2015-10-13, 01:16
Medlem
mvagrippas avatar
Länk som visar på att Putin inte legat på latsidan med utvecklingen av vapensystemen. Förmågan att störa kommunikationer skrämmer, Skulle också kunna användas mot vårt land.

http://foreignpolicy.com/2015/10/06/spy-planes-signal-jammers-and-putins-high-tech-war-in-syria/
Citera
2015-10-13, 01:34
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Länk som visar på att Putin inte legat på latsidan med utvecklingen av vapensystemen. Förmågan att störa kommunikationer skrämmer, Skulle också kunna användas mot vårt land.

http://foreignpolicy.com/2015/10/06/spy-planes-signal-jammers-and-putins-high-tech-war-in-syria/

Vårt land det finns väl ingen anledning jo om upploppen i Husby tar fast och om inte granatelden i malmö upphör .Om det utbryter en terrorliknande katastrof då kanske , eller om Sverige blir en billig spelmarker i USAs ideliga hot de ställer mot Ryssland i Europa vi är inte USAs vapen mot Ryssland endast ett allvarligt samhällshotande verksamhet skulle vi säkert få hjälp med av honom , Hans kamp mot terrorism är mycket viktig för omvärlden , man ser att det finns möjligheter till samarbete mot det som även hotar Sverige , detta hemska i Ankara kunde varit här , och med många såna Is killar efter flyktingvågen så blir det mer påtagligt och större terrorrisk även gatubrottsligheten rån och överfall sånt har ökat , vi måste ha väldigt noga uppföljande av ensamkommande , de blir gäng som inte har familj ,röker sitt hasch och det ena med det andra , nu slutar jag skriva hamnade en bit från ämnet på slutet ...
Citera
2015-10-13, 07:36
Medlem
Yaskos avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21572723.ab

Amnesty rapporterar om PYD kurdernas etniska rensning. Tyvärr så nämner de bara araber, ska dock tillägas att även konservativa kurder har rensats.
Citera
2015-10-13, 08:45
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, när folk i Syrien resonerar som dessa människor i videon är det svårt att tro att de skulle kunna förhandlas med, men du kanske inte håller med?

Att en relativt stor del av sunnierna stödjer extrema organisationer tror jag vi blev klara med i och med den undersökning som vi diskuterade ett par sidor bak, men du kanske missade den?

Men resonerar verkligen Syriens folk på det sättet?
Jag är mycket tveksam. Glöm inte att dom haft sekulariserad makt länge och väl. Muslimer i all ära men inte saudier om man säger så, mer som svenska som ju är kristna. Du måste förstå att undersökningar under dessa omständigheter vi talar om ger dom svar man tror undersökaren vill ha - för säkerhetsskull och för att lura fienden.
Citera
2015-10-13, 08:46
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Ny allians mot IS bildas - kurder, assyrier och araber

YPG ska tillsammans med FSA:s gren "Revolutionärernas armé" och assyriska miliser bilda en allians i kriget mot IS. Nu söker dem stöd från USA.

USA har som ni säkert redan har diskuterat dragit tillbaka sitt militära stöd till flera rebellgrupper, efter att det blivit känt att deras projekt hade misslyckats.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-vastvanlig-allians-ska-bekampa-is

Vad kan man förvänta sig av denna allians? Kommer USA att ge sitt stöd åt dem eller är YPG fortfarande en allt för kontroversiell part att samarbeta med - sätt till USA och Turkiets relation?

Klassisk kolonialpolitik? Stöd minoriteterna, krigsherrar och annat och beväpna dessa för att skapa oro? Man tar sig för pannan att folk tror på att USA har en "god" agenda.
Citera
2015-10-13, 08:48
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Samtidigt förhandlar Ryssland med FSA om att de skall sluta bekämpa armén. Intressant att en del av FSA går med i USAs grupp. Kan vara så att vi får se en splittring inom FSA.

Två saker, FSA är i princip en myt nu för tiden och den skapades av USA.
Citera
2015-10-13, 08:55
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Amnesty International står för rapporten.

I SRs rapportering pratar de också om Turkmener som jag glömde. Bra att YPGs krigsbrott kommer upp, väntar på en annan rapport om deras barnasoldater som de rövat bort från olika familjer också...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6277181
Vad annat att vänta av PKK? Lustigt attt USA stödjer AQ, PKK och en del annat löst folk i kampen mot terror....
Citera
2015-10-13, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21572723.ab

Amnesty rapporterar om PYD kurdernas etniska rensning. Tyvärr så nämner de bara araber, ska dock tillägas att även konservativa kurder har rensats.

Invånare vittnar om att de kurdiska styrkorna har drivit bort icke-kurder i områden som har erövrats från IS. Motivet ska ha varit hämnd för bybornas förmodade sympatier för IS eller andra väpnade grupper.

Vem som helt med någonting innanför pannbenet hade gjort detsamma. Det pågår ett krig och då kan man inte ha människor runt omkring sig som sätter knivar i ens rygg. Vi såg hur det gick i Shengal där de arabiska invånarna ställde sig på IS sida när staden blev attackerad.
Senast redigerad av Mr.Vinyl 2015-10-13 kl. 09:10.
Citera
2015-10-13, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Invånare vittnar om att de kurdiska styrkorna har drivit bort icke-kurder i områden som har erövrats från IS. Motivet ska ha varit hämnd för bybornas förmodade sympatier för IS eller andra väpnade grupper.

Vem som helt med någonting innanför pannbenet hade gjort detsamma. Det pågår ett krig och då kan man inte ha människor, som sätter knivar i ens rygg, runt omkring sig. Vi såg hur det gick i Shengal där dem arabiska invånarna ställde sig på IS sida när staden blev attackerad.

Om det här nu verkligen stämmer. Vi har hört liknande lögner förr.
Citera
2015-10-13, 09:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Det fetade
"Since the Russians began operating in Syrian airspace, U.S. pilots have been under orders to change their flight path if there is a Russian plane within 20 nautical miles, according to the official."
http://edition.cnn.com/2015/10/07/politics/u-s-diverts-aircraft-to-avoid-russian-fighter/

Luftrummet tror jag det är strikt ordning i, men jag menade på marken, om SAA rycker fram från sydväst och den nya koalitionen från nordost så träffar de kanske förr eller senare på varandra. Aleppo verkar vara en skärningpunkt mellan olika maktsfärer och förmodligen får man på något sätt dela upp landet eller federalisera det om man vill behålla det. Men men, vi är inte där än.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tror att detta är viktigt att komma ihåg för de som tror detta tar slut snabbt för endera sidan. Det kommer mycket lång tid att ens nå begränsade framgångar för SAA trots ryska bombningar, se bara detta klipp för att förstå att mycket stora delar av den sunniska befolkningen intar en liknande hållning. Om det skall bli fred måste det till ett folkmord:

https://www.youtube.com/watch?v=QGEVcO7_DTo

Jag är inte alls så pessimistisk. Jag tror inte IS är så starka i ökenområdena enbart för att de är lättast att ta, utan också för att jag inte kan tänka mig att det finns någon majoritet för islamistiskt styre i den tätbefolkade kustregionen, eller öht väster om Aleppo/Damaskus. Dessutom tror jag de inte kommer ha råd att betala lika saftiga soldatlöner i fortsättningen, se nedan.

Och om vi enbart ser på just islamisternas/terroristernas situation, har den försämrats massivt på bara några veckor:
--SAA har nu rejält flyg- och artilleriunderstöd
--USA har ställt in stödet till grupper som riskerar att dela med sig av sina tillgångar till terrorister och har istället *ökat* stödet till en grupp som i alla fall i nuläget enbart kämpar *mot* terrorister.
--Turkiet står dels inför ett kommande val och har dels utsatts för ett stort terrorattentat själva och är därmed inte att lita på som stöd för terroristerna (längre?)
--Saudi dras med effekterna av sitt eget oljepriskrig, kriget i Yemen, maktspel i kungahuset och ökade utgifter sedan arabiska våren för att hålla egna befolkningen nöjd. Då kanske inte finansiering av uppror i ett icke angränsande land står högst på dagordningen. Och då får terroristerna svårare att locka till sig kandidater rent ekonomiskt.

Den stora osäkerhetsfaktorn ovan verkar tyvärr vara SAA:s egen inkompetens och svaghet. Inget flygunderstöd i världen kan hjälpa en armé som verkar oförmögen att fixa ens grundläggande uppgifter.
Citera
2015-10-13, 09:54
Medlem
gnomepowers avatar
På SVT rapport 08.30 i morse så påstog man att
"Kurdiska styrkor är de mest framgångsrika i kampen mot Assad-regimen"

Öh what the hell?
Dom är ju inte ens i krig.
Citera
2015-10-13, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
På SVT rapport 08.30 i morse så påstog man att
"Kurdiska styrkor är de mest framgångsrika i kampen mot Assad-regimen"

Öh what the hell?
Dom är ju inte ens i krig.

Säker på att det stod Assad regimen och inte IS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in