2015-10-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och om den är 4% då?

Läs mitt första inlägg igen. Jag tror inte att prisökningen kommer fortsätta som den gör. Jag tror att den kommer avta i fart. Jag tror däremot inte på någon crash. De som är med och leder budgivningarna till de bra objekten i storstäderna har råd med 4% både idag och imorgon. 4% är inget som förändrar våra bovanor. Det som däremot kan hända är att utbudet minskar ännu mer då viljan att flytta på sig minskar. Ännu mindre utbud borgar knappast för några prissänkningar, ff a då de köpstarka storstadsborna - återigen - har råd att betala även vid 4%.

Då tror jag 4% slår hårdare i mellanstora städer och på vischan. Att det skulle bli någon form av rea i storstäderna för att räntan är 4% känns högst osannolikt.
2015-10-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Läst grunderna i ekonomi? Utbud och efterfrågan, som det är just nu de närmaste 5-10åren? så kommer utbudet bli mindre och mindre eftersom fler och fler vill flytta in i storstäderna samt att det byggs en bråkdel bostäder per år så för mig är det självklart att bostadspriserna kommer öka ju lägre utbud det blir. Till skillnad från värdepapper och aktier så är bostäder ett nödvändigt ont

Jag har nog läst mer än grunderna i ekonomi men eftersom en del här påstått att räntan inte har någon större betydelse för priserna så måste jag fråga flera gånger för att verkligen förvissa mig om det finns folk som tror att inte priser sätter sig eller sjunker vid räntehöjningar.
2015-10-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Det är ganska intressant, det finns studier på detta. Det som allt tyder på när räntan går upp är att konsumenterna drar ner på nöjen. Om man får en högre månadskostnad så är det snarare nöjen, resor osv... som blir lidande än att vi flyttar ut i urskogen.
Nej inte flyttar de som redan bor ok. Men de som behöver första lägenhet, ny lägenhet vid skilsmässa eller större när barnen kommer är inte benägna att prisrejsa.
2015-10-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Då tror jag 4% slår hårdare i mellanstora städer och på vischan. Att det skulle bli någon form av rea i storstäderna för att räntan är 4% känns högst osannolikt.

Går ju hitta lägenheter för ett par hundra tusen på mindre orter, menar du verkligen allvar när du menar att du tror 4% skulle slå hårt mot folk och mot priser på bostäder på nån eller två hundra tusen i skuld, men knappt märkas där samma lägenhet kostar tre miljoner?
2015-10-11, 18:53
Medlem
Citat:
Så bankerna vet att folk kan klara av räntor på 7-8% (vilket skulle innebära 300-400 om året i räntor på ett 5 miljonerslån), gör de kontroller på folk som lånade hos dem för 5-10 år sedan där de kollar hur många billån och lån till Thailandsresorna de gjort ender dessa år eller hur gör de? Om någorn plötsligt blir sjukskriven eller arbetslös har då banken koll på detta och kommer springandes och skriker att de måste amortera ner lånet så att de fortfarande kommer klara av 7-8% räntor eller hur gör de?
Lustigt att du alltid försöker bryta ut ett enstaka exempel för att få dina teser att gälla. Det finns ju även folk som vunnit på lotto sen de köpte bostad, är det också relevant?
2015-10-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Lustigt att du alltid försöker bryta ut ett enstaka exempel för att få dina teser att gälla. Det finns ju även folk som vunnit på lotto sen de köpte bostad, är det också relevant?

Vet inte vad du snackar om men min fråga var och är hur vet banken om tex jag fortfarande klarar av 7-8% i ränta, har de ens koll på om jag fortfarande har jobb, e sjukskriven, misstänker att så länge de får in ränta och amortering var månad så är de nöjda.
2015-10-11, 19:04
Medlem
Citat:
...

Problemet med dig är att du inte lever i verkligheten. Det är lätt att få rätt då. I ena stunden tar du exempel med 4% ränta, i nästa inlägg är det 8% och i ett tredje är det 15%.. osv. Ränteavdragen ska vi minsann inte räkna med, och alla vet ju att vi har massor med undersköterskor med 15k i nettlön som bor ensamma med två barn i en lägenhet på Östermalm. Eller hur var det nu?

I verkligheten har vi nämligen räntor på under 2%, vi ser inga tecken på kraftigt stigande räntor de närmast kommande åren och ränteavdraget lär inte försvinna över en natt. Några undersköterskor med 15k i lön vimlar det inte heller av på Östermalm. Svensken har mer sparpengar i rena pengar än på länge. Andelen av disponibel inkomst vi lägger på boende är lägre än under 90-talet. Däremot håller jag med om att det i många fall är överjävligt dyrt. Men den känslan får jag över när jag ska köpa en Piggelin.
2015-10-11, 19:04
Medlem
Citat:
Vet inte vad du snackar om men min fråga var och är hur vet banken om tex jag fortfarande klarar av 7-8% i ränta, har de ens koll på om jag fortfarande har jobb, e sjukskriven, misstänker att så länge de får in ränta och amortering var månad så är de nöjda.
Återigen så diskuterar vi hela bostadsmarknaden. Hur hela marknaden klarar en räntehöjning. Inte hur du, eller en som blivit sjukskriven klarar det. Om man diskuterar en hel population så kommer det alltid finnas enstaka individer som inte är representativa. Då är de inte relevanta att ta upp som exempel. Det vore toppen om du kunde fatta det nån gång. Tack på förhand liksom.
2015-10-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Problemet med dig är att du inte lever i verkligheten. Det är lätt att få rätt då. I ena stunden tar du exempel med 4% ränta, i nästa inlägg är det 8% och i ett tredje är det 15%.. osv. Ränteavdragen ska vi minsann inte räkna med, och alla vet ju att vi har massor med undersköterskor med 15k i nettlön som bor ensamma med två barn i en lägenhet på Östermalm. Eller hur var det nu?

I verkligheten har vi nämligen räntor på under 2%, vi ser inga tecken på kraftigt stigande räntor de närmast kommande åren och ränteavdraget lär inte försvinna över en natt. Några undersköterskor med 15k i lön vimlar det inte heller av på Östermalm. Svensken har mer sparpengar i rena pengar än på länge. Andelen av disponibel inkomst vi lägger på boende är lägre än under 90-talet. Däremot håller jag med om att det i många fall är överjävligt dyrt. Men den känslan får jag över när jag ska köpa en Piggelin.

Jo jag lever mitt i verkligheten, med jobb, villa och familj.

SEB började tidigare höja räntorna FASTÄN Riksbanken sänkt.. det är verkligheten oavsett vad du vill den skall vara.

Samtidigt så skall du nog ta en valium nu.. varför svamlar du om undersköterskor på Östermalm? Har jag nämnt undersköterskor, har jag nämnt Östermalm?

För var dag som börsen sjunkit så har svenskens "sparpengar" sjunkit, även detta är fakta.
2015-10-11, 19:13
Medlem
Citat:
Går ju hitta lägenheter för ett par hundra tusen på mindre orter, menar du verkligen allvar när du menar att du tror 4% skulle slå hårt mot folk och mot priser på bostäder på nån eller två hundra tusen i skuld, men knappt märkas där samma lägenhet kostar tre miljoner?

I vilka mellanstora städer kostar en lägenhet 200k? Vad jag menar är att personerna som bor i Sthlm innerstad och har 3m i lån relativt ofta redan har bra jobb, bra utbildning och en stabil ekonomisk tillvaro i högre utsträckning mot övriga landet. Jag har aldrig sett Lyxfällan stanna till hos en br-innehavare i Sthlm eller Gbg:s innerstad. Däremot är det inte helt ovanligt att man besöker en familj i mindre städer med toppbelånade hus, fyra bilar, sju hästar och lika många maxade kreditkort. DÅ kan det bli svårt med 4%. Men jag kanske är fördomsfull. Detsamma kan i och för sig sägas om dig som tror att storstädernas br-innehavare står och faller på 4% ränta vilket är helt absurt.
2015-10-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Återigen så diskuterar vi hela bostadsmarknaden. Hur hela marknaden klarar en räntehöjning. Inte hur du, eller en som blivit sjukskriven klarar det. Om man diskuterar en hel population så kommer det alltid finnas enstaka individer som inte är representativa. Då är de inte relevanta att ta upp som exempel. Det vore toppen om du kunde fatta det nån gång. Tack på förhand liksom.

Var du som började snacka om lottomiljonärer.
För övrigt så känner jag 2 personer som vunnit flera miljoner på lotto under hela mitt liv och samtidgt känner jag 10 kanske 20 st som antingen förlorat jobbet eller blivit långtidssjukskrivna.. Så JO är lite mer än "enstaka individer" som blir sjuka eller mister jobbet.. däremot så är det "enstaka individer" som vinner miljonvinster på lotto.

Men åter till frågan, ringer sjukkassan eller arbetsmedlingen upp ens bank och talar om att man blivit sjuk eller arbetslös eller hur gör bankerna för att kunna hålla koll på att man klarar 7-8% i räntor?
2015-10-11, 19:18
Medlem
Citat:
Var du som började snacka om lottomiljonärer.
För övrigt så känner jag 2 personer som vunnit flera miljoner på lotto under hela mitt liv och samtidgt känner jag 10 kanske 20 st som antingen förlorat jobbet eller blivit långtidssjukskrivna.. Så JO är lite mer än "enstaka individer" som blir sjuka eller mister jobbet.. däremot så är det "enstaka individer" som vinner miljonvinster på lotto.

Men åter till frågan, ringer sjukkassan eller arbetsmedlingen upp ens bank och talar om att man blivit sjuk eller arbetslös eller hur gör bankerna för att kunna hålla koll på att man klarar 7-8% i räntor?
Men om det skulle vara relevant så menar du alltså att det är såpass vanligt med långtidssjukskrivningar att det hotar att påverka bostadsmarknaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in