Är det någon här inne som med framgång lyckats vända sina sömnproblem? Känner att det är mitt största problem, haft det i flera år nu. Har lite problem med ångest och så men känner att jag åtminstone har någorlunda kontroll över den mentala biten där även om jag har en massa jobbiga fysiska symptom. Har gått i KBT sen våras, främst för sömnen, men tycker inte det har hjälpt speciellt mycket, tycker inte min terapeut (utbildad psykolog) har passat mig. Borde ha frågat om jag kunde bytt eller något men har inte gjort det.
Ska väl erkänna att jag kanske inte alltid jobbat så mycket med sömnen som jag borde. Men jag skulle haft nytta av mer instruktioner och råd och lite mer disciplinerande ton än jag fått hittills. Nu har det varit att jag har 1-2 träffar i månaden, säger lite hur det gått, min terapeut upprepar/bekräftar mest det jag säger och jag går hem. Känns bra att snacka med någon men mer än så är det inte.
Ska upp kl 7 och kommer må så jävla kasst. Hur i helvete ska jag kunna klara ett normalt arbetsliv (pluggar just nu) när det går så här. Förstår inte hur jag ska få bukt med det här problemet. Det är inte så här varje natt men jag är så jävla trött på skiten ändå. Känner mig inte mänsklig när jag bara får 2, 3, 4 timmar.
Någon som kan ge mig hopp? Är det privat terapi som gäller? Principerna i behandlingen måste ju vara densamma om det är KBT och då känns det ju mest som att problemet ligger hos mig, att jag inte jobbar hårt nog för att det ska bli bättre.
Hoppet jag kan ge dig är att jag haft sömnproblem sedan födslen typ och snittar i perioder 2-3 timmar per natt varvat med 5-6 dåliga timmars sömn & en och annan enstaka ok natt på 7-8 dåliga timmars sömn. Har aldrig tagit sömntabletter eller något annat. Hoppet är att jag trots allt ännu lever. Däremot har jag fått skära bort de flesta live-kontakterna med människor för att istället vila. Du kommer kanske aldrig att kunna vända det. Som jag ser på det är sömnen det enda i livet som ingen råder över. Nästan allt annat går att fixa med lite vilja men inte sömnen. Du måste vara inställd på att det enda du kan göra är att hantera ditt sömnproblem bättre.
Hej!
Har i hela mitt liv haft samma problem som du, och i mitt fall kallas det nattvakenhet. Nästan alla i min familj och släkt har ärvt det, och de flesta lyckades eller blev tvungna att hitta kvälls- och nattjobb. Själv lyckades jag lösa det genom att börja jobba natt, och det blev rena himmelriket. Att alltid få jobba när man är som piggast och få sova när kroppen är full med sömnhormoner är ljuvligt. Sedan att det av omgivningen blir betraktat som att det är "fel" på oss, går inte att göra nåt åt. Forskarna brukar skriva att ca 20% av befolkningen hör till gruppen Nattvakna. 20% hör till Morgonpigga. Ca 60% är Dagvakna, dvs dessa klarar samhällets rytm på 24 timmar.
Vissa kan av läkaren få Melatonin, ett sömnhormon, eller också insomningstabletter för att kunna somna kl 22.00 på kvällarna. Dock finns det biverkningar med de lite "tyngre" preparaten, som ofta gör att man blir ganska sjuk, och därför helst vill undvika dem. KBT är jättebra, men enligt min erfarenhet för helt andra saker är just nattvakenhet. Hoppas du hittar en lösning.
Hej!
Har i hela mitt liv haft samma problem som du, och i mitt fall kallas det nattvakenhet. Nästan alla i min familj och släkt har ärvt det, och de flesta lyckades eller blev tvungna att hitta kvälls- och nattjobb. Själv lyckades jag lösa det genom att börja jobba natt, och det blev rena himmelriket. Att alltid få jobba när man är som piggast och få sova när kroppen är full med sömnhormoner är ljuvligt. Sedan att det av omgivningen blir betraktat som att det är "fel" på oss, går inte att göra nåt åt. Forskarna brukar skriva att ca 20% av befolkningen hör till gruppen Nattvakna. 20% hör till Morgonpigga. Ca 60% är Dagvakna, dvs dessa klarar samhällets rytm på 24 timmar.
Vissa kan av läkaren få Melatonin, ett sömnhormon, eller också insomningstabletter för att kunna somna kl 22.00 på kvällarna. Dock finns det biverkningar med de lite "tyngre" preparaten, som ofta gör att man blir ganska sjuk, och därför helst vill undvika dem. KBT är jättebra, men enligt min erfarenhet för helt andra saker är just nattvakenhet. Hoppas du hittar en lösning.
Okej,t ack för svaret. Skulle dock inte säga att jag har speciellt lätt att somna på dagen heller, och blir definitivt trött på kvällen och så men det låser sig bara i hjärnan. Speciellt om jag ska upp tidigt och göra något nytt/utmanande. Men tack iaf!
Löste det genom att inreda mitt sovrum väldigt harmoniskt, köpa mörkläggningsgardiner, testa ha en app till telefonen med regnljud etc. Sånt här krimskrams hjälper mycket.
Det kan vara otroligt individuellt med just sömnen. Vad har du för inställningen till sömnen? Är det pest och pina att ligga i sängen? Sitter du hemma 24/7? Ser rummet för djävligt ut? Känner du dig stressad? osv osv.
Vad tror du själv orsaken kan vara? Känner du att du verkligen gjort allt för att lösa problemet?
Ibland glömmer man hur biologiskt simpelt allt är. Träna på gym, få lite solljus, käka D-vitamin. det löser sig. Det är så enkelt att glömma bort det mest grundläggande.
Är det bara jag vars sömnproblem faktiskt gick över? Jag brukade lägga mig klockan 23:00 och somnade alltid ca 04:00-05:00. Då skulle man upp klockan 07:00. Man var givetvis ett vrak men efter ett tag kunde jag sova som en stock. TS kanske borde prova någon sömnmedicin, börja light med typ Mirtazapin
Själv är jag nattuggla av rang, så jag började helt enkelt jobba natt. Efter det blev jag morgonmänniska...
Nåja, det blir bättre med åldern även om det alltid kommer sitta kvar. Försök vända rätt dygnet på din lediga tid så att rytmen bibehålls något under själva veckan.
har ikke läst kommentarerna men sömnproblem har jag haft sen länge, en liten spliff cannabis hjälper mig alltid att sova, samt jag får djuuup sömn, vaknar utvilad och redo för en ny dag varje dag
Hade enorma sömnproblem när jag var i 20-års åldern.
När det var som värst sov jag 2-3 timmar 2-3 ggr i veckan.
Efter några månader av hallucinationer bestämde jag mig för att få ett slut på tortyren.
Flyttade utomlands och började arbeta inom en helt ny bransch.
Det hjälpte, redan första veckan sov jag fler nätter än jag låg vaken!
Efter ett år kom jag tillbaka hem, men det gjorde inte sömnproblemen.
Lösningen för mig var alltså att "byta liv" ett tag, bryta mönstret.
Förutom att sömnen blev bra lärde jag mig mycket och mådde bättre,
livet blev mer intressant och jag började känna för nya saker.
Jag skulle verkligen rekommendera andra i liknande situation att göra detsamma.
EDIT:
Samtidigt började jag att dagligen röka cannabis, vilket också kan ha hjälpt.
Senast redigerad av avannanasikt 2015-09-09 kl. 10:16.