2015-10-15, 10:50
Bannlyst
Ord kan helt enkelt ha olika betydelse beroende på sammanhang.
Om en matematiker pratar om en "kropp" så menar han antagligen inte Arnolds kropp.
Citera
2015-10-15, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Ord kan helt enkelt ha olika betydelse beroende på sammanhang.
Om en matematiker pratar om en "kropp" så menar han antagligen inte Arnolds kropp.

"Siffra" har ingen innebörd bortom matematisk. Alltså är det rena idiotin att använda det i två olika matematiska betydelser.

Försök igen.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-15 kl. 10:57.
Citera
2015-10-15, 10:58
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Men siffra används tillräckligt ofta i betydelsen tal att jag tycker sådan användning är fullt godtagbar.

Att många säger fel gör inte att det blir rätt.
Vi använder siffror för att beteckna tal.
Vi använder bokstäver för att bilda ord.
Om du tycker att det är godtagbart att kalla ett tal en siffra måste du också tycka att det är godtagbart att kalla ett ord en bokstav?
Citera
2015-10-15, 11:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Mark Bergman säger siffror. Vet du ens vad du själv postar? SAOB hänvisar till matematik, avsäger sig således allt ansvar och gräver sin egen grav.

Jodå, jag vet vad jag postar. Du tycker alltså det är ok om finansminstern säger:

- Siffrorna du tar fram är felaktiga.

I så fall är det ju inte mer att orda om än när vissa dialekter inte böjer adjektiv i plural:

- Vi är »nöjd« med lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Om du tycker att det är godtagbart att kalla ett tal en siffra måste du också tycka att det är godtagbart att kalla ett ord en bokstav?

Inga problem, i. å och ö är både bokstäver och ord.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-10-15 kl. 11:04.
Citera
2015-10-15, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jodå, jag vet vad jag postar. Du tycker alltså det är ok om finansminstern säger:

- Siffrorna du tar fram är felaktiga.
[/i]

Ja, eftersom ett tal utgörs av siffror.
Citera
2015-10-15, 11:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Ja, eftersom ett tal utgörs av siffror.

Jepp och då använder man lite slarvigt [men fullt förståeligt] »siffran« som ett klatschigare uttryck. När det används tillräckligt ofta blir det fackspråk och därefter otadligt. Att det sedan finns en och annan som störs av det tillhör spelet. Vi har alla våra små faiblesser.
Citera
2015-10-15, 11:14
Medlem
JaneCs avatar
Ett svenskt ord som funkar i TS ursprungliga exempel är väl belopp?

Det är ju dock ingen generell motsvarighet till engelskans number/figure då det bara funkar i (vissa) ekonomiska sammanhang.
Citera
2015-10-15, 11:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn

Jo, det är precis vad som gör det rätt. Det är så språk utvecklas, någon börjar säga något på ett ännu ej vedertaget sätt, vilket därmed gör det "fel", varpå detta sätt sprides och till slut blir allmänt accepterat. Jag håller med dig om att det är etymologiskt fel, men eftersom så många gör felet så kan man inte säga att det är språkligt inkorrekt i modern svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Visst. Så fort du anger mer i detalj hur symbolen fungerar i kombination med andra siffror så blir den ju mer och mer en "siffra".

Min poäng var bara att det måste finnas någon skillnad mellan siffra och talsymbol i största allmänhet. Samma restriktioner gäller för övrigt termen bokstav.
- π är en talsymbol men inte en siffra.
- %-tecknet är ett tecken som kan förekomma i löpande text men det är inte en bokstav.

Jag kan erkänna att jag aldrig har hört någon kalla en viss konstant, tex pi, för en siffra förut, men jag ser egentligen inte varför man inte skulle kunna betrakta dem som siffror annat än att det möjligtvis vore opraktiskt i de flesta sammanhang att faktiskt använda dem som det. Tex pi uppfyller inte egenskapen heltal, likt våra vanliga siffror, vilket man må använda som argument för att det inte skulle vara en siffra. Min invändning där är dock att de siffror vi vanligtvis använder av rent naturliga skäl är har kommit att representera heltal, eftersom det är så vi lär oss att räkna, vilket isf inte skulle exkludera andra tal från att kunna representeras av en unik siffra.

Ordet "talsymbol" har jag för övrigt aldrig stött på förut, och en sökning på google gav inte mycket hjälp: "tal som består av numeriska värden av bokstäver i ett prd[sic?]", men jag antar att du menar att säga "konstant"?

Jag vet inte om jag tycker att din liknelse med %-tecknet är relevant. %-tecknet är ett grafem men inte en bokstav, ty bokstäver syftar, mig veterligen, på ett alfabet. Vidare med denna jämförelse så antar jag att du menar att siffra är för tal som bokstav är för ljud/fonem, men %-tecknet saknar tillhörande fonem och kan således inte användas på samma sätt som en bokstav.
Citera
2015-10-15, 11:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ordet "talsymbol" har jag för övrigt aldrig stött på förut, och en sökning på google gav inte mycket hjälp: "tal som består av numeriska värden av bokstäver i ett prd[sic?]", men jag antar att du menar att säga "konstant"?
Vet inte ritkigt vad jag menar.

Min högst personliga definition av "siffror" är i alla fall: De tecken som krävs för att i sekvens kunna skriva/representera samtliga positiva heltal.

Siffra förhåller sig alltså till positivt heltal (ungefär) på samma sätt som bokstav förhåller sig till ord (i alla fall om vi inte klöddar till det med diaktitiska tecken).
Citera
2015-10-15, 13:29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Vet inte ritkigt vad jag menar.

Min högst personliga definition av "siffror" är i alla fall: De tecken som krävs för att i sekvens kunna skriva/representera samtliga positiva heltal.

Siffra förhåller sig alltså till positivt heltal (ungefär) på samma sätt som bokstav förhåller sig till ord (i alla fall om vi inte klöddar till det med diaktitiska tecken).

Okej, då förstår jag vad du menar med din liknelse. Mjo, visst, då stämmer det väl. % är en konstant som representerar ett visst ord (procent), men det är inte en bokstav till skillnad från p,r,o,c,e,n,t.

Man kanske skulle kunna definiera siffra enligt följande:
Var element i den uppsättning tecken som kan representera varje tal, givet en viss bas, samt inte kan skrivas som en kombination av flera tecken utan användning av matematiska operatorer, definieras som en siffra.

Med din definition (och den jag precis skrev) skulle siffror även kunna representera rationella tal Tex om vi säger att har en siffra a = 1/4 och skriver talet 0.0a i basen 1/2 så får vi talet 1 i basen 10 Jag förstår dock vad du menar. Om du lägger till kravet för alla heltalsbaser så tror jag att din definition fungerar som du vill.
Citera
2015-10-15, 15:58
Medlem
På engelska är "number[s]" inte ovanligt när man hänvisar till belopp. På svenska hade jag skrivit "siffrorna". Men "number" och "nummer" liknar varandra, och både "belopp" och "nummer" har den egenheten att det heter samma sak oavsett om man talar om ett eller flera. En siffra är dessutom ett nummer. Kanske är det något slags feltänk som är kopplat till engelskan som är anledningen till att vissa säger "siffra" i stället för "siffror" när de hänvisar till belopp?
Citera
2015-10-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Okej, då förstår jag vad du menar med din liknelse. Mjo, visst, då stämmer det väl. % är en konstant som representerar ett visst ord (procent), men det är inte en bokstav till skillnad från p,r,o,c,e,n,t.

Man kanske skulle kunna definiera siffra enligt följande:
Var element i den uppsättning tecken som kan representera varje tal, givet en viss bas, samt inte kan skrivas som en kombination av flera tecken utan användning av matematiska operatorer, definieras som en siffra.

Med din definition (och den jag precis skrev) skulle siffror även kunna representera rationella tal Tex om vi säger att har en siffra a = 1/4 och skriver talet 0.0a i basen 1/2 så får vi talet 1 i basen 10 Jag förstår dock vad du menar. Om du lägger till kravet för alla heltalsbaser så tror jag att din definition fungerar som du vill.
För att strunta i den krångliga omvägen: om siffror är bokstäver och tal är ord så är en siffra ett tal precis som "i" är både en bokstav och ett ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in