Har hittat nåt jag vill posta på en gång, hur man ska komplettera MUSH basic cat så det blir fullvärdigt. Det ska alltså gå bra att lägga till ingredienser och det blir ingen obalans, vi får väl tro på det?
Har hittat nåt jag vill posta på en gång, hur man ska komplettera MUSH basic cat så det blir fullvärdigt. Det ska alltså gå bra att lägga till ingredienser och det blir ingen obalans, vi får väl tro på det?
Lite obs!!!! på den. Många katter har problem med överproduktion av sköldkörtelhormon. Och många katter ligger på gränsen till att få det. Att i det läget plussa på en massa jod kan ställa till problem (tokmager, superlivlig, kräkande, tappar hår osv).
Så kolla upp T4 MED JÄMNA MELLANRUM (ca var 6e månad) om ni ger jodsupplement. Görs med blodprov hos veterinär.
Det kan nog även vara bra (om man är genuint intresserad av ämnet) att förutom att gå igenom innehållslistor (och lita på vad tillverkaren säger, gäller alla typer av foder, även färskfoder) göra vad man kan för att kontrollera ATT de verkligen innehåller det det påstås att de innehåller.
Citat:
Förra året avvek hela 51,7% av alla analyserade färskfoder från det som stod på säcken, medan endast 13,6% av analyserade konserver och 11,4% av analyserade torrfoder gjorde det. Detta betyder att hälften av färskfodren har stora problem med att hålla en hög och jämn kvalitet - du vet inte vad du får och om det ger djuret alla näringsämnen. SJV har nu en uppgift att nypa dessa företag i näsan och se till att de rycker upp sig.
mvh
Marie
Tag kontakt med jordbruksverket och fråga. Ju fler som ringer så kanske de gör uppgifterna allmänt tillgängliga. Det är ju info som man som djurägare är i behov av.
Lite obs!!!! på den. Många katter har problem med överproduktion av sköldkörtelhormon. Och många katter ligger på gränsen till att få det. Att i det läget plussa på en massa jod kan ställa till problem (tokmager, superlivlig, kräkande, tappar hår osv).
Så kolla upp T4 MED JÄMNA MELLANRUM (ca var 6e månad) om ni ger jodsupplement. Görs med blodprov hos veterinär.
Okej, bra info. Har inte alls tänkt på hyperthyreos (heter det så hos katt också?), men haft en skum känsla när det gäller att pytsa i alger i barfen. Det är ju inget som bytesdjuren kommer åt. Ja, fisk då, men vilda katter fiskar sällan och kan inte tänka mig i haven. Det är ju i pölar och grunda bäckar de möjligen kan fiska, om man får tro vissa källor.
Vi människor får i oss jod via joderat hushållssalt, men det kan vi ju inte ge oss till att pytsa i kattmaten. Andra naturliga källor är enligt vad jag googlat lite snabbt: fisk och mejeriprodukter, ägg, fiskleverolja, torsk, sill, kolja, räkor och lax. Alltså är havsfisk en bra källa. Har inte hittat nåt om laxolja men det är logiskt den skulle innehålla jod.
Man höjer också här ett varningens finger för dedikerade jodpreparat eftersom de innehåller väldigt mycket jod.
Frågan är om kött innehåller jod så det räcker ändå? Slaktdjuren kanske har det tillsatt i lagom mängd i sina foder?
Eller är det så att det kanske inte är så dumt att ge lite fisk ibland om katten tål det? Det innehåller mycket nyttigheter som omegafetter också?
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Det kan nog även vara bra (om man är genuint intresserad av ämnet) att förutom att gå igenom innehållslistor (och lita på vad tillverkaren säger, gäller alla typer av foder, även färskfoder) göra vad man kan för att kontrollera ATT de verkligen innehåller det det påstås att de innehåller.
Tag kontakt med jordbruksverket och fråga. Ju fler som ringer så kanske de gör uppgifterna allmänt tillgängliga. Det är ju info som man som djurägare är i behov av.
Ska göra det, det borde vara offentlig handling. Här går det ju bra att posta även om man inte ville det i facebookgruppen av nån anledning.
Jag klistrar in en del av texten, som alltså är från en hundmatsbarfgrupp, eftersom den kommer att dala ner och bli begraven.
Ofta går det mode i vilken typ av foder som anses vara den bästa, ofta utan vetenskaplig grund. I vissa kretsar är man mer som en "religiös fanatiker" än något annat. Jag tycker man ska se på mat och råvaror mer nyktert. Vi har en råvara, den kan malas eller ges i stora stycken, blandas med annat, ges som rå eller upphettad/tillagad på olika sätt. Olika råvaror/foder kan vara bra eller mindre bra för olika ägare och hundar.
Torrfoder står för den överlägset största andel foder i Sverige. För några år sedan gjorde jag en undersökning och då gavs 98% av våra hundar någon typ av kommersiellt foder, och 95% av dessa gavs torrfoder, ofta toppat med mer eller mindre mängd matrester. Fler småhundar precis (som katter) gavs nån typ av kommersiellt våtfoder.
Nu till just färskfoder. Ordet är ju oftast missvisande eftersom det är fryst foder som ofta är malt. En del av färskfodren är helfoder, men ganska många är det inte. Om det ej står helfoder måste man själv sätta till vitaminer och mineraler, vilket för de flesta är svårt, man vet inte hur mycket som behövs.
Ofta består färskfoder av en mycket stor andel animalier. En risk som finns med att ge råa animalier är att man då i sitt kök varje dag hanterar animalier med en viss risk för tex salmonella och campylobakter. För att läsa mer om dessa se på sva's hemsida. Hettar man upp råvaran som tex då man tillagar egen hundmat eller köper konserver eller torrfoder, avdödas dessa skadliga bakterier.
Just idag har jag fått siffror från Jordbruksverket (SJV) som kontrollerar om våra foder håller måttet. SJV kontrollerar det som står på förpackningen jämfört med analyserade värden för protein, fett, växttråd/fibrer och aska/mineraler. Här nedan är siffror som gäller hund- och kattfoder för år 2014.
Förra året avvek hela 51,7% av alla analyserade färskfoder från det som stod på säcken, medan endast 13,6% av analyserade konserver och 11,4% av analyserade torrfoder gjorde det. Detta betyder att hälften av färskfodren har stora problem med att hålla en hög och jämn kvalitet - du vet inte vad du får och om det ger djuret alla näringsämnen. SJV har nu en uppgift att nypa dessa företag i näsan och se till att de rycker upp sig..
Bra att tänka på när man läser texten är att hundar och katter har olika näringsbehov så det går inte att översätta rätt av.
När det gäller jod måste man ha ett preparat som har en bestämd mängd jod per gram/piller samt mäta själv hur mycket jod katten behöver. Grau rekommenderar "en nypa" pulver per dag till katt, vilket är helt åt skogen. Det går inte att dosera jod efter kattens vikt, bara efter hur mycket den äter.
Visst går det att ge fisk som innehåller mycket jod, men kollar man på den här listan: http://matkalkyl.se/naringsamnen53.php blir det väldigt tydligt att man skulle behöva ge extremt mycket fisk för att tillgodose jodbehovet (om man inte ger hummer) och då blir de andra näringsämnena lidande. En katt behöver 60-100µg jod per 100g mat (AF). Mer än så riskerar att nå en toxisk nivå.
När det gäller jod måste man ha ett preparat som har en bestämd mängd jod per gram/piller samt mäta själv hur mycket jod katten behöver. Grau rekommenderar "en nypa" pulver per dag till katt, vilket är helt åt skogen. Det går inte att dosera jod efter kattens vikt, bara efter hur mycket den äter.
Visst går det att ge fisk som innehåller mycket jod, men kollar man på den här listan: http://matkalkyl.se/naringsamnen53.php blir det väldigt tydligt att man skulle behöva ge extremt mycket fisk för att tillgodose jodbehovet (om man inte ger hummer) och då blir de andra näringsämnena lidande. En katt behöver 60-100µg jod per 100g mat (AF). Mer än så riskerar att nå en toxisk nivå.
Tycker det låter mycket jod till en katt jämfört med människans behov av jod.
Förresten, glöm det. Hur mycket äter eg en katt per dag? Det blir kanske ungefär samma ändå... (Förvirrad...)
Men från min erfarenhet så har de oftare problem med FÖR MYCKET jod, brist på jod är ett rätt ovanligt problem för katter. Tycker det känns bisarrt att tillsätta sånt till kattmaten, varför skulle möss och fåglar innehålla mer jod? Det är ju inte så att katter i naturen lever av hummer precis.
Tror inte på att man behöver tillsätta jod. Tror bara det orsakar problem
Senast redigerad av Myrten 2015-10-13 kl. 20:12.
Höll på försöka räkna på detta men strulade till det och gav upp.
Vi kan ta Mjau och en "normalkatt" på 2-4 kg som behöver 300 g. Det stämmer bra med vad mina äter upp.
Mjau har 0,1 mg jod tillsatt per kg. Dessutom finns det jod i själva maten.
Hur mycket jod får katten då i sig per dag?
Edit: En människa behöver 150 ug jod per dag.
0,1 mg jod är 100mkg, så om katten äter 300g mjau får den i sig 30mkg AF. I TS blir det 580mkg jod per kg (om jag räknat rätt). Rekommendationen är minst 130mkg TS och den toxiska gränsen ligger på 1100mkg/100g. Så på 300g får de i sig 174mkg jod.
I bytesdjur äter de även sköldkörteln, det är där all jod lagras och det är så vilda rovdjur får sin jod.
EDIT: Kan tillägga att växande katter behöver mer jod.
Senast redigerad av oboyglas 2015-10-14 kl. 00:18.
Jag gör exakt som det beskrivs i denna artikel och min katt mår prima.
Jag har frysen full med ko inälvor/organ också som jag använder åt både hunden och katten.
Köper varje månad en påse Mush av varje som finns åt katt. Sen växlar jag och ger från ena påsen först för att sedan öppna den andra påsen och ge från den. Ibland blandar jag ut det med en sked Mjau också.
Hunden min älskar kycklingvingar och jag brukar ibland hacka av spetsen längst ut på vingen (kanske 1 cm lång bit) och lägga i kattens skål, och det verkar kissen gilla.
Ibland kläcker jag ett rått ägg i hundens mat för att göra det mer såsigt och smakligt och brukar då ta en liten sked äggula och smeta in i kattens mat.
Blod råder det inte brist på heller i mitt hushåll.
Jag förespråkar Barf och så naturlig och varierad kost som möjligt. Torrfoder är inte naturligt.
Har en kompis som fått avliva minst 2 av sina katter pga urinsten som förmodligen orsakats av torrfoder.
0,1 mg jod är 100mkg, så om katten äter 300g mjau får den i sig 30mkg AF. I TS blir det 580mkg jod per kg (om jag räknat rätt). Rekommendationen är minst 130mkg TS och den toxiska gränsen ligger på 1100mkg/100g. Så på 300g får de i sig 174mkg jod.
I bytesdjur äter de även sköldkörteln, det är där all jod lagras och det är så vilda rovdjur får sin jod.
Jag får lite spunk av ditt sätt att skriva prefix, så det tog ett tag att tänka och räkna. Men dina beräkningar stämmer och det borde bli rätt mängd.
Vilket ger att det behövs ett jodtillägg till all tillverkad kattmat (= mat som katten ej fångat själv = mat som ej består av helt djur där precis allt ingår). I kommersiell kattmat är det redan tillsatt, vad gäller BARF så behöver man i dagsläget tillsätta jod även när man köper "färdig" och definitivt om man gör egen eller ger kycklingvingar eller liknande.
OK, jag är med på det.
Men... då har man ju ändå bortsett från jodinnehållet i råvarorna, det är ju bara den tillsatta mängden som är angiven (iaf i Mjau). (Iofs borde det med de marginalerna INTE komma upp i toxiska nivåer, men vad menas med toxiskt i detta fall? Rent direkt farlig påverkan, eller när man kan börja mäta höjda T4-värden?)
Och hur ofta ses en brist, egentligen? Enligt diverse (enligt min mening obskyra) webbsidor så är det vanligt, men enligt veterinärer så är det så ovanligt hos katt att det förekommer när man på något sätt överbehandlat mot hypertyreos, dvs när man rent medicinskt överbehandlat, och att det finns typ 2-3 dokumenterade fall totalt av låga sköldkörtelvärden (som är följden av jodbrist) som har mer "naturliga" orsaker, och de fallen hade en genetisk förändring, och de alla var släkt.
Nu fattar inte jag! Är ju en simpel dödsknarknazist och inte matematiker. Snälla skriv med uträkning på nivå mellanstadiet....?
mkg torde vara µg, så långt är jag med. Eller? Men vad är AF och TS? Hur har du gjort uträkningen? Hur mycket har du lagt till för jod som finns i maten innan man satte till extra?
Tycker det är ett knepigt sätt att tänka, när det inte är dagsbehov utan spårämne per viktenhet mat, men men okej det ska väl vara så för katt.
Svaret blev inte långt från vad jag hade fått, men jag hade höftat till med lite jod från maten innan tillsats, tog värdet från kycklingkorv i tabellen du postade tidigare. (har slängt den för det blev bara strul tyckte jag)
Det låter som jättemycket jod i alla fall! Ska en liten katt behöva mer än en människa per dag? Jag fattar ju att vi inte käkar sköldkörtlar dagligen men ändå.
Funderar: Hur har man kommit fram till kattens behov? Har man kanske kollat hur mycket dagliga intaget av hela bytesdjur ger? Det kanske inte är ett behov utan ett oskadligt överskott?
Hur mycket ska en unge ha då? Säg en som väger 0,5 kg. Vet inte riktigt hur mycket den genomsnittligt äter, men gissar 200 g Mjau.
(Ska skriva mer om taurin och kattungemat mm som känns vi borde diskutera lite mer, men vill vara skärpt i skallen då och det är jag icke nu.)
Jag gör exakt som det beskrivs i denna artikel och min katt mår prima.
Jag har frysen full med ko inälvor/organ också som jag använder åt både hunden och katten.
Köper varje månad en påse Mush av varje som finns åt katt. Sen växlar jag och ger från ena påsen först för att sedan öppna den andra påsen och ge från den. Ibland blandar jag ut det med en sked Mjau också.
Hunden min älskar kycklingvingar och jag brukar ibland hacka av spetsen längst ut på vingen (kanske 1 cm lång bit) och lägga i kattens skål, och det verkar kissen gilla.
Ibland kläcker jag ett rått ägg i hundens mat för att göra det mer såsigt och smakligt och brukar då ta en liten sked äggula och smeta in i kattens mat.
Blod råder det inte brist på heller i mitt hushåll.
Jag förespråkar Barf och så naturlig och varierad kost som möjligt. Torrfoder är inte naturligt.
Har en kompis som fått avliva minst 2 av sina katter pga urinsten som förmodligen orsakats av torrfoder.
Haha, frysen full av blod och inälvor, underbart! Nu vet vi ju var du jobbar, annars hade man kunnat tro du är slaktare.
Kläcka ägg kan du också? (typo, knäcka?)
Låter som du ger dina djur utmärkt kost! Tänk bara på att ge tillräckligt med hjärta så kissen får i sig det eviga taurinet.
Vi håller just nu på diskutera både hur taurin i barf påverkas av infrysning och det här med jod, som tydligen är jätteviktigt och det är nyheter för mig. Har inte nördat nog med barfsidor på senare tid, jag är inte uppdaterad märker jag.
De flesta av oss som skriver här är nu överens om att torrisar är junk. Själv gav jag glatt Friskies gottigottkulor med fisksmak och trodde det var det bästa för katterna, tills jag började hänga på kattforum och sakta föll fjällen från mina ögon. Till en början ville jag inte riktigt tro på vad man sa, tänkt vad hemskt att ha gjort FEL under alla år med katt! (jag är ju en tant som hunnit avverka rätt många katter, kanske har jag orsakat sjukdom och död i förtid med torrisarna, så hemskt att jag inte pallar tänka på det.) De två äldsta jag har nu, 14-åringar, fick äta mycket torrisar när de var unga men inte min 8-åring.
Jag är inte jättestrikt, de får små mängder som godis. Min gammelgubbe har artros och brukar få sin medicin i en portion torrisar med vatten, eftersom den måste tas i samband med mat och det är enda stensäkra sättet. Dessutom har han en aktivitetsboll som han älskar, han får lite i den också. Av nån anledning rör de andra katterna inte hans boll. Kanske är de för korkade? Det är inte så att han är ranghögst, tvärtom är han lägst.
Du kan ge katten en hel egen kycklingvinge om du vill.
Edit:
PS. Tror min frys är mer scary än din.
Har sparat några av presenterna jag fått av min kattgubbe, 3 råttor i dubbla plastpåsar+glasslåda, som ska tinas upp i smällkalla vintern. Flera av oss är nyfikna på hur det kommer att tas emot och jag tog på mig det snaskiga uppdraget.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-10-14 kl. 10:45.
Anledning: ps