2015-09-10, 18:40
Medlem
En timme innan du ska lägga dig, ta 1mg Melatonin och 10g Glycin. Om du sitter vid datorn kvällstid använd ett program som heter flux (https://justgetflux.com/) som tar bort det blå ljuset. Lär dig meditera för att minska stress.
Citera
2015-09-10, 21:33
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
En timme innan du ska lägga dig, ta 1mg Melatonin och 10g Glycin. Om du sitter vid datorn kvällstid använd ett program som heter flux (https://justgetflux.com/) som tar bort det blå ljuset. Lär dig meditera för att minska stress.
Jag kör nåt liknande fast 0.7mg melatonin och 400mg Magnesiumglycinat.

Annars är stimulerande fysisk och mental aktivitet under dagen det mest effektiva.
Citera
2015-09-10, 21:36
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Är det någon här inne som med framgång lyckats vända sina sömnproblem? Känner att det är mitt största problem, haft det i flera år nu. Har lite problem med ångest och så men känner att jag åtminstone har någorlunda kontroll över den mentala biten där även om jag har en massa jobbiga fysiska symptom. Har gått i KBT sen våras, främst för sömnen, men tycker inte det har hjälpt speciellt mycket, tycker inte min terapeut (utbildad psykolog) har passat mig. Borde ha frågat om jag kunde bytt eller något men har inte gjort det.

Ska väl erkänna att jag kanske inte alltid jobbat så mycket med sömnen som jag borde. Men jag skulle haft nytta av mer instruktioner och råd och lite mer disciplinerande ton än jag fått hittills. Nu har det varit att jag har 1-2 träffar i månaden, säger lite hur det gått, min terapeut upprepar/bekräftar mest det jag säger och jag går hem. Känns bra att snacka med någon men mer än så är det inte.

Ska upp kl 7 och kommer må så jävla kasst. Hur i helvete ska jag kunna klara ett normalt arbetsliv (pluggar just nu) när det går så här. Förstår inte hur jag ska få bukt med det här problemet. Det är inte så här varje natt men jag är så jävla trött på skiten ändå. Känner mig inte mänsklig när jag bara får 2, 3, 4 timmar.

Någon som kan ge mig hopp? Är det privat terapi som gäller? Principerna i behandlingen måste ju vara densamma om det är KBT och då känns det ju mest som att problemet ligger hos mig, att jag inte jobbar hårt nog för att det ska bli bättre.
Motion och träna riktigt hårt är bäst mot sömnproblem.
Citera
2015-09-10, 21:39
Medlem
Edward-Tellers avatar
Har du provat kroppscanning innan du går och lägger dig? Det finns en variant där man först spänner muskler i olika kroppsdelar så hårt man kan och sen för medvetandets fokus till känslan efteråt.

Funkar bra för mig om jag är orolig i kroppen.
Citera
2015-10-13, 06:08
Medlem
Jag är också en i den hopplösa högen med sömnproblem. Har insett det länge.

Jag är dock övertygad om att jag själv är ansvarig för det här. Började tidigt i livet vända på dygnet med sena uppesittarkvällar inpå nattetimmarna. Naturligtvis i sällskap av den ljusa datorskärmen. Ständigt uppe i varv och aktiverad med datorspel och surfande.

Är väldigt stissig av mig. Lätt för att bli orolig och är dålig på att slappna av. Planerar därmed ofta att "nu ska jag börja sova ordentligt igen", men så blir det aldrig av mer än någon natt eller max två. Ofta slutar min rutin med att jag sover för länge inpå förmiddagen och sen ger upp.

Nu har jag i alla fall tröttnat på det här skitlivet. Det är dags att göra en förändring på riktigt den här gången, och inget ska få stoppa mig.

Min plan just nu är att för det första införa bestämda rutiner:
Tandborstningen är ofta något som jag skjuter på allt för länge för att jag är så förslöad i tv-soffan om kvällarna, och när jag väl tar mig för det känner mig plötsligt uppiggad. Därför ska jag borsta tänderna redan efter min sista måltid klockan 19.

Jag har tänkt sova mellan 22-06.30 om kvällarna, så jag ska sätta i system att stänga av datorn någon timma tidigare och bara lägga mig med en bok och en "läslampa" med dämpat ljus och fokusera på att slappna av.

Jag har även vissa saker i mitt dagliga liv som jag är övertygad om stör min sömn:
Koffein på eftermiddagen
Nikotin som stressar kroppen sent inpå kvällen och ger högt blodtryck
Dåliga matvanor - jag äter ofta alldeles för lite, och den enda gången jag äter rejält är sent på kvällen - ofta typ 2 panpizzor vilket låter magen jobba på högvarv

Jag måste verkligen börja träna igen med, men det tar jag när jag känner att sömnen börjat funka hyfsat.

Dessa är alltså saker jag ska ändra på, och jag ska börja med att sätta ett delmål på en vecka när jag sköter detta felfritt.

Jag ska försöka lämna en kommentar om en vecka angående hur detta har gått, mest för att uppdatera för egen skull, och kanske inspirera någon mer om något som funkar. Väntar mig dock ett par dåliga nätter till att börja med, så det kan säkert ta uppåt en månad innan man verkligen har vant sig. Aja det positiva är väl att det är svalt och mörkt och tyst om kvällarna nu i alla fall.

Sätter ribban högt och börjar med en sömnlös natt nu. Så första utmaningen blir väl att bara vara vaken dagen ut.
Citera
2015-10-13, 08:56
Medlem
Jag lyckas alltid vända det, håller i sig en period. Tills jag börjar TÄNKA att mer kommer att bli gjort om jag bara sover mindre. Varje gång samma visa, man gör allt annat än det man ska, bara fördriver tiden. Inte blir man mer produktiv.

Och det räcker att bara slarva med en natt, sen sitter man fast i träsket (i flera månader).

Har nyligen insett att det här är "tankemönstret", som leder mig in i sömnproblem.
Citera
2015-10-13, 09:01
Medlem
Citat:
Är det någon här inne som med framgång lyckats vända sina sömnproblem? Känner att det är mitt största problem, haft det i flera år nu. Har lite problem med ångest och så men känner att jag åtminstone har någorlunda kontroll över den mentala biten där även om jag har en massa jobbiga fysiska symptom. Har gått i KBT sen våras, främst för sömnen, men tycker inte det har hjälpt speciellt mycket, tycker inte min terapeut (utbildad psykolog) har passat mig. Borde ha frågat om jag kunde bytt eller något men har inte gjort det.

Ska väl erkänna att jag kanske inte alltid jobbat så mycket med sömnen som jag borde. Men jag skulle haft nytta av mer instruktioner och råd och lite mer disciplinerande ton än jag fått hittills. Nu har det varit att jag har 1-2 träffar i månaden, säger lite hur det gått, min terapeut upprepar/bekräftar mest det jag säger och jag går hem. Känns bra att snacka med någon men mer än så är det inte.

Ska upp kl 7 och kommer må så jävla kasst. Hur i helvete ska jag kunna klara ett normalt arbetsliv (pluggar just nu) när det går så här. Förstår inte hur jag ska få bukt med det här problemet. Det är inte så här varje natt men jag är så jävla trött på skiten ändå. Känner mig inte mänsklig när jag bara får 2, 3, 4 timmar.

Någon som kan ge mig hopp? Är det privat terapi som gäller? Principerna i behandlingen måste ju vara densamma om det är KBT och då känns det ju mest som att problemet ligger hos mig, att jag inte jobbar hårt nog för att det ska bli bättre.

Gå till läkaren och tjata till dig Stilnoct, sen tar du dem när du väl har lagt dig, borstat tänderna och varvat ner. Tar max 30 min så sover du som en stock.

Mvh.
Citera
2015-10-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Motion och träna riktigt hårt är bäst mot sömnproblem.

Håller helt med. Inget ljud eller ljus ifrån skärmar efter 9.
Citera
2015-10-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Gå till läkaren och tjata till dig Stilnoct, sen tar du dem när du väl har lagt dig, borstat tänderna och varvat ner. Tar max 30 min så sover du som en stock.

Mvh.
Varför en z-analog/benso för? Som är beroendeframkallande bla.

TS,om du nu ska ha någon sömnmedicin/sederande,prova flytande Theralen,har hört att man däckar hårt av det(jag gör dock inte det,känner inget på 3 ml,som är maxdos),eller Atarax.

Annars är träning ett väldigt bra tips som de andra säger
Citera
2015-10-13, 12:39
Medlem
Citat:

Jag sover nu hela nätter, dock på medicin (mirtazapin 30mg.) Svårt att somna, men när jag väl somnar sover jag bra.
Tyvärr kan jag inte kliva upp tidigt när jag tar mirtazapin, så jag får skippa den de dagar jag måste upp...
Citera
2015-10-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Varför en z-analog/benso för? Som är beroendeframkallande bla.

TS,om du nu ska ha någon sömnmedicin/sederande,prova flytande Theralen,har hört att man däckar hårt av det(jag gör dock inte det,känner inget på 3 ml,som är maxdos),eller Atarax.

Annars är träning ett väldigt bra tips som de andra säger

Theralen i kompination med Stilnoct däckar dig hårt, inte enbart Theralen.
Det är inget fel att ta Stilnoct under en kortare period för att "komma ikapp" lite med sömnen.
Citera
2015-10-19, 19:30
Medlem
Vänder på dygnet. Inte fått någon ordentlig nattsömn de senaste dagarna p.g.a. oro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in