2015-10-19, 01:14
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Det står i koranen att kvinnan inte ska visa mer än vad som anständigtvis kan visas.

Det står också att hon ska skilja ut sig från de icke troende och de prostituerade hon ska därför fästa "slöjan" så att den täcket barmen.
Men att kvinnan inte kan visa sitt huvudhår, att det ska anses oanständigt, medan mannen kan visa sitt, är ju alldeles absurt 2015. Att bokstavstro allt som koranen skrev för tusen år sedan eller när det var, är det som gör islam så svår att samleva med för oss västerlänningar. Koranens föreställningar gäller till kommatecknet än i dag, och ingen utveckling ingen modifiering accepteras.
Hur i hela friden kan då ni muslimer gå omkring bland, leva bland, alla kvinnor som går omkring med icke täckt hår?? Blir muslimska män hela tiden kåta av den åsynen eller vad händer? Är det uthärdligt?
Jag påstår att det inte är oanständigt för just kvinnan, inte mannen, att visa håret. Du har bara en hedenhösgammal text att klänga dig fast vid, men absolut inga förnuftsargument för ditt motsatta påstående..
Citera
2015-10-19, 01:21
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, skall man förbjuda religiösa symboler i skolan, så måste man förbjuda alla.
Har jag förespråkat något annat?
Nu menar vännen bergwall att slöjan inte är en religiös symbol i sig, utan att det bara handlar om att muslimskt kvinnohår inte får visas offentligt.
Då kan man ju formulera förbudet som att inga huvudbonader av något slag får bära inomhus under klasstimmar, kepsar eller sjalar.
Citera
2015-10-19, 01:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ridethelightning
Ja men nu handlade väl tråden om slöjan som en muslimsk företeelse.

Nej.
OP påtalar att förslaget handlar om att stoppa religiöst förtryck som sådant, inte om att stoppa enbart muslimskt religiöst förtryck.

Citat:
Känns som att vi fick jobba ganska länge och målmedvetet för få bort bort kyrkans politiska inflytande, och gå mot ett sekulariserat samhälle. Jag uppfattar det som att Islam idag är ungefär där kristendomen befann sig för några hundra år sedan. Så om ett slöjförbud är ett medel för att mota Olle (eller Abdullah) i grind, så why not?

Fast kristendomens icke-inflytande över Svenska samhället stoppades inte genom att vi förbjöd kyrkor, kors och annat från att vistas i det offentliga rummet. Det stoppades genom att vi helt enkelt satte ned foten och sade: "NEJ! Ni får tro vad ni vill, men försöker ni få er Tro att påverka vår politik, så måste vi tyvärr förinta er!" Kyrkan tog hinten och backade.
Det samma gällde deras motstånd till homoäktenskap, där vi slutligen sade: "Ok, var emot homoäktenskap om ni vill, men om så är fallet, så förlorar ni er rätt att Juridiskt Giltigt proklamera partnerskap mellan två personer". Även där backade de... Hellre Anpassa än Illa Fäkta, verkar vara den Moderna Religionens Stöttepelare. En pelare som har Min Fulla Support btw (till skillnad från "den andra" pelaren som inte har något annat än mina "sprängmedel" apterade på den, för en effektiv kontrollerad rivning av den, metaforiskt sett).

Citat:
Kristna/hinduiska/buddhistiska fundamentalister, uppfattar jag inte som speciellt synliga eller tongivande i samhällsdebatten.

Fast tråden handlar ju inte om samhällsdebatten i stort, utan om hur vi via förbudsmentalitet skall kunna skydda våra skolbarn från religiöst förtryck.
Citera
2015-10-19, 01:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Har jag förespråkat något annat?

Ja, du påstod att "osynliga" symboler inte skulle inefattas av detta.
Det vore hyckleri.

Citat:
Nu menar vännen bergwall att slöjan inte är en religiös symbol i sig, utan att det bara handlar om att muslimskt kvinnohår inte får visas offentligt.

Vad Bergwall säger får stå för honom.
Jag vågar dock påstå att du GRAVT massuppfittat vad det är han egentligen säger.

Citat:
Då kan man ju formulera förbudet som att inga huvudbonader av något slag får bära inomhus under klasstimmar, kepsar eller sjalar.

Vilket hade fungerat utmärkt ända tills en av klassens tjejer får Leukemi och föredrar att bära täckande huvudplagg snarare än att behöva exponera sitt hårlösa huvud inför alla i klassen...
Är du redo att förnedra en svensk cancerflicka till förmån för privilegiet att få förnedra alla muslimer i samma skola?
Om Ja, beskriv din motivation.
Citera
2015-10-19, 01:51
Bannlyst
Citat:
Det vore hyckleri.

Jag vågar dock påstå att du GRAVT massuppfittat vad det är han egentligen säger.

Vilket hade fungerat utmärkt ända tills en av klassens tjejer får Leukemi och föredrar att bära täckande huvudplagg snarare än att behöva exponera sitt hårlösa huvud inför alla i klassen...
Är du redo att förnedra en svensk cancerflicka till förmån för privilegiet att få förnedra alla muslimer i samma skola?

Med SD:s politik kan vi bota all cancer så slipper flickan gå utan hår!
Citera
2015-10-19, 02:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Med SD:s politik kan vi bota all cancer så slipper flickan gå utan hår!

Intressant uttalande. Lust att belägga detta med källhänvisningar innan ditt inlägg försvinner in i "de anonyma papperskorgarnas nät-eter"?
Citera
2015-10-19, 08:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det står i koranen att kvinnan inte ska visa mer än vad som anständigtvis kan visas.

Det står också att hon ska skilja ut sig från de icke troende och de prostituerade hon ska därför fästa "slöjan" så att den täcket barmen.

Vilket kan tolkas på olika sätt (och även har tolkats på olika sätt genom historiens gång) där jag snarare ser det som du skriver som en poncho än en slöja då håret inte har med brösten att göra.

Det har även funnits tolkningar inom islam där man har menat att slöjan enbart är metaforisk och därmed att man skulle avsexualisera kvinnans bröstet vilket inte var populärt bland restrerande medlemmar av det muslimska samfundet.

Så det är inte huget som stucket det där med slöja speciellt då allt fler muslimska länder börjar göra sig av med huvudbonaden.
Citera
2015-10-19, 10:32
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Det vore hyckleri.
Att förbjuda sådant som inte kan/finns anledning att/ kontrolleras är rätt meningslöst. Muslimen Bergwalls tydliga klargörande att man inte ska se slöjan i sig som en religiös symbol gör ju att man enklast bara förbjuder alla sorters huvudbonader, inte bara kepsar.

Ett enkelt påstående räcker inte för att bevisa det. Blir lite lustigt när du viftar bort det han säger o sedan hävdar att jag inte fattat vad han menar, vilket alltså skulle vara det rätta.

Inga regler utan undantag, alldeles rätt.
Att muslimska flickor skulle känna sig förnedrade får stå för dig.

.
Citera
2015-10-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
SD kliver upp ett steg och höjer sin röst. Nu vill SD verka för totalförbud mot alla former av jihab, slöja, burka och niqab osv....i skolorna.

Vad man har på sig hemma är en privatsak. Men är det inom skolan så är det tabu att ha slöjan lindat runt skallen som en taliban. SD menar att det vilar på att barn under 16 år inte ska bli tvingade till religion.

http://avpixlat.info/2015/10/11/sd-motionerar-om-slojforbud-i-grundskola-och-forskola/

Frågor:
1. Varför just 16 år?
2. Varför inte förbud på universitet och gymnasium?
3. Varför inte förbud på allmän plats?
4. Bör SD ta ett steg högre?
5. Annat? Bra/Dåligt?

Äckliga islamofober det är ni. Vad har slöjan gjort mot dig? Ska jag döma dig vad du ska ha på dig eller? eller vad du får äta eller dricka. Och ni vill leva i ett demokratiskt samhälle. Riktiga hycklare
Citera
2015-10-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Att ha vissa krav på anpassning är nog långsiktigt nödvändigt om vi inte ska domineras av islam längre fram. Oskuldskontroller kommer då vara det minsta problemet för alla feministvurmare.

Sedan kan man diskutera hur dessa krav ska se ut.

Hur domineras du av islam? Sluta överdriv du är bara en person med för mycket hat och rasism.
Citera
2015-10-19, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Razor11
Äckliga islamofober det är ni. Vad har slöjan gjort mot dig? Ska jag döma dig vad du ska ha på dig eller? eller vad du får äta eller dricka. Och ni vill leva i ett demokratiskt samhälle. Riktiga hycklare

Ja, vi är islamofober. Men det är inget argument. Vi vill ha bort slöjan helt helst, varför? För att det provocerar oss. Varför? För att vi hatar religion.

Kan du komma med annat än försök till personangrepp? Antagligen inte för att du bara kan dra kort så fort ingen tycker som du. Du beter dig precis som en treåring som inte får leva på godis.
Citera
2015-10-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Om det handlar om religiösa symboler i skolan, så måste man förbjuda alla symboler
tex en halskedja med kors eller kippa hos judiska elever.

Om det bara skall riktas mot muslimer strider det förmodligen mot regeringsformen.
Det finns dessutom en hel del kristna som bär slöja.

Och om tex en nunna skulle jobba på en skola, vilket förekommer på en del ställen,
skulle hon då tvingas att ta av sig sitt dok?
Ytterligare ett helt verklighetsfrämmande förslag från sd.

Håller med dessa hatiska SD sympatisörer gör absolut allt för att hata och smutskasta muslimer höger och vänster. Och när man påpekar att det dem gör är rasistisk skyller dem på yttrandefrihet. Åtminstone kvinnan som har slöja har mer stake och står upp för det hon tror på i jämförelse mot dessa parasiter som inte vågar stå upp för sin rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in