2015-10-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
En nedgång i BR-marknaden med 90% tror jag de flesta har svårt att svälja.
Det är ett orealistiskt utfall. Tror du på det är du inte intressant att debattera med men tack för ditt svar.
2015-10-12, 22:44
Medlem
Sedan varningarna från KI kom angående bostadsbubblan förra veckan så upplever jag en klart passivare marknad.

Just nu i Uppsala med bostadsrätter ute på Hemnet mellan 1,5-3 miljoner så är det budgivning på 6-7 st varav hälften är det bud under eller samma som acceptpriset. Det är tidigt på veckan och många lägenheter hade visningar igår eller tidigare ikväll så det är för tidigt att dra några slutsatser. Men, jag tycker mig dock se mycket mindre hets än vad det var bara för ett par veckor sedan.

För ett par veckor sedan stack slutpriset iväg gentemot acceptpriset överallt. Var och varannan lägenhet som låg runt 2 miljoner såldes för 2,3-2,5 och så här har det sett ut under lång lång tid.

Blir väldigt intressant att följa utvecklingen i veckan. Tror inte man ska underskatta den psykologiska biten hos marknaden. Den är alltid oerhört vital oavsett om det rör sig om bostäder eller börsen.

KI:s varning kan mycket väl varit beställd för att iaf kortsiktigt kyla marknaden en aning.
2015-10-12, 22:50
Medlem
Bostadsmarknaden i Sverige känns kaosartad och svåranalyserad just nu. Å ena sidan är det väldigt låga räntor och ett prisrally som skenat rejält. Å andra sidan är det en icke-fungerande hyresmarknad och det byggs i för låg takt kontra hur stor befolkningstillväxten är - framförallt i stor- och mellanstäderna.

Att sia om framtiden känns vanskligt, och något prisras likt 90-talet är osannolikt, å andra sidan börjar de flesta få problem med kontantinsatserna och att få lån beviljade om de är förstagånsköpare vilket gör ett fortsatt prisrally osannolikt även om boendekostnaderna förblir låga.
2015-10-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hahahahahahahahahahahahaha

Är du seriös?

HahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahaha ha

Du kan inte mena allvar

Eller?

Är du seriös, verkligen?

Otroligt moget inlägg. Jag står inte på "bobubbelbabblarnas" planhalva. Men jag försöker analysera omgivningens beteende. Det är tidigt än och vi får se vad objekten säljs för innan några som helst slutsatser kan dras av det hela.

Jag lever dock i verkligheten och just bostäder diskuteras otroligt senaste dagarna, i media, på arbetsplatser. Det sätter spår i priserna om köpare har en oro om fallande priser. Fattar du inte det?
2015-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Sedan varningarna från KI kom angående bostadsbubblan förra veckan så upplever jag en klart passivare marknad.

Just nu i Uppsala med bostadsrätter ute på Hemnet mellan 1,5-3 miljoner så är det budgivning på 6-7 st varav hälften är det bud under eller samma som acceptpriset. Det är tidigt på veckan och många lägenheter hade visningar igår eller tidigare ikväll så det är för tidigt att dra några slutsatser. Men, jag tycker mig dock se mycket mindre hets än vad det var bara för ett par veckor sedan.

För ett par veckor sedan stack slutpriset iväg gentemot acceptpriset överallt. Var och varannan lägenhet som låg runt 2 miljoner såldes för 2,3-2,5 och så här har det sett ut under lång lång tid.

Blir väldigt intressant att följa utvecklingen i veckan. Tror inte man ska underskatta den psykologiska biten hos marknaden. Den är alltid oerhört vital oavsett om det rör sig om bostäder eller börsen.

KI:s varning kan mycket väl varit beställd för att iaf kortsiktigt kyla marknaden en aning.
Håller med om att det psykologiska är en viktig faktor. Tror dock inte KIs varning gjort nån större skillnad, den kom väl så sent som i torsdags? Men amorteringskrav, diskussioner om ränteavdrag, mycket artiklar om vad flyktingkrisen kommer kosta oss i kombo med en massa artiklar överallt om bubbla är nog det som tillsammans fått köparna lite lugna. Och så KI ovanpå det. Tror dock inte på något större prisras, mer en skälvning som snart stabiliserar sig.
2015-10-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Håller med om att det psykologiska är en viktig faktor. Tror dock inte KIs varning gjort nån större skillnad, den kom väl så sent som i torsdags? Men amorteringskrav, diskussioner om ränteavdrag, mycket artiklar om vad flyktingkrisen kommer kosta oss i kombo med en massa artiklar överallt om bubbla är nog det som tillsammans fått köparna lite lugna. Och så KI ovanpå det. Tror dock inte på något större prisras, mer en skälvning som snart stabiliserar sig.

Tror absolut inte på något ras men hetsen med budgivningar som skenar iväg kan eventuellt i en kortare period lugna sig en aning. Jag är ingen expert och vet inte vad jag ska tro. Det enda jag gör är att jag kommer hålla koll på marknadens signaler. Och signalerna dagarna efter KI:s utspel i min region tyder på lite handbroms i.
2015-10-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Varför tror du att de som haft sina lägenheter ett bra tag skulle gråta om bubblan sprack?

För då är de ju inte "rika" längre
2015-10-13, 08:30
Medlem
Varje dag numera så snackas det bobubbla.

http://www.expressen.se/nyheter/vs-press-pa-lofven-om-ranteavdraget/
2015-10-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bostadsrätterna har det givetvis. Finns till och med föreningar som är helt avgiftsfria.

Jo helt avgiftsfritt i min villa i Sverige och huset på Phuket oxå
2015-10-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hahahahahahahahahahahahaha

Är du seriös?

Du kan inte mena allvar

Eller?

Är du seriös, verkligen?

Som sagt.. paniken sprider sig bland "de som var rika på pappret".. med gråten i halsen och allt mer panikartade inlägga som följd.
2015-10-13, 09:31
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo helt avgiftsfritt i min villa i Sverige och huset på Phuket oxå

Inga drift- och underhållskostnader också? Annars är det inte så relevant måste du väl begripa själv.
2015-10-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.
Inga drift- och underhållskostnader också? Annars är det inte så relevant måste du väl begripa själv.

Jaha?
Så inga drift och underhållskostnader i kurtans frigolitlåda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in