2015-10-14, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Joo men, näe lol.
Diskussioner saknar ju ett egenvärde för sakfrågan.
Själv skiter jag och tycker andra borde med i om inte teister vill axla sin bevisbörda för då har de ju inte hävdat något som kräver det, har det gjort det blir ju bevisbördan deras.
Funkar på samma sätt som för en åklagare, beslutar hen sig för att anklaga någon för att ha gjort något är det hens sak att bevisa det, samma sak gäller för vilken människa som helst, hävdar man att något finns, har gjorts så faller bevisbördan på denna. Funkar ju inte att en åklagare går ut på gatan och anklagar och arresterar 30 slumpmässiga pers för mord och sedan får de bli tvungen att bevisa att de under hela sin livstid aldrig begått ett mord.

Bevisbördan kommer alltid att ligga på den personen som hävdar en utsaga.
Går inte att ha det på ett annat sätt.

Frånvaron av bevis definierar ingen gud heller.
Så därför behövs inte situationen adresseras heller imho.
Har du inte definierat något som går att relatera till finns ju inget att ifrågasätta eller bejaka. På sin höjd kan du hävda att du har tre bokstäver g, u och d, men inget mer utan en definition. Och ger du en definition, ja då har du din bevisbörda.

Så nej, ser bara en vilja i att kategorisera för kategoriserandets skull.
Finns inget som jag kan se hjälper, förändrar eller förtydligar grundkonceptet.
Kan omöjligt se att en uppdelning av olika ateismer har någon betydelse för detta.

Enda varianten jag kan komma på och det är att vrida den ateistiska tolkningen väldigt långt är när det kommer till apatister, folk som fullständigt skiter i om gud finns eller ej men de kan ju även tolkas som teister med samma argument som ateisten hävdar. Där kan skillnaden ses som:
tror du på gud? Nej, och, jag skiter i vilket.
Där skulle man kunna prata om en likgiltig ateism men lika väl som en dito teism.
Mer rimligt är väl att betrakta dem som något som ligger utanför dessa kategorier helt.
Själva bryr de sig nog inte vilket.

Det förekommer ju faktisk också ofta, att ateister tämligen definitivt avfärder 'gud' på ett AKTIVT, kategorisk sätt. D.v.s. att dessa ateister också har sin bevisbörda.
Citera
2015-10-14, 12:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det förekommer ju faktisk också ofta, att ateister tämligen definitivt avfärder 'gud' på ett AKTIVT, kategorisk sätt. D.v.s. att dessa ateister också har sin bevisbörda.
Ahh, det var så du menade.
Då vill jag hävda att det är antiteism inte ateism vi pratar om.
Citat:
Antiteism innebär ett aktivt avståndstagande från tro på gudar och högre makter, och ett motstånd mot religion. Till skillnad mot ateismen, som enbart innebär avsaknad av tro på samma övernaturliga fenomen, tar antiteismen per definition ställning till andra människors religiösa tro eller till religionen som samhällsfenomen.
Wiki då.
Då finns ju redan ett begrepp för detta och en ytligare uppdelning av ateism blir poänglöst imho.

Men du väljer att föra in antiteismen ändå under samma täcke,
då förstår jag i alla fall hur du menar.
Skalan blir väl närmast, Antiteist -- Ateist -- Agnostiker"ish" då...
Där övertygelsen om guds ickeexistens blir det du typ skalsätter i deras gudstro.
Agnostiker till Ateist blir från Vet ej till Avsaknad av tro på Gud.
Och Ateist till Antiteist blir från Avsaknad av tro på Gud till Det finns ingen Gud.
Om jag förstått dig rätt?
Citera
2015-10-14, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ahh, det var så du menade.

Ja.

Citat:
Då vill jag hävda att det är antiteism inte ateism vi pratar om.

Inte om ateisten trasslar sig in bevisbörda-jonglerande (jag har redan nämnd: Absence of evidence isn't evidence of absence).

Citat:
Skalan blir väl närmast, Antiteist -- Ateist -- Agnostiker"ish" då...
Där övertygelsen om guds ickeexistens blir det du typ skalsätter i deras gudstro.
Agnostiker till Ateist blir från Vet ej till Avsaknad av tro på Gud.
Och Ateist till Antiteist blir från Avsaknad av tro på Gud till Det finns ingen Gud.
Om jag förstått dig rätt?

Denna skala verkar vara korrekt.
Citera
2015-10-14, 13:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Ateism är en tro, punkt. Det här är en icke-diskussion och det kommer ni också förstå när ni blir lite äldre och visare så mer projicerande angående mognad från din sida är inte nödvändigt, det är inte så att ateister vet något vi andra inte vet, är du född i ett av världens mest sekulariserade länder kommer du få samma ateistiska hjärntvätt som alla andra. Allting är subjektivt och det finns ingen sanning, du var inte där vid uppkomsten, jag var inte där vid uppkomsten och vårt första år i livet minns ingen.

Självklart är inte avsaknad av tro en tro i sig. Visst är det en uppfattning, men en tro är det inte.
Undra om det är den vanliga språkförbistringen då det svenska ordet tro kan betyda både uppfattning och religiös tro. Vad tror du själv?
Citera
2015-10-14, 14:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Denna skala verkar vara korrekt.

I så fall vill jag hävda att det fortfarande bara finns en definition av ateist, medan anti-teism finns i olika smaker.
Citera
2015-10-14, 14:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Men det här går ju faktiskt ibland. T ex om teisten hävdar att jorden är 6000 år gammal. Då har vi mängder av bevis på att så inte är fallet. Allt hänger på teistens definition av gudomen.
Citera
2015-10-14, 15:57
Medlem
Citat:
Om du håller med mig fanns det ingen anledning att svara mig. Får du nog först och främst lista ut vad du själv tror och inte.

Det var alltså så du tolkade mitt inlägg; att jag höll med dig om allting du skrev?
Citera
2015-10-14, 16:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

Vad är då vitsen med
* ateistföreningar
* ateistiska böcker
* ateistiska möten som t o m är internationella

I någon filosofisk mening som många tydligen orkar skriva hur mycket som helst om, så är ateism så urvattnat och meningslöst att t o m en guldfisk är ateist. Och detta är då alltså det smarta alternativet?

Finns det verkligen ingen anledning till att vara ateist? Behövs det verkligen ingen tankeverksamhet alls för det?

Smart är att ha en genomtänkt inställning till saker och ting. En inställning som baseras på erfarenheter och argument som man t ex kan skriva böcker om, diskutera om på sina möten och i sina föreningar osv. I denna praktiska betydelse så HAR organiserade ateister mycket mer gemensamt med religiösa än de vill erkänna. Dessutom med en hel armé av "missionärer" t ex i detta forum, som brinner för att skaffa fler anhängare till den egna löst sammanhållna rörelsen.

En som har skrivit bra om det här, imho, är den välkände ateisten och biologen PZ Myers:

http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/02/01/why-are-you-an-atheist/
Citera
2015-10-14, 16:44
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad är då vitsen med
* ateistföreningar
* ateistiska böcker
* ateistiska möten som t o m är internationella

I någon filosofisk mening som många tydligen orkar skriva hur mycket som helst om, så är ateism så urvattnat och meningslöst att t o m en guldfisk är ateist. Och detta är då alltså det smarta alternativet?

Finns det verkligen ingen anledning till att vara ateist? Behövs det verkligen ingen tankeverksamhet alls för det?

Smart är att ha en genomtänkt inställning till saker och ting. En inställning som baseras på erfarenheter och argument som man t ex kan skriva böcker om, diskutera om på sina möten och i sina föreningar osv. I denna praktiska betydelse så HAR organiserade ateister mycket mer gemensamt med religiösa än de vill erkänna. Dessutom med en hel armé av "missionärer" t ex i detta forum, som brinner för att skaffa fler anhängare till den egna löst sammanhållna rörelsen.

En som har skrivit bra om det här, imho, är den välkände ateisten och biologen PZ Myers:

http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/02/01/why-are-you-an-atheist/

I agree, there is as little intrinsic value of an atheist club as there is in a a– Santa club. But besides the lack of belief in God's, members in these "clubs" usually have in common the belief that religious dogma is harmful to society and must be combated. And that's the only reason as to why I bother calling myself an atheist, and don't call myself for example an a-unicornist.

Weak atheism is the rational position, because the evidence for God are poor, at best. But nobody's only an atheist, you need other values and beliefs as well. Humanism contains an excellent set of ideas for example.
Citera
2015-10-14, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det var alltså så du tolkade mitt inlägg; att jag höll med dig om allting du skrev?

Det var ju vad du gjorde så hur skulle jag tolka det på ett annat sätt menar du? Jag säger åt er att det handlar om semantiskt snömos, helt riktigt säger du då men du håller inte med? Är din tro att du inte är en projicerande idiot? För isåfall har du även fel om det.
Citera
2015-10-15, 02:17
Medlem
Citat:
Det var ju vad du gjorde så hur skulle jag tolka det på ett annat sätt menar du? Jag säger åt er att det handlar om semantiskt snömos, helt riktigt säger du då men du håller inte med? Är din tro att du inte är en projicerande idiot? För isåfall har du även fel om det.
Nej, det var inte vad jag gjorde. Jag försökte få fram att ateism inte är "tro" i samma bemärkelse som gudstro. Icke-tro och tro är inte två olika former av tro.

Den här debatten handlar såklart inte om vad som är språkligt korrekt. Det handlar om att religiösa människor försöker likställa tro i religiös bemärkelse med icke-tro.
En vanlig liknelse man brukar göra för att påvisa hur korkat det är att kalla icke-tro för tro, är att påstå att "inte spela fotboll" också är en sport.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Det är helt otroligt att folk inte kan se det efterblivna i att likställa tro med icke-tro.
Citera
2015-10-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Nej, det var inte vad jag gjorde. Jag försökte få fram att ateism inte är "tro" i samma bemärkelse som gudstro. Icke-tro och tro är inte två olika former av tro.

Den här debatten handlar såklart inte om vad som är språkligt korrekt. Det handlar om att religiösa människor försöker likställa tro i religiös bemärkelse med icke-tro.
En vanlig liknelse man brukar göra för att påvisa hur korkat det är att kalla icke-tro för tro, är att påstå att "inte spela fotboll" också är en sport.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Det är helt otroligt att folk inte kan se det efterblivna i att likställa tro med icke-tro.
Tro icke, och ni skola bli frälsta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in