2015-10-16, 17:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej, det är verkligen inte långsökt. Uttalandet "Dom har missat den verkliga sanningen" bör ju rimligtvis tyda på att NB i samtal med advokaten skyllt på brodern. Om NB skulle vara helt ovetande om händelseförloppet - hur skulle han då kunna ha kunskap om "sanningen"?
Källa på att NB har kunskap om "sanningen"? Att advokaten säger "De har missat den verkliga sanningen" behöver inte alls betyda det. Och om NB har kunskap om sanningen, kan inte den vara att NB har blivit lejd av en rik knös att röja undan kroppen? Varför tyder det på att NB har skyllt på brodern?
2015-10-16, 17:41
Medlem
Citat:
Nej, det är verkligen inte långsökt. Uttalandet "Dom har missat den verkliga sanningen" bör ju rimligtvis tyda på att NB i samtal med advokaten skyllt på brodern. Om NB skulle vara helt ovetande om händelseförloppet - hur skulle han då ha kunskap om "sanningen"?
En sak är jag övertygad om! MGMs bror och fru berättat en annan historia än han själv gjort för polisen. Advokaten kommer att försöka ifrågasätta deras (frugan+brorsan) vittnesmål och säga att de ville komma undan själva och det var därför som de vittnade som de gjorde
Senast redigerad av matematiker 2015-10-16 kl. 17:50.
2015-10-16, 17:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på att NB har kunskap om "sanningen"? Att advokaten säger "De har missat den verkliga sanningen" behöver inte alls betyda det. Och om NB har kunskap om sanningen, kan inte den vara att NB har blivit lejd av en rik knös att röja undan kroppen? Varför tyder det på att NB har skyllt på brodern?

I en fantasivärld med rika knösar, visst. Känns dock inte så aktuellt. Tror inte ens landsortadvokaten kommer köra på den varianten.
Har NB kunskap om sanningen kan bara lillebror vara aktuell.
2015-10-16, 17:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du. Vad skiljer sig i dessa advokaters uttalanden egentligen och hur bärande är de..
Ska man titta utifrån ÅK och bevisbördan så ska han anses oskyldig tills motsatsen bevisats:
Att hon pratar i dessa termer är givet som hans försvarare.

Tänker Vatchareeya Bangsuan när jag läser.
Forssberg sa att han var helt övertygad om att han var oskyldig och räknade med att han skulle försättas på fri fot.
Stjärnadvokat Olsson sa att bevisningen var för svag och att utredningen hade stora brister. Hans uppfattning var att nån annan utfört mordet och åberopade alternativ gärningsman.

# Dömd till 14 år i TR för mord.
# Överklagat och dömt i HovR till 10 år. Helt överens med TR i skuldfrågan, men händelseförlopp och om det var utdraget dödsförlopp ansågs inte tydligt nog. ÅK kritisk då det fanns stort antal knivhugg i rygg och bröst. Vem har egentligen hört talas om ett styckdråp? sa ÅK...
# HD nekade prövningstillstånd.

Jag inväntar FUP för bedömning och hoppas bevisningen mot NB håller för en fällande dom.
Som du sa: Det kommer nog inte bli en "walk in the park" men att bedöma via uttalanden i media ser jag som ytterst vanskligt.
Uppgiften om att Forssberg var övertygad om klientens oskuld hittar jag i en artikel från 26 maj. Då var den misstänkte inte ens häktad. Det är annorlunda nu.
2015-10-16, 17:53
Bannlyst
Citat:

Nu börjar du fabulera om "rik knös" igen....så sent som inatt länkade en person upp en dom
mot en 50-årig pedofil som våldtagit en 13-åring, där Inger Rönnbäck fört sin klients talan
och där man hade allsköns bortförklaringar till hur dna hade avsatts på flickans kropp, skrämmande, hur kan Inger Rönnbäck sova gott om natten ?

länken
https://motpedofilerisverige.files.w...8-c3a5ring.pdf
2015-10-16, 17:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
En sak är jag övertygad om! MGMs bror och fru berättat en annan historia än han själv gjort för polisen. Advokaten kommer att försöka ifrågasätta deras (frugan+brorsan) vittnesmål och säga att de ville komma undan själva och det var därför som de vittnade som de gjorde

Det tror jag också.

Citat Rönnbeckskan:
Citat:
Vad avser de medmisstänkta har de själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts."
2015-10-16, 17:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
I en fantasivärld med rika knösar, visst. Känns dock inte så aktuellt. Tror inte ens landsortadvokaten kommer köra på den varianten.
Har NB kunskap om sanningen kan bara lillebror vara aktuell.
Man behöver inte gå till någon fantasivärld för att hitta rika knösar. Du spekulerar bara i att NB har skyllt på brodern.
2015-10-16, 18:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Man behöver inte gå till någon fantasivärld för att hitta rika knösar. Du spekulerar bara i att NB har skyllt på brodern.

Men lägg ner ditt särintresse. Vi har hört otaliga varianter nu, till och med advokat Rönnbeck har nog behövt sålla grovt bland förslag till alternativhypoteser här.

NB:s bror är den enda rimliga förklaringen om "sanningen". Kan du inte se det är det ditt problem.
Senast redigerad av katw 2015-10-16 kl. 18:05.
2015-10-16, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
"Inger Rönnbäck tycker inte att förundersökningen ger svar på alla frågor och hon tror att det fortfarande finns personer som inte har berättat allt de vet för polisen"
Det är uppenbart att IR syftar på NBs bror.
IR kommer försöka måla upp som hela kullen är "inblandade" allt för och dra blickarna från NB,
dock tror jag åklagaren har en bättre insyn i händelseförloppet då han haft flera månader på sig.
Om det är sant att NBs fru sagt att hon tvättat NBs kläder på söndagen tror jag hon varit helt omedvetande om vad som hänt , annars skulle hon aldrig sagt detta då dom kunde snackat ihop sig.
Med det sagt tror jag NBs historia vad som hände den söndags kvällen inte alls stämmer med vad fru/bror berättat.
Lägg där till dna så är det klippt för NB.
Påminner lite om Ida fallet i grästorp något år sedan , där blev GM dömd med mindre bevis vad detta fallet verkar ha.
Angående IR har jag reflekterat på samma sätt - det ter sig som om hon naivt berättat om att han kom hem på söndag kväll och ville ha kläderna tvättade.
Självklart tycker inte Inger att FU duger och alternativa gärningsman kommer hon leta efter med ljus och lykta. På ett sätt är detta förfarande rätt obehagligt även om man begriper anledningen till advokatens förfarande.
Om ett namn plockas fram så bör det vara välmotiverat i mitt tycke. Hur är det med den delen har jag ställt mig frågande till flera gånger - etiskt sett och säger regelverket nåt om krav på motivation?
... Annars påminner advokaten mer om en sladdertacka på nätforum.
2015-10-16, 18:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men lägg ner ditt särintresse. Vi har hört otaliga varianter nu, till och med advokat Rönnbeck har nog behövt sålla grovt bland förslag till alternativhypoteser här.

NB:s bror är den enda rimliga förklaringen om "sanningen". Kan du inte se det är det ditt problem.
Att AB är enda rimliga förklaringen om sanningen är din slutsats, gör inte den till en trådsanning.
2015-10-16, 18:10
Avslutad
Det vore helt naturligt om IR har en
väldigt klar bild vad som hänt.
Att sitta i häktet med särskilda restriktioner
och endast ha sin advokat att dela
sitt hopp och tröst med öppnar upp för
en ärlig relation.
Naturligtvis vet han en hel del, det vore konstigt
annars, kanske är han medvetet involverad
men högst troligt inte huvudman.
Så vad hjälper det om han vet vem och hur det gick till
hans DNA är troligen på penslade på Lisa
som en enveten biolog pollinerar pirener eller vha falls
det heter.
Han är körd in i ett hörn där han troligen yppar
det mesta av hemligheter till sin kära försvarsadvokat.
Om det nu är en högst komplicerad historia är
spåren borta för vanliga ögon.
Vad gör att IR fått munkavel om inte yppandeförbudet,
kanske hon skriver en bok en dag?..."Litauerns sista ord"
Är det allmänt vanligt att poliser och utredare tuggar
i sig lyckopiller?
Det låter kanske som ett påhopp, men krävande
yrken brukar förbränna en del uppiggande.
"-Var positiv!
Det är säkert han!
Skitig T-shirt! Det är han!
"Förbannade lågavlönade balter".... Letar efter en katt?
Medan Vi Söker En Flicka! skuuuuumt!
Vad gör dom nu? Sitter i gräset och talar utländska... skumt
Dom vill inte vi ska kolla in hur dom bor? Nu har trehundra
pers minst glott in genom deras fönster, fan vad irriterade
dom ser ut! Måste vara dom!
Lågavlönade halvryssar, säkert perversa! En kvinna och två män?
Häkta dom!
Dom letar efter en katt!"
2015-10-16, 18:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Att AB är enda rimliga förklaringen om sanningen är din slutsats, gör inte den till en trådsanning.

Ojdå, klämde skon där lite? Hur många trådsanningar har herrn stått för?

Vi är i och för sig flera som drar den slutsatsen men kör på rika knösar-spåret du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in