Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Jo, fast en siffra måste ju också kunna ingå i sekvenser av siffror.
1, 2 och 3 är siffror eftersom 123, 321, 111 osv... har väldefinierade betydelser.
C, M, L är romerska siffror eftersom CML, LMC osv... har väldefinierade betydelser.
Ditt T blir inte en siffra förrän du kan tala om vad T00, 1T1, T5T osv ... betyder.
Fram till dess är det möjligtvis en symbol eller storhet.
Fast det är ju min definion av siffra.
Mig veterligen behöver inte en mängd siffror nödvändigtvis behöva kunna användas enligt de regler vi är vana vid, dvs att tex talet abc (bas 10) = a*10^2 + b*10^1 + c*10^0. Wikipedia verkar hålla med mig, där ett exempel på siffror är japanska tecknet 十 (=10). Där fungerar talsystemet, traditionellt sett (numera använder de en blandning) så att tex talet a万b百c十 = a*10 000 + b*100 + c*10. DVS, basen skalas inte enligt b^n, där b är basen och n är positionen som vi är vana vid, och varje positions värde skrives ut istället för att vara implicerat.
Min siffra T skulle således kunna användas på två sätt, antingen som i det japanska traditionella systemet så att talet 1T1 = 1*1000 + 1 = 1001 eller så skulle det kunna användas som i det system vi är vana vid, varpå en bas större än 1000 skulle behöva användas. Om man tex använder basen 1001, så skulle då talet 1T1 vara 1*1001^2 + T*1001 + 1 = 2 003 002.
Bara en liten kommentar, men romerska talsystemet är inte så fritt som du tror. LMC, som du tog som exempel, är inte giltigt utan skall skrivas ML (jag antar att du menar talet 1050).