2015-10-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det här snacket på bygden låter som ett delikat långkok av hypoteser ur det här forumets skafferi, som hämtat direkt ur den här tråden, precis som SUV:en som blev en EPA.

Kokar man för mycket och för länge så blir det mest blaj, snacket på bygden är blaj tycker jag.

Epan är sann från grusvägen med nyfikna småpojkar men resten spekulationer från bygden som du säger
2015-10-19, 20:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns alltid en avspärrning som prioriteras som viktigare än den viktiga avspärrningen, så är det för en hårt belastad polismyndighet. Nej, manuell bevakning är inte en självklarhet, det kräver manskap, något som polisen alltid har för lite av.

Mjölkrummet kan vara viktigt att hålla avspärrat men inte blockerat.

Förstår att de inte bevakar alla avspärrningar. Men inte minst i detta fall kan man troligen nå mjölkrummet inifrån ladugården så en inkräktare kan jobba i lugn och ro för att undanröja spår, eller sälja material till expressen.
Men tolkar det som att den finns inget av värde där inne längre.
2015-10-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Pratade idag med två erfarna poliser som är i 60-års åldern som jag lärt känna lite lätt genom en f.d. kollega. Båda var helt övertygade om att den MGM är GM. De trodde på en fällande dom i Tingsrätten, då de förlängt häktningen flera gånger. De trodde dock det kommer gå vidare till hovrätten eftersom (M)GM aldrig kommer erkänna och kommer att överklaga. Utslaget i Hovrätten var de lite tveksamma till vad det kommer bli. Beror på hur mkt och starka bevis etc som finns i FUP. De sa att kollegorna i Skövde verkligen hållit tätt, då det inte kommit fram någonting utöver det allmänheten vet om.

De kände länskriminalens chef Lennart Johansson som är spaningsledare och sa att han är väldigt klipsk!! Som klippt och skuren för ett sånt här fall. Han visade tydligen framfötterna även när var yngre, då de sa att han visade på stort kunnande då han jobbade på fältet.

Ytterligare två poliser (män i 60-års åldern) som inte är förutsättningslösa utan tror att MGM är GM. Är det professionellt?

Polisens kåranda är väl känd. Den imponerar inte.

Är det inte kompetens och kunskap som ska avgöra vem som bör ha hand om fallet? Så vilken särskild kompetens och kunskap har LJ?

"väldigt klipsk" i förhållande till vad? Dom själva?
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Personligen kan jag svårligen se någon annan anledning till att förövaren väljer att ge sig på offret, en attraktiv tonårsflicka, än just utifrån ett sexuellt motiv.
Nu föreställer jag mig att LH förmådde bjuda på ett motstånd som hennes angripare inte
riktigt hade räknat med. Dessvärre hjälpte det inte hur det än kan ha kämpats mot i det längsta.

Förklaringar såsom tystande av vittne till något pågående inbrott eller något annat skumt
ter sig långsökta.
Ser heller ingen "slump" i detta brott. Tror dessutom att GM via nätet har spanat på LH. Om brottet dessutom varit av "udda" slag och utförande så kan man knappast ha letat upp en mer udda GM än just MTG. - Eller vad sägs om en 32-årig kille som en vecka innan sitt giftermål delar en (nu död) länk på sin fb med rubriceringen: "”Flickan med två vaginor”, åtföljd av denna bild:
http://www.jurgita.lt/images/id/108816#t

Kan detta enligt tråddeltagarnas uppfattning anses utgöra ett normalt beteende (och då förbises helt från klippdockor och annat)?

Självklart har detta mord ett sexuellt motiv (om man inte kan belägga att LH hamnat mitt i ett pågående brott av helt annan karaktär och dödats i sin egenskap av potentiellt farligt vittne). - Det synes därför vara fråga om ett våldtäktsförsök som gått snett (om MTG i så fall en maskerad NB), eller lustmord - vilket det mesta talar för.
Medlem
DNA i blodform är vidimerat, är sperma något som är mörkat?
2015-10-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När det blev uppenbart att det fans behov av att ta sig in i låsta utrymmen på Martorp så satt bröderna redan i förhör på polisstationen. Så dom lär väl därvidlag inte ha blivit tillfrågade.

OK. Det kan vara så att bröderna vägrade, därefter skedde sista fyndet (hjälm o jacka) och polisen kopplade ihop det hela, tog direkt in dom på förhör varefter dom bröt sig in och fann L.
2015-10-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker att detta tidigare inlägg av Vanstyretstid är värt att läsa igenom igen...

Håller med. Vanstyretstid är läsvärd.

Om det finns en våldtäktsdom så finns det ett brottsoffer, en dom och andra personer som har vetskap (inklusive dom som utredde, åtalade och dömde). Även om våldtäktsdomen inte skulle finnas kvar i arkivet av någon anledning. Undra om polis och åklagare valt att bortse från att det finns en våldtäktsdom eller om dom utrett denna person ingående?
2015-10-19, 21:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Det kan vara så att bröderna vägrade, därefter skedde sista fyndet (hjälm o jacka) och polisen kopplade ihop det hela, tog direkt in dom på förhör varefter dom bröt sig in och fann L.
Nej, polisen och bröderna var aldrig på Martorp samtidigt, så de kunde inte ha vägrat.
2015-10-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, polisen och bröderna var aldrig på Martorp samtidigt, så de kunde inte ha vägrat.
Är det omöjligt att vägra på distans ifrån Martorp?
2015-10-19, 21:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Iakttagelser sammantaget med flera andra är vad jag tror fick länsman att koncentrera i viss riktning, incidenten (mötet) med MPS var bara en liten pusselbit som sedan fick ihop hela pusslet.

"– Det skedde en kontakt mellan Missing People och de här personerna. Det gjorde att vi fick upp intresset för dem. Senare under kvällen togs de med till förhör."

Jag är benägen att tro insatsledaren svävar lite på sanningen för nog hade länsman dessa herrar under viss lupp tidigare under veckan, finns ingen anledning då eller senare för den skull berätta hur de opererat både med inre och yttre spaning. Kanske vissa spanings PM finns med i FUP om de s.a.s. styrker gärningsbeskrivningen och MGM förehavanden under veckan.
Polisen har ju redan sagt att de hade tänkt höra litauerna på nytt, men att händelsen på fredagen påskyndade det hela.

Detta bör vara anledningar till att de skulle höras:
1. Fyndet som ska ha gjorts på fredagsmorgonen nära dammen vid deras bostad.
2. Uppdykanden när de påstått sig leta efter sin katt.
3. Eventuellt det där fotot där de sägs hålla på med något i terrängen.

Och givetvis kan inte litauerna ha uppträtt aggressivt, som vissa här har trott, då hade ju MP kontaktat polisen av den anledningen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-19 kl. 21:15.
2015-10-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Inte omöjligt att jag kommer ihåg fel.
2015-10-19, 21:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Håller med. Vanstyretstid är läsvärd.

Om det finns en våldtäktsdom så finns det ett brottsoffer, en dom och andra personer som har vetskap (inklusive dom som utredde, åtalade och dömde). Även om våldtäktsdomen inte skulle finnas kvar i arkivet av någon anledning. Undra om polis och åklagare valt att bortse från att det finns en våldtäktsdom eller om dom utrett denna person ingående?
våldtäktsdom på vem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in