Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Det behöver inte alls vara så. Polisen kom ju till fyndplatsen och vi vet inte vad som sagts eller utspelats. Som sagt det lär nog klarna rätt snart.
Fast det kanske någon annan i tråden vet mer om: om polis direkt på fyndplats kan belägga någon (som ska bli förhörd senare) med yppandeförbud?
Kanske #Bergakungen, #Tingsnotarien, #Hamilkar, #LKVN?
Nej det kan dom säkerligen icke, yppandeförbudet gäller endast de personer som deltar i förhör.
Högst troligt finns det ett gäng MPS-medlemmar att finna i förhören och där har dessa personer åbelagts
med yppandeförbud eftersom förundersökningssekretessen inte når varken "privatpersoner" eller advokater.
Med det sagt tillägger jag att yppandeförbud uppfyller sitt syfte i mångt och mycket men. . .
( finns alltid ett men. . .)
Beträffande att advokater så strikt omfattas av detta förbud tycker jag att det blir obalans och då
tänker jag inte endast på uttalanden i media utan möjligheten att som advokat diskutera fallet, dom
omfattande fallen, med andra om vad som händer som kan hjälpa till/ge råd under resans gång utifrån försvarets synpunkt.
Den möjligheten tas ifrån försvaret p g a yppandeförbudet men den görligheten har "alla andra".
Rättsläkare, psykiatrin, polis, åklagare o s v under förundersökningens och häktningsframställans
gång trots yppandeförbudets kraft. Men det kanske är ett annat ämne det men vad fan jag fick ändå fram min ståndpunkt
Hursomheltst har yppandeförbudet i detta fall skötts i det stora hela ifrån alla inblandade,
vilket är fantastiskt.