Citat:
Ursprungligen postat av
ridethelightning
Ja men nu handlade väl tråden om slöjan som en muslimsk företeelse.
Nej.
OP påtalar att förslaget handlar om att stoppa religiöst förtryck som sådant, inte om att stoppa enbart muslimskt religiöst förtryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
ridethelightning
Känns som att vi fick jobba ganska länge och målmedvetet för få bort bort kyrkans politiska inflytande, och gå mot ett sekulariserat samhälle. Jag uppfattar det som att Islam idag är ungefär där kristendomen befann sig för några hundra år sedan. Så om ett slöjförbud är ett medel för att mota Olle (eller Abdullah) i grind, så why not?
Fast kristendomens icke-inflytande över Svenska samhället stoppades inte genom att vi förbjöd kyrkor, kors och annat från att vistas i det offentliga rummet. Det stoppades genom att vi helt enkelt satte ned foten och sade: "NEJ! Ni får tro vad ni vill, men försöker ni få er Tro att påverka vår politik, så måste vi tyvärr förinta er!" Kyrkan tog hinten och backade.
Det samma gällde deras motstånd till homoäktenskap, där vi slutligen sade: "Ok, var emot homoäktenskap om ni vill, men om så är fallet, så förlorar ni er rätt att Juridiskt Giltigt proklamera partnerskap mellan två personer". Även där backade de... Hellre Anpassa än Illa Fäkta, verkar vara den Moderna Religionens Stöttepelare. En pelare som har Min Fulla Support btw (till skillnad från "den andra" pelaren som inte har något annat än mina "sprängmedel" apterade på den, för en effektiv kontrollerad rivning av den, metaforiskt sett).
Citat:
Ursprungligen postat av
ridethelightning
Kristna/hinduiska/buddhistiska fundamentalister, uppfattar jag inte som speciellt synliga eller tongivande i samhällsdebatten.
Fast tråden handlar ju inte om samhällsdebatten i stort, utan om hur vi via förbudsmentalitet skall kunna skydda våra skolbarn från religiöst förtryck.