Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det hade funnits en god chans efter Hamas valseger, men vare sig Israel eller västvärlden visade minsta intresse för fredsinviterna från Hamas.
Fredsinviter från en organisation som har som mål att döda alla Israeler? Wow.
Citat:
Bedöm folk och länder efter vad de gör, inte efter vad de i något hypotetiskt scenario skulle kunna göra.
Det verkar ju inte du göra då du verkar tycka att en palestinier ska få skjuta missiler från en skola och "inte vilja göra någon illa" men Israel får inte skjuta tillbaka. I det här fallet måste man dock utgå från att Hamas och Hizbollah vill Israel illa. De säger det själva, så mer komplicerat än så behöver man inte göra det. Du vill tolka allt enligt din sjuka världsföreställning istället för att lyssna på vad de faktiskt säger.
Citat:
Visst, och Jugoslavien och Indien är ju kända som specifikt israelfientliga länder...
1967 ja. Du kanske inte känner till det men både Jugoslavien och Indien stöttade arabsidan i kriget. Det är ungefär som att Nordvietnam skulle accepterat en FN-styrka i Vietnam bestående av Storbritannien och Frankrike.
Citat:
I vilket fall som helst frågade du efter källa till att Israel vägrade ta emot FN-styrkor och du fick det. Nu skulle jag gärna vilja ha en källa till din anklagelse om att Samu var tillhåll för terrorister och därför förtjänade att utplånas.
Jag säger inte att de förtjänade att utplånas, jag hävdar att det fanns en enkel anledning till att de slog till och även om jag inte tycker att det var rätt så hade antiisraelisk terrorism utförts i området och Jordan hade slagit på krigstrumman, officiellt hävdat att Israel snart skulle utplånas. Även om Jordan inofficiellt hade fredsplaner med Israel var det inte så det lät i officiella sammanhang. Det finns en grundläggande premiss inom diplomati som du inte verkar greppa: om motståndarsidan mobiliserar en armé så kräver försynen att man själv mobiliserar. Det har alltid varit så. Man säger inte att man ska utplåna ett annat land om man inte menar det och det spelar i slutändan inte någon roll om det "bara var snack" eller inte. Försynen kräver att man förutsätter att folk menar det man säger. Om du inte förstår det är du inte tillräckligt mogen/ vuxen för att göra saker som bilköp, markköp, företagande etc.