Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag tyckte att jag svarade? Jag vet inte hur jag ska tolka advokatens motsägelsefulla uttalanden. Jag utesluter inte på något vis att hon intalat sig själv att hennes klient är oskyldig de facto. Precis som Lasermannens advokat gjorde. Dock tror jag att en vanligare psykologisk strategi hos advokater är att intala sig själv att klienten KAN vara oskyldig, för att få rätt energi att prestera ett bra försvar för klienten. Som jag var inne på i tidigare inlägg finns det dock risker med ett det. Man kan jämföra med en förhandlingssituation där en av de viktigaste sakerna är att utvärdera sin styrkeposition i förhandlingen och agera utifrån den. Övervärdering och undervärdering kan få negativa eller väldigt negativa konsekvenser. En advokat som blivit så engagerad i fallet personligen att hon inte ser realistiskt på bevisningen riskerar att åstadkomma ett sämre försvar än den som kan hålla huvudet kallt. Det väsentliga i rätten är inte hur JAG ser på de fakta som framförs, utan hur domstolen gör det. Det kan nog inte minst gälla indiciemål.
Du tror alltså att en försvarsadvokat intalar sig själv att sin klient är oskyldig för på så vis tror
advokaten att denne kan ge sin klient ett bättre försvar men du menar att den strategin(påhittad av dig) icke är
den bästa. Den bästa är alltså enligt dig att hålla huvudet kallt istället. Du har inte mycket övers
till advokater du om du känner att du behöver påminna försvararna om detta, jag tror massan
har koll på läger jag serru.
Att IR blivit påverkad av sin klient personligt och känslomässigt och tror på denne är bara en
innehållslös spekulation. IR får frågan i media om hon tror på sin klient eller om det är hennes
åsikt som försvarare varpå hon svarar att hon kommer hålla denna linje både i och utanför rättegången
i egenskap av sin roll som offentlig försvarare, det svaret säger allt det.
Att få en personlig touch till en klient som man inte kan kommunicera med utan tolk närvarande konstant tillhör nog inte vanligheterna men visst finns det advokater som får en relation till sina
klienter. Dessa advokater hittar du oftast hos försvarare som företräder samma bus om och om igen. Man får alltså en personlig relation och kan på så vis bli en del av "gänget" där man som försvarare kan den grupperande hierarkin i dessa kriminella kretsar. Ens namn som försvarare sprider sig då som en
löpeld i dom skinnbelädda västarnas värld kanske tom en par inbjudningskorte dumpar ner i advokatens brevinkast, vad vet jag.
Det finns ju självklart åklagare också som i sin tur har svårt att hålla sig på rätt sida om sin objektivitetsplikt. T ex i stora utdragna mål där man vill "vinna målet", barn som utsatts för övergrepp brukar vara ett annat svårt fall att hålla sig objektiv till, våldtäkter likaså . .
Men jag tror varken åklagaren eller försvaret här har några större problem i detta fall faktiskt, var och en
hanterar nog sina roller. Inget tyder på motsatsen om vi ser till deras roller hittills i media.