2015-10-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo jag lever mitt i verkligheten, med jobb, villa och familj.

SEB började tidigare höja räntorna FASTÄN Riksbanken sänkt.. det är verkligheten oavsett vad du vill den skall vara.

Samtidigt så skall du nog ta en valium nu.. varför svamlar du om undersköterskor på Östermalm? Har jag nämnt undersköterskor, har jag nämnt Östermalm?

För var dag som börsen sjunkit så har svenskens "sparpengar" sjunkit, även detta är fakta.

Ja, från löjligt låga nivåer till inte riktigt lika löjligt låga nivåer. Det är fortfarande snorbilligt att låna.
Nej, det har du inte bokstavligen. Du skrev om personer med 15k i intäkt som har 5-miljoners lån och som sen gnäller på banken när de inte kan betala och om folk i kassan som tycker de har rätt att unna sig en mångmiljonslägenhet. Men det kanske bara är du som får använda dig av målande beskrivningar. Poängen var ju densamma, vilket du säkert förstod.

Ja, det är vanligtvis så det går till när börsen går ner. Man förlorar pengar. Som tur är har de allra flesta inte hela sin buffert i FPC.
2015-10-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Problemet med dig är att du inte lever i verkligheten. Det är lätt att få rätt då. I ena stunden tar du exempel med 4% ränta, i nästa inlägg är det 8% och i ett tredje är det 15%.. osv. Ränteavdragen ska vi minsann inte räkna med, och alla vet ju att vi har massor med undersköterskor med 15k i nettlön som bor ensamma med två barn i en lägenhet på Östermalm. Eller hur var det nu?

I verkligheten har vi nämligen räntor på under 2%, vi ser inga tecken på kraftigt stigande räntor de närmast kommande åren och ränteavdraget lär inte försvinna över en natt. Några undersköterskor med 15k i lön vimlar det inte heller av på Östermalm. Svensken har mer sparpengar i rena pengar än på länge. Andelen av disponibel inkomst vi lägger på boende är lägre än under 90-talet. Däremot håller jag med om att det i många fall är överjävligt dyrt. Men den känslan får jag över när jag ska köpa en Piggelin.

Missade kanske något i ditt svar.. men du menar alltså att det skulle vara tuffare för en med ett par hundra tusen i lån på en mindre ort att klara en 4% ränta men inga problem för en med 3 miljoner i skuld på en större ort, så då kommer den på den mindre orten tvingas att gå ned i pris men den på större ort behöver inte gå ned i pris (kanske tom höja priset) poå sina bostäder vid försäljning?

Kom du fram till detta med grundläggande kurs i ekonomi eller hur gjorde du?
2015-10-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Men om det skulle vara relevant så menar du alltså att det är såpass vanligt med långtidssjukskrivningar att det hotar att påverka bostadsmarknaden?

Nja kanske, men var inte det som jag undrade över, undrade hur banken kollar upp att man fortfarande klarar 7-8% räntor som svenne i banan hävdade?
2015-10-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ja, från löjligt låga nivåer till inte riktigt lika löjligt låga nivåer. Det är fortfarande snorbilligt att låna.
Nej, det har du inte bokstavligen. Du skrev om personer med 15k i intäkt som har 5-miljoners lån och som sen gnäller på banken när de inte kan betala och om folk i kassan som tycker de har rätt att unna sig en mångmiljonslägenhet. Men det kanske bara är du som får använda dig av målande beskrivningar. Poängen var ju densamma, vilket du säkert förstod.

Ja, det är vanligtvis så det går till när börsen går ner. Man förlorar pengar. Som tur är har de allra flesta inte hela sin buffert i FPC.

Jo du kan ju hoppas på vad du vill förstås.. men i min logiska värld, när banker höjer räntor även när RB sänkt är en väldigt klar signal att räntorna är på väg uppåt, jag är säker på att det kommer att gå fortare än vad folk vill.

Är nog samma sorts folk som sparar allt i FPC som köpt sig en bostad för exakt så mycket som banken var villig att låna ut.
2015-10-11, 19:29
Medlem
Citat:
Nja kanske, men var inte det som jag undrade över, undrade hur banken kollar upp att man fortfarande klarar 7-8% räntor som svenne i banan hävdade?
Topp. Kan vi inte enas om att försöka hålla diskussionen om hela marknaden på en generell nivå istället för min kusins morsas grannes, så blir den mer relevant för alla?
Så länge man betalar sin 2-4-6-8% ränta så finns det ju ingen anledning för banken att kolla ens ekonomi.
2015-10-11, 19:31
Medlem
Citat:
Så länge man betalar sin 2-4-6-8% ränta så finns det ju ingen anledning för banken att kolla ens ekonomi.

Var bara det jag undrade
2015-10-11, 20:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vem har sagt att folk flyttar ut vid en ränteökning?

Ja vem har sagt det, de flesta har som sagt var inga som helst problem att klara betydligt högre räntor och kommer prioritera boendet.
2015-10-11, 20:43
Medlem
Citat:
Missade kanske något i ditt svar.. men du menar alltså att det skulle vara tuffare för en med ett par hundra tusen i lån på en mindre ort att klara en 4% ränta men inga problem för en med 3 miljoner i skuld på en större ort, så då kommer den på den mindre orten tvingas att gå ned i pris men den på större ort behöver inte gå ned i pris (kanske tom höja priset) poå sina bostäder vid försäljning?

Kom du fram till detta med grundläggande kurs i ekonomi eller hur gjorde du?

Jag tror inte på några prisnedgångar, nej. Jag har f ö redan svarat på din fråga på förra sidan. Du läser vissa inlägg som fan läser bibeln.
2015-10-11, 21:04
Medlem
Citat:
Då tror jag 4% slår hårdare i mellanstora städer och på vischan. Att det skulle bli någon form av rea i storstäderna för att räntan är 4% känns högst osannolikt.

Så 4% ränta slår hådare mot mellanstora städer som har några hundra tusen i lån än i stora städer med några miljoner lån?

Tror du på det själv eller?
2015-10-11, 21:08
Medlem
Citat:
Så 4% ränta slår hådare mot mellanstora städer som har några hundra tusen i lån än i stora städer med några miljoner lån?

Tror du på det själv eller?
Det finns mångdubbelt fler köpare i en storstad än i de mindre, givetvis påverkar antalet köpare priset.
2015-10-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Läst grunderna i ekonomi? Utbud och efterfrågan, som det är just nu de närmaste 5-10åren? så kommer utbudet bli mindre och mindre eftersom fler och fler vill flytta in i storstäderna samt att det byggs en bråkdel bostäder per år så för mig är det självklart att bostadspriserna kommer öka ju lägre utbud det blir. Till skillnad från värdepapper och aktier så är bostäder ett nödvändigt ont

Läst kapitel 2 om alternativkostnad?
2015-10-11, 21:14
Medlem
Citat:
Det finns mångdubbelt fler köpare i en storstad än i de mindre, givetvis påverkar antalet köpare priset.

Konstigt att det är dyrare i Stockholm än på Manhattan, bor det fler personer i Stockholm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in