2015-02-27, 17:33
Medlem
Rewindings avatar
När jag ändå var i en den här tråden så får jag nog dela med mig jag med.

Vi har en gymnasiestudent som bor överst i mitt trapphus, i höstas blev det högljudda fester 2-3 ggr i veckan där det röktes inomhus (ingen balkong) och fimparna slängdes ut genom ett fönster. Basen dunkade något oerhört men då jag själv är ung stod jag ut relativt bra. Gräsdoften de nätterna låg sedan tung i trapphuset och så småningom blev det att mina andra grannar klagade till fastighetsägaren. Detta hade då pågått i ca 3 månader då grannarna hade varit och bett om honom ta det lugnt själva första.

Det som händer då är att killens balkanska morsa ringer på hos alla i trapphuset för att be om ursäkt för sin sons uppförande och att det inte ska hända igen. Hans morsa kommer alltså och ber om ursäkt för hans beteende vilket jag tyckte var rätt sjukt, men självklart var det ju hon som stod på lägenheten. Festerna har nästan försvunnit helt och hållet men när jag går ut med hunden om nätterna ligger fortfarande gräsdoften tung, undrar hur fan människan tänker egentligen..
Citera
2015-02-27, 18:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
När jag ändå var i en den här tråden så får jag nog dela med mig jag med.

Vi har en gymnasiestudent som bor överst i mitt trapphus, i höstas blev det högljudda fester 2-3 ggr i veckan där det röktes inomhus (ingen balkong) och fimparna slängdes ut genom ett fönster. Basen dunkade något oerhört men då jag själv är ung stod jag ut relativt bra. Gräsdoften de nätterna låg sedan tung i trapphuset och så småningom blev det att mina andra grannar klagade till fastighetsägaren. Detta hade då pågått i ca 3 månader då grannarna hade varit och bett om honom ta det lugnt själva första.

Det som händer då är att killens balkanska morsa ringer på hos alla i trapphuset för att be om ursäkt för sin sons uppförande och att det inte ska hända igen. Hans morsa kommer alltså och ber om ursäkt för hans beteende vilket jag tyckte var rätt sjukt, men självklart var det ju hon som stod på lägenheten. Festerna har nästan försvunnit helt och hållet men när jag går ut med hunden om nätterna ligger fortfarande gräsdoften tung, undrar hur fan människan tänker egentligen..

Så länge dom nöjer sig med att röka gräs är det väl rätt chill? Bättre än bas och fimpar tänker jag.
Citera
2015-02-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så länge dom nöjer sig med att röka gräs är det väl rätt chill? Bättre än bas och fimpar tänker jag.
Kanske inte så kul om det luktar ganja i trapphuset konstant, dock. Jag hade själv inte brytt mig av uppenbara anledningar men det kan vara nog så irriterande med att det alltid luktar tobak (som i mitt förra trapphus, fy fan vad irriterande trots att jag suger i mig ett par cigg om dagen själv), eller parfym för den delen.

Såg så sent som idag en lapp på våningen under där någon klagar på att en granne använder för mycket parfym så doften i hissen blir outhärdlig. Känner själv den kvava stanken så fort jag ska ut och även om det inte är något allvarligt (grannen var tydligen allergisk på något sätt) blir man ju trött på det så jag förstår att man kan tröttna på även något så harmlöst som gräsdoft, särskilt om man inte brukar själv.

Mycket underligt det där med att modern ber om ursäkt å sin sons vägnar...
Citera
2015-02-27, 20:41
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Kanske inte så kul om det luktar ganja i trapphuset konstant, dock. Jag hade själv inte brytt mig av uppenbara anledningar men det kan vara nog så irriterande med att det alltid luktar tobak (som i mitt förra trapphus, fy fan vad irriterande trots att jag suger i mig ett par cigg om dagen själv), eller parfym för den delen.

Att det just luktar gräs bryr jag mig inte om för fem öre, mest dumt av honom då med tanke på våra andra grannar tänker jag. Däremot håller jag med Netzach till 100%, det är irriterande att folk inte kan ha vett nog att inte röka inomhus när de bor i lägenhet eller för den delen inte stänka ner med parfym osv.
Citera
2015-02-27, 21:21
Avslutad
Citat:
det är irriterande att folk inte kan ha vett nog att inte röka inomhus när de bor i lägenhet

Sprids det rök (eller för den delen matos, parfym eller andra dofter/lukter) till andra lägenheter eller allmänna utrymmen är det undermålig ventilation, vilket ska åtgärdas av fastighetsägaren.
Citera
2015-02-28, 00:16
Medlem
Citat:
Att det just luktar gräs bryr jag mig inte om för fem öre, mest dumt av honom då med tanke på våra andra grannar tänker jag. Däremot håller jag med Netzach till 100%, det är irriterande att folk inte kan ha vett nog att inte röka inomhus när de bor i lägenhet eller för den delen inte stänka ner med parfym osv.
Ja, det är ju själva grejen med att visa hänsyn som är poängen. Du kanske kan lägga en anonym lapp i brevlådan för att upplysa människan om att det luktar röka överallt. Hade det hänt mig så hade jag garanterat varit mer försiktig i fortsättningen.
Citera
2015-02-28, 02:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach

Såg så sent som idag en lapp på våningen under där någon klagar på att en granne använder för mycket parfym så doften i hissen blir outhärdlig. Känner själv den kvava stanken så fort jag ska ut och även om det inte är något allvarligt (grannen var tydligen allergisk på något sätt) blir man ju trött på det så jag förstår att man kan tröttna på även något så harmlöst som gräsdoft, särskilt om man inte brukar själv.

Citat:
Visst är det skillnad på att han röker gräs och att det stinker gräs i hela trappen.
Citera
2015-03-02, 18:06
Medlem
VaticanCameoss avatar
Orolig att mina grannar snart ska bli less, har suttit och sjungt rätt länge nu. Antingen är mina grannar väldigt tysta, eller också är det bra isolerat mellan lägenheterna
Citera
2015-03-02, 19:04
Medlem
Hör grannars fisar

Har boende i en dyr bostadsrätt och har även hyresrätt som jag ska göra mig av med. I båda så är det lyhört.

Brukar oftast höra grannen uppifrån antingen fisa högt eller kissa.

Detta gör att jag undviker att fisa högt när jag känner för det för jag tänker att det hörs till andra grannar. Brukar endast kunna göra det helhjärtat i bilen när ingen hör.

Ångrar att jag inte köpte hus istället för lgh.

Är det bara jag som har oturen med tunna väggar eller hör ni andra också sådana ljud?
Citera
2015-03-02, 19:08
Medlem
Rocco420s avatar
fisar eller kissning på toaletten är ju rätt vanligt att man hör i lägenheter då ljudet färdas i rören.
Citera
2015-03-02, 19:12
Medlem
Secreto10s avatar
Haha, jag minns att när jag bodde i studentlägenhet för några år sen så konstatera jag samma sak ifrån någon granne, hörde hens prutt och fis, fyfan vad jag garva högt när jag satt på toa, underhållande stund hade jag i den badrummet.
Citera
2015-03-02, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av uareindanger
Det känns mer som fängelse än hemma då

Har samma känsla, nu skiter jag ändå i det, men man vill ju kunna lägga av en trumpetfjärt utan att bry sig allt för mycket om att det är på natten och grannarna sover på andra sidan väggen.

Mest av allt vill jag väsnas med elgitarren, och det är ju bara att glömma annat än kortare stunder.

Lägenhet = Skitliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in