Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Väldigt tjat från din sida om Clintons JA
Fast nu pratade jag inte om att hon röstade ja kring Irak kriget, var god och läs om vad jag skrev då jag pratar om att hon ville invadera
Iran, jag vet att det är en bokstav ifrån Irak men det är två skilda länder.
Men återigen, Irak kriget var inte en kris så som du så fint ville få det att framstå tidigare, erkänn bara att du hade fel krig att Saddam skulle ha varit ett akut problem där det fanns osäkerhet kring huruvida det var viktigare att invadera Irak än att faktiskt ge sig på Bin Laden.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Du menar alltså att USA inte bör engagera sig i brinnande konflikter ute i världen eftersom USA måste ta sig an interna problem först?
När ett land har så stora problem med korruption, religiösa fanatiker som bokstavligt talat begår mord eller mordförsök samt en massaskjutning i veckan så anser jag att man bör ta vara på sin egna nation före man ger sig in på att montera ner andra nationer eller försöka att lugna ner en våldsam situation.
USA kan inte alltid komma till undsättning oavsett hur stor drömmen är om att USA är den vita riddaren så har den nationen interna problem som måste ses över.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Hur låter det, egentligen? USA, världens enda supermakt, ska stå tillbaka för allehanda diktaturer som tar det ena territoriet efter det andra..??
Hur låter det om samma supermakt imploderar tack vare interna kriser där någon galning som har fått för sig att den skall starta en revolution i kampen mot att montera ner hela det statligt skötta systemet eller för att de tror att deras gud talar till dem och även lyckas få med sig tillräckligt många för att försätta landet i ett inbördeskrig?
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Du är ändå naiv när du indirekt påstår att sjukvård, utbildning och skattepolitik är avgörande för hur USA ska se på sin omvärld.
Jag skulle väl snarare kalla dig för naiv som anser att det inte är viktigare för USA att rensa upp i sin internpolitik och därmed äntligen åter kriminalisera mutorna inom politiken som har försatt USA i den nedåtgående trend som den befinner sig i dagsläget där Wallstreet har sista ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Missförstå mig inte nu, jag gillar Sanders i övrigt, det finns mycket USA behöver göra inrikespolitiskt, men världen brinner just nu, ingen tid för skygglappsmentalitet.
Världen brinner tack vare Bushadministartionen och att ingen har hjälp Irak att återuppbyggas vilket har lett till att ISIS har fått en maktposition i mellanöstern och därmed även försvagat det området.
Ukraina situationen är inte bara USAs ansvar utan även EU och dess medlemsländers ansvar då Ryssland angriper en nation som var på god väg att bli ett medlemsland, risken med att USA går in i Ukraina är ett storskaligt krig och vare sig Europa eller världen behöver ett krig mellan USA och Ryssland.