Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 18:04
  #805
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur mycket vill du ha? Räcker det här?

Du verkar ju känna till dom här två relativt bra kan du berätta från början vad gick fel med deras uppväxt mm? mor far syster mm? skolgång vad är det för familj är dom kända? hur ofta har dom flyttat runt i skåne? ligger det någon sanning i att dom blivit utnyttjade sexuellt? hur länge har det funnits en konflikt mellan dom och gubben?
Citera
2015-10-16, 18:04
  #806
Medlem
Nu har polisen anmält sig själva efter mordet angående någon form av tjänstefel:
Citat:
Vi måste kontrollera om vi har följt alla rutiner och gå igenom alla telefonsamtal och det ska vi göra så fort som möjligt, säger polisens pressinformatör Ewa-Gun Westford.
Hon vill inte uttala sig om hur lång tid det tog mellan första larmet till polisen kom till platsen.
– Jag kan inte säga något om de samtalen eftersom de är en del i förundersökningen och omfattas av förundersökningssekretess.

http://www.expressen.se/kvallsposten...-efter-morden/
Citera
2015-10-16, 18:04
  #807
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enazard
Efter att ha läst domarna mot de dödade bröderna är det svårt att inte komma till slutsats att 67-åringen har gjort samhället en stor tjänst. Det krävs inte mycket fantasi för att föreställa sig den skada och smärta dessa två hade lyckats ställa till med under sin fortsatta levnad givet vad de redan lyckats åstadkomma vid unga år.

Tyvärr får man nog säga att det snarare var samhällets flathet än 67-åringen som faktiskt tog livet av slynglarna. Diverse yada yada behandlingshem har uppenbarligen inte resulterat i någon förbättring. Personer som gör allvarliga fel ska ges en andra chans men att inte hålla dom under strikt övervakning och att tillåta ytterligare brott utan att det ger tunga konsekvenser är att tigga om nya bekymmer.

Frige 67-åringen och åtala istället de politiker som är mer angelägna om att skydda brottslingar än att skydda brottsoffer.


Håller med till 100%.

Men vad fick MGM att frukta för sitt liv?
Vad har hänt historiskt?
Att få stryk är ändå inte på samma nivå som att frukta för sitt liv.
Varför trodde han sig vara i livsfara?
Som MGM agerade så visste han att det var kört om han inte löste situationen.

Hans samvete kanske inte var helt vitt.....
__________________
Senast redigerad av psflax 2015-10-16 kl. 18:06.
Citera
2015-10-16, 18:08
  #808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Vill veta mer om förloppet. För att ens försöka hävda nödvärn vill det nog till att de båda som avled också var beväpnade, samt att han bara sköt ett skott planlöst bakom ryggen medans han blev jagad som träffade båda offren.
Nödvärn med skjutvapen är dock nästan uteslutet. Det kan nog komma att handla om ett mord och ett dråp när detta hamnar i rätten. Kanske två dråp då det finns historia att möjligen beakta som en förmildrande omständighet. Men att skjuta någon och hävda nödvärn brukar inte fungera.
Personligen tycker jag 67-åringen bör få stanna i fängelset så länge som möjligt. Det vore bäst för oss alla att en dåre av den där kalibern hålls bakom lås och bom!

Säkert varit uppe i tråden innan, men han blev friad men efter överklagande åkte på skadestånd. Och han laddade ändå om geväret och sköt igen på meters håll. Tycker detta fallet(vallåkra) börjar likna rödeby mer o mer. Det som framkommit i media så känns det som att skytten i vallåkra har bättre utgångsläge än skytten i rödeby.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Rödeby
Citera
2015-10-16, 18:11
  #809
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Vill vi verkligen ha det så i Sverige..... alla liv är lika mycket värda....även de som hamnat snett.
De här unga killarna kanske hade behövt samtalsterapi..... någon som lyssnade på dem..... om de hade fått det kanske de hade varit i livet idag....istället blev de mördade.
Förbjud all skjutvapen !

He he...skojar bara....håller med dig! Sverige skulle fixa en deal med något fattigt Öst land dit vi kan skicka packet till grovt kriminella.... då kan de få dela cell gjord för 4st men belagd med 10 fångar..... & samtidigt spara miljoner i kostnader.
Du får sluta att skämta så där för jag höll på att storkna av ilska när jag läste första meningarna
Mitt svar på dom första meningarna är....
HUR mycket terapi ska dom ha och hur länge???
I vissa fall kanske man får inse att det finns inget mer att göra, allt är redan gjort utan någon som helst verkan.

"Många instanser har ju jobbat med dom här bröderna för att få dom på rätt köl sen dom gick i lågstadiet, men ingen har bevisligen lyckats med tanke på deras låååååånga brottsregister.
Och då ska vi komma ihåg att dom brott dom begick innan dom var straffmyndiga, vid 15 års ålder, inte finns med i dom domar som är hittade. LVU sattes in tidigt!"

På grund av det här fallet så funderar jag faktiskt starkt på att skaffa mig jägarexamen för världen är allt för full av dårar och jag vill känna mig trygg i mitt eget hem.
Citera
2015-10-16, 18:14
  #810
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Vill vi verkligen ha det så i Sverige..... alla liv är lika mycket värda....även de som hamnat snett.
De här unga killarna kanske hade behövt samtalsterapi..... någon som lyssnade på dem..... om de hade fått det kanske de hade varit i livet idag....istället blev de mördade.
Förbjud all skjutvapen !

He he...skojar bara....håller med dig! Sverige skulle fixa en deal med något fattigt Öst land dit vi kan skicka packet till grovt kriminella.... då kan de få dela cell gjord för 4st men belagd med 10 fångar..... & samtidigt spara miljoner i kostnader.


Större insatser tidigare, erfarna lågstadielärare kan med stor precision peka ut vilka det kommer att gå snett för i livet. Insatser för att hjälpa dessa (och andra med problem såsom läs och skrivsvårigheter, bättre hjälpa en dyslektiker i ettan och tvåan, än försöka hjälpa i nian) vore på sin plats.
Bättre anstalter tidigare, första brottet ska inte vara samtal med socialtant, det ska vara tre dagar i arrest utan kontakt med anhöriga eller vänner och sedan en snabb rättegång, då får man avskräckning, om underårig så skall det vara en natt i Arrest. Ingen skall hamna i kriminalitet genom en normaliseringsprocess av "det händer ju ändå inget".
För vuxna (arton plus) brottslingar så vill jag nog se att femte domen med fängelse på straffskalan inom fem år skall medföra fem års fängelsestraff automatiskt, även om brottet ifråga egentligen bara skulle ge 1 månad. Detta dels som avskräckning och dels för att samhället skall få tid att reda ut personen och få den på rätt spår. Separera utvisningsdömda fångar till särskilda billiga anstalter och satsa på rehabilitering av de som skall stanna i Sverige. Ordentliga psykologutredningar, skolgång med specialpedagoger, hjälp till bostad och arbete samt villkorlig frihet under övervakning i lika lång tid efter muck som fängelsestraffet var på (ett livstidsstraff innebär livstids villkorlig frihet under övervakning, även om man friges på tidsbestämt efter fjorton år). Fängelse skall vara avskräckande, men när man väl är där så skall det vara vårdande och tillse att man kan bli en produktiv, eller i a f icke skadlig, medborgare när man väl kommer ut.
Citera
2015-10-16, 18:19
  #811
Avstängd
Den 67 åriga mannen kan inte skyllas för polisens inkompetens som kommer två timmar senare. Hade polisen varit där direkt hade dessa två kriminella avarter överlevt och kostat samhället ännu mer. Mannen handlade i nödvärn och bör släppas helt precis som i Rödeby-fallet.
Citera
2015-10-16, 18:21
  #812
Medlem
"Never do any enemy a small injury for they are like a snake which is half beaten and it will strike back the first chance it gets" /Niccolò Machiavelli

Precis vad jag hade gjort. alternativt satt dem i rullstol.
Vad hade de gjort med honom om han bara skadeskjutit dem?

Hur länge har de trakasserat honom?
Finns personer som bara förstår våld, allt annat i deras värld är svaghet.

Ner med det svenska rättsystemet! Crime does pay!(in sweden)
Citera
2015-10-16, 18:23
  #813
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Håller med till 100%.

Men vad fick MGM att frukta för sitt liv?
Vad har hänt historiskt?
Att få stryk är ändå inte på samma nivå som att frukta för sitt liv.
Varför trodde han sig vara i livsfara?
Som MGM agerade så visste han att det var kört om han inte löste situationen.

Hans samvete kanske inte var helt vitt.....
Men ta och läs några av speciellt Fredriks domar. Han gillade kniv!
I den här lilla byn så visste nog alla om att bröderna brukar vara knivbeväpnade och att det fanns domar där kniv hade varit inblandad.

Dom båda bröderna kom beväpnade till huset, kniv och påk/basebollträ.
Om Troians pm stämmer så släppte ju inte ens den ene brodern kniven när han låg döende i diket och kniven beskrivs som stor.
Den kniven måste K-G ha sett med och troligen blivit hotad med och i det läget skjuter man om man är normal! Vem vill bli sönderhackad av en dåre med en stor kniv?
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
PM:"Den ena påträffades 17m från huset med en skottskada i bröstet. Den andra påträffades 30m från huset med en skottskada i ryggen. Dom hade ingångshål stora som cd skivor men inga utgångshål så dom misstänker hagel. Han som låg 30m från huset hittades inte förrän 30min efter polisen anlänt och då låg han i ett dike med en stor kniv under sig."
__________________
Senast redigerad av Timeout 2015-10-16 kl. 18:41.
Citera
2015-10-16, 18:24
  #814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är uppgifterna korrekta om hur skottskadorna såg ut så handlar det om ett hagelgevär – alltså inte en älgstudsare / kulgevär.

Näe, uppgifterna om hål storlek CD skiva handlade om ett eventuellt utgångshål efter en halvmantlad kula genom en människropp.

Det hela är en trådsanning som har upprapats gång på gång och det är INGEN här som vet.

Det har också upprepats flera gånger att det är ett kulvapen, det är förmodligen också en trådsanning.
Citera
2015-10-16, 18:26
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remus87
"Never do any enemy a small injury for they are like a snake which is half beaten and it will strike back the first chance it gets" /Niccolò Machiavelli

Precis vad jag hade gjort. alternativt satt dem i rullstol.
Vad hade de gjort med honom om han bara skadeskjutit dem?

Hur länge har de trakasserat honom?
Finns personer som bara förstår våld, allt annat i deras värld är svaghet.

Ner med det svenska rättsystemet! Crime does pay!(in sweden)

Faktiskt finsn det inte mycket bättre rättssystem där ute just nu. Klart vi skall skaffa oss mycket bättre än så men det är bra att veta vad man har innan man "avskaffar" det

crime does not pay in Sweden my friend
Citera
2015-10-16, 18:26
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Vill veta mer om förloppet. För att ens försöka hävda nödvärn vill det nog till att de båda som avled också var beväpnade, samt att han bara sköt ett skott planlöst bakom ryggen medans han blev jagad som träffade båda offren.
Nödvärn med skjutvapen är dock nästan uteslutet. Det kan nog komma att handla om ett mord och ett dråp när detta hamnar i rätten. Kanske två dråp då det finns historia att möjligen beakta som en förmildrande omständighet. Men att skjuta någon och hävda nödvärn brukar inte fungera.
Personligen tycker jag 67-åringen bör få stanna i fängelset så länge som möjligt. Det vore bäst för oss alla att en dåre av den där kalibern hålls bakom lås och bom!

Nu var det 67-åringen som blev överfallen. Det fanns förmodligen inte i hans tankevärld att angripa vem som helst. Finns inga vittnen, därför blir det bara mer eller mindre dåliga spekulationer om 67-åringens tankegångar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback