varit en tjock flicka med kort tovigt hår, dålig hy och stora glasögon så hade hon sannolikt blivit lämnad ifred.
Den litaiuske lustmördaren valde henne för hennes utseende, det är jag övertygad om.

Risk/Chans

Risken att det skulle bli henne ökade med hennes utseende.
Slumpen är en faktor i det sammanhanget som aldrig kan beskrivas.
2015-10-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Jag tror också det är helt sexuellt betingat från början.
Varför hittar man då inte bevis på det.
Jo hans fantasi kraschar direkt när det blir allvar, inte alls som
han har tänkt sig.
2015-10-20, 14:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Snöret har sannolikt använts innan Lisa ströps.
Vad använder man snören till på en gård, förutom att strypa unga kvinnor?
Det måste ju inte handla om ´snören´, det kan ju handla om sladdar, tejp och annat också. Finns ju en hel del bilder från ladans innandöme med diverse snörliknande grejer, exempel:

http://w.cdn-expressen.se/images/f8/98/f89836b321534ad886224bf23a58918a/16x9/1400@80.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in