2015-10-18, 15:34
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Konstigt inlägg, men vi tar det igen. Ja jag tror att det finns separatister på Krim, så är det, och söker du på nätet kan du hitta massor med uttalanden från sådana - MEN - vi har en aktuell konflikt där, och man skall vara försiktig med alla faktauppgifter som cirkulerar under sådana omständigheter:
Veritas prima ammissione belli!
Därför är jag inte särskilt intresserad av att diskutera andrahandsuppgifter som kan vara förvrängda av propaganda utan förordar istället som en lösning på konflikten att befolkningen på Krim tillfrågas, och har du rätt så kommer förslaget att ansluta Krim till Ryssland att få exakt 0 röster! Jag tror dock inte att det kommer att bli så. Det skulle kunna ge en fredlig lösning som om Kievsidan vann skulle ge Kiev en fjäder i hatten och en prestigeframgång, och om Kievsidan förlorade... Ja då fick folkviljan som den ville och Kiev blev iallfall av med ett problem. (Jmfr när Sverige "blev av med" Norge 1905. Det gav oss tid att utvecklas politiskt istället för att käbbla med norrmännen!) Själv tar jag inte ställning på annat sätt än att jag tycker att det är Krimborna - inga andra - som skall bestämma över sitt öde.

Du verkar förorda en folkomröstning i Sverige om anslutning till Ryssland? Tja varför inte, men jag visste inte frågan var aktuell, men det finns säkert ett par stycken som tycker det är en bra idé.Låt dem driva denna fråga då...

Sedan hämtar jag inga argument från Kreml - jag är sedan många år djupt kritisk till Putin, och har även upprepade gånger kritiserat Rysslands politik i Ukraina. Jag tänkter själv istället för att kopiera PK media...

Exakt vad som hände under Odessamassakern skall man nog vara försiktig att uttala sig om.
Veritas prima ammissione belli! (Igen)
Saken är iallafall den att det skapade en rädsla bland rysktalande som är en av förklaringarna till att gått som det gått i Ukraina. Det viktigaste nu är att lösa konflikten, fredligt, hållbart och baserat på folkens självbestämmanderätt!

Spelar du dum eller förstår du inte liknelsen? Vem har talat om folkomröstning i Sverige? Mitt syfte var att förklara för dig att bara för att det finns en liten minoritet separatister i en viss region ger detta dem inte rättighet att tillfråga en främmande stat att invadera, ej heller att få till stånd en folkomröstning utan att följa landets konstitution.

Vill gärna påminna dig om att Krim fortfarande juridiskt sett tillhör Ukraina och att därför ockupanterna Ryssland snarast bör återlämna Krim. En skadeståndsprocess mot Ryssland bör också följa. Huruvida Krim ska bli självständigt eller tillhöra något annat land är en inrikespolitisk fråga.
Citera
2015-10-18, 15:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Spelar du dum eller förstår du inte liknelsen? Vem har talat om folkomröstning i Sverige? Mitt syfte var att förklara för dig att bara för att det finns en liten minoritet separatister i en viss region ger detta dem inte rättighet att tillfråga en främmande stat att invadera, ej heller att få till stånd en folkomröstning utan att följa landets konstitution.

Vill gärna påminna dig om att Krim fortfarande juridiskt sett tillhör Ukraina och att därför ockupanterna Ryssland snarast bör återlämna Krim. En skadeståndsprocess mot Ryssland bör också följa. Huruvida Krim ska bli självständigt eller tillhöra något annat land är en inrikespolitisk fråga.
Men försök att läsa innantill. Jag har ju kritisk till Rysslands politik, men just att "folkomrösta" är inget övergrepp. Vill minnas att mitt gamla parti KD genomförde en slags enkät bland befolkningen i ett område i någon fråga exempelvis. Därför får man gärna för mig göra en enkät om att ansuta Sverige till Ryssland. Min linje är ju att den nuvarande krisen skall lösas genom "riktiga" ordentliga folkomröstningar där folket får sga sin vilja. Sedan var naturligtvis de "revolutionära" händelserna på Krim och i Östurkaina ickekonstituinella, men det var Majdan kuppen också för övrigt. Nu gäller det att gå vidare!
Citera
2015-10-18, 16:59
Medlem
Citat:
Om du läste länken du fick så såg du att massor av vallokaler inspekterades i Storstockholmsområdet, där jag röstade. Jag kan inte inse betydelsen om det råkade vara min lokal

Nä du kan inte inse betydelsen av det mesta när det gäller demokrati verkar det som.
När man först tvingar bort ett lands legala myndigheter och sen genomför en riggad omröstning med hjälp av ockupationstrupper så ser du inget fel med det.
Trots att FN fastslår att det var illegalt så försöker du får det till något annat.

Det är rent ut sagt patetiskt

Citat:
I övrigt har jag svarat på allting redan flera gånger. Du däremot svarar inte på minna frågor!

DU har fått svar på allt som rör Ukraina. Vad övrigt du vill tramsa om för att försöka få bort uppmärksamheten på att du gång efter gång efter gång argumenterar för att belöna Ryska lakejer istället för att stå upp för Ukrainas rätt till självbestämmande är inte intresant
Citera
2015-10-18, 17:01
Medlem
Citat:
Men försök att läsa innantill. Jag har ju kritisk till Rysslands politik, men just att "folkomrösta" är inget övergrepp. Vill minnas att mitt gamla parti KD genomförde en slags enkät bland befolkningen i ett område i någon fråga exempelvis. Därför får man gärna för mig göra en enkät om att ansuta Sverige till Ryssland. Min linje är ju att den nuvarande krisen skall lösas genom "riktiga" ordentliga folkomröstningar där folket får sga sin vilja. Sedan var naturligtvis de "revolutionära" händelserna på Krim och i Östurkaina ickekonstituinella, men det var Majdan kuppen också för övrigt. Nu gäller det att gå vidare!

Att genomföra en folkomröstning i ett annat land med hjälp av vapenmakt är ett solklart övergrepp oavsett om du vill acceptera det eller ej. Du vet bättre men klarar tydligen inte att erkänn att du har fel.

Det finns ingen kupp i ukraina idag heller så varför du fortsätter med den överbevisade lögnen är obegripligt. Du är snart nere på PCuri nivå
Citera
2015-10-18, 18:57
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Exakt vad som hände under Odessamassakern skall man nog vara försiktig att uttala sig om.
[/center]
Eftersom du använder ordet "massaker" måtte det vara klarlagt att någon eller några satte eld på byggnaden i syfte att bränna inne de som fanns där. Visa gärna trovärdig källa. I annat fall kanske det är en tragisk incident eller olyckshändelse så tillvida att ingen alls hade för avsikt att bränna inne så många. Begreppet "vållade" ska kanske användas i st f "massakrerade"..
Citera
2015-10-18, 19:34
Medlem
Tror inte förfallet på Krim, men även i rebellstyrda regioner i öster, kommer att avta på ännu ett tag. Samhället verkar ha stannat upp så fort Ukraina inte kunde utöva sim legala makt på Krim eller i öster. Ett typiskt rysk fenomen av någon anledning.
Stalin har putsats av och lille Putin är nog snart en makaber bronsstaty på Krim.
Så illa trodde nog inte ens krimborna att det skulle gå när man tvingades till valurnorna som ett försök från Putin att legitimera ryska ockupationen. krimborna hade ju ingen önskan att byta nationalitet.
Citera
2015-10-18, 20:52
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror inte förfallet på Krim, men även i rebellstyrda regioner i öster, kommer att avta på ännu ett tag. Samhället verkar ha stannat upp så fort Ukraina inte kunde utöva sim legala makt på Krim eller i öster. Ett typiskt rysk fenomen av någon anledning.
Man kan ju notera hur Putins avsikter avslöjas: på Krim sätter man igång med diverse investeringar, som t.ex bro från fastlandet (kontrakt till nära Putin-oligarkvän), och all nödvändig försörjning från Ryssland när Ukraina fallit bort som leverantör, medan man i Donbas, som man inte hade tänkt behålla, bara får det allra mest nödvändiga o inget mer. Avsikten är väl att såsmåningom dumpa Donbas i knät på Kiev med enorma återuppbyggnadsbehov i syfte att maximalt skada den ukrainska ekonomin. Behåller man Donbas i 5-10 år blir det inte roligt att sedan återfå området, totalt nergånget.
Citera
2015-10-18, 20:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Stalin har putsats av och lille Putin är nog snart en makaber bronsstaty på Krim.
Så illa trodde nog inte ens krimborna att det skulle gå när man tvingades till valurnorna som ett försök från Putin att legitimera ryska ockupationen. krimborna hade ju ingen önskan att byta nationalitet.
Nå, men ingen kan väl påstå att det självständiga Ukraina har varit en succé när det gäller ekonomisk utveckling, hittills iallafall?Ukrainas BNP per capita är under gränssnittet, och - om jag minns rätt under alla grannländer med undantag av Modavien. Och detta i ett land med rätt välutbildad befolkning, stora naturresurser och inte oäven infrastruktur!
Citera
2015-10-18, 21:58
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Nå, men ingen kan väl påstå att det självständiga Ukraina har varit en succé när det gäller ekonomisk utveckling, hittills iallafall?Ukrainas BNP per capita är under gränssnittet, och - om jag minns rätt under alla grannländer med undantag av Modavien. Och detta i ett land med rätt välutbildad befolkning, stora naturresurser och inte oäven infrastruktur!
Ditt inlägg vittnar om total okunnighet om förhållandena i landet som de såg ut under tiden fram till Maidan rörelsen.
Att tro att ett land med sådana defekter och dysfunktionellt styre kan totalreformeras på ett år vittnar om att du är en ekonomisk analfabet.
När man börjar städa upp ett land som nästan är bankrutt både politiskt och framför allt ekonomiskt börjar inte kurvorna peka uppåt dag två, som du hela tiden förebrår styret i Kiev för. Tvärtom, de måste dyka innan de kan gå upp igen.
Därtill är det en förutsättning att alla krafter drar åt samma håll, vilket alls inte är fallet i Ukraina eftersom det gamla gardet förutser att deras gamla levebrödet (mutor) är hotat.
Och hur många länder har gett sig på en sådan här uppgift samtidigt som man måst bekosta ett försvarskrig samtidigt som man måst investera i en ny krigsmakt för att ens kunna försvara sig?
Vad har du för utbildning? Är du predikant eller vad har du för yrkeserfarenheter?
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-18 kl. 22:20.
Citera
2015-10-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är inte 19 EU-länder med i Unescos exekutivkommitté, det är tio om jag räknar rätt:

http://www.unesco.org/new/en/executive-board/representatives-of-states-members-of-the-executive-board/

Om nu denna uppräkning av Moskva stämmer räknar jag med att dessa tio länder röstade för, och att förutom dessa röstade USA, Australien, Japan, Sydkorea och Ukraina för. Vilka de ytterligare fyra är kan jag inte svara på.

EDIT: Det är roligt med rysk propaganda, jag gick till och med på att förslaget röstats ned. Så är inte fallet, och det erkänner ryssarna i EN mening i artikeln som handlar om allt annat än att det ukrainska förslaget gick igenom:

http://news.rin.ru/eng/news///104705/

Tack för informationen. Rätt ska vara rätt. Informationen ser ut att från början komma från ett Facebook-inlägg på engelska, inte från en rysk nyhetsbyrå, men det är möjligt att inlägget översatts från ryska eller något annat språk, det kan jag inte kontrollera. Jag har inte forskat i saken, men du har säkert rätt om faktafelen.

Den aktuella sajten har en svaghet och det är dåliga kunskaper i engelska. Ägaren behöver hjälp med språket och får det ibland, men inte alltid. Han är rysktalande ukrainare och stavar ofta fel på engelska. Dessa hans artiklar brukar jag inte länka till. Det är första gången ett faktafel påpekas på den sajten och jag har länge haft den med i min nyhetsrunda. Jag tror inte att felet beror på medveten propaganda. Sådant är ju helt kontraproduktivt när sådana som du börjar gräva. Det är bra att du informerar oss. Jag är kristen och politisk propaganda är någonting jag är allergisk mot, jag har ju sett den i åratal i västvärlden.
Citera
2015-10-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Man kan ju notera hur Putins avsikter avslöjas: på Krim sätter man igång med diverse investeringar, som t.ex bro från fastlandet (kontrakt till nära Putin-oligarkvän), och all nödvändig försörjning från Ryssland när Ukraina fallit bort som leverantör, medan man i Donbas, som man inte hade tänkt behålla, bara får det allra mest nödvändiga o inget mer. Avsikten är väl att såsmåningom dumpa Donbas i knät på Kiev med enorma återuppbyggnadsbehov i syfte att maximalt skada den ukrainska ekonomin. Behåller man Donbas i 5-10 år blir det inte roligt att sedan återfå området, totalt nergånget.
Ja Krim är på fallrepet och i öster etablerar man ett minisovjet där Stalins skräckvälde åter hyllas. Stackars befolkning som blir utsatta för tokrebellernas förtryck. Att Kievstyrda Ukraina allt mer hägrar för befolkningen på Krim och i öster är nog ingen vild gissning. De relativt goda tiderna under Kievstyret var nog inte helt fel. Tänk så grundlurade proryssarna i Ukraina blev.
Citera
2015-10-19, 12:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den aktuella sajten har en svaghet och det är dåliga kunskaper i engelska. Ägaren behöver hjälp med språket och får det ibland, men inte alltid. Han är rysktalande ukrainare och stavar ofta fel på engelska. Dessa hans artiklar brukar jag inte länka till. Det är första gången ett faktafel påpekas på den sajten och jag har länge haft den med i min nyhetsrunda. Jag tror inte att felet beror på medveten propaganda.

Rena lögner i propagandasajten som du uppsåtligen spridit vidare och nu försöker du skylla på "dåliga kunskaper i engelska" när lögnerna avslöjats.

För övrigt så är inlägget som du hänvisade till dvs:

http://novorossia.today/kiev-regime-proposal-for-crimea-rejectehttps:/www.flashback.org/search_tags.phpd-once-again/%3Cbr%20/%3E

Nu borttaget, dvs när faktafelen avslöjats så försöker man i vanlig ordning undanröja bevisen utan att ens låtsas komma med en rättelse eller åtminstone ett klargörande till varför man spred ett direkt felaktigt påstående.

Har du någon kommentar till det tillvägagångssättet när du hänvisar till sajten som "nyheter"?

Ärligt talat, vem tror du att du lurar med både din beskrivning av dig själv och propagandaskiten du sprider som etablerad sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in