Citat:
Ursprungligen postat av
Irriga
Det fetade
"Since the Russians began operating in Syrian airspace, U.S. pilots have been under orders to change their flight path if there is a Russian plane within 20 nautical miles, according to the official."
http://edition.cnn.com/2015/10/07/politics/u-s-diverts-aircraft-to-avoid-russian-fighter/
Luftrummet tror jag det är strikt ordning i, men jag menade på marken, om SAA rycker fram från sydväst och den nya koalitionen från nordost så träffar de kanske förr eller senare på varandra. Aleppo verkar vara en skärningpunkt mellan olika maktsfärer och förmodligen får man på något sätt dela upp landet eller federalisera det om man vill behålla det. Men men, vi är inte där än.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag tror att detta är viktigt att komma ihåg för de som tror detta tar slut snabbt för endera sidan. Det kommer mycket lång tid att ens nå begränsade framgångar för SAA trots ryska bombningar, se bara detta klipp för att förstå att mycket stora delar av den sunniska befolkningen intar en liknande hållning. Om det skall bli fred måste det till ett folkmord:
https://www.youtube.com/watch?v=QGEVcO7_DTo
Jag är inte alls så pessimistisk. Jag tror inte IS är så starka i ökenområdena enbart för att de är lättast att ta, utan också för att jag inte kan tänka mig att det finns någon majoritet för islamistiskt styre i den tätbefolkade kustregionen, eller öht väster om Aleppo/Damaskus. Dessutom tror jag de inte kommer ha råd att betala lika saftiga soldatlöner i fortsättningen, se nedan.
Och om vi enbart ser på just islamisternas/terroristernas situation, har den försämrats massivt på bara några veckor:
--SAA har nu rejält flyg- och artilleriunderstöd
--USA har ställt in stödet till grupper som riskerar att dela med sig av sina tillgångar till terrorister och har istället *ökat* stödet till en grupp som i alla fall i nuläget enbart kämpar *mot* terrorister.
--Turkiet står dels inför ett kommande val och har dels utsatts för ett stort terrorattentat själva och är därmed inte att lita på som stöd för terroristerna (längre?)
--Saudi dras med effekterna av sitt eget oljepriskrig, kriget i Yemen, maktspel i kungahuset och ökade utgifter sedan arabiska våren för att hålla egna befolkningen nöjd. Då kanske inte finansiering av uppror i ett icke angränsande land står högst på dagordningen. Och då får terroristerna svårare att locka till sig kandidater rent ekonomiskt.
Den stora osäkerhetsfaktorn ovan verkar tyvärr vara SAA:s egen inkompetens och svaghet. Inget flygunderstöd i världen kan hjälpa en armé som verkar oförmögen att fixa ens grundläggande uppgifter.