2015-10-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jah har nu infogat dagens nyhet i fallet till Infosidan. En detalj i artikeln som förbryllar mig: Varför sprida ut delar av mordvapnet?.

Snöret kanske hör till en stor rulle
2015-10-20, 13:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Gick AJ m.fl. med i MP?

Vet ej om AJ m.fl. gick med i MP, men hittade detta.

Enligt Expressen, ett uttalande av AJ (av tidningen dock benämnd med fel efternamn) publicerat den 8 juni, d.v.s. dagen efter att Lisa rapporterats försvunnen:

Citat:
Arne Larsson har ägt ladan, som polisen spärrade av för en teknisk undersökning, i 20 år. Han är bedrövad över att en 17-årig flicka är försvunnen.

- Jag tycker det är förfärligt. Jag tänker framför allt vilken tragedi det måste vara för flickans familj.

För att hjälpa till i arbete har hans personal varit involverad i sökningsarbetet.

-Vi har gjort allting vad vi kunnat för att hjälpa polisen i sitt arbete.

www.expressen.se/gt/efter-forsvinnandet-det-ar-fruktansvart/
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-20 kl. 13:36.
2015-10-20, 13:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Frågan är om det är ett vanligt förekommande snöre/rep som omtalas, eller om det enbart avser brödernas arbetsplatser?
För jag tror inte det ligger små snörstumpar här och där från den specifika snaran.
2015-10-20, 13:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jah har nu infogat dagens nyhet i fallet till Infosidan. En detalj i artikeln som förbryllar mig: Varför sprida ut delar av mordvapnet?
Jag tror inte att mordvapnet medvetet är utspritt. Jag kan tänka mig att de hittat delar av det rep som snaran är gjord ifrån och kanske också att de efterlämnats repbitar om det är så att hon hängts/varit bunden till något och skurits ner senare.
Att sprida repbitar runt sig känns ju ologiskt.

Citat:
Sen undrar jag vem det är som läcker. Om de läckta detaljerna är sanna är det bara mördaren som kan känna till dem utanför utredningen. Bara en tanke.
Det är någon som har tillgång till utredningen och troligen delat med sig av hela eller delar till reportern.
Det kan ju också vara så att reportern fått ta del av FUP men inte får yppa något ur den före den är offentlig - och därför kreerar en "källa" istället för att citera ur FUP. (Jag vet att det förekommit tidigare att journalist fått tjuvstarta och läsa in sig - dock länge sedan)
Om det finns en alternativ mördare så lär nog denne inte kontakta tidningarna utan ligga jäkligt lågt.

Citat:
Tack micro för dina tänkvärda analytiska inlägg. Jag är helt med dig i ditt tankesätt. Hopps du vill kommentera det jag skev ovan.
Tack.
2015-10-20, 13:38
Medlem
ReedMes avatar
Har inte hunnit läsa alla inlägg, så frågan har kanske redan blivit ställd: Kan GM ha skadat sig på snöret/snaran när han hanterade det? Kan det vara möjligt? Kanske blev, typ, "rivsår" på händerna?
2015-10-20, 13:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det inledande söket berörde en försvunnen person som förhoppningsvist levde.

Jag tror att dom som då sökte med lätthet kunde missa "detaljer" då fokus antagligen var att hitta en ung kvinna vid liv.
Så kan det givetvis ha varit - det beror ju lite på hur kläderna och hjälmen låg. Stämmer det att de låg helt öppet så är det lite konstigt att de missat en vitrosa jackan i terrängen när de letade efter en person klädd i just detta.

Citat:
Då eftersöket senare utökades i personal räknat (MP anslöt) så kunde en mer detaljerad sökning genomföras....antar på samma sätt som vi gamlingar fick lära oss då vi gjorde lumpen.....folk i en linje med ganska så små luckor som harvar igenom terrängen.

Jag tror inte på rökridåer och utplanterade detaljer.....jag tror mer på att det inledande söket med familj och vänner och sedan polisen helt fokuserade på att hitta den unga kvinnan och pga den begränsning i personalstyrka det första söket hade så var detaljerna helt enkelt lätt att missa.
Mer troligt är väl att någon helt enkelt försökt göra sig av med sakerna -- samtidigt är mycket konstigt. Varför sprida i den egna omgivningen om rätt MGM sitter? Varför ta av henne jackan?
Varför sprider man sakerna så ojämnt/olika inriktningar?

Jag har lite svårt att tänka mig att Lisa blev ett offer av en slump också .. Varför går de ut med en sådan uppgift?
2015-10-20, 13:41
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Snöret kanske hör till en stor rulle
Och?? Varför skära av stumpar ifrån en rulle att sprida ut i terrängen?
2015-10-20, 13:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag undrar varför det tog så lång tid att fastställa dödsorsaken. Hade det varit hängning som dödsorsak borde det vara enkelt och snabbt att se de typiska skadorna. (?)

Sen undrar jag hur de kan veta att LH avled just i ladan, och inte på annan plats.

Om det nu stämmer att dödsorsaken är ´strypning´ enligt de senaste uppgifterna, och ´kvävning´enligt de tidigare. (Medias exakta ordval kanske inte är relevant). Då kommer man möjligen ändå in på hängning eller liknande - att spår efter sådan finns i ladan (eller mjölkrummet om detta räknas till ladan). Och att de av någon anledning vet att LH dessutom avled där och då. Vad vi vet har ingen likhund markerat i lada/mjölkrum, för då borde avspärrningarna inte ha släppts så snabbt. (Den döda kroppen kan ju inte ha varit kvar där mer än max ca 15 min om avsaknad av kadaverin). Och spår av kroppsvätskor som ofta lämnar kroppen vid dödsögonblicket borde också hittats snabbare (?).
Och om kroppen placerats i en låda/skåp av något slag (som fanns i lada/mjölkrum) hur kan de då veta att LH avled i ladan?

Någon klok som kan ge en rimlig teori på hur de vet att LH avled i ladan, och inte senare?

Kanske med hjälp av upphittade fibrer från repet/snaran i en takbjälke eller krok i ladan/mjölkrummet? Det kan ju förklara varför det tagit längre tid att hitta, eftersom det kan vara spår som inte initialt sågs med blotta ögat, eller lokaliserades av spårhund.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-20 kl. 13:48.
2015-10-20, 13:46
Medlem
Kan det ha varit någon som gillrat en fälla som gick oerhört fel med tanke på alla de inbrott som de har haft problem med. Jag tänker fortfarande på uttalandet igår från familjens jurist om att Lisa inte var utvald utan att det kunde lika gärna ha varit något annat offer.
2015-10-20, 13:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bara som en invändning: Han kan ju ha trott att LH åkt med någon annan.

Detta sagt, att gå från "tillgrepp av motorfordon" (moppestöld) till att dölja detta med ett mord låter ju inte så troligt.

Sant .. men vilken mopedtjuv medtager för ändamålet en snara?
2015-10-20, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det behöver inte alls vara så. Polisen kom ju till fyndplatsen och vi vet inte vad som sagts eller utspelats. Som sagt det lär nog klarna rätt snart.

Fast det kanske någon annan i tråden vet mer om: om polis direkt på fyndplats kan belägga någon (som ska bli förhörd senare) med yppandeförbud?
Kanske #Bergakungen, #Tingsnotarien, #Hamilkar, #LKVN?

Nej det kan dom säkerligen icke, yppandeförbudet gäller endast de personer som deltar i förhör.
Högst troligt finns det ett gäng MPS-medlemmar att finna i förhören och där har dessa personer åbelagts
med yppandeförbud eftersom förundersökningssekretessen inte når varken "privatpersoner" eller advokater.

Med det sagt tillägger jag att yppandeförbud uppfyller sitt syfte i mångt och mycket men. . .
( finns alltid ett men. . .)

Beträffande att advokater så strikt omfattas av detta förbud tycker jag att det blir obalans och då
tänker jag inte endast på uttalanden i media utan möjligheten att som advokat diskutera fallet, dom
omfattande fallen, med andra om vad som händer som kan hjälpa till/ge råd under resans gång utifrån försvarets synpunkt.

Den möjligheten tas ifrån försvaret p g a yppandeförbudet men den görligheten har "alla andra".
Rättsläkare, psykiatrin, polis, åklagare o s v under förundersökningens och häktningsframställans
gång trots yppandeförbudets kraft. Men det kanske är ett annat ämne det men vad fan jag fick ändå fram min ståndpunkt

Hursomheltst har yppandeförbudet i detta fall skötts i det stora hela ifrån alla inblandade,
vilket är fantastiskt.
2015-10-20, 13:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så kan det givetvis ha varit - det beror ju lite på hur kläderna och hjälmen låg. Stämmer det att de låg helt öppet så är det lite konstigt att de missat en vitrosa jackan i terrängen när de letade efter en person klädd i just detta.

Mer troligt är väl att någon helt enkelt försökt göra sig av med sakerna -- samtidigt är mycket konstigt. Varför sprida i den egna omgivningen om rätt MGM sitter? Varför ta av henne jackan?
Varför sprider man sakerna så ojämnt/olika inriktningar?

Jag har lite svårt att tänka mig att Lisa blev ett offer av en slump också .. Varför går de ut med en sådan uppgift?
Jag har också funderat över det där, vad dom menar egentligen. Menar dom att mordoffret lika gärna kunde ha varit en gammal knarrig gubbe? Eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in