2015-10-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Läste du inte att kvinnan var späd? Skulle hon ha burit en manskropp långt ut i skogen och grävt ner den? Utan motiv? Som här för övrigt. Det är sådana idiotier som Lars Johansson håller på med. Jag visste inte att du gjorde det också.
Man ska inte underskatta "späda" kvinnor, när de verkligen föresatt sig något. I ett fall i USA kunde man bevisa att en ganska liten kvinna utstuderat skjutit ihjäl sin karl, sedan hyrt en liten flyttbil, baxat liket på en pirra in i bilen samt kört iväg och dumpat det. "Den Dumme Johansson" kan ha sett dokumentärfilmen...
2015-10-19, 21:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns motstridiga uppgifter. Enligt ledaren för MPS motsatte de sig inte alls, de bara påpekade att det har genomsökts.

Källa på att de ens påpekade något?

Vad jag förstått, kan de lika gärna bara ha frågat om MP skulle söka där (underförstått igen). Kanske var de bara lite förvånade.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-10-19 kl. 21:53.
2015-10-19, 21:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Källa på att de ens påpekade något?

Vad jag förstått, kan de lika gärna bara ha frågat om MP skulle söka där (underförstått igen). Kanske var de bara lite förvånade.
Ungefär. Du lägger för stor vikt vid ordet påpeka.
2015-10-19, 21:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Håller med. Vanstyretstid är läsvärd.

Om det finns en våldtäktsdom så finns det ett brottsoffer, en dom och andra personer som har vetskap (inklusive dom som utredde, åtalade och dömde). Även om våldtäktsdomen inte skulle finnas kvar i arkivet av någon anledning. Undra om polis och åklagare valt att bortse från att det finns en våldtäktsdom eller om dom utrett denna person ingående?

Ja jag har tänkt samma tankar.

Och angående GJs eventuella våldtäktsdom (som flera med ankyntning till GJ och/eller Blomberg området påstår) så är det ju så att i Lexbasen börjar gallra ut dommar när dom legat på Lexbase i 5 år , så om GJ begick ett sexualbrott före 2010 så finns hans eventuella dom inte nödvändigtvis med på Lexbase.

Flera här i tråden har ju argumenterat att iom man inte hittat någon brotts dom på GJ på Lexbase så har han inte, som påståtts, begått något brott tidigare i sitt liv, men det kan vi ju nu förstå att det är inte något gångbart argument.

https://lexbase.se/sida/fragor?
"Brottmålsdomarna gallras efter en tid ut (beroende på brott) men tidigast efter fem år.

Desutom skriver Lexbase också så här:
https://lexbase.se/sida/fragor?
"På grund av hög arbetsbelastning vid vissa domstolar innehåller inte databasen samtliga faktiska domar bakåt i tiden."

Och här från annan website om Lexbase:
http://kriminologen.se/etikett/lexbase/
Inom Lexbase lagras domarna digitalt och kommer sannolikt alltid att finnas tillgängliga så länge hemsidan finns kvar. Idag visar de endast domar tillgängliga från 5 år tillbaka i tiden på samma vis som det är möjligt att begära ut handlingar från domstolar.
2015-10-19, 21:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Och därtill kan tilläggas, hur många flickor fanns det i området. Klart att det var en viss planering, ingen BO på fel plats vid fel tidpunkt.
Blåsig söndagskväll, efter att kaféet stängt och sista bilen (med LH:s två kollegor) lämnat södra parkeringen: GM och LH kvar. LH har strax dessförinnan promenerat längs med långsidan av kaféet, väl synlig från ladan mitt emot - där GM redan vid kaféets stängning bör ha befunnit sig (om han inte redan låg i bakhåll när LH svängde om hörnet). - Ett planlagt överfall med LH som mål, alt. ett impulsbrott så snart GM siktat LH och förstått att hon skulle bli ensam kvar på platsen.* - Om impulsbrott bör GM ha befunnit sig i området i annat ärende; hur troligt är det?

*Det har han inte kunnat vara säker på, om han inte dessförinnan hunnit skaffa sig viss information - varför det hela mer talar för en kortare tids planläggning. Tror ej han velat riskera att en bil (som tidigare alltid lämnat/hämtat LH) plötsligt skulle dyka upp.
2015-10-19, 21:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Pratade idag med två erfarna poliser som är i 60-års åldern som jag lärt känna lite lätt genom en f.d. kollega. Båda var helt övertygade om att den MGM är GM. De trodde på en fällande dom i Tingsrätten, då de förlängt häktningen flera gånger. De trodde dock det kommer gå vidare till hovrätten eftersom (M)GM aldrig kommer erkänna och kommer att överklaga. Utslaget i Hovrätten var de lite tveksamma till vad det kommer bli. Beror på hur mkt och starka bevis etc som finns i FUP. De sa att kollegorna i Skövde verkligen hållit tätt, då det inte kommit fram någonting utöver det allmänheten vet om.

De kände länskriminalens chef Lennart Johansson som är spaningsledare och sa att han är väldigt klipsk!! Som klippt och skuren för ett sånt här fall. Han visade tydligen framfötterna även när var yngre, då de sa att han visade på stort kunnande då han jobbade på fältet.

Dina två erfarna polisbekanta kanske har tagit fel på den klipske länskriminalens chef? Sist jag läste om Lisa Holm-fallet så hette spaningsledaren Lars Johansson.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-19 kl. 22:10.
2015-10-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Nej Theforeigner!! GWP är en mediakåt person som vet att hans dagar i rampljuset är räknade. Han är 70 år och släppt ut sin sista bok för några veckor sedan och han vill gärna göra reklam för att den boken skall säljas bäst. Han vill gärna få uppmärksamhet med att bevisa att han hade rätt med att litauern var oskyldig och polisen och åklagaren var dumma att inte lyssnade på honom! Han vet p.g.a. erfarenhet att det är väldigt svårt för en åklagare att sätta ditt/bevisa att en person är skyldig när han blånekar och fanns det inga vittnen.
Jag tycker att han (GW)inte kommer att lyckas med det
Om man räknar LGWP:s dagar i rampljuset, så har man nog tagit på sig att förutsäga hans livslängd - i praktiken tror jag att media klänger på honom, så att han knappt kan värja sig (en av hans krönikor handlar om detta). Beträffande hans "sista bok", så är jag rätt säker: den har vi inte sett. Pengar har han så att det räcker och blir över, så den drivkraften tror jag inte alls berör honom. Men visst tycker han att det är kul att vara med där det rör sig. Jag skulle inte bli förvånad om han dyker upp i På spåret, men om han blir med i Let's dance, så kommer jag att ompröva mitt omdöme !
2015-10-19, 22:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ungefär. Du lägger för stor vikt vid ordet påpeka.

Nej, inte ordet i sig. Men att påpeka något är en aktiv kommunikativ handling. Det finns inga (pålitliga) belägg för att NB eller hans bror (eller fru) skulle ha vidtagit en aktiv kommunikativ handling varvid de upplyste MP om någonting. De frågade MP om någonting, det verkar klart. I övrigt är det nog en fråga om tolkning.
2015-10-19, 22:04
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej. En bedömande grupp ska vara sammansatt av olika kön, åldrar och etnicitet för att vara trovärdig. Precis som en utredande grupp. Annars blir det bara som ett fotbollslags supportrar som hejar på varandra = tunnelseende.
Kan det inte leda till tunnelseende om man stirrar sig blind på kön, etniciteter och åldrar? Dvs att man förbiser saker som erfarenhet, kompetens och kunskap vilket leder till att när någon nämner "2 erfarna poliser i 60 års åldern" så antar man fördomsfullt kön och etnicitet på dessa och avfärdar hånfullt vad de har att säga?
2015-10-19, 22:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Blåsig söndagskväll, efter att kaféet stängt och sista bilen (med LH:s två kollegor) lämnat södra parkeringen: GM och LH kvar. LH har strax dessförinnan promenerat längs med långsidan av kaféet, väl synlig från ladan mitt emot - där GM redan vid kaféets stängning bör ha befunnit sig (om han inte redan låg i bakhåll när LH svängde om hörnet). - Ett planlagt överfall med LH som mål, alt. ett impulsbrott så snart GM siktat LH och förstått att hon skulle bli ensam kvar på platsen.* - Om impulsbrott bör GM ha befunnit sig i området i annat ärende; hur troligt är det?

*Det har han inte kunnat vara säker på, om han inte dessförinnan hunnit skaffa sig viss information - varför det hela mer talar för en kortare tids planläggning. Tror ej han velat riskera att en bil (som tidigare alltid lämnat/hämtat LH) plötsligt skulle dyka upp.
Tre alternativ.
  1. Planlagt mord. Kroppen flyttades till mördarens arbetsplats. Knappast NB.
  2. Annat planerat brott mot Lisa. Hon hade pekat ut GM dagen efter om hon kände igen honom. Knappast NB.
  3. Oplanerat brott, precis som du sa, hur troligt är det?
Så, troligen någon annan än NB.
2015-10-19, 22:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Kan det inte leda till tunnelseende om man stirrar sig blind på kön, etniciteter och åldrar? Dvs att man förbiser saker som erfarenhet, kompetens och kunskap vilket leder till att när någon nämner "2 erfarna poliser i 60 års åldern" så antar man fördomsfullt kön och etnicitet på dessa och avfärdar hånfullt vad de har att säga?
Risken finns, när en chef ska sätta ihop en grupp som han litar på inte läcker, tar gamla beprövade konstaplar som han har jobbat med tidigare och gillar. Då får han inget nytänkande och ingen opposition. Allt går efter gammalt mönster.
2015-10-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Förstår att de inte bevakar alla avspärrningar. Men inte minst i detta fall kan man troligen nå mjölkrummet inifrån ladugården så en inkräktare kan jobba i lugn och ro för att undanröja spår, eller sälja material till expressen.
Men tolkar det som att den finns inget av värde där inne längre.

Finns knappast något av värde där, allt är dokumenterat. Möjligen man har det avspärrat om man av någon anledning har tänkt besöka platsen med TR fast även det är långsökt.

Kan möjligen vara att man inte vill att media klampar in och gör något slibbig artikel om mordet innan det är färdigförhandlat i TR.

Sannolikt hävs avspärrningen efter TR förhandlingarna. Ägaren vill väl slutföra reparationer och ombyggnaden kan man tänka sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in