Citat:
Ursprungligen postat av
Hyltran
Men som gissande amatör kan man ha en magkänsla, på hur det kommer att sluta.
Min mage är säker på att detta kommer att gå åt skogen, och det har den varit sedan i somras då åklagaren gick på semester.
Jag tror att alla som vill få honom dömd till vilket pris som helst, kommer att hävda att om vi bara fick läsa de där hemliga 50 sidorna så skulle vi fatta att han var skyldig?
Vad är det för trams?
De 50 hemliga sidorna är inte hemliga på det sättet, och finns där känslig information (jag skulle tro att det handlar om fotografier av trist sort, odbuktionsprotokoll och liknande) så tas detta upp på rättegången, men med dörrarna stängda, om det verkar rimligt och rätten bedömer det så.
Det finns tre utfall, där två är oproblematiska:
Antingen frikänns den åtalade, med en tydlig motivering varför åtalet skall ogillas (den som vill se ett exempel på ett sådant utfall, se tråden om "barnläkarrättegången").
Eller så fälls den åtalade på ett sådant sätt och på sådan bevisning att ingen (vettig människa, är bäst att säga) har problem med den saken.
Det som skulle vara otillfredsställande är naturligtvis om den åtalade frikänns därför att den enda bevisningen som kan presenteras kan bortförklaras med argument som redan antytts (att man då skulle kunna mörda någon i sin egen bostad, där man under lång tid har avsatt DNA, blött näsblod etc etc har kanske inte insetts?).
Här kommer det att bli en gigantisk återvändsgränd, eftersom det (uppenbarligen och slutledningsvis i nuläget) inte finns spår efter någon annan mördare att visa upp. Var och en får ju fundera på om polisen och NFC inte skulle ha hittat sådana spår i samband med ett mord, i alla fall tillräckliga för att skapa rimligt tvivel om gärningsmannen. Här är det ju (uppenbarligen och slutledningsvis) tvärtom - det finns ju åtminstone någon teknisk bevisning som pekar på MGM.