2015-10-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Vill du citera det inlägg där jag skrev det så ska jag besvara din fråga. Tack på förhand.

Om påståendet jag citerade gäller konsekvent så är det var en en logisk slutsats och jag ställde därför en följdfråga på ditt påstående.

Jag tolkar din tvärvändning dig som att du inte är konsekvent.
2015-10-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att ta bort ränteavdragen har jag hört sedan jag köpte min första bostad på 90-talet och amorteringskraven förstår jag mig inte riktigt på.

Du kan läsa lite här om hur dumt det kan vara att tror att det om gäller idag gäller i morgon.
http://www.privataaffarer.se/kronika/sa-har-bomarknaden-forandrats-pa-30-ar-74330

Amorterar gör man för att sänka sin skuld, alltså sänka sin framtida risk, för alla vet att förr eller senare kommer inkomsten gå ner (även om det tar ända tills pensionen i vissa fall).
2015-10-11, 10:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Tittar man rent historiskt på vad vi faktiskt lägger i boendekostnader så bor vi just nu rekordbilligt och det ser ut att fortgå länge. Prisnivån går därför att förklara fundamentalt ganska enkelt.

en sak är säker. Det kommer aldrig bli någon rea. Särskilt inte i sthlms innerstad. Det är ett av de bästa och mest säkra köpen just nu trots höga priser. Och det kommer inte att byggas några billiga hyresrätter där inte till alla som vill ha en.
Viljan att konsumera och investera styra av inkomsterna, om de minskar så kommer viljan att betala dyrt minska.
Försvinner ränteavdraget stiger kostnaderna och höjs skatten minskar inkomsterna.
I takt med att priserna stiger kommer även små kostnads och inkomstjusteringar bli kännbara.
2015-10-11, 10:57
Medlem
Citat:
När tror du räntan blir 15%?

Nej självkalrt inte.
Men eftersom räntorna tydligen gör en så liten skillnad för priset på bostäder så kvittar det väl om räntan blir 5, 10 eller 15% eller?
2015-10-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Så du menar att det var tillgången på hyreslägenheter som knäckte den danska och spanska bolånemarknaden?
Definitivt en bidragande orsak ja. (Fast som jag skrev uttalade jag mig inte om Danmark)
2015-10-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om påståendet jag citerade gäller konsekvent så är det var en en logisk slutsats och jag ställde därför en följdfråga på ditt påstående.

Jag tolkar din tvärvändning dig som att du inte är konsekvent.
Det var tvärtom inte en logisk slutsats. Sen föreslår jag att du när du drar en slutsats frågar motpolen om det är så hanhon menar innan du tillskriver denne din slutsats.
2015-10-11, 11:01
Medlem
Citat:
Min fråga var om du ansåg att de som bodde kvar hemma hos mamma och pappa då hade "vuxit upp" till skillnad från de som flyttade hemifrån och fick hjälp av föräldrarna med lån.

Ansvar är den största indikationen på att ha vuxit upp så JA den som bor hos föräldrarna och sparar och utbildar sig är mer vuxna än den som flyttat till en bostad som de inte har råd med eftersom mamma o pappa skall betala, har de dessutom tagit sig ett dåligt avlönat jobb på grund av att de inte orkat studera så är det inte bara omoget utan rent av naivit och idiotiskt att tycka att man har rätt att "unna" sig en lägenhet man inte har råd med.
2015-10-11, 11:01
Medlem
Citat:
Man får inse att man kanske måste bo hemma om man vill köpa en egen bostad. Det är smart att göra så och det borde faktiskt föräldrarna tycka också.

Ju mer man slösar på dyra andrahandshyror desto längre bort är den egna bostadsrätten.
Håller med, men det är inte alla som vill eller faktiskt kan bo kvar hemma, speciellt inte på bystan där det saknas jobb. Moment 22.
2015-10-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bara att sälja min hyresfastighet och mina aktier så är jag skuldfri och även en bra summa på banken, men varför skall jag göra det? Jag blir oavsett skuldfri om 6-7 år PLUS att jag då fortfarande har en hyresfastighet som ger pengar var månad, har fortfarande en aktierportfölj som ger utdelning flera gånger om året.

Låter ju bra, gissningsvis ger ju de investerade pengarna högre avkastning än räntan på lånet ändå? Av samma anledning tycker inte jag att jag behöver amortera speciellt mycket till då pengarna gör sig bättre på andra ställen.

Citat:
Men har förståelse för att du inte förstår sådant du som tror vägen till paradiset är att handla på krita.

Underbar kommentar från någon som just sa att han ser en vinning i att inte vara skuldfri just nu. Jag inser att man är i olika stadier här i livet och när man blir äldre har man det mer förspänt rent ekonomiskt, förutsatt att man är en ekonomisk person såklart. I vissa delar av livet kan det vara vettigt att ha lite högre lån.
2015-10-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ansvar är den största indikationen på att ha vuxit upp så JA den som bor hos föräldrarna och sparar och utbildar sig är mer vuxna än den som flyttat till en bostad som de inte har råd med eftersom mamma o pappa skall betala, har de dessutom tagit sig ett dåligt avlönat jobb på grund av att de inte orkat studera så är det inte bara omoget utan rent av naivit och idiotiskt att tycka att man har rätt att "unna" sig en lägenhet man inte har råd med.
Ok, tack för svar. Och exemplena på de yrken man kunde utbilda sig till för att få jobb överallt väntar jag fortfarande på.
2015-10-11, 11:06
Medlem
Citat:
Vilka yrken syftar du på som man kan utbilda sig till och få jobb varsomhelst?

Har du verkligen så dålig fantasi??

Men alla jobb som endast kräver en laptop och ett internet, kan vara ekonomi, juridik, försäljning osv..
Eller så kan som jag jobba på en oljeplattform, då jobbar man 2 veckor och är fri i 4 veckor, vilket betyder att man kan bo vart man vill, har kolleger som bor i Brasilien, Thailand, Florida, Spanien osv.. Man kan ju förstås välja att bo i Stockholmcity oxå men eftersom det är samma priser på Manhattan så hamnar Stockholmcity väldigt väldigt långt ner på listan.
2015-10-11, 11:10
Medlem
Citat:
Sen föreslår jag att du när du drar en slutsats frågar motpolen om det är så hanhon menar innan du tillskriver denne din slutsats.

Lär ni er inte i skolan nu för tiden att meningar som avslutas med en sån här krumelur "?" är just precis en fråga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in