Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Nu slåss du nog lite mot halmgubbar, iallafall vad gäller klassiska liberaler, eller 'nyliberaler', ankorna får tala för sig.
Irrationella människor blir inte rationella om skatterna sänks, eller deras personliga frihet ökas, men ökad frihet ger människor större möjligheter att bete sig efter eget behag och gottfinnande, vilket liberaler ser som en god sak.
Varför tror du att nyliberaler vill avskaffa staten? Staten skall vara liten och ansvara för de saker som inte löser sig på en fri marknad, normalt sett brukar detta innefatta (minst) inre och yttre säkerhet, dvs polis och försvar, samt rättsväsen. Nattväktarstaten kanske klingar bekant. Det är inte en avskaffad stat. Detta skall göras så effektivt som möjligt, så att det går åt så lite skattemedel som möjligt. Därmed saknas medel för genusforskning, föräldrapenning, upplysningskampanjer etc. Varför önska sig staten på gott och ont när det räcker med gott?
Det får du nog ta med ankorna, jag har då aldrig träffat en nyliberal som förespråkar nävrätt och blodsfejd.
Jag bryr mig egentligen inte om folk beter sig rationellt eller ej, så länge de inte hindrar mig att göra det. Vad gäller förtryck och utsugning gäller ju för nyliberaler att vi inte anser att man har rätt att utöva våld mot en annan människa, all samverkan måste ske frivilligt. Vi äger våra liv, och frukterna av dem, vi har frihet att agera som vi vill så länge vi inte inskränker samma frihet för andra. Det är lagens uppgift att se till att så sker, inte att utöva annat tvång för att en eventuell majoritet vill ändra andras beteende (som idag).
Så min uppfattning är nog att du har skapat en halmgubbe av vad du tror nyliberalism är, och försöker argumentera mot den.
Nu var det inte min avsikt att likställa nyliberalism och anarkokapitalism, men eftersom jag svarade på ett inlägg från en anka tyckte jag att det var viktigt att poängtera de likheter som trots allt finns mellan dessa två ideologier.
Nej, ni nyliberaler vill inte ha tillbaka nävrätten och blodsfejden. Men den nattväktarstat som ni förespråkar skulle också skapa stora problem. Om man ger människorna total ekonomisk frihet får man ett samhälle som påminner om förra sekelskiftets USA innan Teddy Roosevelts reformer. Alltså det som brukar kallas för rövarkapitalism.
Utsugning och förtryck behöver inte nödvändigtvis uppstå genom fysiskt våld. Det räcker med att vissa människor är smartare än andra och utnyttjar det övertaget för att skaffa sig ekonomisk makt över sina medmänniskor. Låter man de här mekanismerna verka helt ostört får man som resultat ett stratifierat samhälle där folk delas in i utsugare och utsugna.
Bortsett från de moraliska aspekterna så är ett sådant samhälle inte heller önskvärt av ekonomiska skäl. Rövarkapitalism leder nämligen inte med automatik till att resurserna används på ett effektivt sätt utan främjar karteller och truster som motverkar marknadskrafterna. Det var detta problem som Roosevelt försökte tackla med sina reformer.
Ett annat problem med rövarkapitalismen är systemets instabilitet. Det sena 1800-talets USA präglades av ständiga bankkriser och
boom-bust cykler i ekonomin. Problemet är att i en renodlad rövarkapitalism premieras alltid kortsiktiga vinster på bekostnad av långsiktighet och stabilitet. Man måste helt enkelt
tvinga banker att ha tillräckligt höga reserver - för att ta ett exempel - eftersom det inte är lönsamt för dem att ha det.
FED skapades som ett försök att komma tillrätta med detta, men det var först efter börkraschen 1929 som man införde en hårdare men nödvändig reglering av finansmarknaden, bland annat 1932 års
Glass-Steagall Act.
Idag har vi för övrigt återskapat samma problem inom den finansiella sektorn genom en alltför långtgående avreglering.
Glass-Steagall Act togs bort efter intensivt lobbyarbete från de amerikanska bankerna, och den enorma handel med derivat som växt fram de senaste decennierna är nästan helt oreglerad. Resultatet blev bankkrisen 2008, och de problem som vi fortfarande brottas med som en konsekvens av detta.
Min poäng är att en väl fungerande marknadsekonomi kräver reglering som ser till att man har ett
level playing field där marknadskrafterna inte sätts ur spel genom fusk, kartellbildningar och olika typer av ekonomisk brottslighet. Statens roll i ekonomin är lite som domarens roll i en fotbollsmatch. Ni nyliberaler tror att det går att spela fotboll utan en domare, och det kanske det gör i ett kompisgäng, men inte när det blir allvar.
Till detta kommer problemet med ekonomisk och social stratifiering som i slutändan leder till politisk instabilitet. Den franska adeln tyckte nog att
L'Ancien Régime fungerade förträffligt, men vi vet ju hur det slutade. Ett annat exempel är ryska revolutionen. I båda fallen ledde rimliga och tämligen modesta krav på politiska och ekonomiska reformer till blodbad. Revolutionen äter sina barn, som Mallet du Pan en gång skrev.
Vi socialliberaler tror alltså på en reglerad marknadsekonomi och en gemensamt finansierad välfärd därför att exemplen från historien på vad som händer om man inte reglerar marknaden och tillåter alltför stora sociala och ekonomiska skillnader att uppstå förskräcker.