2015-10-13, 12:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPfishbowl
Varför förklarar inte ni varför Polaris aldrig rör sig istället. Allting snurrar runt varandra men stackars Polaris är fast.

Nej "polaris" varken är fast eller är orörlig. Däremot så befinner den sig (nästan) vid jordaxelns tänkta förlängning. http://natgeo.se/vetenskap/rymden/star-polstjarnan-alltid-i-norr

Du kan göra ett litet experiment hemma: Ställ dig rakt under taklampan och rotera runt din egen längdaxel. Du kommer att upptäcka att lampan alltid är ovanför ditt huvud alldeles oavsett om du roterar eller inte.
Citera
2015-10-13, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Rikta en kamera mot "polaris" och låt stå lämplig tid, med öppen slutare om du vill för tydlighet.
Och motsvarande från en sydligare position förstås, om du har utrustningen.

Det är fantastiskt roligt att se er konspirationsnördar försöka hitta kunskapsluckor ("Om du gör så och så och så så kommer du inte förstå resultatet, därför är allt fel och Jorden platt!") istället för att faktiskt motbevisa att Jorden är rund. Det är väldigt 'luckornas Gud', populärt hos religiösa galningar.

Ja det var ju precis det vi gjorde och efter 6 månader har Polaris inte rört sig så du bör kanske gå ut själv och testa "penntricket" och sen komma tillbaka och snacka? https://www.youtube.com/watch?v=xJOB0vcZ4NI alla med tak kan komma igång med detta experiment redan idag. Att jorden inte är rund är bevisat eftersom det inte finns någon kurva. Vår värld består till ca 75% vatten påstås det och vatten är uppenbarligen alltid platt, fyrar ses 180 miles bort tex. Det finns alltså ingen kurva så att istället för att vi bevisar detta igen och igen och igen vilket är allt som hänt sista 3 åren så kanske det är dags för er att för första gången på 500 år att bevisa kurvan som ni påstår finns på er lilla fantasi rymdboll? Någon som är medlem i den heliocentriska sekten skall för övrigt inte prata om religiösa galningar eftersom ni är värre än ISIS i er övertygelse så skaffa gärna lite självinsikt innan du kastar första stenen.
Citera
2015-10-13, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej "polaris" varken är fast eller är orörlig. Däremot så befinner den sig (nästan) vid jordaxelns tänkta förlängning. http://natgeo.se/vetenskap/rymden/star-polstjarnan-alltid-i-norr

Du kan göra ett litet experiment hemma: Ställ dig rakt under taklampan och rotera runt din egen längdaxel. Du kommer att upptäcka att lampan alltid är ovanför ditt huvud alldeles oavsett om du roterar eller inte.

Det här är ingen diskussion, Polaris rör sig inte och jag har redan sagt åt er att skall ni ha avstånd som ursäkt för denna lilla rymdfadäs så får ni först bevisa hur långt bort Polaris faktiskt är. Och det kommer ni aldrig kunna göra. Kan du förhålla dig tillräckligt till verkligheten för att iallafall förstå det? Skall ni motbevisa gör ni det genom visuella experiment som vi kan återskapa, vi godtar inget mindre för vi sysslar med riktig vetenskap här så era meningslösa ord på papper....ja skethus papper som bäst.
Citera
2015-10-13, 12:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att jorden inte är rund är bevisat eftersom det inte finns någon kurva. Vår värld består till ca 75% vatten påstås det och vatten är uppenbarligen alltid platt, fyrar ses 180 miles bort tex. Det finns alltså ingen kurva så att istället för att vi bevisar detta igen och igen och igen vilket är allt som hänt sista 3 åren så kanske det är dags för er att för första gången på 500 år att bevisa kurvan som ni påstår finns på er lilla fantasi rymdboll?

Nej vatten är inte alltid plant, varför har du fått för dig det?

Och det finns hur mycket bevis som helst för att jorden är klotformad. Problemet ligger snarare i att du antingen inte förstår bevisen eller vill ta dem till dig av känslomässiga skäl.
Citera
2015-10-13, 12:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det här är ingen diskussion, Polaris rör sig inte och jag har redan sagt åt er att skall ni ha avstånd som ursäkt för denna lilla rymdfadäs så får ni först bevisa hur långt bort Polaris faktiskt är. Och det kommer ni aldrig kunna göra. Kan du förhålla dig tillräckligt till verkligheten för att iallafall förstå det? Skall ni motbevisa gör ni det genom visuella experiment som vi kan återskapa, vi godtar inget mindre för vi sysslar med riktig vetenskap här så era meningslösa ord på papper....ja skethus papper som bäst.

Självklart rör sig stjärnorna - även "polaris".

Vad har avstånd med det hela att göra? Det är riktning som är viktigt.

Jag föreslog precis ett experiment du kan göra, har du gjort det ännu? Har du någon förklaring till att lampan alltid är ovanför ditt huvud trots att den bara är någon meter ifrån dig?
Citera
2015-10-13, 13:28
Bannlyst
Citat:
Nej vatten är inte alltid plant, varför har du fått för dig det?

Och det finns hur mycket bevis som helst för att jorden är klotformad. Problemet ligger snarare i att du antingen inte förstår bevisen eller vill ta dem till dig av känslomässiga skäl.

Vatten som i hav är alltid det jo. Vad är det med kurvan du inte förstår? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/88/Rowbotham%E2%80%93curvature.jpg/300px-Rowbotham%E2%80%93curvature.jpg
Förnekar ni matten bakom också eller vad är problemet? Med dagens utvecklade teknik med både laser och teleskop tex kan vi ju nämligen testa detta och efter alla åtskilliga experiment och den totala avsaknaden av kurva så återstår bara 2 val, antingen är jorden platt eller absurt mycket större än dom sagt åt oss.

Du pratade om båtar som försvinner och detta är ju också något som alla helt ensamma kan testa till en minimal kostnad. Gå till närmaste strand eller hamn, fokusera på en båt tills den i dina ögon "försvinner bakom horisonten" då tar du fram ditt teleskop och voila, hela skeppet från skrov till mast blir synligt igen. Varför detta fenomen sker är inte svårt alls att förstå sig på för alla som tex lever i verkligheten eller har behov av glasögon, vi har nämligen inte oändlig syn vi människor.... Om du bara för första gången i livet sätter dig och räknar lite på kurvan själv och när du överhuvudtaget skall kunna fortsätta se något på en boll och inte så dör tramset du påstår oerhört fort. Men det vågar du uppenbarligen inte eftersom du fortsätter svamla, jag säger det igen presentera kurvan för mig i ett visuellt experiment som vi kan återskapa och jag överger flat earth teorin direkt eftersom teorin i sig inte har något som helst emotionellt värde för mig meeeeeeeen efter 500 år och bara totala vetenskapliga misslyckande från er sida så håller jag inte direkt andan i väntan på det resultatet.
Citera
2015-10-13, 13:41
Bannlyst
Citat:
Självklart rör sig stjärnorna - även "polaris".

Vad har avstånd med det hela att göra? Det är riktning som är viktigt.

Jag föreslog precis ett experiment du kan göra, har du gjort det ännu? Har du någon förklaring till att lampan alltid är ovanför ditt huvud trots att den bara är någon meter ifrån dig?

Nej det är som sagt det den inte gör, varför spelar du korkad? Eller var det simpla experiment för mycket för dig? 6 månader och stackars Polaris har inte rört sig och varför då avstånd betyder allt för er är givetvis för att stjärnor som är fast i rymden krossar allt tramsande om det konstanta snurrandet överallt. Gå nu ut och utför experimentet själv, när Polaris inte rört sig så mycket som ett pennhål efter 6 månader kan du komma tillbaka och förklara vad som hänt stackars Polaris i rymden och vilken elak planet som förtrycker Polaris från att röra sig eller vad nu din lustiga ovetenskapliga slutsats kommer bli den gången men innan du utfört experimentet bör du vara tyst, väldigt tyst.
Citera
2015-10-13, 14:03
Medlem
Redan de gamla grekerna räknade ut att jorden är rund.
Citera
2015-10-13, 14:05
Medlem
Men... Va? Som pilot kan jag intyga att jorden är rund!
Citera
2015-10-13, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av secretmillionaire
Men... Va? Som pilot kan jag intyga att jorden är rund!

https://www.youtube.com/watch?v=8TL30VW5hJY Synd att dina kollegor inte håller med dig nu när du skulle låtsas vara pilot och därmed trovärdig.
Citera
2015-10-13, 19:48
Medlem
JustBecauses avatar
Fast...Polstjärnan är inte exakt mot norr. Diffar ca 0.7-0.8 grader från själva himmelspolen.
Har du förresten själv provat det där med teleskop mot skepp på havet?
Vart tar land vägen när man seglar ut till öppet hav? Bergen? Var finns slutet på den platta Jorden? Vad finns under Jorden?
Varför syns olika stjärnor på norra respektive södra halvklotet? Varför finns ingen "Sydpolstjärna"?
Citera
2015-10-13, 20:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför förklarar inte ni varför Polaris aldrig rör sig istället. Allting snurrar runt varandra men stackars Polaris är fast. Detta är ett bra bevis för er stollar som tror ni själva och allt snurrar runt i en faslig fart? Nej knappast. Och innan någon drar upp avstånd får ni först bevisa avståndet. Genom tester som kan återskapas av oss. Sen försöker ni bevisa att Sigma Occantis överhuvudtaget finns eftersom den aldrig sett av någon annan än rymdclownerna. Du kommer aldrig kunna bevisa något av detta.
Polstjärnan står inte still i förhållande till jorden. Även om den gjorde det skulle det bara visa att den råkar ligga exakt i linje med jordens rotationsaxel, men det gör den som sagt inte.
Min fråga var: Varför syns inte Polaris från södra halvklotet?

Citat:
Åka och besöka Golden Gate kan du däremot göra. Skall ni nu vara i denna tråd och konstant trolla så försök iallafall förhålla er till verkligheten och bevis kontra hörsägen.
Javisst kan jag det. Men det har jag inte gjort. Ändå finner jag ingen anledning (bortom rimligt tvivel) att misstro de som påstår att den finns. Av samma anledning tvivlar jag inte på att jorden har sfärisk form. Vad är din poäng?
Du kan ju åka till en hamn och konstatera att den nedre delen av båtarna hamnar utanför synfältet först, när de avlägsnar sig. Om jorden vore plan skulle hela båten se mindre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in