2015-10-13, 22:10
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vilket jävla skitsnack, hela valet var iscensatt. De två andra kandidaterna var också utsedda av regimen:

Om Hassan al-Nouri den oärlige hunden kan man läsa: "Syrian media claimed that al-Nouri held a PhD from John F. Kennedy University—this alleged PhD was actually acquired from Kennedy-Western University, an unaccredited diploma mill that was shut down in 2009"

Om Maher Hajjar kan man läsa att trots att regimen påstod att han representerar People's Will Party ville PWP inte veta av han och t o m sa att han representerar endast sig själv.

Later som vilken vasterlandsk valprocess som helst.
Citera
2015-10-13, 22:13
Medlem
Citat:
Turkarna fuskar jämt. Lögn, fiffel fusk mm mm är är typisk turk beteende. Men vad har det med Syrien att göra? Påstår du att det är OK för Syrien att fuska bara för att det är OK på andra platser?

Saudiarabien är en monarki och monarkier håller inte val. Det gör inte diktaturer heller, Assad kom till makten för att han ersatte sin far likt en monark; prinsen blev kung så att säga.

Sverige är också en monarki men vi håller val såvitt jag vet.

Det finns knappt ett enda land där det inte förekommer valfusk i den här regionen.

Det finns ingen anledning varför just Syriens regim skall tvingas bort när den Saudiska är betydligt värre och denna regim har full support från USA.
https://www.hrw.org/world-report/2015/country-chapters/saudi-arabia
Det finns inget skäl annat än att USA och SA inte hade kontroll över Syrien och att Syrien var allierat med Iran och Ryssland.
Citera
2015-10-13, 22:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Sverige är även en DEMOKRATI, vilket Saudi inte är.
Irrelevant jämförelse med andra ord.

Citat:
Det finns ingen anledning varför just Syriens regim skall tvingas bort när den Saudiska är betydligt värre och denna regim har full support från USA.

Saudi rycker inte ut naglarna på 12-åringar i tortyrfängelser som straff för lite klotter dock. Assad däremot, GÖR det.

Det som startade hela revolutionen var ju regimens sadistiska våld mot barn för "skitbrott".
Att olika grupper sedan kapat revolutionen är en sak, men man får inte glömma VARFÖR den över huvud taget startade.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-13 kl. 22:28.
Citera
2015-10-13, 22:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
USA bryter ju regelbundet mot alla upptänkliga lagar, det ser vi ju resultatet av varje dag.
Detta är inte ett dagis. När jag förklarar att USA eller Sverige inte förföljer, torterar och dödar sina politiska motståndare så kan ditt svar inte allvarligt talat vara att "USA bryter ju regelbundet mot alla upptänkliga lagar".
Citera
2015-10-13, 22:29
Medlem
Citat:

Det finns knappt ett enda land där det inte förekommer valfusk i den här regionen.

https://www.hrw.org/world-report/2015/country-chapters/saudi-arabia
Det finns inget skäl annat än att USA och SA inte hade kontroll över Syrien och att Syrien var allierat med Iran och Ryssland.
Jag förstår inte ens varför jag hamnar i diskussioner med er. Sverige är konstitutionell monarki, kungens befogenheter är mycket begränsade, han har nästintill noll makt.

Bra att du erkänner att Syrien har en regim. Alla regimer kommer att gå samma öde som Syrien, förr eller senare. Nu råkar det vara Syriens tur.
Citera
2015-10-13, 22:31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tycker att inte bara SVT utan även de stora 24 timmar om dygnet nyhetskanalerna CNN, FOX och BBC t.ex. borde bevaka Rysslands insats i Syrien mer än vad de gör. Visst det är farligt att rapportera inifrån Syrien men de kan ju istället köpa material från båda sidor. Eller vill de tysta ner Rysslands pågående huvudroll och kamp mot det barbariska och muslimska IS?

Första dagarna var det ju en del rapportering (med avfyrningarna av kryssningsmissiler från Kaspiska havet), är det helt enkelt så att nyhetsvärdet är för litet?

Det tror jag inte det går alltid att fördjupa och skapa intresse kring en så dramatisk och geopolitisk utveckling.

Jag säger inte att det inte förekommer rapportering bara att de borde vara mer.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-10-13 kl. 22:38.
Citera
2015-10-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sverige är även en DEMOKRATI, vilket Saudi inte är.
Irrelevant jämförelse med andra ord.

Saudi rycker inte ut naglarna på 12-åringar i tortyrfängelser som straff för lite klotter dock. Assad däremot, GÖR det.

Det som startade hela revolutionen var ju regimens sadistiska våld mot barn för "skitbrott".

Irrelevant jämförelse?? Den här Kohen hävdade att monarkier inte har val och då påpekade jag att Sverige är en monarki och har val. Vad är problemet?

Det blir ju lite löjligt om man skall i detalj jämföra vilken regim som är värst. Det är mycket möjligt att Assads regim har torterat barn och det är fruktansvärt, men vi vet inte vem som har gett order om detta i så fall.

Saudiarabien vet vi till exempel har publika avrättningar, piskning och stening till döds samt stympning av kroppsdelar för mindre brott. Dessutom är konvertering till annan religion belagd med dödsstraff vilket är en mycket allvarlig inskränkning i människors frihet.

Så varför är USA bästa kompisar med den regimen?

https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Bush,_House_of_Saud
Citera
2015-10-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Syriska trupper i första hand, allierade vid behov.

Finns det ens några kvar längre?
Citera
2015-10-13, 22:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag tycker att inte bara SVT utan även de stora 24 timmar om dygnet nyhetskanalerna CNN, FOX och BBC t.ex. borde bevaka Rysslands insats i Syrien mer än vad de gör.
Visst det är farligt att rapportera inifrån Syrien men de kan ju istället köpa material från båda sidor.

Köpa material?
Och, hur verifierar man sanningshalten då?

Citat:
Eller vill de tysta ner Rysslands pågående huvudroll och kamp mot det barbariska och muslimska IS?

Nej, svaret på den frågan finner du i det första stycker du skrev "Visst det är farligt att rapportera inifrån Syrien".

Vad som behövs är fler journalister på plats. Lust att ställa upp?

Citat:
Första dagarna var det ju en del rapportering (med avfyrningarna av kryssningsmissiler från Kaspiska havet), är det helt enkelt så att nyhetsvärdet är för litet?

Nej, det är snarare så att det är näst intill omöjligt att få material från områden som Ryssland belägrar eftersom det första Ryssland gör innan de "belägrar" ett område, är att slå ut alla kommunikationer med omvärlden. De drabbade har således inga möjligheter att nå ut med sitt material såvida de inte lämnar sina hem och drar till något område där mobil nätkommunikation INTE är utslagen av Ryssarnas elektroniska antikommunikationsmaskiner.
Citera
2015-10-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men läs även t ex detta om hur individer i gulfstaterna åtminstone initialt hävdas ha finansierat IS: http://www.thedailybeast.com/articles/2014/06/14/america-s-allies-are-funding-isis.html, 2014

Det sker säkert fortfarande. Men saudierna har åtalat och dömt finansiärer, landets högsta imam har fördömt al-Qaida.
Samtidigt finns det radikala strömningar som förmodligen både är inflytelserika och svår att stöta sig med, vars ideologi överensstämmer mer med al-Qaida och IS. Det största antalet utländska jihadister i IS är också saudier.

Uppfattar det också som att stödet från Saudi inte är från kungahus och den saudiska staten, utan på individnivå.
Citera
2015-10-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det sker säkert fortfarande. Men saudierna har åtalat och dömt finansiärer, landets högsta imam har fördömt al-Qaida.
Samtidigt finns det radikala strömningar som förmodligen både är inflytelserika och svår att stöta sig med, vars ideologi överensstämmer mer med al-Qaida och IS. Det största antalet utländska jihadister i IS är också saudier.

Uppfattar det också som att stödet från Saudi inte är från kungahus och den saudiska staten, utan på individnivå.

Helt korrekt. Verkar helt oförståeligt i väst att det finns privata finansiärer som smugglar dit pengar.
Citera
2015-10-13, 22:45
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ens varför jag hamnar i diskussioner med er. Sverige är konstitutionell monarki, kungens befogenheter är mycket begränsade, han har nästintill noll makt.

Bra att du erkänner att Syrien har en regim. Alla regimer kommer att gå samma öde som Syrien, förr eller senare. Nu råkar det vara Syriens tur.

Ja du behöver inte diskutera här om du undrar det.

Syrien har en regim och det är vad man brukar kalla alla länders regeringar som man inte sympatiserar med. Jag sympatiserar inte heller med Assad i sig, men det finns inget bättre alternativ som jag ser det i Syrien. De grupper som försöker störta Assad är terrorister och salafister som drömmer om sharialagar.

Alla regimer kommer att falla säger du. Men det är ingen ursäkt för att USA ger full uppbackning till den värsta regimen av alla i hela området nämligen SA. Tror du verkligen USA kommer att ta dem efter Syrien? Nej knappast. Detta är ett maktspel. Det handlar om att få kontroll över regionen. Kom inte och snacka om att det handlar om mänskliga rättigheter och solidaritet.
Senast redigerad av climasol 2015-10-13 kl. 22:46. Anledning: fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in