2015-10-14, 00:07
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Grafen i denna länk visar att snittpriset på Manhattan är 1500 USD per kvadratfot, eller om man så vill cirka 132 000 kr per kvadratmeter. Är detta ditt "bevis" för att Manhattan är billigare än Stockholm?
Kvadratfot är väl knappast kvadratmeter, eller hur?
2015-10-14, 00:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Skitsnack. Vill du ha exempel? Kolla aktien Fingerprint Cards. Titta på Cadian blankningen. Vi enskilda hade klurat ut att de skulle tvingas köpa aktierna tillbaka.

De gör nu.

om vi ska snacka bubblor är det betydligt större sannolikhet att du hittar en i uppblåsta aktier som Fingerprint än på bostadsrätter i sthlms innerstad.
2015-10-14, 00:12
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
om vi ska snacka bubblor är det betydligt större sannolikhet att du hittar en i uppblåsta aktier som Fingerprint än på bostadsrätter i sthlms innerstad.
Jag skrev med hänsyn till kommentaren om "experter". Jag ger inte ett körsbär om din synpunkt om bubbla.

Offtopic:Vi är idagsläget undervärderade, vi bör ligga på 350kr. Även Carnegie har rekat det.
2015-10-14, 00:15
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Bostadspriserna är inte satta efter den fria marknadens vilja. Så länge priset på pengar fortsätter att vara manipulerat lågt så kan "kanske" denna prisnivå hållas uppe. Vid en kommande rejäl finanskris eller lite tuffare lågkonjuktur så är det naturligtvis kört.
2015-10-14, 00:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag skrev med hänsyn till kommentaren om "experter". Jag ger inte ett körsbär om din synpunkt om bubbla.

Offtopic:Vi är idagsläget undervärderade, vi bör ligga på 350kr. Även Carnegie har rekat det.

Man ska aldrig lyssna på "experter", man ska lyssna på sig själv och handla efter ens egna behov. Det har jag alltid gjort och det har lönat sig rejält

Offtopic: Det finns en anledning till Carnegie rekat då de är fulltankade i FPC. Den kommer dock rasa på rapporten i november. Men då har väl alla "experter" sålt för länge sedan.
2015-10-14, 00:24
Medlem
Citat:
Kvadratfot är väl knappast kvadratmeter, eller hur?
Nej, men de mäter båda yta och kan konverteras, vilket var gjort korrekt!
2015-10-14, 00:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Bostadspriserna är inte satta efter den fria marknadens vilja. Så länge priset på pengar fortsätter att vara manipulerat lågt så kan "kanske" denna prisnivå hållas uppe. Vid en kommande rejäl finanskris eller lite tuffare lågkonjuktur så är det naturligtvis kört.

Vid "tuffare lågkonjuntur" så blir det LÄGRE räntor, inte högre. Att vi har låga räntor nu beror på diverse kriser i vår omvärld

För att räntan ska höjas måste det börja gå allt bättre, men det kommer att ta tid. Lång tid...
2015-10-14, 00:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
För att räntan ska höjas måste det börja gå allt bättre,
Som vanlig ett märkligt godtyckligt viftande i luften. Detta är inte nära att stämma.
2015-10-14, 00:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skitsnack. Vill du ha exempel? Kolla aktien Fingerprint Cards. Titta på Cadian blankningen. Vi enskilda hade klurat ut att de skulle tvingas köpa aktierna tillbaka.

De gör nu.

Ju mindre aktie desto färre marknadsaktörer som bidrar till värderingen och därmed desto osäkrare värdering. Det styrker snarast det jag skrev eller hur.

Sedan är också förhoppningsbolag svåra att värdera men det innebär inte att enskilda experter är bättre än marknaden.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-10-14 kl. 01:00.
2015-10-14, 04:11
Medlem
Trillskes avatar
Flumvarning till detta inlägg.

En välkänd vandringssägen lyder att bubblor inte märks före de spricker, att snack om bubblor därför är en kontraindikator. Jag har aldrig sett något stöd för detta någonsin, och det ligger därmed nära till hands att gissa att det likt många liknande dumheter har myntats av någon hobbyekonom som klarar av en binär logik-operation; varken mer eller mindre.

Som åtminstone något mer rationell än dumma hobbyekonomer reagerade jag snabbt första gången jag hade hörde detta. Jag tänkte direkt på den IT-bubbla som diskuterades i leda under hela min uppväxt. Och följaktligen sprack några år senare. Jag tittade senare på den senaste bostadsbubblan i USA, vilken följde precis samma mönster: eskalerande debatter under några år vars aktivitet toppade strax innan priserna stagnerade och sedan föll till botten. Jag tradedade bitcoin aktivt under bubblan 2013, och har därmed full koll på den bubbelhysteri som kulminerade innan kraschen. Vartenda litet case jag har studerat har följt detta mönster.

Då är frågan - ser vi eskalerande hysteri kring den påstådda bostadsbubblan i Sverige?
Här har vi det tveksamt tillförlitliga google trends, men det tveksamt tillförlitliga ordet "bostadsbubbla" (ordet i sig kan tänkas spridas som benämning för fenomenet)
https://www.google.com/trends/explore#q=bostadsbubbla

Välkomnar även exempel på bubblor som faktiskt ingen trodde var en bubbla. Undvik dock exempel som är 40+ år gamla eftersom ni, liksom jag, inte har någon aning om den saken med tanke på hur historien naturligt förvanskas och vi inte har digitala prints från den tiden. Vi kan även lägga till att marknader inte hade samma transparens före internet för att verkligen cementera att sådana exempel inte är intressanta.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-14 kl. 04:13.
2015-10-14, 08:39
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Flumvarning till detta inlägg.

En välkänd vandringssägen lyder att bubblor inte märks före de spricker, att snack om bubblor därför är en kontraindikator. Jag har aldrig sett något stöd för detta någonsin, och det ligger därmed nära till hands att gissa att det likt många liknande dumheter har myntats av någon hobbyekonom som klarar av en binär logik-operation; varken mer eller mindre.

Som åtminstone något mer rationell än dumma hobbyekonomer reagerade jag snabbt första gången jag hade hörde detta. Jag tänkte direkt på den IT-bubbla som diskuterades i leda under hela min uppväxt. Och följaktligen sprack några år senare. Jag tittade senare på den senaste bostadsbubblan i USA, vilken följde precis samma mönster: eskalerande debatter under några år vars aktivitet toppade strax innan priserna stagnerade och sedan föll till botten. Jag tradedade bitcoin aktivt under bubblan 2013, och har därmed full koll på den bubbelhysteri som kulminerade innan kraschen. Vartenda litet case jag har studerat har följt detta mönster.

Då är frågan - ser vi eskalerande hysteri kring den påstådda bostadsbubblan i Sverige?
Här har vi det tveksamt tillförlitliga google trends, men det tveksamt tillförlitliga ordet "bostadsbubbla" (ordet i sig kan tänkas spridas som benämning för fenomenet)
https://www.google.com/trends/explore#q=bostadsbubbla

Välkomnar även exempel på bubblor som faktiskt ingen trodde var en bubbla. Undvik dock exempel som är 40+ år gamla eftersom ni, liksom jag, inte har någon aning om den saken med tanke på hur historien naturligt förvanskas och vi inte har digitala prints från den tiden. Vi kan även lägga till att marknader inte hade samma transparens före internet för att verkligen cementera att sådana exempel inte är intressanta.

Självklart kan du inte säga att det är en bubbla förrän den har spruckit. Nu finns det ingen allmänt accepterad definition, men samtliga som jag har läst i forskningsartiklar menar på en kraftig prisökning under en längre tid följt av ett plötsligt prisfall.

Hela grejen med bubblor är att de är oväntade. Självklart upprepar sig inte historien exakt och nästa bubblar lär bero på något annat. Hur många tror du insåg att belåning till personer med dålig återbetalningsförmåga skulle orsaka en global finanskris?
2015-10-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Självklart, så hälften kommer stå tomma eftersom det är mer lönsamt.

Eller vänta..

Har du missat helt att det råder bostadsbrist i vårt avlånga land? Det är inte ovanligt med tio års väntetid till en hyresrätt. Det är klart att hyrorna följer med ränteutvecklingen. Det finns alltid folk som kan betala och dom som inte kan det får antagligen bostadsbidrag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in