2015-10-17, 03:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Likheten är överfallsmord. Motiv har varken NB eller Idas mördare angett - så vem skulle veta om det är lika. Gör du?
Ingen FUP, ingen rättegång.
Källa på det fetstilta?
2015-10-17, 03:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Tillvägagångssättet.

Citat:
Offentlig plats, snabbt tillslag - riskabelt relaterat till plats och tidpunkt.
= överfallsmord.

Om det är samma tillvägagångssätt, menar du att det då också innebär samma sorts mordvapen? Samma dödsorsak?

Detaljerade uppgifter om detta har ännu inte offentliggjorts formellt i varken LH- eller IJ-mordet. Det går därmed inte att dra några slutsatser om att det rör sig om samma tillvägagångssätt.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-17 kl. 03:28.
2015-10-17, 03:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på det fetstilta?
Källa på motiv?! Inte fan har NB talat om motiv om han inte erkänt och mig veterligt har det inte framkommit nåt än via KA.
2015-10-17, 03:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Samma mordvapen? Samma dödsorsak?
Detaljerade uppgifter om detta har ännu inte offentliggjorts formellt i varken LH- eller IJ-mordet. Det går därmed inte att dra några slutsatser om att det rör sig om samma tillvägagångssätt.
Det ÄR överfallsmord och det har inget med mordvapen att göra eller dödsorsak.
2015-10-17, 03:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Källa på motiv?! Inte fan har NB talat om motiv om han inte erkänt och mig veterligt har det inte framkommit nåt än via KA.
Du vet alltså inte. Vad är KA? Källa på att Idas mördare inte har angivit motiv?
2015-10-17, 03:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det ÄR överfallsmord och det har inget med mordvapen att göra eller dödsorsak.

Ja, men då är det ju inte alls så många övriga likheter mellan LH- och IJ-mordet, som du tidigare har framhållit. Snarare mer skillnader.
2015-10-17, 03:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, men då är det ju inte alls så många övriga likheter mellan LH- och IJ-mordet, som du tidigare har framhållit. Snarare mer skillnader.
Tyck vad du vill - jag skiter i vilket - men jag ser likheter såsom jag beskrivit redan:
Överfall, tidpunkt, plats - högriskbeteende. Det finns likheter gällande GM i personlighet och bakgrund:
Snäll, trevlig, tillbakadragen=skygg, ostraffad. Ej i offrets nära bekantskapskrets.
FUP och rättegång lär ge besked på resten.
2015-10-17, 03:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det trodde jag någon i tråden som sett FU visste. Att offrets mobil befanns där är klart. Vems mobiler övriga träffar har markerat i och vid närområdet trodde jag hade framkommit.

Du måsta ha drömt alltihop, jag har inte hört/läst någon sådan upplysning als.
2015-10-17, 03:51
Medlem
Jag har så svårt att se annat än sexuella motiv i detta..

Att de inte funnit spår av sexuella övergrepp innebär inte att MGM inte gjorde det för sin personliga gratifiering. Många av den typen av thrillkills resulterar med att GM ordnar ejukalation helt på egen hand, inte sällan spontant i underkläderna. Eller på BO fast det verkade väl inte finnas?
(orkar inte leta upp källor på det, men det finns för de som behagar använda sökmotorer alternativt riktiga böcker)

Den typen av thrillkills görs ofta med strypning, antingen manuellt med händer eller snaror. Kvinnans underkläder är inte ovanligt om man läser internationell forskning. Typ BO strypt med strumpbyxor eller BH (skärp).

Det lär ju vara enkelt att avfärda teorier som rånmord etc.

Sen är jag inte alls övertygad om att den häktade är rätt GM, blir verkligen misstänksam när en advokat uttrycker sig så starkt som hon gjort. "Ställt bortom rimligt tvivel" är en rätt stark grund i fråga om dom, och vore det så självklart skulle allt detta varit dömt och klart för ett bra tag sedan.
2015-10-17, 03:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Jag har så svårt att se annat än sexuella motiv i detta..

Att de inte funnit spår av sexuella övergrepp innebär inte att MGM inte gjorde det för sin personliga gratifiering. Många av den typen av thrillkills resulterar med att GM ordnar ejukalation helt på egen hand, inte sällan spontant i underkläderna. Eller på BO fast det verkade väl inte finnas?
(orkar inte leta upp källor på det, men det finns för de som behagar använda sökmotorer alternativt riktiga böcker)

Den typen av thrillkills görs ofta med strypning, antingen manuellt med händer eller snaror. Kvinnans underkläder är inte ovanligt om man läser internationell forskning. Typ BO strypt med strumpbyxor eller BH (skärp).

Det lär ju vara enkelt att avfärda teorier som rånmord etc.

Sen är jag inte alls övertygad om att den häktade är rätt GM, blir verkligen misstänksam när en advokat uttrycker sig så starkt som hon gjort. "Ställt bortom rimligt tvivel" är en rätt stark grund i fråga om dom, och vore det så självklart skulle allt detta varit dömt och klart för ett bra tag sedan.
Håller med dig på inledningen om sexuellt motiv, tror dock inte ett smack att advokatens ord är vägledande. Det är samma framtoning i vartenda mål - och via domen sen kan man avgöra tyngden i orden. Eller brist rättare sagt.. Däremot är det ett vanskligt brott, det kan vara svårt att styrka om det blir ett indiciemål. Tiden det tagit är fullt normal för brottsfall - speciellt av denna karaktär som var spaningsmord.
Senast redigerad av develi 2015-10-17 kl. 03:57.
2015-10-17, 03:59
Medlem
Det vore tjänstefel om polisen inte kollade upp eventuella kopplingar till andra kvinnors försvinnanden i trakten, även om det i 99 fall av 100 antagligen skulle bli fruktlöst.

Även om NB ändå är något trolig, även om bevisen inte är så starka (är jag orolig för)

Så kan man inte avfärda tanken på att någon sett henne. tagit chansen och stressat för att gömma BO. Men det är långsökt. Men kan isåfall ha kopplingar med andra bortföranden som kan ha varit mindre stressade?
2015-10-17, 03:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
ponera nu att man har graverande bevis, tex avsatt fingeravtryck, dna insidan på ev silvertejp runt Lisa, hur skulle du isåfall tolka det ?
Om man ska utgå ifrån att Hasse Aro inte far med oriktiga uppgifter, vilket jag betvivlar
att han skulle tillåta sig, så är NB "bunden vid själva gärningen genom teknisk bevisning".
Det är starka papper det.
Upprepar: bunden vid själva gärningen genom teknisk bevisning
Bunden alltså till att inte "bara" ha befattat sig med offrets kropp utan dessutom till att
ha utfört själva mordet på Lisa. Det borde därmed innebära att "räddningsplankan" med
enbart skuld till likskändning, ett griftefridsbrott, inte är mycket att hänga fast vid.

"Bevisläget är mycket gott", hördes vidare från åklagaren eller spaningsledaren häromsistens.

Sen må det här i denna tråd på sedvanligt, tröttsamt vis ansträngas till det yttersta för
att plockas sönder bevis. Bortförklaras. På det ena mer verklighetsfrånvända sättet än det andra.

Folk med för mycket otyglad fantasi ska "leverera" i sann bröderna Grimmanda.
http://www.bibliotekmitt.se/covers/max_140x140/f9746fac-7edd-4ca2-87b1-791515f1ee60.png

Senast redigerad av Grandioso 2015-10-17 kl. 04:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in