2015-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Se där, som man misstänkte, hjälm liggandes omkring Martorp och även jacka tydligen, det blir bara dummare och dummare om MGM är skyldig. Var är den andra handsken då? Skorna?

Så MGM går omkring i området där kroppen, hjälmen och jackan ligger utan att vidta någon som helst åtgärd. Något så enkelt som att slänga in tillhörigheterna i boden igen under någon av dessa fem dagar? Han kanske fortfarande hade panik enligt mångas logik.

Sannolikheten att NB är gärningsman sjunker mer och mer i mina ögon. Det hela är helt enkelt för korkat och han kan ju inte ha varit drogat hela den veckan utan att någon märkt. Givetvis måste ju polisen misstänka honom eftersom alla spår leder till den Litauiska familjen och/eller godsägaren. Att dom häktades tycker jag blir allt mer konstigt för även polisen måste ju ha förstått att det är lite väl enkelt och dumt och bara det borde ha föranlett ett bredare perspektiv än vad dom verkar haft.

Sen kan man undra varför kläder tas av och slängs omkring överhuvudtaget. Tänk vad svårt det hade blivit för dessa poliser om bara kroppen legat kvar där vid mopeden. Vad svårt det hade varit om mopeden varit borta, var ska vi söka? Vad svårt det hade varit om kroppen hittades i skogen två mil bort. Vilken tur att handsken hittades redan dagen efter så nära och DNA kunde tas och sen resten av fynden som leder till kroppen. Här fick dom ett mord och misstänkt serverat på ett fat tyckte dom men det lutar tyvärr åt att GM går fri och att rättegången mot MGM troligen blir en form av parodi (man kan ju hoppas man får fel).

Jag tycker verkligen synd om Lisas familj för även om MGM fälls för detta så kommer dom ändå att fundera på om det blev rätt mördare med tanke på alla kontstiga omständigheter, till synes svaga bevis i dagsläget, inget motiv och inget erkännande. Själv skulle jag ligga vaken om nätterna och fundera i många år pga röran som blivit.
Om hypotesen är att MGM är skyldig och att denne överraskats av det snabba pådraget, är det väl inte att undra på om en mera genomtänkt "städåtgärd" hindrats och att han slagit in på en strategi att försöka manövrera undan. Detta kan inte avfärdas som korkat, möjligen som fåfängt - men vad fanns det för alternativ ? Han gjorde i så fall så gott han kunde, men det förslog inte.
2015-10-19, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fingeravtryck på hjälmen eller DNA inuti den vore fint.
Det talas om DNA på kläder på kroppen (om det nu är en sanning) - på rätt ställe så blir det väl besvärligt att förklara med kontaminering.
Vi får hoppas det är bull's eye.
DNA på kläderna kan förklaras av att det fanns DNA på underlaget som hon låg eller hade legat på, det kallas kontaminering.
2015-10-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror som du, DNA på de föremålen bör rimligtvis vara bevis för att NB har befattat sig med föremålen och också har med mordet att göra på ett eller annat vis.

Om NB DNA inte finns på de föremålen så kan man ju undra varför.

Ängeln NB har tappat fjädrar från sina vingar lite varstans i området.
2015-10-19, 18:15
Medlem
Det har snackats om något blod spår på Lh tillhörigheter, är det bekräftat eller bs?

Om detta stämmer stelnar inte blod efter en tid,
Har väldigt svårt att tro att NBs blod skulle legat på "golvet" veckan innan mordet som ett exempel och för att sedan hamnat på Lh tillhörigheter när den "riktiga" GM gjorde sitt.
2015-10-19, 18:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
DNA på kläderna kan förklaras av att det fanns DNA på underlaget som hon låg eller hade legat på, det kallas kontaminering.
DNA på trosor om byxorna sitter på, DNA på linne under en tröja, DNA på bh - med dito.
Det håller du väl med mig om att det vore bra?
2015-10-19, 18:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
DNA på trosor om byxorna sitter på, DNA på linne under en tröja, DNA på bh - med dito.
Det håller du väl med mig om att det vore bra?
Visserligen, men chansen är väldigt liten om kläderna sitter på.
2015-10-19, 18:18
Moderator
OYs avatar
Har det framkommit någon information om fynd längs med vandringsleder i området. Här finns en karta, finns kanske fler vandringsleder som jag inte känner till.

http://vandrapakinnekulle.se/se/karta.html

EDIT;Jag läste någonstans att kroppen påstås ha hittats i en byssja. Arbetsboden kan kanske kallas för en byssja? Om Martorps byggnader i stort är låsta, var skulle en obehörig kunna tänka sig att dolt dumpa ett offer, i en olåst byssja kanske?
Senast redigerad av OY 2015-10-19 kl. 18:21.
2015-10-19, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visserligen, men chansen är väldigt liten om kläderna sitter på.
... Det beror fullständigt på vad NB sysslat med. Samma sak med hjälmen.
Jag erinrar mig Olssons ord: Spår som inte kan förklaras med att ha arbetat på gården.

Hoppas det är så besvärligt ELLER HUR?
2015-10-19, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det stora och snabba pådraget.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om hypotesen är att MGM är skyldig och att denne överraskats av det snabba pådraget, är det väl inte att undra på om en mera genomtänkt "städåtgärd" hindrats och att han slagit in på en strategi att försöka manövrera undan. Detta kan inte avfärdas som korkat, möjligen som fåfängt - men vad fanns det för alternativ ? Han gjorde i så fall så gott han kunde, men det förslog inte.

Kan mycket väl ha varit på detta sätt. Har själv framfört detta förut att det snabba pådraget gjorde det omöjligt för GM att kanske låta LH försvinna för alltid? Finns mycket goda möjligheter till detta i den här trakten.

Jag tror också att GM gjorde så gott han kunde utifrån de möjligheter som fanns när det snabba och stora pådraget drog igång. Detta kunde denne aldrig ha förutsett att det skulle gå så snabbt.

Vi får se snart vad som står i FUP.
2015-10-19, 18:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ja, det skulle inte förvåna om GM var med i MP gruppen
Det vore ju inte första gången i så fall.

Precis som det inte vore första gången som någon som deltagit i söket sedan placerat ut saker i tidigare avsökta områden.
2015-10-19, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
... Det beror fullständigt på vad NB sysslat med. Samma sak med hjälmen.
Jag erinrar mig Olssons ord: Spår som inte kan förklaras med att ha arbetat på gården.

Hoppas det är så besvärligt ELLER HUR?
Det finns inte spår av sexbrott, sa polisen, så fortfarande är det liten chans att det fanns DNA under kläderna.

Jag erinrar mig Rönnbäcks ord: Det är spår som är intressanta, men frågan är när de har avsatts. Platserna där de hittats är hans arbetsplats sedan flera år.
2015-10-19, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit på detta sätt. Har själv framfört detta förut att det snabba pådraget gjorde det omöjligt för GM att kanske låta LH försvinna för alltid? Finns mycket goda möjligheter till detta i den här trakten.

Jag tror också att GM gjorde så gott han kunde utifrån de möjligheter som fanns när det snabba och stora pådraget drog igång. Detta kunde denne aldrig ha förutsett att det skulle gå så snabbt.

Vi får se snart vad som står i FUP.

Med tanke på att fynden inte var dolda, de påstås ha legat synligt, så kanske de inte har legat på fyndplatsen sedan försvinnandekvällen eller dagen efter, så vad tänkte NB när han dumpade jacka och hjälm där de återfanns, vad var syftet med det?

Förmodligen har jackan suttit på offret, kroppen är gömd, i det läget får han för sig att placera ut föremålen synligt, dessutom i närheten av kroppen, hur förklarar man ett sådant förfaringssätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in