2015-10-16, 14:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Jag har inte varit och studerat stjärnor på södra halvklotet men utan att veta exakt vad som sker är det en fråga om perspektiv: https://www.youtube.com/watch?v=ahNfU7zYlmY
Har du aldrig varit på ett planetarium? Förstår inte riktigt vad du finner konstigt nämligen.

Så du menar att det inte finns några stjärnor utan det handlar om några lampor som sitter på en kupol som snurrar ovanför jorden?

Men vi kan ju faktiskt mäta avstånd till månen, solen och stjärnorna. Tror du att alla som gjort det ljuger om sina resultat?
http://www.ast.cam.ac.uk/~mjp/

Och så har du glömt att svara på frågan varför QFA27 mellan Sydney och Santiago inte flyger enligt din karta.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2015-10-16, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nu är många av oss trötta på hjärndöda videoklipp länkade till av korkade stollar som saknar basal kunskap eller empirisk förmåga att källgranska!

Varför är resterande planeter och månar plus solen sfäriska men inte just jorden?

Eric Dubay är minst sagt en tveksam karaktär men ad hominem hör inte hemma i denna diskussionen och att han är en sisådär 10 gånger intelligentare än dig ses lätt på bara hur ni uttrycker er, om ni nu frågar om något och får ett svar, ett svar som bara är 15 minuter långt och ni väljer att ignorera det så måste ni förstå att ni ses som dom lata lögnare som ni är, hade ni drivits av nyfikenhet är 15 minuter ert minsta problem.

Du kan börja med att berätta om vilken rund planet du varit på och hur du upptäckte och testade att denna planet faktiskt var rund. Gärna med riktig vetenskap och riktig matte tack.

Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Jag ger mig inte in i matematiska diskussioner med sådana som dig, eftersom det aldrig kommer att stämma, enligt er.

Stämma? Lustigt uttryck för mig som varit bland dom bästa matematiker i detta land dom sista 15 åren. Antingen så har du korrekt matte och med det menas korrekta siffror som kan bekräftas av andra lika lätt som dom bekräftades av dig eller så har du det inte. Det handlar inte någonstans här om att någon skall "stämma" utan det handlar om att ingen kurva någonsin har uppmätts på vår planet.
Citera
2015-10-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns ingen "undersida" på jorden på samma sätt som det inte finns en undersida på en boll. Om du försöker frigöra dig från den bilden så kanske det blir lättare att förstå att man inte heller "lever sina liv upp-och-ner". Ner är alltid inåt mot jordens mitt.

För övrigt finns det expeditioner till sydpolen om du har lust att åka dit och kolla själv.
http://www.adventure-network.com/experiences/south-pole-flights
Fast de anser du väl vara fejk...

Hävdar du att "ner är alltid inåt mot jordens mitt" så tar du för givet att gravitationsteorin stämmer och att jorden är en snurrande "boll".

I Zetetic Astronomy kan man läsa följande:

"The hypothesis of a universal force called Gravitation is based upon, and was indeed invented with a view to support another hypothesis, namely, that the earth and sea together make up a vast globe, whirling away through space, and therefore needing some force or forces to guide it in its mad career, and so control it as to make it conform to what is called its annual orbit round the sun.” (14)

Newton var ju en frimurare precis som de flesta andra män som på senare tid har placerats på höga piedestaler och vilkas teorier man har presenterat och lärt ut som den ultimata sanningen. Teorin om gravitationskraftens existens kan ju ha tillkommit som en hypotes som skulle ge stöd åt den tidigare hypotesen om jordens form. Men det finns en annan alternativ förklaring som i så fall visar på att Newton hade fel när han hittade på gravitationskraften:

Gravitation är egentligen densitet.

Om ett objekts densitet är lägre än omgivande luft eller vatten så stiger objektet. Om ett objekts densitet är högre än omgivande luft eller vatten så sjunker det. Lägger du en träbit på vattenytan så flyter den. Lägger du en stor sten på vattenytan så sjunker den. Blåser du upp en ballong med helium eller vätgas som är substanser som väger mindre än kväve, syre och alla andra komponenter som utgör luften som omringar ballongen så kommer ballongen att börja stiga uppåt. Om du håller en sten i din handflata och vänder på handen så kommer stenen att trilla till marken därför att stenen har en mycket högre densitet än luften runt omkring.

“Most people in England have either read, or heard, that Sir Isaac Newton’s theory of gravitation was originated by his seeing an apple fall to the earth from a tree in his garden. Persons gifted with ordinary common-sense would say that the apple fell down to the earth because, bulk for bulk, it was heavier than the surrounding air; but if, instead of the apple, a fluffy feather had been detached from the tree, a breeze would probably have sent the feather floating away, and the feather would not reach the earth until the surrounding air became so still that, by virtue of its own density, the feather would fall to the ground.”

Lady Blount, “Clarion’s Science Versus God’s Truth” (40)

“Any object which is heavier than the air, and which is unsupported, has a natural tendency to fall by its own weight. Newton's famous apple at Woolsthorpe, or any other apple when ripe, loses hold of its stalk, and, being heavier than the air, drops as a matter of necessity, to the ground, totally irrespective of any attraction of the Earth. For, if such attraction existed, why does not the Earth attract the rising smoke which is not nearly so heavy as the apple? The answer is simple - because the smoke is lighter than the air, and, therefore, does not fall but ascends. Gravitation is only a subterfuge, employed by Newton in his attempt to prove that the Earth revolves round the Sun."

David Wardlaw Scott, “Terra Firma” (8)

"Now, even if gravity did exist, why would it cause both planets to orbit the Sun and people to stick to the Earth? Gravity should either cause people to float in suspended circular orbits around the Earth, or it should cause the Earth to be pulled and crash into the Sun! What sort of magic is “gravity” that it can glue people’s feet to the ball-Earth, while causing Earth itself to revolve ellipses round the Sun? The two effects are very different yet the same cause is attributed to both."

"Yes, why is gravity so strong to hold people, buildings and the oceans stuck to a spinning ball-Earth but weak enough to allow balloons, birds, bugs and smoke to easily rise against its awesome force?"

Eric Dubay

-----------------------------------------------------------------------

Gällande länken om sydpolsresor så är det ju organiserade resor. The Antarctica Treaty handlade om att förbjuda oberoende upptäcktsresor.
Citera
2015-10-16, 16:36
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Eric Dubay är minst sagt en tveksam karaktär men ad hominem hör inte hemma i denna diskussionen och att han är en sisådär 10 gånger intelligentare än dig ses lätt på bara hur ni uttrycker er, om ni nu frågar om något och får ett svar, ett svar som bara är 15 minuter långt och ni väljer att ignorera det så måste ni förstå att ni ses som dom lata lögnare som ni är, hade ni drivits av nyfikenhet är 15 minuter ert minsta problem.

Du kan börja med att berätta om vilken rund planet du varit på och hur du upptäckte och testade att denna planet faktiskt var rund. Gärna med riktig vetenskap och riktig matte tack.

Stämma? Lustigt uttryck för mig som varit bland dom bästa matematiker i detta land dom sista 15 åren. Antingen så har du korrekt matte och med det menas korrekta siffror som kan bekräftas av andra lika lätt som dom bekräftades av dig eller så har du det inte. Det handlar inte någonstans här om att någon skall "stämma" utan det handlar om att ingen kurva någonsin har uppmätts på vår planet.

Jo men visst. Bumpo (ett annat troll här) utbildar på KTH och du är topp 15 i matematik. Tjena.

Sluta ljug för fan.
Citera
2015-10-16, 17:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Hävdar du att "ner är alltid inåt mot jordens mitt" så tar du för givet att gravitationsteorin stämmer och att jorden är en snurrande "boll".

Självklart tar jag det för givet. Men tydligen inte du...
Det är samma sak med gravitation som med en klotformad jord: Det är ett bevisat faktum.

Citat:
Gravitation är egentligen densitet.
Jösses... det här blir bara värre och värre.

Bara en nyfiken fråga: Varför tror du att typ 100 miljoner människor med naturvetenskaplig utbildning har fel och att du och några andra förvirrade virrpannor har rätt? Eller anser du att jag och alla 100 miljonerna är med på den här vansinniga konspirationen? Du tror att jag medvetet sitter och snackar skit för att lura dig? Varför? För att jag är frimurare/Illuminati/satanist eller vad fan tror du?
Citera
2015-10-16, 18:33
Medlem
Citat:
Självklart tar jag det för givet. Men tydligen inte du...
Det är samma sak med gravitation som med en klotformad jord: Det är ett bevisat faktum.

Jösses... det här blir bara värre och värre.

Bara en nyfiken fråga: Varför tror du att typ 100 miljoner människor med naturvetenskaplig utbildning har fel och att du och några andra förvirrade virrpannor har rätt? Eller anser du att jag och alla 100 miljonerna är med på den här vansinniga konspirationen? Du tror att jag medvetet sitter och snackar skit för att lura dig? Varför? För att jag är frimurare/Illuminati/satanist eller vad fan tror du?

Du tar det för givet, men det gör inte jag därför att jag har upptäckt andra teorier som verkar mer sannolika i mina ögon. Varför måste du dra till med skällsord så som förvirrad virrpanna, blint mähä och liknande bara för att någon har en åsikt som inte stämmer överens med din egen? Har du ingen respekt för andra?

Av ditt ordval att döma verkar du ha blivit upprörd ?? ... och det är ju ok. Men nu är vi på forumet för konspirationer och alternativa teorier. Vissa av oss presenterar en alternativ teori om jordens form vilket är helt enligt reglerna i denna forumdel. Jag respekterar vad du tror på (även om jag inte håller med) och förväntar mig att bli bemött med respekt tillbaka (även om du inte håller med mig). Försöker inte diktera något här utan bara visa upp aspekter som jag anser talar för en platt stationär jord.

Vet inte vem du är, har inte spekulerat öppet i den frågan här och tänker inte göra det heller för det har ingen relevans i ämnet. Flat Earth ska diskuteras och inte vem eller vad någon av skribenterna kan tänkas vara. Att nämna att Newton var en frimurare betyder ju inte att någon påstår att just du är en frimurare. Det är du själv som läser in något som inte har sagts.
Citera
2015-10-16, 19:57
Medlem
JustBecauses avatar
Ju snabbt rör sig ljuset på den platta jorden?
Om det rör sig lika snabbt som vetenskapen visar dvs ca 300 000 km/s - varför tar det ca 2,5 sekund för en laserstråle att studsa på månen, om den nu skulle vara projicerad på en stor jävla glaskupol några 100 km över huvudena på oss?

Jag kan inte smälta detta, absurditeten i denna teori är enorm
Citera
2015-10-16, 20:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför måste du dra till med skällsord så som förvirrad virrpanna, blint mähä och liknande bara för att någon har en åsikt som inte stämmer överens med din egen? Har du ingen respekt för andra?
Därför att det inte handlar om åsikter. Det handlar om fakta och kunskap. Varför är det så svårt att förstå att det inte är en åsikt att jorden är klotformad - vi vet att den är det.

Och när idioter trots detta hävdar att jorden är platt så är de per definition förvirrade virrpannor.

Citat:
Av ditt ordval att döma verkar du ha blivit upprörd ?? ... och det är ju ok.
Nja lite upprörd kanske. Jag tycker bara det är så ohyggligt tragiskt att vissa i mångt och mycket fortfarande befinner sig i medeltiden där tro betyder mer än kunskap. Det leder till ett samhälle som inte speciellt mänskligt eller humant, ett samhälle där tro och makt är viktigare än kunskap.

Och det riktigt tragiska är att din syn på kunskap leder oss käpprätt åt det du egentligen är rädd för: att människor med "makt" och organisationer som NASA har möjlighet att lura oss.

Citat:
Det är bara förnamnet...
Senast redigerad av madtop 2015-10-16 kl. 20:23.
Citera
2015-10-16, 20:39
Medlem
JustBecauses avatar
En annan fråga till alla troende. Förklara ISS. Förklara hur man som amatörastronom kan fotografera ISS framför solen? Förkara hur storleken / höjden på ISS stämmer överens med all info om ISS? Förklara ALL videodokumentation från ISS. Live-kameran på ISS?
Citera
2015-10-16, 20:53
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ju snabbt rör sig ljuset på den platta jorden?
Om det rör sig lika snabbt som vetenskapen visar dvs ca 300 000 km/s - varför tar det ca 2,5 sekund för en laserstråle att studsa på månen, om den nu skulle vara projicerad på en stor jävla glaskupol några 100 km över huvudena på oss?

Som jag sa i chemtrail-tråden brukar sånt här vara uppenbart redan från de första sidorna i såna här trådar. Det går alltså inte fortsätta ställa relevanta vetenskapliga frågor, det är lönlöst med de här människorna, utan man får istället försöka ta ett helikopter-perspektiv.
Du har den ursprungliga tesen att jorden är platt, kommer du med ett fantastiskt motargument som är i linje med allt vi vet om naturlagar och vetenskapliga upptäckter så kommer du till slut upptäcka att det spårar ur i tyckande som inte har något med den vetenskapliga metoden att göra.
Om du har en teori(hypotes torde vara ett bättre ord här faktiskt, teori är seriöst inom vetenskapen) ska den kunna göra förutsägelser och den som framför den bör febrilt leta själv efter exempel som motbevisar hypotesen. Ett enda exempel som motbevisar din hypotes och du bör revidera din hypotes och göra nya antaganden. Då följer man den vetenskapliga metoden och är samtidigt intellektuellt ärlig mot sig själv.
Det är för mig helt otroligt hur dessa trådar kan växa till så här många sidor. Den intellektuella oärligheten hos många användare här måste vara enorm för att detta skall hända och tillåtas fortgå.

//CrimsonIdol
Citera
2015-10-16, 22:20
Medlem
Citat:
Därför att det inte handlar om åsikter. Det handlar om fakta och kunskap. Varför är det så svårt att förstå att det inte är en åsikt att jorden är klotformad - vi vet att den är det.

Och när idioter trots detta hävdar att jorden är platt så är de per definition förvirrade virrpannor.

Nja lite upprörd kanske. Jag tycker bara det är så ohyggligt tragiskt att vissa i mångt och mycket fortfarande befinner sig i medeltiden där tro betyder mer än kunskap. Det leder till ett samhälle som inte speciellt mänskligt eller humant, ett samhälle där tro och makt är viktigare än kunskap.

Och det riktigt tragiska är att din syn på kunskap leder oss käpprätt åt det du egentligen är rädd för: att människor med "makt" och organisationer som NASA har möjlighet att lura oss.

Det är bara förnamnet...

Ok, så hur ska man tolka detta med ditt påstående om NASA här? Anser du personligen att organisationen NASA lurar mänskligheten? Det är väl NASA som har ISS, och om du misstror dem, misstror du då också existensen av ISS?

Vetenskapen hävdar att jorden är en glob, den hävdar också att månen och solen är glober. Tittar du på månen en natt när det är fullmåne så ser du en perfekt rund måne. Likaså om du tittar på solen när den inte täcks av några moln så ser du en perfekt rund sol. Har dessa två himlakroppar (som enligt vetenskapen är fysiska objekt varav månen t o m går att landa på) alltså intagit denna perfekta form på naturlig väg via evolutionen, enligt dig och vetenskapen? Anser du att jorden är en perfekt rund glob på samma sätt som solen och månen, eller skiljer den sig åt på så sätt att den är en sfär men inte helt perfekt rund?

Jag ifrågasätter hur något kan bli till på naturlig väg som har en perfekt rund form så som solen och månen? Människans iris och pupill är väl det enda som faktiskt har denna perfekta runda form också. Tycker snarare att detta faktum pekar på intelligent design.

Jag antar att ni som förespråkar den allmänt accepterade kunskapen om jordens form också anser att universum blev till genom ett big bang och att evolutionen på ett magiskt sätt gjorde apor till människor under en mycket lång tid? Varför finns det då apor nu? Var det några apor som blev människor medan vissa andra fortsatte att vara apor? Och kommer de apor som nu existerar förvandlas till människor i framtiden?

Tror ni på följande:

Blind Chance Evolution

"The popular modern scientific-materialist-atheist worldview propagated by NASA, the mainstream media and the public education system is that you are here because nothingness for no reason exploded and created everything! Before time, space, matter, consciousness, intelligence, and life, there was nothing. Then the nothingness exploded, and instead of destroying things like every other explosion ever, this explosion created things, created everything! The nothingness explosion somehow created space, time and all matter in the universe in an instant and for no reason at all. Then all the creationary explosive debris flying outwards at over 670 million miles per hour for 14 billion years culminated to create you!"
Senast redigerad av rosalotus 2015-10-16 kl. 22:23.
Citera
2015-10-16, 22:51
Medlem
Om Amerika koloniserades av européer, hur tusan kan det då komma sig att det finns engelsmän, fransoser och svenskar kvar? Mycket märkligt! Jag antar att kolonisationen av Nordamerika bara är bluff!

Maken till enfaldigt nonsens, rosalotus. Maken till off-topic. Och ja, det finns en tråd tillägnad kreationisttrams och mig veterligen är det kreationistnonsens strängeligen förbjudet utanför den tråden.

Edit: Varken Solen, månen, Jorden eller någon annan himlakropp är "en perfekt sfär" (utom möööjligen neutronstjärnor, beroende på vilka rumstidpreferenser man har när man definierar "perfekt sfär"). Men mekanismen för att något stort och tungt blir runt är inte bara välkänd, den är också mycket logisk och intuitiv. Jämför med hur vattenpölar på glatta underlag och såpbubblor gärna former sig runda/sfäriska. I detta fall handlar det om ytspänning, i tyngre himlakroppars fall handlar det om tyngdkraft. Det finns en gräns för hur stort ett irreguljärt föremål kan bli innan det på grund av inre krafter kollapsar till en sfär eller åtminstone en sfäroid, beroende på massa och strukturell stadga. Detta fenomen är förknippat med rochegränsen som handlar om hur nära två massiva objekt kan gå i bana kring varandra utan att brytas upp strukturellt.

Så, processen är enkel och självklar och därtill tämligen intuitiv. Det spelar ingen roll om det är en attraherande (pseudo)kraft som gravitation eller ytspänning eller en repellerande kraft som (lika) elektrostatisk laddning. Ett annat exempel är helt vanlig "ståpäls" på grund av uppladdning. Varför blir håret på huvudet mer sfäriskt om man stoppar handen i en van der graaf-generator? Håret sitter fast och om allting repellerar så antas en sfärisk form. Två mynt av samma grundläggande fenomen.

Så, då var alltså himlakropparnas form förklarad på ett sätt som vem som helst med normala kognitiva funktioner kan förstå enkelt. Kvarstår då för platthjärnorna att förklara varför det inte skulle gälla Jorden som ju inte väger kattpiss...
Senast redigerad av DjILY 2015-10-16 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in