2015-10-19, 09:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Länk: http://www.expressen.se/gt/35-aringen-motade-bort-missing-people/
Då det gällde att mota bort MPS och förklara att de anhöriga redan letat där, behövdes ingen tolk, kan tänka mig att NB i förhör är långt mer handfallen då det gäller att förstå. Tror han i förhören kommer framstå som tämligen obegåvad.
Jaha. Där kom hjälmen jag talade om igår - det var intressant. Finns det DNA inne i den eller är det fingeravtryck månntro?
Citat:
När sökteamet kom till Martorp den 12 juni, alltså dagen då Lisa Holms kropp hittades, stötte man ihop med de litauiska bröderna. Det var vid det tillfället som 35-åringen ska ha frågat vad de gjorde i området och sedan sagt att anhöriga letat på platsen utan resultat. I samband med detta ska 35-åringen också ha gjort försök att mota bort sökteamet.
Men i stället för att lämna området, tillkallas polisen.
Sedan fortsätter man sökandet.
Det är i det skedet som Lisa Holms försvunna mopedhjälm och jacka hittas. Missing People letar då också igenom byggnader i området. Vilket till slut ger resultat.
http://www.expressen.se/gt/35-aringen-motade-bort-missing-people/
Citat:
Nu kan P4 Skaraborg berätta att den äldre brodern, den 35-åring som inom kort kommer åtalas för mordet, försöker mota bort Missing people, han frågar vad de gör där och uppger att de anhöriga redan letat på platsen. Bröderna lämnar platsen.
Missing People fortsätter leta och hittar Lisa Holms jacka och hjälm som ligger synligt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6280952
Senast redigerad av develi 2015-10-19 kl. 09:48.
2015-10-19, 09:45
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Som jag har uppfattat det så händer det så här:

MP hittar ett intressant fynd (låt säga hjälmen)

Samtidigt möter dom bröderna, och någon i MP tycker att dom försöker hindra MP i att söka Martorp

MP ringer strax polisen och berättar att dom hittat det intressanta fyndet, hjälmen, OCH att dom uppfattar det som att dessa 2 bröder hindrat dom i att söka Martorp.

Polisen bestämmer sig för att komma ikapp bröderna INNAN dom åker till MP & fyndet vid Martorp.

Polisen hinner ifatt bröderna ca 500 meter från Martorp och får dera ID

Bröderna får lov att gå, och går hem till deras bostad.

MP letar vidare och hittar ännu ett fynd, jackan.

Polisen har nu ankommit till MP/Martorp och får se både hjälm och jacka.

Annan polis åker till brödernas bostad och griper dom där.

Polisen söker igennom Martorp och hittar Lisa i byggboden.
Som jag uppfattar det så stötte missing people först på bröderna där 35-åringen var den som förde ordet som han brukade göra, därefter hittades LH:s tillhörigheter och polis tillkallades. Snart därefter hittades lilla L.
2015-10-19, 09:46
Medlem
ME077s avatar
Fråga till er som har erfarenhet: Ett obduktionsprotokoll kan väl inte vara helt hemligt (saknas) i en FUP?
2015-10-19, 09:46
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Angående denna nya information idag så undrar jag vem som läcker och varför.

De där är en av de ytterst få bitar av information som läckt ut. Detta kan naturligtvis komma från någon i Missing People från början då det förekommer långt bak i tråden.
Varför Aftonbladet plockar upp det nu igen vet jag inte.

Det verkar som att man har en mycket disciplinerad grupp som arbetar med detta samt möjligen ytterst lite bevismaterial.
Jämför med IKEA morden som var en pinsam charad.
2015-10-19, 09:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Riktigt så rapporterar inte SR.

Fyndet gjordes efter att litauerna hade lämnat platsen.

Jag har uppdaterat timelinen:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-19, 09:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
De där är en av de ytterst få bitar av information som läckt ut. Detta kan naturligtvis komma från någon i Missing People från början då det förekommer långt bak i tråden.
Varför Aftonbladet plockar upp det nu igen vet jag inte.

Det verkar som att man har en mycket disciplinerad grupp som arbetar med detta samt möjligen ytterst lite bevismaterial.
Jämför med IKEA morden som var en pinsam charad.
Det var SR som rapporterade först, och enligt uppgift finns det ingen koppling mellan Lisa och NB. Det kan inte MPS veta.
2015-10-19, 09:49
Medlem
Gusselbys avatar
Länk till NLT där Tore Brandtler uttalar sig.
http://m.nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4391260-familjens-advokat-lisa-var-inte-utvald-
2015-10-19, 09:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har uppdaterat timelinen:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Då är det konstigt att de bara har hunnit 500 meter innan polisen kom ikapp.
2015-10-19, 09:53
Bannlyst
Citat:
Som jag uppfattar det så stötte missing people först på bröderna där 35-åringen var den som förde ordet som han brukade göra, därefter hittades LH:s tillhörigheter och polis tillkallades. Snart därefter hittades lilla L.

Hej! bröderna hade troligen inte räknat med att det skulle bli ett så stort pådrag med både MP -militär - polis m.m.
Såklart dom ville mota bort MP, för att dölja allt.
MVH
ingo22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
http://www.expressen.se/gt/35-aringen-motade-bort-missing-people/

Den uppfattningen har jag haft hela tiden, om "boden" är fyndplatsen.
Har då den använts som rastkur, kan NB suttit där och skurit bort spetor från virke och spottat direkt på golvet, därmed lämnat DNA på platsen i form av blod och saliv. LH kan ha släpats in i boden och därmed dragit på sig DNA från NB och flertal andra personer. Genast blir det knepigare för åklagaren att bevisa skuld med just boden medan de löst liggande tillhörigheterna i naturen med NB:s DNA blir de starkaste och ska binda ihop caféet/ladan/tillhörigheter/LH.
Medlem
develis avatar
Citat:
Länk till NLT där Tore Brandtler uttalar sig.
http://m.nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4391260-familjens-advokat-lisa-var-inte-utvald-
Tack.
Citat:
Citat:
Han säger i motsats till den mordmisstänkte 35-åringens advokat, Inger Rönnbäck, att bevisningen är bra.
– Det vore tjänstefel av åklagaren att inte väcka åtal, påstår han.
– Enligt min mening så är det hållbar bevisning. Den misstänkte har en väldigt stor förklaringsbörda och hittills har han, vad jag kan se, inte nått upp till den.
2015-10-19, 09:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Tycker också att det ser ut som det du beskriver, men borde dom inte rest ett tält över kroppen om det är den som påträffats?
Jag tror inte att teknikerna hade tillåtit en uniformerad polis att kontaminera kropp och fyndplats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in