Citat:
Ursprungligen postat av
problemformulerarn
Att många säger fel gör inte att det blir rätt.
Vi använder siffror för att beteckna tal.
Vi använder bokstäver för att bilda ord.
Om du tycker att det är godtagbart att kalla ett tal en siffra måste du också tycka att det är godtagbart att kalla ett ord en bokstav?
Jo, det är precis vad som gör det rätt. Det är så språk utvecklas, någon börjar säga något på ett ännu ej vedertaget sätt, vilket därmed gör det "fel", varpå detta sätt sprides och till slut blir allmänt accepterat. Jag håller med dig om att det är etymologiskt fel, men eftersom så många gör felet så kan man inte säga att det är språkligt inkorrekt i modern svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Visst. Så fort du anger mer i detalj hur symbolen fungerar i kombination med andra siffror så blir den ju mer och mer en "siffra".
Min poäng var bara att det måste finnas någon skillnad mellan siffra och talsymbol i största allmänhet. Samma restriktioner gäller för övrigt termen bokstav.
- π är en talsymbol men inte en siffra.
- %-tecknet är ett tecken som kan förekomma i löpande text men det är inte en bokstav.
Jag kan erkänna att jag aldrig har hört någon kalla en viss konstant, tex pi, för en siffra förut, men jag ser egentligen inte varför man inte skulle kunna betrakta dem som siffror annat än att det möjligtvis vore opraktiskt i de flesta sammanhang att faktiskt använda dem som det. Tex pi uppfyller inte egenskapen heltal, likt våra vanliga siffror, vilket man må använda som argument för att det inte skulle vara en siffra. Min invändning där är dock att de siffror vi vanligtvis använder av rent naturliga skäl är har kommit att representera heltal, eftersom det är så vi lär oss att räkna, vilket isf inte skulle exkludera andra tal från att kunna representeras av en unik siffra.
Ordet "talsymbol" har jag för övrigt aldrig stött på förut, och en sökning på google gav inte mycket hjälp: "tal som består av numeriska värden av bokstäver i ett prd[sic?]", men jag antar att du menar att säga "konstant"?
Jag vet inte om jag tycker att din liknelse med %-tecknet är relevant. %-tecknet är ett grafem men inte en bokstav, ty bokstäver syftar, mig veterligen, på ett alfabet. Vidare med denna jämförelse så antar jag att du menar att siffra är för tal som bokstav är för ljud/fonem, men %-tecknet saknar tillhörande fonem och kan således inte användas på samma sätt som en bokstav.