2015-10-18, 14:57
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormkatten
Tycker detta är ett intressant "möte med opinionen". Se från 4:39:00
https://youtu.be/7ys7HSzPcjg
Professor i statsvetenskap får en häpnadsväckande vinklad fråga om SD's väljarstöd och svarar neutralt med integritet, något som frågeställaren inte verkar ha väntat sig Spontana applåder från många av åhörarna.

Haha! Den var underbar, helt UNDERBAR!

Ett höjdarklipp som alla borde se, tack.

4:39:00 in i klippet.

Bra tal av Ekeroth i trelleborgsdemonstrationen också, mycket folk, det rör på sig ordentligt nu.

När det gäller OUs har SD hållit emot relativt starkt trots mediadrevet med flyktingeuforin, den euforin har härmed lagt sig nästan helt och den lägger vi bakom oss.

KD och M närmar sig SD vilket också ser ut att vara vändningen bort från Fredrik "min far är sinnersförvirrad" Reinfeldts totala misslyckande med invandringspolitiken.

Jag tror SD går in i en ökande trend igen nästa månad trots att M vänder i sin politik en aning nu, jag tror det därför att Kinnberg är ingen man sätter sin tillit till, hon är en robot och känns inte politiskt attraktiv, man litar inte på att hon är den som kan vända Sverige, hon har helt enkelt inte det rätta goet och trovärdigheten alls, än så länge i alla fall.

Mot 30%, heja Sverige! Kämpa Sverige!

PS. Demonstration 1 November, Sergels Torg, alla ska dit.

/RingRing Stockholm
Senast redigerad av RingRing2014 2015-10-18 kl. 15:06.
2015-10-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Jag tror detta är nära sanningen.
Man gör dock rätt i att påminna sig om vad som föranlett den omsvängning i politiken som (framförallt) de gamla allianspartierna nu uppvisar. Hade inte SD börjat torna upp sig som ett tredje block på riktigt så hade vi aldrig sett denna omsvängning så här tidigt.

Vare sig SD tågar vidare mot 30% eller faller tillbaka hela vägen till sitt senaste valresultat så måste man vara gravt förvirrad för att förneka att partiet, i vilket fall som helst, rönt en jordskredsseger i skuggan av DÖ och msm-propaganda.

Saker och ting kommer att balansera sig nu. SD kommer att plana ut strax under de toppnoteringar vi sett den senaste tiden, M kommer växa på sossarnas bekostnad och Kd kommer parasitera på sina allianskompisar. I grova drag.

Tills något sker som på allvar förändrar förutsättningarna igen.
Det är främst två faktorer som styr här, invandringsnivåerna och M:s "brådska". Skulle M (och kanske KD) på eget bevåg snabbt, tydligt och kraftfull se till att invandringsvolymerna "normaliseras" och tiggarna försvinner, skulle tappet mot SD (tyvärr) vara obefintligt tror jag. Men SD kan för allan del komma igen när det handlar om den allra största och viktigaste frågan, repatrieringsfrågan, som kommer bli en reell fråga när Sveriges budgetunderskott börjar nå Grekiska nivåer. Moderaterna har ju ingen lösning på hur alla de hundratusentals muslimska män som lär befinna sig i Sverige när deras förslag eventuellt får effekt ska hanteras. SD har mycket att ge, men deras slutliga potential bestäms ju helt och hållet på vilken nivå av kris som Sverige hamnar i.
2015-10-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Självklart! Men den dag även sådana opinionsinstitut börjar rapportera försämrade opinionssiffror för SD, måste naturligtvis även dessa OI uppfattas som anfrätta av pk.
Strängt taget borde SD ha rätt att ensamt styra Sverige oavsett såväl opinionsmätningar och valresultat, då partiet företräder de äkta svenskarnas verkliga intressen.
Eller?
Javisst smärtar det när välrenommerade Sentio eller Yougov rapporterar 25% istället för 26%. Men förmodligen mer hos dig än hos oss.
2015-10-18, 15:28
Medlem
Skafferns avatar
Nej 25% lär bli svårt framöver. Folk, inte minst här på FB, verkar ju på fullaste allvar tro att M's kappvändning kommer att resultera i en Sd-politik.
Även om M's politik skulle bli verklighet så skulle vi ju ändå bli översvämmade av horder av asylsökande araber och afrikaner.
2015-10-18, 16:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tråden var i en gemensam analys mycket nära det verkliga valresultatet, så realism är nog det som bäst beskriver trådens allmänna nivå.

Räknade en gång ihop de olika tipsen inför valet senast och minns jag rätt hamnade snittet på 12,7% så inget OU-institut gjorde en bättre eller mer verklighetsförankrad förutsägelse.

Tror dom flesta här gissar på att SD ligger runt 25% om det vore val idag.

Om nu alla OU visar att SD backar så är det säkert så.
2015-10-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Räknade en gång ihop de olika tipsen inför valet senast och minns jag rätt hamnade snittet på 12,7% så inget OU-institut gjorde en bättre eller mer verklighetsförankrad förutsägelse.

Tror dom flesta här gissar på att SD ligger runt 25% om det vore val idag.

Om nu alla OU visar att SD backar så är det säkert så.

Kommer ihåg oddsen hos Vadhållningsbolag och det gav dagarna innan valet lika över som under 12,5 % för SD.
Däremot var oddsen en månad före valet samma för SD större än MP, och MP större än SD!
2015-10-18, 16:38
Medlem
Arthass avatar
Folk bekymrar sig över att mätningarna denna månad planat ut. Visst, det borde gå rakt upp i skyn men något vi lärt oss över åren är att det inte finns någon total logik i OI. Lite tålamod behövs, folkets vrede kommer alltid en tid efter. Nu har vi matats om "öppna era hjärtan" under September vilket håller på att vända till totalt krisläge till November.

Migrationsverkets rapport som kommer den 22:a skall enligt uppgifter vara "makaber". Det blir startskottet för ännu en SD-anstormning av väljare.

SD:s nya PR-kampanj om signalpolitik verkar även den nått ut till folket. Hört flera bekanta, kollegor osv. som pratar neutralt om saken. Folk som inte talat politik innan säger "Det kommer gå bra för Jimmie nu" - underförstått att de lutar åt SD.
2015-10-18, 18:03
Medlem
Pungs avatar
Är väldigt kluven till hur jag ska tolka opinionen.

Mätningar säger en sak. Men ALLT annat tyder på motsatsen. Jag hör dagligen folk som är skitförbannade. Ser det på forum och sociala medier.

Visst, det är anekdot-bevisföring. Men det är så omfattande att jag inte helt kan bortse från den. Många i tråden vittnar om samma sak.

Det har varit tre demonstrationer på en månad med, hör och häpna, ett hyfsat antal deltagare. Den första november väntas den största på Sergels torg. Nordisk Ungdom samlade 30-40 grabbar i en blixtaktion på centralen.

Folk har för helskotta börjat bränna asylboenden! Tre på en vecka!

Föräldrar vägrar sätta sina barn i skolan i protest mot att gympasalen ockuperats för att inhysa muslimska män, vilket tvingat kommunen att backa. På andra håll i landet skickar idrottstränare uppmaning till föräldrar att protestera.

Det finns med andra ord ett stort motstånd, en uppblossad ilska.

Det skulle iofs kunna vara en polarisering. Att de som fattat nu också förstår vidden av denna förödelse, medan de som inte fattat tidigare är oförmögna att någonsin begripa.

Det vore iofs logiskt i viss mån. Men det är verkligen inte sådana tecken man ser i verkligheten.

Regimens demonstrationer för massinvandring drog förvånansvärt lite folk. Kampanjen Hela Sverige skramlar samlade en tredjedel av vad som kommer in på en vanlig cancergala. De som brukade vara väldigt självhatande på sociala medier ligger påfallande lågt. I den mån de gör inlägg om mer hjälp till muslimska män, så är det absolut noll respons. Det dröjde bara några dagar innan folk slutade stå och hälsa muslimska männen välkomna.

Vad jag menar är att jag uppfattar BÅDE en ökad ilska hos regimens motståndare OCH en minskad entusiasm hos dess lydhundar.

Alltså inte en polarisering, utan en förskjutning över hela fältet.

Ändå visar undersökningarna enhetligt en annan bild och det är osannolikt att de vore samstämmigt fejkade.

Det går kort sagt inte att tyda opinionsmätningarna utifrån några observationer i verkligheten, efterssom de ger två helt motstridiga signaler.
2015-10-18, 18:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det där beror på hur man presenterar saken. Säger man det naket och öppet att det har funnits en strategi bakom så uppfattar de flesta det som en konspirationsteori. Därför bör man redogöra för hur makt fungerar. Politikens mål är maktutövning: politik bedrivs alltså inte för sin egen skull. För att utöva makt måste samhället drivas i en viss riktning där politiken är verktyget. I ett demokratiskt, liberalt, sekulärt samhälle med stark välfärd och där medborgarna har lika eller mycket mer utbildning än maktutövarna är massinvandring ett sätt återta kommandot. Det är varken gott eller ont i objektiv bemärkelse utan förklarar maktens mekanismer. Märkvärdigare än så är det inte.

För ca 20 år sedan märkte Västeuropas ledare att de fick mer makt ju mer invandring det var. Media erfor att de å sin tur fick ett slags åsiktsmonopol. De som verkligen insåg sambandet var Reinfeldt & co. Man började i liten skala, men ökade vartefter. Fast det behövs också en ideologi som legitimerar denna strategi. En av ideologins uppgifter är att dölja det faktum att maktutövningens egentliga agenda är att utöva just makt. Därav skötebarnet mångkultur. Den ska rikta fokus bort från maktutövarna. Projektet mångkultur förses med ett näst intill religiöst innehåll som invaggar en tro att samhället återgår till 30-talets nazityskland om inte massinvandring får fortsätta.

Förtrollningen måste brytas. Sverigedemokraterna bör damma av Ingemar Hedenius helveteslära och göra samma analys för att blottlägga 7klöverns verkliga avsikter med sin maktutövning. Hedenius gärningar ledde till att religionsvetenskap skildes från teologin. Det kan tyckas banalt idag men var revolutionerande för sin samtid. Sverigedemokraternas uppgift är att verka för att mångkultur skiljs från sin idag metafysiska och överordnande position som påverkar samhället på alla plan.

Sverigedemokraterna kan inte öka om de inte börjar stimulera till ett mer intellektuellt samtal. Det finns en uppsjö av berömda tänkare som Friedrich von Hayek, Milton Friedman, Niall Ferguson, Ayaan Hirsi Ali, Gunnar Myrdal med flera som stödjer partiets ideologiska inriktning och dess kritik mot åsiktsförtryck. Det duger inte att bara vara emot massinvandring och mångkultur, man måste visa upp ett intellektuellt kapital också. Att på ett begripligt sätt förklara komplicerade sammanhang och ge ett sverigedemokratisk synsätt på detta. Partiet skulle med lätthet få 30 procent innan jul om man på ett pedagogiskt sätt visade hur höstens enorma invasion av ensamkommande yngre män hänger samman med förd politik som enbart syftar till makt, mer makt och mest makt.

Riktigt intressanta tankegångar.

Menar du att SD skulle beredas plats till MSM för att informera väljarna om detta eller kommer de fortsatt vara hänvisade till alternativmedia?

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kul debatt! Som alla säkert förstår är endast sådana mätningar, som ger höga opinionssiffror åt SD korrekt vetenskapligt utförda.
Mätningar, som däremot ger sjunkande siffror åt SD, är felaktigt utförda, oseriösa och på det hela taget styrda av om inte nödvändigtvis ZOG så dock pk-etablissemanget och vänstermedia.
SD kan naturligtvis endast ha en evigt stigande väljarpopularitet, alldenstund partiet - till skillnad från övriga riksdagspartier - företräder de äkta svenskarnas verkliga intressen.

Nu är opinionsundersökningar knappast en exakt vetenskap. Alltså får man använda övriga observationer av det vardagliga informationsflödet och dessutom sunt förnuft när man bedömer troliga nivåer och trender i OU. Inte att OI ska arbeta så, men jag som konsument av dessa får väl försöka hitta felkällor om undersökningarna inte stämmer med den bild verkligheten ger när jag diskuterar och debatterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Folk bekymrar sig över att mätningarna denna månad planat ut. Visst, det borde gå rakt upp i skyn men något vi lärt oss över åren är att det inte finns någon total logik i OI. Lite tålamod behövs, folkets vrede kommer alltid en tid efter. Nu har vi matats om "öppna era hjärtan" under September vilket håller på att vända till totalt krisläge till November.

Migrationsverkets rapport som kommer den 22:a skall enligt uppgifter vara "makaber". Det blir startskottet för ännu en SD-anstormning av väljare.

SD:s nya PR-kampanj om signalpolitik verkar även den nått ut till folket. Hört flera bekanta, kollegor osv. som pratar neutralt om saken. Folk som inte talat politik innan säger "Det kommer gå bra för Jimmie nu" - underförstått att de lutar åt SD.

Jag tror inte heller att SDs tak är vid 25%. Det strömmar fortfarande in människor och kostnaden och sociala effekten av senaste flyktingtsunamin har inte ens börjat.

Låt rapporterna om att 40 000 "flyktingar" (främst unga muslimska män i vapenför ålder) sedan september direkt gått under jorden utan att någon vet vilka de är eller var de befinner sig tillsammans med att tullen låter kriminella passera fritt nattetid med bilar av narkotika och vapen eftersom de är rädda att stoppa dem samtidigt som "kräket" Eliasson menar att kaoset ännu inte är så omfattande att vi behöver ha kontroll på gränserna.

Backa bandet 25 år och föreställ er vilken reaktion ni sannolikt skulle fått från dåtidens Svensson, om ni berättade att så här kommer det se ut 2015.
2015-10-18, 19:08
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Ser att flera gamla M-röstare nu pratar om att byta tillbaka.
Har ni ingen skam i kroppen?
M har AKB, kommentarer överflödiga. ALLA i 7K har ljugit för oss i 30+ år.
Senaste 9 åren varav 8 med allahiansen var förödande.
Alla M´s utspel senaste 2 veckorna har varit HALMGUBBAR och floskler.
De har haft chansen att rösta för förändringar på riktigt senaste tiden, men sviker så fort det blir allvar.
Inbillar ni er att dessa charlataner verkligen kommer strypa inflödet till ett totalstopp?
Det är vad som behövs. Och ni vet det.
Dessa tunna vändningar med bl.a TUT (och bara med flera förbihåll) är ett skämt.
Allahiansen knullade er så hårt alldeles nyss, ni blöder från arslet fortfarande.
Nej för i helvete. Låt er inte luras.
Jag kommer inte gå tillbaka till S om de så skickar tillbaka alla som kommit senaste 10 åren.
Någon jävla stolthet vill jag ha kvar.
SD har inte lurat mig en enda gång. Tills de har det så har de min röst.
Dessutom gillar jag partiprogrammet bättre än både M´s och S´s.

Sifo, ja..inte en chans att det stämmer. 17%
27-33 i ett val idag.
Skämsfaktorn är större än någonsin efter MSM´s offensiv med alla nya sympatisörer.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-10-18 kl. 19:46.
2015-10-18, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Är väldigt kluven till hur jag ska tolka opinionen.

Mätningar säger en sak. Men ALLT annat tyder på motsatsen. Jag hör dagligen folk som är skitförbannade. Ser det på forum och sociala medier.
Mätningarna säger förvisso samma sak, men vissa säger emot sig själva. Sifo i går: "S och M tappar väljare till SD. SD minskar."
Hur går det ihop? Detta samtidigt som, precis som du säger, verkligen ALLT annat tyder på motsatsen.
2015-10-18, 19:38
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Jag tror att en av de största orsakerna till den lilla nedgången i mätningarna den senaste tiden beror på den där bilden av barnet som hade drunknat. Har själv hört många som har förfärats över den. Även vid intervjuer i media så har många sagt att det var en väckarklocka för dom och bilden öppnade deras hjärtan och även plånböcker.

Bilden trummades in effektivt i all media under nån vecka och fick otroligt stort genomslag. Det blev ett riktigt massmedialt trumfkort.

Men efterhand när den grå verkligheten återkommer så kommer även SD's siffror att göra det.
Även om den svenska folksjälen verkar vara otroligt lättpåverkad.

Men det där har ju varit upp i tråden massor av gånger.

Det gjordes en antal mätningar som byggde på intervjuer uteslutande under perioden efter att bilden publicerats.

I dessa fortsatte SD sin uppgång, och den även accellererade.

Det är först i intervjuer 10 dagar EFTER att bilden slutat vara på löpsedlarna och efter den stora kampanjen med demonstrationer.

Det är först i den så kallade "grå vardagen" som folk slutade uppge SD i intervjuer. Det är liksom DET som är det konstiga.

Om SD hade sjunkit i början av september hade allt varit fullkomligt logiskt. Då fanns mycket känslor, starkare stigma, pågående intensiv kampanj. Då kunde vissa fortfarande inbilla sig att det var fråga om några tusen kvinnor och barn som fastnat i de ungerska myndigheternas kallhjärtade byråkrati.

Men då ökade SD, i rekordfart.

Istället sjunker de nu. När kampanjen lagt sig. Bilden förlorat sin aktualitet. Verkligheten med ockuperade gympahallar blivit synlig. Det gått upp att detta inte är någon tillfällig flyktingström, utan en folkvandring utan tecken på att avta inom överskådlig framtid, främst bestående av muslimska män som söker högre välfärd.

Som att när kampanjen pågick så var det inte på riktigt. Men nu är verkligheten här, och tåliga, tysta, pragmatiska, sammanbitna svenne då ställer om... "Ja, nu är det som det är. Vi kommer få en muslimsk majoritet. Så är det. Och då får vi väl knega på och göra det bästa. Ingen idé att bara vara emot. Kan vi inte stoppa, så är det bättre att ta emot så bra det går. Jag röstar på den som har bäst plan för det"

Och man skriker åt dem, att de som de röstar på, är ju de som öppna för det här. Men svenne, den krökrggda arbetsmyran bara svarar lungt:

"Jaja.. Men nu är det så här. Ingen mening att leta syndabockar. Och de gamla partierna har ju i alla fall en plan för hur vi ska ta emot dem. SD har ingen lösning på hur det är här och nu"

Jag kan inte hjälpa det, men känner sånt otroligt starkt förakt för svenne. Blev han böjd över bordet och fick skinkorna dragna isär. Då skulle han säga: "jaja, men nu ska jag rövknullas. Ingen mening att sprattla emot. Rövknullaren har ju iallafall ett vaselin att erbjuda. Allt SD säger är att vi ska stoppa rövknullet"

Hatar det här jävla skitsnacket att SD inte har en lösning. Jaha... 7k har dåliga lösningar på problem som de själva ställt till med, och som de fortsätter förvärra.

Svenne är helt jävla besatt av lösningar att han får utlösning själv. Lösning är det minst viktiga just nu. Det är fullkomligt ointressant innan vi stoppat inflödet av problem, och gjort oss av med de som släpper in problemen. Och ännu mindre borde vi bry oss om vad för "lösningar" som problemskaparna spyr ur sig.

Svenne skulle utan att tveka springa med öppna armar mot en mördare som redan knivhuggit honom och står dreglande med kniven i ena handen och ett paket plåster i andra.

- spring inte dit, du blir knivhuggen igen, ropar man.

"Ja, men knivmannen har ju i alla fall en lösning. Du har ju inte ens plåster"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in