Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Fransk massmedia är mindre politiskt styrd och PK än vad den är i Sverige. Nyhetsinslag tillåts vara nyhetsinslag, och inte filtrerade genom ledarredaktionen som i Sverige. Vad EU:s inställning beträffar så är den vettiga inställningen inte att "acceptera" att Krim är ryskt! Det bästa vore om EU skulle driva den rätt självklara linjen att Krim tillhör krimborna, och det är de och inga andra som skall bestämma halvöns öden inklusive dess nationella tillhörighet.
Visst är det Krim-borna, som ska bestämma sitt öde och det har de redan gjort. Du har alldeles rätt om folkens självbestämmande.
Fransmännen är skarpa analytiker, har alltid varit det, minns det tidiga första katolska Paris-universitetet och att svenska stormän sände sina söner dit, så viktigt för Europas framtid, och det gäller även vissa nutida politiker till viss del, de tänker. Medlemmar av den franska nationalförsamlingen har besökt Krim för att bilda sig en egen uppfattning - det är så man ska göra - och medlemmar av Sarkozys och Le Pens partier har uttalat sig klokt om Ukraina-krisen och Ryssland. Här spelar de flesta svenska politiker i knatteligan och de ukrainska är inte ens med i leken. De andra västerländska? Ingen kommentar är behövlig.
När franska medier uttalar sig om Ukraina, Ryssland och Krim, så lyssnar jag. Jag fick respekt för de analytiska fransmännen när jag spenderade några år i landet. Du skulle ha sett hur Le Monde fungerade för några årtionden sedan, jag lade två timmar på Le Monde varje dag för att bättra på min franska. Hög klass i den vänsterpressen på den tiden och president Kennedy, som mycket tidigare studerade europeiska medier, hade alltid Le Monde, brittiska Times och tyska Frankfurter Allgemeine på frukostbordet. Tänk att USA en gång hade en språkkunnig amerikansk president och han försvann ju snabbt.
Nu är Le Monde nästan oläslig och det är likadant med kommunistiska Liberation, som numera delvis ägs av en internationell finansfamilj, kan du tänka dig?