2015-10-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
nja vårt hus är byggt 1954 så det tror jag inte
Aldrig renoverat eller ens bytt blandare?

Jag skrev dessutom "i stort sett"
Bygger en hel del kök och i fastigheter byggda före 80 sitter det i princip aldrig avstängningar under diskhon.
Citera
2015-10-15, 22:17
Medlem
Citat:

Är med all säkerhet monterat efter det!
Citera
2015-10-15, 22:24
Medlem
tackar för tipsen, får höra med vaktmästeriet imorgon, svårt att installera ballofixer f.ö?
Citera
2015-10-15, 22:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då har du garanterat ingen avstängning utom det som finns i källaren och som stänger av hela trapphuset.
Citera
2015-10-15, 22:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr..Commando
tackar för tipsen, får höra med vaktmästeriet imorgon, svårt att installera ballofixer f.ö?

Satte själv ballofixer på inkommande i en gammal lägenhet utan annan avstängning än den i källaren för en månad sedan. Både på inkommande kallt och varmt vatten + ballofixer för köksblandare + byte av köksblandare + förberedelse av köksblandare och dito avlopp för diskmaskin.

Dryga 3000 efter ROT. Helt OK. Stod i.o.f.s. för blandaren själv, men ändå...
Citera
2015-10-15, 22:41
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr..Commando
hallå, behöver byta blandare i lägenheten, vad jag hittar där vattnet kommer in är detta http://sv.tinypic.com/view.php?pic=23uyd0i&s=8#.Vh_1ivntlBc används det som en slags ballofix? eller ska man prata med vaktmästaren om att stänga av vattnet?
VARNING!
Det går att stänga men det här ventilerna kräver specialverktyg. Min granne ovan försökte sig på att skruva på de här men något släppte och det blev översvämning.

Prata med fastighetsskötaren innan du gör något.

Det finns vred i källaren.
Citera
2015-10-15, 22:41
Medlem
Marionettes avatar
Nu vet jag ej hur ditt hus ser ut men har här hört att avstängningen kan finnas hos grannen under (två våningar). Jag kunde dock stänga av vattnet under diskhon när jag kopplade om i badrummet.
Citera
2015-10-16, 21:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Det ser ju onekligen ut som att man bara behöver vrida medurs med en insexnyckel på skruven i centrum för att stänga av vattnet. Vad gör de skruvarna där annars liksom? Hade det bara varit en koppling, skarv, rörböj så hade de inte suttit där.
Citera
2015-10-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det ser ju onekligen ut som att man bara behöver vrida medurs med en insexnyckel på skruven i centrum för att stänga av vattnet. Vad gör de skruvarna där annars liksom? Hade det bara varit en koppling, skarv, rörböj så hade de inte suttit där.
Jag tror att det är en sån här http://online.isocomponenter.se/index.php?id_product=576&controller=product&id_lan g=2
Det kan vara någon tanke om att vattnet ska kunna dras vidare eller så.
Citera
2015-10-17, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jag tror att det är en sån här http://online.isocomponenter.se/index.php?id_product=576&controller=product&id_lan g=2

Skulle kunna vara men inte troligt i ett badrum, speciellt inte när man valt vinkelkopplingar. Är tanken att man ska kunna dra vidare så hade man nog satt ett T-rör med en plugg i ena änden.
Citera
2015-10-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Skulle kunna vara men inte troligt i ett badrum, speciellt inte när man valt vinkelkopplingar. Är tanken att man ska kunna dra vidare så hade man nog satt ett T-rör med en plugg i ena änden.
Hur menar du med inte troligt? Länken visar ju just pluggen i T-röret.
Citera
2015-10-17, 11:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Lite likt men inte väldigt. De på TS:s bild har förutom insexfattning i centrum (som sitter lite försänkta och ser ut att inte vara ett och samma stycke som den större proppen) även en vanlig utvändig sexkantskalle. Varför skulle man ha både utvändig sexkant och insex om det bara var en enkel propp, det verkar väldigt onödigt vilket får mig att tro att insexskruvarna är ventilnålar att använda för avstängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in