Flumvarning till detta inlägg.
En välkänd vandringssägen lyder att bubblor inte märks före de spricker, att snack om bubblor därför är en kontraindikator. Jag har aldrig sett något stöd för detta någonsin, och det ligger därmed nära till hands att gissa att det likt många liknande dumheter har myntats av någon hobbyekonom som klarar av en binär logik-operation; varken mer eller mindre.
Som åtminstone
något mer rationell än dumma hobbyekonomer reagerade jag snabbt första gången jag hade hörde detta. Jag tänkte direkt på den IT-bubbla som diskuterades i leda under hela min uppväxt. Och följaktligen sprack några år senare. Jag tittade senare på den senaste bostadsbubblan i USA, vilken följde precis samma mönster: eskalerande debatter under några år vars aktivitet toppade strax innan priserna stagnerade och sedan föll till botten. Jag tradedade bitcoin aktivt under bubblan 2013, och har därmed full koll på den bubbelhysteri som kulminerade innan kraschen. Vartenda litet case jag har studerat har följt detta mönster.
Då är frågan - ser vi eskalerande hysteri kring den påstådda bostadsbubblan i Sverige?
Här har vi det tveksamt tillförlitliga google trends, men det tveksamt tillförlitliga ordet "bostadsbubbla" (ordet i sig kan tänkas spridas som benämning för fenomenet)
https://www.google.com/trends/explore#q=bostadsbubbla
Välkomnar även exempel på bubblor som faktiskt
ingen trodde var en bubbla. Undvik dock exempel som är 40+ år gamla eftersom ni, liksom jag, inte har någon aning om den saken med tanke på hur historien naturligt förvanskas och vi inte har digitala prints från den tiden. Vi kan även lägga till att marknader inte hade samma transparens före internet för att verkligen cementera att sådana exempel inte är intressanta.