Citat:
Dina förklaringar är just undanflykter från att behöva faktiskt lära sig någonting. Du har ju bara åsikter, inte förklaringar, ser du inte det?Du bryr dig inte om ditt eget öde och livet efter detta så att du ser mina förklaringar som undanflykter och att du inte bryr dig om dem är fullt förståeligt. HAHA vad skulle jag göra undanflykter för? Jag har ingen anledning mer än att presentera sanningen och synliggöra lögnen för er.
Jag är inte övertygad om att det finns något liv efter detta. Varför skulle det göra det?
Citat:
Och det har du belägg för att den är? Nej, trodde väl det.
Skitsnack! Regn är en process som är noga kontrollerad och reglerad.
Citat:
Ja, genom helt naturliga processer.
Vatten blir till gas och åter till vatten.
Citat:
Nej, molnen rör sig efter luftströmningar, det är ingen som dirigerar rörelserna. Igen något du inte har belägg för.
Molnen rör sig i bestämda banor,
Citat:
Nej, den skapas av förhållandena. Snart menar du att vatten rinner nedåt för att Gud styr det, inte på grund av gravitation. Kom igen nu, släpp sargen.
rör sig med vindens hjälp och ger dött land liv. Processen kan inte skapas av intet.
Citat:
Ja och när åskan går är det Tor som slår med hammaren, för vi förstår inte bättre, eller hur?
En vis herre har satt detta i verket.
Citat:
Du är ju bindgalen.
Hur mycket jag än förklarar för er så beskriver ni nåt helt annat. Antingen är ni för dumma för att förstå eller så vill ni helt enkelt inte se sanningen.
Citat:
Bara för att du inte förstår svaret innebär det inte att det är en bortförklaring. Han är inte faktaallergiker som dig.
Verkligen inte. Jag frågar varför människans förstånd är överläget alla andra arter, svarar han med att ha ett starkt förstånd är inte till fördel för arten för att det kräver mycket energi
. Han liksom du är för dum för att förstå att om man har ett avancerat förstånd kan man också anstränga sig mindre för att skaffa fram föda. Istället för att svara på frågan, bortförklarar han frågan.
. Han liksom du är för dum för att förstå att om man har ett avancerat förstånd kan man också anstränga sig mindre för att skaffa fram föda. Istället för att svara på frågan, bortförklarar han frågan.
Citat:
Och du förstår inte poängen jag gjorde. Din hybris kommer ivägen för din.. Nåja. Intellekt kommer i alla valörer.
Är du helt dum i huvudet? Du förstår mycket väl vad jag menar med förstånd.
Citat:
Självklart. Om han är så fantastisk hade det inte varit något som helst problem för honom att övertyga mig. Det har han inte. Det är precis som om han var ett påhitt.
Inte nog med att du sätter Guds existens i fråga
Citat:
Ja, jag vill relativisera förstånd. Kan du objektivt peka på vad det är? Nej, tror inte det.
utan du vill sätta fenomenet förstånd i fråga också,
Citat:
Alltid dessa tillmälen. Man kan tro att du inte har något praktiskt att komma med.
Är du dum i huvudet på riktigt eller?
Citat:
Ja vi är duktiga på det. Vi har anpassats bra till vår nisch.
Med förstånd menar jag att kunna skapa allt synen kan se. Bilar, flygplan, andra teknologiska ting
Citat:
Hur vet du att andra arter inte gör det? Berätta.
men också att vi kan filosofera och begrunda tillvaron.
Citat:
Ja, vi har en stor hjärna och vi har tagit ihjäl alla andra arter med liknande attribut, som neandertalarna, så vad?
Vi är den enda arten som kan göra allt som andra arter inte kan. Vi kan fånga fågeln som flyger i luften, vi kan fånga ett lejon, varg, elefant, orm, fisk. Kort sagt råder vi över alla andra arter i haven, i luften och på jorden. Genom att använda vårt förstånd kan vi överraska alla andra arter, stora som små. Vi kan tom attackera och förgöra arter som inte syns med blotta ögat, allt genom att använda vårt förstånd. Vi kan kort och gott göra allt i den fysiska världen med hjälp av förståndet.
Citat:
Vi är bättre lämpade att planera och har ett större perspektiv, så vår programmering skiljer sig från andra arters programmering för att.. Deras perspektiv är mindre? Du säger emot dig själv. Ser du inte det?
Skitsnack! Människoarten är den enda arten som känner ansvar inför sig själv, sina medmänniskor, livet, miljön osv. Andra arter som känner ansvar gör det på grund av att de är programmerade av den vise att känna ansvar men endast inför sina ungar, bo och territorium. Människans ansvar kan inte jämföras med andra arters. Varje människa är programmerad att känna ansvar inför allt som andra arter saknar ansvar för.
Citat:
Så ett intellekt är bevis för.. Allt det? Nej, jag tror inte du vet hur bevis fungerar. Om jag har en bil är det inte bevis på att jag ska åka till ICA och köpa kvällstidningen, det är bara bevis på att jag har en bil. Kanske en kurs i elementär logik hade varit något för dig?
Skitsnack! oavsett vad ni tar för argument kommer ni icketroende aldrig ifrån att förståndet hos människan är ett ypperligt bevis på att Gud har skapat människan endast för att hon ska känna honom och dyrka honom
Citat:
När argumenten tryter kommer hotelserna.. Ajaj.
annars väntar en besvikelse vas like aldrig skådats av mänskligheten.
Citat:
Som jag skrev så måste någon art vara bäst på en sak. Exempelvis kommer en art vara snabbast, en art vara starkast, så är det bara. Det är oundvikligt. I vårt fall är vi bäst på att tänka, planera och förutse. Någon måste vara bäst.
Beträffande ditt torftiga svar att en art måste vara bäst på nåt är bara skitsnack. Om vi tar snabbhet som ett exempel så vet vi att snabbhet existerar hos många olika arter, leopard, tiger, katter, vissa hundar, vargar och många fler har snabbhet. Alltså är snabbhet ingenting unikt som endast finns hos en enda art. Det finns flera olika arter som har bra luktsinne. Bra luktsinne är inte unikt för en enda art, samma sak är det med synen och hörseln osv. Förståndet däremot är unikt hos människan och detta kan inte bortförklaras.
Citat:
Så kommer hoten igen. Tror du att du övertygar någon om att dina påhitt är på riktigt bara du hytter med näven nog mycket?
Och det är precis förståndet som Gud kommer ställa varje människa till svars för. Hade du inte fått ett förstånd som du kunde använda kommer varje själ att tillfrågas.
Citat:
Och du har belägg för att processen är styrd över huvud taget, och dessutom att det är din gud som gör det? Trodde väl inte det.
HAHHA, du är urbota dum i huvudet. Ja, visst är det Gud som styr antalet individer mellan könen. Inget annat kan styra det annat än en tänkande, vetande, allsmäktig entitet. Precis som människan kan programmera en dator att bete sig på ett visst sätt, har Gud den vise programmerat processen att inte bete sig hur som helst utan att ge en perfekt fördelning mellan könen.
Citat:
, men innan människan fanns då?
Jag skrev ju det, det som fanns innan det formades av naturen och evolutionen. Var det jättesvårt att läsa texten? Försökte du och så råkade du blunda mitt i meningen?
, men innan människan fanns då?
Citat:
Fast den lukt, smak och färg du ser idag på ALLT du äter kom inte från naturen, den kom från vår påhittighet. Men ja, även plantor har utvecklats genom evolution och fått sina egenskaper den vägen. Inklusive lukt, smak och färg.
Vad åt andra arter? Din dumma fan! Det människor har gjort är att korsa några få fruktarter och detta har inte pågått hur länge som helst. Du kommer inte ifrån, hur mycket du än försöker att frukter och grönsaker med välluktande, smak, och färg fanns där redan innan människan fanns.
Citat:
Nej, det är inte ett bevis för det. Det där med elementär logik jag rekommenderade. Tänk över det, på riktigt. Liknelsen med Tor är inte långt borta igen.
Även detta är ett ypperligt bevis på den vises allsmäktighet. Så även om inte alla profeter fanns hade det räckt med endast förståndet för att känna och dyrka herren.
Citat:
Aha, så du vet inte vad bevis är. Okay, det förklarar en del.
Allt detta är mer än bevis.
Citat:
Hmm, nej. Du vet inte vad bevis är.
Endast förståndet hos människan är bevis för att inte tala om alla frukter, grönsaker, livet självt, vattnet på jorden, antalet pojkar och flickor, hur ett barn blir till av en enda spermier och vilket mirakel som sker under dessa 9 månader i kvinnas sköte, molnens rörelse, regn, livet och döden och mycket mer. Ja det är bevis på att en ingenjör, en allsmäktig ingenjör har satt sin plan i verket och tids nog ska du och alla andra åter till honom.
Citat:
Sedan kommer jag vila i hans nudliga bihang. Är det så du menar? För även om jag skulle gå med på dina löjliga påståenden om bevisning, så skulle det ändå inte indikera att det är någon annan än det flygande spaghettimonstret som väntar på mig i efterlivet, eller hur?
Det längsta du kan vänta på mötet med herren är 80 somrar om du är 20 år idag och hinner bli 100. 80 somrar är inte en lång tid och detta är det längsta du får vänta på ditt möte med honom.