2015-10-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det sades samma dag som hon hittades att hon var strypt. Läskigt att folk visste så tidigt. Någon som läckte antagligen lr en yngre mördare på fri fot.
Mordplats ej fyndplats, ovanligt tillvägagångssätt... Kan det tolkas som hängning i typ slaktrummet, där del av repet hängde kvar i "galgen"?
2015-10-20, 08:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Visst kan tidspressen ha ökat, men ett planerat omhändertagande av kroppen bör ha hunnits med på den nära på timmen innan pappa anlände. En plan som går ut på att forsla bort kroppen från mordplatsen till planerat gömställe kalkylerar nog inte med att man har gott om tid på sig. Hade jag planerat det (och jag är inget geni), så hade jag lätt kunnat planera att få bort kroppen därifrån inom några minuter. Och på nära på en timme har jag hunnit långt bort därifrån. Att planeringstiden inte har varit så lång stämmer nog bara om planeringen var något slags ganska spontan planering under något slags känslorus. Att bara lyckas förflytta henne några hundra meter inom en timme känns oplanerat (eller väldigt planerat om man tänker i konspirationsbanor).
Den tid som stod till hans förfogande måste inkludera tiden han ägnade själva mordet (strypningen). Om han hade, säg en timme, på sig, så kan hälften av tiden ha åtgått till det huvudsakliga syftet med hans mord - men jag vill här inte ge någon mer detaljerad beskrivning av dessa minuter.
2015-10-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Självklart saknade han alibi, det behövs ingen FUP för att konstatera detta. Hade han haft ett robust alibi hade han inte suttit häktad nu eller blivit åtalad.

Aha, du börjar lägga till lite kvalifikationer som "robust". Det är lite bättre iallafall. Men du vet fortfarande ingenting om hans alibi.
2015-10-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Aha, du börjar lägga till lite kvalifikationer som "robust". Det är lite bättre iallafall. Men du vet fortfarande ingenting om hans alibi.

Jag tycker nog att "ingenting" är ett väl starkt ord för att beteckna vad jag och andra vet om MGMs alibi. Kan det ställas utom tvivel att en misstänkt har ett hållbart alibi ska denne släppas. För att ett alibi ska ha ett värde behöver det ha tyngd och du kan vara så säker på att hans advokat skrikit "skandal" för länge sedan om hon ansett att där fanns ett alibi som höll. Det kan finnas faktorer som kommer föras fram i processen om att "det var ju bara fråga om en timmes oredovisad tid och det är dåligt med tid för att hinna mörda någon osv". Men det är inte detsamma som ett alibi.

Enl. Wikipedia: Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning. I vidare bemärkelse, utanför juridiken, har alibi fått betydelsen av ett ursäktande för en viss handling. Påvisar oskuld tills motsatsen är bevisad.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2015-10-20 kl. 09:10. Anledning: tillägg
2015-10-20, 09:09
Medlem
Citat:
Absolut. Och inte bara är han världens mest otursförföljde man vad gäller DNA-träffar utan han råkade också sakna alibi vid tidpunkten för försvinnandet/ dödandet samt uppträdde misstänkt under eftersökningarna av flickan. Till allt på råga inträffade brottet i en glesbefolkad bygd där inte så många potentiella gärningsmän finns att välja ibland. Som sagt, maken till otur......
Därtill lär komma vittnesutsagor som troligen redan initialt avsatte span på honom
2015-10-20, 09:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Sa den största besserwissern på FB! Tro du vad du vill, det brukar du ju alltid göra och är det någon som är grandios så är det du. Projektion! Jag skiter i vad du tror.

Vi får se när fup kommer vad de har att komma med. Senast igår blev ett av polisens "bevis" motbevisade av folk på plats. Ser verkligen lysande ut! Personligen får jag åter igen Christer van der Kwast-vibbar. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel. (Vilket jag skrivit tidigare också så du skulle sluppit projicera.)

Ja folk som pratar goja som du gör går gärna ner på en infantil nivå och börjar snacka om "besserwisser" och annat när de blir upplysta om att de pratar strunt. Så i den meningen har du helt rätt.

Nej: Senast igår blev INTE ett av "polisens "bevis"" motbevisade av "folk på plats". Påståendet är fel i alla led

1. Man har aldrig gått ut från förundersökningens sida och sagt att den häktade betett sig hotfullt/aggressivt mot någon. Inte vad jag vet i alla fall. Det är rykten och spekulationer här inne på Flashback och i vissa media.

2. Påståendet kan inte anses motbevisat av att en person från Missing People säger att det inte stämmer. Det som gäller är inte hans uttalanden i pressen, utan vad de vittnen som polisen förhört i sammanhanget har sagt i förhör. Och sist och slutligen: Vad de säger om de kallas att vittna.

Vad hände egentligen då? Ja inte vet jag. MP-samordnarens ord väger tyngre än rykten, men det är fullt möjligt att det finns en del annat i det här. Det är i vart fall ganska naivt att utgå från att familjen B. bara var ute på en stilla söndagspromenad/kattletarexpedition och i all vänlighet efter att ha observerat tidigare sök ville hjälpa MP-personalen att inte leta i onödan på ett redan genomsökt ställe (Ingen alternativteoretiker har vad jag sett kommenterat det märkliga faktum att det vänliga påpekandet tycks ha gällt det område där först avgörande fynd av tillhörigheter gjordes och kroppen strax därefter hittades)

Inga personangrepp mot mig kan heller förändra faktum att det är ett patetiskt dravel att sitta i ett forum och påstå att man kan avgöra att en polisman är psykopat på basis av foton och korta intervjuer. Jag tycker personligen att NB har en otäck blick på vissa foton, men jag skulle inte drömma om att påstå att det utgör ett indicium i fallet.
2015-10-20, 09:10
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att "ingenting" är ett väl starkt ord för att beteckna vad jag och andra vet om MGMs alibi. Kan det ställas utom tvivel att en misstänkt har ett hållbart alibi ska denne släppas. För att ett alibi ska ha ett värde behöver det ha tyngd och du kan vara så säker på att hans advokat skrikit "skandal" för länge sedan om hon ansett att där fanns ett alibi som höll. Det kan finnas faktorer som kommer föras fram i processen om att "det var ju bara fråga om en timmes oredovisad tid och det är dåligt med tid för att hinna mörda någon osv". Men det är inte detsamma som ett alibi.

Eller t.ex. att hans familj ger honom alibi, men det kan anses vara inte helt robust eller hållbart, på tal om lite starkare ord.
2015-10-20, 09:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Enl. Wikipedia: Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning. I vidare bemärkelse, utanför juridiken, har alibi fått betydelsen av ett ursäktande för en viss handling. Påvisar oskuld tills motsatsen är bevisad.
Han har alibi, men tydligen inte tillräckligt starkt för att utredarna ska vara nöjda.
GT: Taktiken: Knäcka 35-åringens alibi
Citat:
Att kunna bena ut tidsaxeln, ner på minuten, om vad 35-åringen hade för sig under Lisa Holms försvinnande är av yttersta vikt för mordutredarna. Men även hur han betedde sig under de fem dagarna som förflöt tills flickan hittades och han blev mordmisstänkt är väsentlig information.
Så, säg inte att han saknar alibi.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-10-20 kl. 09:18.
2015-10-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han har alibi, men tydligen inte tillräckligt starkt för utredarna ska vara nöjda.
GT: Taktiken: Knäcka 35-åringens alibi

Så, säg inte att han saknar alibi.

Ja, onekligen verkar familjen ge honom alibi som de hållit fast vid under hårda förhör. Åklagaren bedömer förmodligen att de ljuger (begår lagbrott, skyddande av brottsling, men tänker inte följa upp det?) eller bedömer att det finns någon slags lucka
Senast redigerad av adminulator 2015-10-20 kl. 09:20.
2015-10-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
en tanke slog mig, tänk om NB var ifärd med att sno lisas moped.

den stod ju avsides.

jag får inte ihop tidsaspekten visserligen, om sms skickades 18.23 (men det är väl bara bekräftat att sms kom fram då...)

i vilket fall...ingen vet ju motivet så jag kastar bara fram en teori...(en i mängden...)

klart att lisa blir förbannad då - hon älskade ju att åka.

och NB ser ju allt han byggt upp - förtroende från omgivningen, jobb, osv - allt rasera...han överagerar...

Där är du nog fel ute, man snor inget vid stängningsdags, när personal efterhand lämnar byggnaden,
Han är ju inte dum, han kan nog klockan
2015-10-20, 09:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja folk som pratar goja som du gör går gärna ner på en infantil nivå och börjar snacka om "besserwisser" och annat när de blir upplysta om att de pratar strunt. Så i den meningen har du helt rätt.

Nej: Senast igår blev INTE ett av "polisens "bevis"" motbevisade av "folk på plats". Påståendet är fel i alla led

1. Man har aldrig gått ut från förundersökningens sida och sagt att den häktade betett sig hotfullt/aggressivt mot någon. Inte vad jag vet i alla fall. Det är rykten och spekulationer här inne på Flashback och i vissa media.

2. Påståendet kan inte anses motbevisat av att en person från Missing People säger att det inte stämmer. Det som gäller är inte hans uttalanden i pressen, utan vad de vittnen som polisen förhört i sammanhanget har sagt i förhör. Och sist och slutligen: Vad de säger om de kallas att vittna.

Vad hände egentligen då? Ja inte vet jag. MP-samordnarens ord väger tyngre än rykten, men det är fullt möjligt att det finns en del annat i det här. Det är i vart fall ganska naivt att utgå från att familjen B. bara var ute på en stilla söndagspromenad/kattletarexpedition och i all vänlighet efter att ha observerat tidigare sök ville hjälpa MP-personalen att inte leta i onödan på ett redan genomsökt ställe (Ingen alternativteoretiker har vad jag sett kommenterat det märkliga faktum att det vänliga påpekandet tycks ha gällt det område där först avgörande fynd av tillhörigheter gjordes och kroppen strax därefter hittades)

Inga personangrepp mot mig kan heller förändra faktum att det är ett patetiskt dravel att sitta i ett forum och påstå att man kan avgöra att en polisman är psykopat på basis av foton och korta intervjuer. Jag tycker personligen att NB har en otäck blick på vissa foton, men jag skulle inte drömma om att påstå att det utgör ett indicium i fallet.
Nja, hotfullt/aggressivt har spaningsledningen nog aldrig sagt, men de bjöd säkert inte på te och ostmackor heller. http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/
Citat:
– Har man jobbat som polis i många år och ser hur personer kanske uppträder, hur de har tilltalat Missing People, lägger man ihop ett och ett som blir två. Det kanske låter underligt men på det sättet blev de intressanta för polisen, säger Martin Fredman, insatsledare.
2015-10-20, 09:21
Medlem
ziracorns avatar
Åt bröderna pizza på plats eller var det hämtpizza (som ett slags alibi)? För inte fan blir man så hungrig efter att ha strypt någon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in