2015-10-12, 11:38
  #7297
Medlem
kurt-sunes avatar
Buhu vad synd det är om Anyca som får "kraftig" höjning av hyran där hon bor själv i sin 145 m^2 stora våning i centrala Malmö.

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

Undrar vad hon tar ut i hyra för rummen hon hyr ut?

Och enligt henne själv kan hon inte byta lgh pga hur hyresläget ser ut i Malmö... Konstigt när hon bor så vansinnigt billigt och så stort.

Citat:
– Jag förstår inte tanken. Ska inte vanliga människor kunna bo centralt?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-10-12 kl. 11:42.
Citera
2015-10-12, 12:00
  #7298
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Buhu vad synd det är om Anyca som får "kraftig" höjning av hyran där hon bor själv i sin 145 m^2 stora våning i centrala Malmö.

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

Undrar vad hon tar ut i hyra för rummen hon hyr ut?

Och enligt henne själv kan hon inte byta lgh pga hur hyresläget ser ut i Malmö... Konstigt när hon bor så vansinnigt billigt och så stort.

Är du inte klok, du kan väl inte kräva att hon ska skaffa sig ett riktigt jobb eller anpassa bostaden efter sina behov och förutsättningar?
Citera
2015-10-12, 13:52
  #7299
Medlem
Vi får hoppas att detta inte händer, samtidigt som man bygger flyktingläger i Turkiet. Då kommer minsta pörte bli guld värt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiet-pa-randen-till-inbordeskrig/
Citera
2015-10-12, 14:07
  #7300
Medlem
Det finns flera grundläggande orsaker till att Sverige har sina regler och förordningar kring byggandet. Jag skulle vilja påstå att det är omtanken av naturen som spelat störst roll under åren. Man har strävat att bebygga Sverige på ett sätt som gör att vi fortfarande har mycket natur omkring oss som vi dessutom har tillgång till via allemansrätten.

Vi vet att vi mår bra då och trivs i vårt land.

Givetvis passar inte det så bra ihop med att man måste bygga motsvarande en större stad per år. Att bygga hundratals bostäder kräver uttrymme. Allt som ska byggas kring bostäder som affärer, arbetsplatser, vägar och hela fadderullan kräver också uttrymme.

Så vi måste helt enkelt bestämma oss för hur vi ska bygga. Ska vi förtäta städerna och tappa kontakten helt med naturen eller fokusera på att bygga nya städer?

Sen får man komma ihåg att det är väldigt svårt att bygga billigt. Billigt = dålig kvalite oftast och att man prutar på de mål som Sverige satt upp inom miljö- och energiområdet. Vi måste också komma ihåg att bygger man billigt så kanske livslängden på byggnaderna minskar eller att miljön blir ful såsom det blev i miljonprogrammet.

Att bygga billigt innebär också att man måste hitta billigare mark att bygga på, vilket är ett problem kring storstäderna samt givetvis att man måste hitta kompetenta byggare till alla byggarbetsplatser som ställer upp på att få lägre löner.

Allt det här får vi i våra knän nu mestadels beroende på massinvandringen. Hade vi sluppit massinvandringen så hade vi kunnat bygga Sverige med lägre takt och med omsorg. Vi hade inte haft prispressen uppåt pga stenhård konkurrens utan hade sett en utveckling där många äldre fasas ut i livet och gett plats för ungdomarna utan att behöva bygga 100.000 nya bostäder om året.

Allt hade varit bra med de 15.000 - 20.000 nya bostäder som behövs för att ersätta bostäder som tjänat ut och expandera i sund takt.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-12 kl. 14:13.
Citera
2015-10-12, 14:12
  #7301
Medlem
RettaVisans avatar
2000 nypåstigna om dagen ger ett behov av 30 tiovåningshus, nybyggda per dag!

900 nybyggda höghus per månad till en kostnad av 3 000 000 per lägenhet (lågt räknat) så behöver vi hosta upp i runda slängar 2 700 000 000 per månad, eller 32 400 000 000/år bara för att ge dem bostäder.

32 400 000 000 per år de kommande åren för att husera nypåstigna.

Det motsvarar hela Sveriges Sjukvårdsbudget, I TIO ÅR!... PER ÅR!


Om vi istället hjälpte folk på plats kunde vi husera folk i lyxhotell med pool och fri mat för mindre pengar och samtidigt hjälpa 30 ggr fler.

Varför, varför?
Citera
2015-10-12, 14:17
  #7302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
2000 nypåstigna om dagen ger ett behov av 30 tiovåningshus, nybyggda per dag!

900 nybyggda höghus per månad till en kostnad av 3 000 000 per lägenhet (lågt räknat) så behöver vi hosta upp i runda slängar 2 700 000 000 per månad, eller 32 400 000 000/år bara för att ge dem bostäder.

32 400 000 000 per år de kommande åren för att husera nypåstigna.

Det motsvarar hela Sveriges Sjukvårdsbudget, I TIO ÅR!... PER ÅR!


Om vi istället hjälpte folk på plats kunde vi husera folk i lyxhotell med pool och fri mat för mindre pengar och samtidigt hjälpa 30 ggr fler.

Varför, varför?

Kostnaderna för att flyktingarna ska få det lika bra som andra i Sverige är givetvis ENORMA nästan astronomiska. Helt beroende på att volymen invandrare är helt sanslöst och att allt måste byggas nytt. Det finns inte längre några lediga bostäder.

I praktiken finns inga andra alternativ än tältläger. Inte ens baracker är billiga. Ja, faktiskt egentligen inte ens tält är billiga. Flyktingarna kan inte göra som i varmare länder, bo lite överallt under ett provisoriskt tält byggt av skräp och filtar eftersom vi har vårt klimat. Men det har inte sjuklövern tänkt på.

Vem ska vi skylla på om en flykting fryser ihjäl i vinter?

Fotnot: Dock än sålänge har sjuklövern löst problemet genom att flyktingar får bo i hotell, kursgårdar, idrottshallar.. etc.. vilket kostar enorma mängder pengar, inga billiga lösningar. Men för sjuklövern har pengar inget värde. Det får kosta vad det vill.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-12 kl. 14:21.
Citera
2015-10-12, 14:20
  #7303
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vem ska vi skylla på om en flykting fryser ihjäl i vinter?

Det här var ju världens enklaste fråga. Makten kommer skylla -- PÅ DIG! Det är DITT fel! Ditt fel som inte upplät ditt hem! DU är skyldig att offra ALLT för att MAKTEN ska uppnå godhetsmaximum!

Öppna era stjärtar! MAKTEN ÄR GOD!
Citera
2015-10-12, 18:06
  #7304
Medlem
Kurtan hur ser du på det här? (FB) Danderyds kommun köper in bostadsrätter till ensamkommande flyktingbarn!

Kommer svensken fortfarande kunna köpa sig bostäder i framtiden tror du eller kommer Migrationsverket ta över den marknaden också?
Citera
2015-10-12, 18:57
  #7305
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kurtan hur ser du på det här? (FB) Danderyds kommun köper in bostadsrätter till ensamkommande flyktingbarn!

Kommer svensken fortfarande kunna köpa sig bostäder i framtiden tror du eller kommer Migrationsverket ta över den marknaden också?

Jag tror det är undantagsfall, men det är ekonomiskt rationellt att köpa befintliga bostadsrätter eftersom det är billigare än att bygga nya hyresrätter.

Att vi kan bygga för alla flyktingar som kommer hit finns inte på kartan. Sådana pengar finns inte.
Citera
2015-10-12, 20:23
  #7306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis ja... när det gäller underprissatta hyresrätter... Allt till rätt pris är det inte brist på.

Helt rätt, boende som folk har råd med är det brist på. Men det folk har råd med har hyresvärdar inte råd att hålla då går de flera miljoner minus varje vecka tydligen.
Citera
2015-10-12, 20:24
  #7307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror det är undantagsfall, men det är ekonomiskt rationellt att köpa befintliga bostadsrätter eftersom det är billigare än att bygga nya hyresrätter.

Att vi kan bygga för alla flyktingar som kommer hit finns inte på kartan. Sådana pengar finns inte.

Varför inte? Invandringen påverkar ju inte bostadsbristen alls hävdar ju du.
Citera
2015-10-12, 20:30
  #7308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Knappast jag har tjänat bra på att hyresmarknaden inte fungerar, men jag tycker synd om alla som ska behöva köa i 20-30 år bara för att få ett förstahandskontrakt. Det är inte rimligt och vi måste inse att Sverige är ett specialfall i världen när det gäller vårt system för hyresrätter och hyressättningen.

Vill man begränsa riskerna för en bostadsbubbla måste man från politiskt håll fixa till hyresmarknaden så den fungerar som den ska. Då dämpas priserna på den ägda marknaden till slut.

Fast politikerna får inte göra det för dig då börjar du gråta om att skattepengarna inte läggs direkt på muslimen i form av fickpengar och personliga betjänter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in