2015-10-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Det förstås. Men det är också fråga om hur språkdräkt kan påverka dina betyg i ett tekniskt ämne. Om du har en skarp och precis förståelse för den tekniska delen men förklarar saker suddigt och eventuellt fel så kan det motverka din akademiska framgång.

Jag tycker inte att texten är så dåligt skrivet!!!
2015-10-15, 23:18
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someya
Nja, den är rätt dåligt skriven. Redan i första och andra stycket finns det oklarheter. Hade gissat att det var en 14-åring som skrivit texten.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-10-15 kl. 23:23.
2015-10-16, 00:09
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Kör på då.

Antingen blir den godkänd eller underkänd.
2015-10-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nja, den är rätt dåligt skriven. Redan i första och andra stycket finns det oklarheter. Hade gissat att det var en 14-åring som skrivit texten.

Det Är kanske en 14-åring som skrev det.
2015-10-16, 09:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nu vill jag bara skratta,
Jo, nätverksprotokoll har verkligen grannar?

Så nu vet du det.
Varsågod att skratta.

För mig känns det väldigt skumt att säga att två protokoll utbyter information med varandra. Däremot är det helt rimligt att säga att två enheter utbyter information via ett eller flera protokoll.

Enkel analogi:

Jag pratar svenska med min danska granne som svarar på danska. Det är nu vi människor som utbyter information med varandra via våra respektive (grann-)språk. Att säga att det är de två språken som utbyter information med varandra blir bara fånigt även om det såklart delvis är hårklyveri.

Så nu vet du det.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Rent praktiskt fungerar det så att en router via routingprotokollet annonserar för sina grannar vilka subnät routern själv har. Kostnaden är vanligtvis noll till dessa nät. Via sina grannar får routern reda på vilka subnät dessa har och respektive routers kostnad till dessa. Routern vet sin egen kostnad till grannen, och kan då beräkna den totala kostnaden. Till övriga grannar redistribuerar den dessa nät tillsammans med sin kostnad.

(Mina fetningar.)
Senast redigerad av JaneC 2015-10-16 kl. 09:07.
2015-10-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Varsågod att skratta.

För mig känns det väldigt skumt att säga att två protokoll utbyter information med varandra. Däremot är det helt rimligt att säga att två enheter utbyter information via ett eller flera protokoll.

Enkel analogi:

Jag pratar svenska med min danska granne som svarar på danska. Det är nu vi människor som utbyter information med varandra via våra respektive (grann-)språk. Att säga att det är de två språken som utbyter information med varandra blir bara fånigt även om det såklart delvis är hårklyveri.

Så nu vet du det.

(Mina fetningar.)

Nätverksprotokoll har grannar,

Den fakta har jag läst i min kurslitteratur, och det står exakt så i boken.

Det innebär att man kan säga att "Nätverksprotokoll har grannar" när man prata distributed computing.

Vad kan du om Nätverksprotokoll eller distributed computing???
Senast redigerad av someya 2015-10-16 kl. 11:46.
2015-10-16, 12:03
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Den fakta har jag läst i min kurslitteratur, och det står exakt så i boken.
Varför inte bara citera exakt vad det står i så fall?
Citat:
Det innebär att man kan säga att "Nätverksprotokoll har grannar" när man prata distributed computing.
Det kan man naturligtvis göra om man önskar. Man också säga att kanelbullar, backspeglar eller guldfiskar har "grannar" om man känner för det. Dock blir man ju tvungen att förklara i vilken bemärkelse man i så fall använder ordet.

"neighbouring network protocols" ger 0 st google-träffar vilket innebär att det inte är en etablerad term med en (för läsaren) självklar innebörd.

Sannolikheten att du skrev något annat än vad du menade är alltså stor.
2015-10-16, 12:33
Medlem
Citat:
Varför inte bara citera exakt vad det står i så fall?

Det kan man naturligtvis göra om man önskar. Man också säga att kanelbullar, backspeglar eller guldfiskar har "grannar" om man känner för det. Dock blir man ju tvungen att förklara i vilken bemärkelse man i så fall använder ordet.

"neighbouring network protocols" ger 0 st google-träffar vilket innebär att det inte är en etablerad term med en (för läsaren) självklar innebörd.

Sannolikheten att du skrev något annat än vad du menade är alltså stor.

An Energy Efficient Neighbour Node Discovery Method for Wireless Sensor Networks
"
Abstract— The discovery of neighbouring nodes in multihop wireless
challenge. Due to tribulations in communication, synchronization loss between nodes, disparity in transmission power etc, the connectivity of nodes will always experience disruptions. On the other hand, the energy utilization by the nodes also became critical. In this paper, we propose a new method for neighbour discovery in wireless sensor networks (WSNs) which pays an eminent consideration for energy utilization and QoS parameters like latency, throughput, error rate etc. In the proposed method, the network routing is enhanced using AOMDV protocol which can accurately discover the neighbour nodes and power management with HMAC protocol which reduces the energy utilization significantly. A complete analysis is being performed to estimate how the QoS metrics varies in various scenarios of power consumption in wireless networks."

Men jag förstår att DU INTE KAN ämnet och har svårt att koppla ihop det.

TIPS, ge dig inte på saker du inte förstår.

Jag kommer inte lägga mer tid på dig, Har det en bra dag, Hej då.
2015-10-16, 12:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
An Energy Efficient Neighbour Node Discovery Method for Wireless Sensor Networks
"
Abstract— The discovery of neighbouring nodes in multihop wireless
challenge. Due to tribulations in communication, synchronization loss between nodes, disparity in transmission power etc, the connectivity of nodes will always experience disruptions. On the other hand, the energy utilization by the nodes also became critical. In this paper, we propose a new method for neighbour discovery in wireless sensor networks (WSNs) which pays an eminent consideration for energy utilization and QoS parameters like latency, throughput, error rate etc. In the proposed method, the network routing is enhanced using AOMDV protocol which can accurately discover the neighbour nodes and power management with HMAC protocol which reduces the energy utilization significantly. A complete analysis is being performed to estimate how the QoS metrics varies in various scenarios of power consumption in wireless networks."
Jamen vad bra. Då hade jag ju rätt hela tiden. Det är tydligen enheterna (noderna) som är grannar till varandra och inte (som du skrev) protokollen.

Bra att du själv så tydligt redde ut det.
2015-10-16, 13:25
Medlem
VonFanderblads avatar
Hehe nu blev det pinsamt. Jag hade kunnat skriva en betydligt bättre text, och då kan jag inget om ämnet. Det verkar inte ts heller iofs.
2015-10-16, 19:31
Medlem
Citat:
Jamen vad bra. Då hade jag ju rätt hela tiden. Det är tydligen enheterna (noderna) som är grannar till varandra och inte (som du skrev) protokollen.

Jag orkar inte med dig,

Det där är inte texten som tillhör till mitt ämnet.

jag orkar inte förklara till dig. Jag kommer inte heller att kopiera och klister från min bok.

men distributed computing är ett brett ämne och inte bara 10 rader

men nu vet du att noderna är grannar
2015-10-16, 20:10
Medlem
Citat:

Jag menar inga illa med det jag skrev.

Och jag vill avsluta diskussionen för att det inte leder till något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in