2015-10-20, 14:28
Medlem
Theforeigners avatar
Vad betyder "spår av blod" egentligen ???

Jag vill veta:

Betyder "spår av blod" som det uppges att man hittat som bevis mot MGM:

1. Att man hittat riktiga, synliga blodfläckar från MGM på Lisa's tillhörigheter ?

eller

2. Har man hittat osynliga mikroskopiska blod partiklar från MGM på Lisa's tillhörigheter ?

Om det rör sig om nr 1. ja då, tycker jag, att ser det illa ut för MGM

Om det rör sig om nr 2. ja då, tycker jag, att ser det illa ut för åklagaren
2015-10-20, 14:28
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag undrar varför det tog så lång tid att fastställa dödsorsaken. Hade det varit hängning som dödsorsak borde det vara enkelt och snabbt att se de typiska skadorna. (?)

Sen undrar jag hur de kan veta att LH avled just i ladan, och inte på annan plats.

Om det nu stämmer att dödsorsaken är ´strypning´ enligt de senaste uppgifterna, och ´kvävning´enligt de tidigare. (Medias exakta ordval kanske inte är relevant). Då kommer man möjligen ändå in på hängning eller liknande - att spår efter sådan finns i ladan (eller mjölkrummet om detta räknas till ladan). Och att de av någon anledning vet att LH dessutom avled där och då. Vad vi vet har ingen likhund markerat i lada/mjölkrum, för då borde avspärrningarna inte ha släppts så snabbt. (Den döda kroppen kan ju inte ha varit kvar där mer än max ca 15 min om avsaknad av kadaverin). Och spår av kroppsvätskor som ofta lämnar kroppen vid dödsögonblicket borde också hittats snabbare (?).
Och om kroppen placerats i en låda/skåp av något slag (som fanns i lada/mjölkrum) hur kan de då veta att LH avled i ladan?

Någon klok som kan ge en rimlig teori på hur de vet att LH avled i ladan, och inte senare?

Min uppfattning är att det inte har tagit onormalt lång tid. Man har fått delrapporter från NFC fortlöpande, utan det som tagit tid tror jag varit att fastställa tidpunkten för döden, när LH avlidit och var hon avlidit , dessa resultat sammantaget.
Svårigheten i att fastställa tidpunkt för döden kan i så fall hänga samman med att dödsförloppet varit utdraget genom sättet hon avlidit, där min teori är genom utdragen hängning.

Hur de kommit fram till var hon avlidit och att det var i ladan har nog steg för steg fastställts genom fiberprover och spåravsättningar genom att jämföra ladans jordsort, dammsort, biologiskt material (som ex barr, löv, gräs, mm mikropartiklar) med avsättningar på kläderna hon hade på sig. Vanligt NFC arbete.
Efter att hon avlidit i ladan har hon transporterats till fyndplatsen, vilket av allt att döma är den borttransporterade byggboden, med andra ord en byssja.
Skulle tänka mig att hon blivit invirad i någon typ av byggplast eller annat liknande material som inte ger särskilt mycket avsättningar på kroppen. Denna paketering kan ha skett i mjölkrummet som torde vara någotsånär ren miljö?
Har GM burit kroppen med kläderna på borde hans egna kläder ha gett fiberavsättningar på hennes kläder.
2015-10-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det måste ju inte handla om ´snören´, det kan ju handla om sladdar, tejp och annat också. Finns ju en hel del bilder från ladans innandöme med diverse snörliknande grejer, exempel:

http://w.cdn-expressen.se/images/f8/98/f89836b321534ad886224bf23a58918a/16x9/1400@80.jpg

Jo, det blir ju ett jävla gissande för att vi inte vet.
Man borde så klart invänta FUP, men så sitter man
lik förbannat här å pickar
2015-10-20, 14:35
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Jag vill veta:

1. Att man hittat riktiga, synliga blodfläckar från MGM på Lisa's tillhörigheter ?

eller

2. Har man hittat osynliga mikroskopiska blod partiklar från MGM på Lisa's tillhörigheter ?

Dessbättre är ju den forensiska skickligheten numera oomstridd i och med teknikens framfart på området, att det går att utvinna DNA med hög kvalitet även från mikropartiklar. Så det behöver inte ha någon betydelse om det är en stor blodpöl eller litet mikrospår för att fastställa ett DNA och koppla det till en GM. sen beror det på vad de klassar fynden som på plus skalan.
Det kommer FUP klargöra.
2015-10-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det var media som menade att Litauenresan och förhören där, gick ut på att knäcka MGM:s alibi. Om så var fallet, har han alibi (underförstått).

en hypotes från media kan knappast tillskrivas större värde än en hypotes som framförs här på fb
2015-10-20, 14:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Jag vill veta:

eller

Om det finns synligt blod på både snaran och kläderna, och att snaran bevisligen är mordvapnet, så tror jag att mgm ligger risigt till.

Mikroskopiska partiklar borde bli svårare; de borde ha kunnat bli avsatta genom att offret kommit i kontakt med ytor där mgm:s blod finns.

Så tror jag i alla fall. Jag är dessvärre ingen expert på ämnet. Leif GWP lämnar kanske besked i kväll.
2015-10-20, 14:39
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så kan det givetvis ha varit - det beror ju lite på hur kläderna och hjälmen låg. Stämmer det att de låg helt öppet så är det lite konstigt att de missat en vitrosa jackan i terrängen när de letade efter en person klädd i just detta.

Precis, vad menar man med "öppet"?
Jag kan ju tänka mig att kläderna och hjälmen inte låg i mitten på en rikt frekventerad grusplan utan kanske man menar med "öppet" att det inte såg ut som om någon gömt persedlarna?
Om objekten låg slängda i högt gräs så är det i mångas ögon fortfarande "öppet".
Utan att blanda in "rakkniven" så tror jag att man i det här fallet skall gå på den enklaste möjligheten.....gärningsmannen hade puls och hivade iväg grejorna åt sidan samtidigt som han bar in kroppen.....vem vet, kanske fortfarande en levande kvinna?

Vid det första söket så handlade det om goda vänner till flickans familj och sedan polisen. Jag tror att den enkla förklaringen till att sakerna missades är att man var få som sökte och fokus var på att hitta en levande flicka.
Att då söka igenom t.ex. högt gräs och buskar hade nog fördröjt söket något oerhört.

Citat:
Mer troligt är väl att någon helt enkelt försökt göra sig av med sakerna -- samtidigt är mycket konstigt. Varför sprida i den egna omgivningen om rätt MGM sitter? Varför ta av henne jackan?
Varför sprider man sakerna så ojämnt/olika inriktningar?

Det här med att sprida sakerna har jag, likt alla andra, funderat mycket på.
Igen, fram med rakkniven.....en gärningsman med puls och med en död eller kanske döende ung flicka i bilen....ner med rutan och ut med vad som man kan komma åt under körningen.
Kanske gärningsmannen även var påverkad? Undrar vad eventuell analys kommer att visa?

Citat:
Jag har lite svårt att tänka mig att Lisa blev ett offer av en slump också .. Varför går de ut med en sådan uppgift?

Familjens advokat uttalade sig väldigt märkligt.
Det kan ju innebära vad som helst.....flera bra kommentarer om detta tidigare i tråden. Var mannen ute efter vilken ung flicka som helst, försökte gärningsmannen göra inbrott och blev påkommen av flickan, etc.....?
Det här är en mycket intressant fråga- själv så delar jag din uppfattning.
2015-10-20, 14:42
Medlem
Ingenstans har polisen nämnt ordet "hängning". De har gått ut med att obduktionen visar att hon dog av kvävning. Detta har åstadkommits genom strypning med ett rep, som har tvinnats ihop av flera, och att detta rep var lindat hårt något/några varv runt halsen.
Varför pratar många om att hon hängdes? Källa på det i så fall?

Se mitt tidigare inlägg.
2015-10-20, 14:56
Medlem
[quote=micro113|55088974]Så kan det givetvis ha varit - det beror ju lite på hur kläderna och hjälmen låg. Stämmer det att de låg helt öppet så är det lite konstigt att de missat en vitrosa jackan i terrängen när de letade efter en person klädd i just detta.

en hjälm kan vara svår att hitta även om den ligger "öppet" i terrängen och kanske låg jackan intryckt i hjälmen?
2015-10-20, 15:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Ingenstans har polisen nämnt ordet "hängning". De har gått ut med att obduktionen visar att hon dog av kvävning. Detta har åstadkommits genom strypning med ett rep, som har tvinnats ihop av flera, och att detta rep var lindat hårt något/några varv runt halsen.

Se mitt tidigare inlägg.

Var har du fått den infon om flera rep som tvinnats ihop?

Jag ser inget om det i dina tidigare inlägg som du hänvisar till?

Hängning är ju bara en av flera teorier, finns inga som helst källor på det.
2015-10-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDec

Se mitt tidigare inlägg.

Dom gissar. Det finns inga källor.
Vad är din källa till rep som tvinnats ihop till flera?
2015-10-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Risk/Chans

Risken att det skulle bli henne ökade med hennes utseende.
Slumpen är en faktor i det sammanhanget som aldrig kan beskrivas.

Jasså, löper dom med bra utseende större risk att bli mördade?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in