2015-09-28, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som du ser i min text du citerade skrev jag 'generella'. Självklart kan lokala regler förekomma.

Om du läst i tråden så kan toalettspolningar uppfattas som störande.

Musik innan 22:00 kan också störa.

Absolut. Toalettspolningar tycker jag dock man får stå ut med, samt lite musik dagtid och skrikande ungar, till och med skällande hundar.
Citera
2015-09-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynyrdskynyrd
som titeln säger men de har ej informerat oss (som de måste göra enligt reglerna i vår byggnad) det är andra gången på två månader och senast höll de på till tre. vad ska jag göra?

be dom stänga av alternativt sänka? eller så kan du ju ligga o lyssna på de. regler är till för att brytas. skämt åsido. Folk här inne verkar tycka det är roligare att ringa störningsjouren så fort nån råkar döna lite för högt.... det är oftast bättre att gå ner o be dom sänka och hålla en god ton så länge tonen tillbaka är lika god. folk kan missta sina lägenheter och hamna riktigt i skiten bara för att ni inte orkar lyfta arslet och gå en trappa upp eller ner.
Citera
2015-09-28, 17:26
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Oftast så finns det regler/rekommendationer som säger att man ska tala med den störande grannen, i första hand, kvartersvärden/föreningen i andra hand, och störningsjouren i tredje hand. Frångår man denna fullt resonabla ordningen, så tycker jag utan tvekan att man själv ska få bekosta utryckningen man ber om, själv. Klarar man inte ens av att personligen be sina grannar om respekt, SÅ FÖTJÄNAR MAN INTE RESPEKT!

Klarar man inte av att respektera sina medmänniskor, utan att de aktivt måst springa och be om det, "SÅ FÖRTJÄNAR MAN FAN INGEN RESPEKT"!
Citera
2015-09-29, 18:42
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Testa att spruta in lite superlim i låset på dom som stör.
Kostar ett par tusen att byta lås varje gång.
Fast oftast brukar budskapet gått fram redan första gången.

Haha jag ringer nog hellre störningsjouren då
Andra verkar det ha snapat för helt vad hyresgästföreningen än säger om att barn inte kan störa O_o
http://mobil.unt.se/omvarld/man-hogg-ihjal-fem-barn-3901420.aspx
Citera
2015-10-02, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Klarar man inte av att respektera sina medmänniskor, utan att de aktivt måst springa och be om det, "SÅ FÖRTJÄNAR MAN FAN INGEN RESPEKT"!

+1

Det är verkligen inte svårt att visa respekt till andra i ett hyreshus. Det handlar bara om rent hyfs.
Som granne vill man inte behöva klaga upprepade gånger på störningar. Man ska inte ens behöva göra det.
Citera
2015-10-04, 21:45
Medlem
TemplarKnights avatar
Detta är ett e-mail jag skickade till min värd angående ett allvarligt problem jag haft under längre tid. Finns fler faktorer kring det, men kan börja med detta.

Angående mycket allvarligt problem i samband med mitt boende

Hej!

Du får ursäkta att jag kontaktar dig så här men det är för att du är en chef för HSB. Jag hade inte gjort det om jag inte sedan längre tid haft ett allvarligt problem med mitt boende. Jag bor i kvarteret ******* och har sedan över 1,5 år fått in besvärande lukter eller rök i min lägenhet. Tidigare var det vanlig cigarettrök, matos, etc men detta är mycket värre. Enligt f.d. världen (******* ******) som ägde husen under många år är träbjälklagen i dessa hus mycket otäta, och vad som helst kan komma in både uppifrån och nerifrån. Det stämmer tyvärr väl med mina erfarenheter... Jag har hostat, fått huvudvärk, mått illa och kräkt etc p.g.a. en lukt jag får in. Denna måste komma från en grannlägenhet... Flera vänner och bekanta som varit här har också märkt av lukten och vid flertalet tillfällen besvärats av den. Den är inte lika starkt påträngande alltid och ibland är den borta... Det har dock hänt att folk som kommit hit fått huvudvärk och illamående redan efter ca 20 minuter så det är högst allvarligt speciellt för mig eftersom jag bor här.

Nämner detta för att det kan verka som ett underligt problem, men jag har i nuläget 9 vittnen utöver mig själv plus räddningstjänsten som var här och skrev en rapport. De märkte också en rökliknande lukt och tog det så pass allvarligt att de även kollade i trapphus, på gården och på gatan. De ville dock inte gå in till grannarna eftersom lukten avtagit något innan de anlände och att det dessutom var mitt i natten Jag har en rapport som bekräftar insatsen och i form av en PDF-fil. Jag vet även att andra som bor i dessa hus klagat på rök, men då av karaktären vanlig cigarettrök. Har talat med personen, sett lappar som satts upp och även fått det bekräftat av era representanter.

Felet är att inget ännu har gjorts som har avhjälpt problemet. Jag tog själv lite lång tid på mig innan jag kontaktade er men det var för att jag inte ville stöta mig med grannarna. Provade efter ett tag också att höra av mig till möjligen berörda grannar (de ovan och under mig) men det hade jag tyvärr inget för. Det HSB gjort är att det bett mig kontakta en ventilationsexpert vilket jag gjorde. Han var här och sa att han fann brister som borde åtgärdas och även att ett hål borde göras i väggen och fläkt installeras. Han bekräftade även att om besvärande lukter kommer in, så måste det komma från lägenheterna under eller ovanför min. Killen sa att han snarast skulle kontakta HSB... Detta var i februari men i maj hade ännu inget hänt så jag ringde er. Fick då reda på att ventilationsexperten ännu inte hört av sig till er representant. Den jag talade med sa vid tillfället att han skulle kontakta killen. Nu tänkte jag att något skulle hända men ingen hörde av sig.. I juli ringde jag igen och fick till min förvåning reda på att de ännu inte haft kontakt med killen från kyl/värme eller vad det heter. I den vändan så hände dock något efter en tid...

Ett par personer från ventilationsfirman var här. De enda de gjorde var att frigöra en sorts ventil i väggen ut mot gatan. De rekommenderade inte ens att jag ska ha den öppen, så jag ser inte vad den ska göra för skillnad. En annan sak var att öppna en liten tilluftsventil ovanför ena fönstret, och det är den enda som finns. De sa också att en motsvarande ventil borde installeras i mitt sovrum. Efter detta så har inte mycket hänt... Jag ombads ringa ventilationskillen och det gjorde jag men han sa bara att han ska kontakta HSB. När inget skedde efter en tid så skickade jag ett mejl till en person som jobbar hos er. Han sa att ventilationskillen (***) var ledig men återkom veckan därefter, och att de då skulle ta tag i det på något sätt. Det var förra veckan han talade om och ingen hörde av sig alls... Så tyvärr kan jag inte säga mig vara nöjd med er service.

Eftersom detta har pågått så länge ansåg jag mig vid en punkt även nödgad att anmäla detta genom Hyresgästföreningen. De rådde mig att göra det... En anmälan lämnades också till Miljöförvaltningen. Vid kontakten med Hyresgästföreningen sa de att de anser att en mätning bör göras av luftkvaliteten i min lägenhet. Har tidigare talat med HSB om detta men de hänvisar till Miljöförvaltningen och de hänvisade tillbaka till er. Något måste dock göras då detta pågått under längre tid och jag kan inte ha det så här. Skulle jag bli sjuk av det vore det fruktansvärt... Även att jag betalar över 5400 i hyra men har en lägenhet jag inte gärna vill uppehålla mig i och vissa bekanta vägrar ens komma hit p.g.a. problemet. Så detta är egentligen ett akut problem som måste lösas men jag tycker inte att ni har gjort nog... Problemet finns kvar, jag besväras av det och jag kan inte ha det så här. Så om du på något sätt kunde aktualisera detta ärende eller få de ni har anställda att ta det på mer allvar, vore jag tacksam.
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-10-04 kl. 22:17.
Citera
2015-10-15, 23:46
Medlem
oyegies avatar
Vad gör man med snorungar som våldtar min ytterdörr lite då och då,det plingas,det knackas,det sparkas,de rycker i handtaget och det är ganska störande,de verkar vara invandrare så försöka nåt är nog inte så smart om man inte vill ha hela bostadsområdet på sig.
Kan säga att jag är en tyst spinkig ensamvarg med aspergers om det skulle ha med det att göra.
Citera
2015-10-16, 00:32
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vad gör man med snorungar som våldtar min ytterdörr lite då och då,det plingas,det knackas,det sparkas,de rycker i handtaget och det är ganska störande,de verkar vara invandrare så försöka nåt är nog inte så smart om man inte vill ha hela bostadsområdet på sig.
Kan säga att jag är en tyst spinkig ensamvarg med aspergers om det skulle ha med det att göra.

Kleta in nått äckligt slemm på dörr handtaget så lär dom inte vilja ta i där igen
Citera
2015-10-16, 00:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

sätt upp en sån skylt varning för stor hund
Citera
2015-10-16, 06:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är en god ide att prata direkt med de som stör dels genom att man snabbare kan få dem att sluta leva om jämfört med att invänta störningsjouren som kan ta x antal timmar på sig att komma om man har otur. Men även dels för att de som lever om då får en ärlig chans att skärpa sig utan att man ska dra in externt folk med lite tur så tycker de som lever om att man ändå är schyst och ger dem en chans att bättra sig, i många fall inser de inte ens att de stör andra.

Dock är det inte alltid det är läge att prata direkt med grannarna t.ex. om de är stökiga av sig men i många fall är det ändå en god ide att börja där och om det inte fungerar så kan man gå vidare till att kontakta störningsjouren och hyresvärd / bostadsrättsföreningens styrelse.

Det är dags att växa upp v50, det är inte dina grannars uppgift att curla dig till en god granne!
Trots allt är det inte direkt någon raketvetenskap att respektera sina grannar och uppföra sig som folk.
Uppför man sig som ett svin, så får man betala vad det kostar; dvs stå för störningsjourens utryckning och få en anmärkning hos värden.
Citera
2015-10-16, 07:14
Moderator
v50s avatar
Citat:

Undvik att öppna dörren, om de märker att de inte får någon reaktion så brukar de ledsna ganska snabbt och istället ge sig på andra som reagerar på deras bus. Har du inte ett tittöga i dörren så är det en god ide att skaffa dig en sådan då ser du direkt om någon är utanför dörren eller ej och kan undvika att öppna om ingen står där.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det är dags att växa upp v50, det är inte dina grannars uppgift att curla dig till en god granne!
Trots allt är det inte direkt någon raketvetenskap att respektera sina grannar och uppföra sig som folk.
Uppför man sig som ett svin, så får man betala vad det kostar; dvs stå för störningsjourens utryckning och få en anmärkning hos värden.

Många inser inte att de stör t.ex. p.g.a. att det är lyhört och då kan jag tycka att det är schysst att personligen upplysa om det men jag förstår att alla inte är så sugna på att göra det utan istället vänder sig till störningsjouren / hyresvärden direkt.
Citera
2015-10-16, 07:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Många inser inte att de stör t.ex. p.g.a. att det är lyhört och då kan jag tycka att det är schysst att personligen upplysa om det men jag förstår att alla inte är så sugna på att göra det utan istället vänder sig till störningsjouren / hyresvärden direkt.

Jag tror nog att man märker att det är lyhört i huset ganska fort (hör hur folk går, älskar, spolar osv).
Skulle det vara så att störningsjouren kommer och det inte låter i trapphuset så blir den anmälande debiterad för utryckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in