2015-10-11, 00:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du bryr dig inte om ditt eget öde och livet efter detta så att du ser mina förklaringar som undanflykter och att du inte bryr dig om dem är fullt förståeligt. HAHA vad skulle jag göra undanflykter för? Jag har ingen anledning mer än att presentera sanningen och synliggöra lögnen för er.

Skitsnack! Regn är en process som är noga kontrollerad och reglerad. Vatten blir till gas och åter till vatten. Molnen rör sig i bestämda banor, rör sig med vindens hjälp och ger dött land liv. Processen kan inte skapas av intet. En vis herre har satt detta i verket. Hur mycket jag än förklarar för er så beskriver ni nåt helt annat. Antingen är ni för dumma för att förstå eller så vill ni helt enkelt inte se sanningen.

Verkligen inte. Jag frågar varför människans förstånd är överläget alla andra arter, svarar han med att ha ett starkt förstånd är inte till fördel för arten för att det kräver mycket energi . Han liksom du är för dum för att förstå att om man har ett avancerat förstånd kan man också anstränga sig mindre för att skaffa fram föda. Istället för att svara på frågan, bortförklarar han frågan.

Är du helt dum i huvudet? Du förstår mycket väl vad jag menar med förstånd. Inte nog med att du sätter Guds existens i fråga utan du vill sätta fenomenet förstånd i fråga också, Är du dum i huvudet på riktigt eller? Med förstånd menar jag att kunna skapa allt synen kan se. Bilar, flygplan, andra teknologiska ting men också att vi kan filosofera och begrunda tillvaron. Vi är den enda arten som kan göra allt som andra arter inte kan. Vi kan fånga fågeln som flyger i luften, vi kan fånga ett lejon, varg, elefant, orm, fisk. Kort sagt råder vi över alla andra arter i haven, i luften och på jorden. Genom att använda vårt förstånd kan vi överraska alla andra arter, stora som små. Vi kan tom attackera och förgöra arter som inte syns med blotta ögat, allt genom att använda vårt förstånd. Vi kan kort och gott göra allt i den fysiska världen med hjälp av förståndet.

Skitsnack! Människoarten är den enda arten som känner ansvar inför sig själv, sina medmänniskor, livet, miljön osv. Andra arter som känner ansvar gör det på grund av att de är programmerade av den vise att känna ansvar men endast inför sina ungar, bo och territorium. Människans ansvar kan inte jämföras med andra arters. Varje människa är programmerad att känna ansvar inför allt som andra arter saknar ansvar för.

Skitsnack! oavsett vad ni tar för argument kommer ni icketroende aldrig ifrån att förståndet hos människan är ett ypperligt bevis på att Gud har skapat människan endast för att hon ska känna honom och dyrka honom annars väntar en besvikelse vas like aldrig skådats av mänskligheten. Beträffande ditt torftiga svar att en art måste vara bäst på nåt är bara skitsnack. Om vi tar snabbhet som ett exempel så vet vi att snabbhet existerar hos många olika arter, leopard, tiger, katter, vissa hundar, vargar och många fler har snabbhet. Alltså är snabbhet ingenting unikt som endast finns hos en enda art. Det finns flera olika arter som har bra luktsinne. Bra luktsinne är inte unikt för en enda art, samma sak är det med synen och hörseln osv. Förståndet däremot är unikt hos människan och detta kan inte bortförklaras. Och det är precis förståndet som Gud kommer ställa varje människa till svars för. Hade du inte fått ett förstånd som du kunde använda kommer varje själ att tillfrågas.

HAHHA, du är urbota dum i huvudet. Ja, visst är det Gud som styr antalet individer mellan könen. Inget annat kan styra det annat än en tänkande, vetande, allsmäktig entitet. Precis som människan kan programmera en dator att bete sig på ett visst sätt, har Gud den vise programmerat processen att inte bete sig hur som helst utan att ge en perfekt fördelning mellan könen.

, men innan människan fanns då? Vad åt andra arter? Din dumma fan! Det människor har gjort är att korsa några få fruktarter och detta har inte pågått hur länge som helst. Du kommer inte ifrån, hur mycket du än försöker att frukter och grönsaker med välluktande, smak, och färg fanns där redan innan människan fanns. Även detta är ett ypperligt bevis på den vises allsmäktighet. Så även om inte alla profeter fanns hade det räckt med endast förståndet för att känna och dyrka herren.

Allt detta är mer än bevis. Endast förståndet hos människan är bevis för att inte tala om alla frukter, grönsaker, livet självt, vattnet på jorden, antalet pojkar och flickor, hur ett barn blir till av en enda spermier och vilket mirakel som sker under dessa 9 månader i kvinnas sköte, molnens rörelse, regn, livet och döden och mycket mer. Ja det är bevis på att en ingenjör, en allsmäktig ingenjör har satt sin plan i verket och tids nog ska du och alla andra åter till honom. Det längsta du kan vänta på mötet med herren är 80 somrar om du är 20 år idag och hinner bli 100. 80 somrar är inte en lång tid och detta är det längsta du får vänta på ditt möte med honom.
OMG! Jag kan fan inte skriva dessa bokstäver större,även om det i vissa fall skulle behövas...

OK,första "lögnen".. Ooo,att jesus var en "politiker" att han enbart försökte bli Judarnas Konung för egen snöd jävla vinnings-skull?

Att Bibeln mer eller mindre är ett falsarium,som frisserats efter "politisk vind" egen vinning och troners vara,eller icke vara?

"med hjälp av förståndet" och givetvis mammons kraft,så försökte VW ta ihjäl några tusen judar till...

Ansvar inför sig själv?? ÄR DU PÅ RIKTIGT??? Vissa säger Hitler var en "taskig" kille,kolla då Stalin,han SVALT ihjäl EN MILJON av sina egna i Stalingrad (passande namn va?) under WWII... ANSVAR!!??? Fy fan,kunde jag slå ihjäl varenda... nej,inte ens värt ansträngningen..
(redan under första tusenåret så skövlades städer i (nuvarande) Europa,hela städer 10-20-tusentals slaktades,i "korsets namn"..)

ANSVAR?? BWAHAHAHA!!! (garvböl!) Ja,fråga de muslimska "bárnen"(18-30 åriga män) som kommer hit om de känner "ansvar" för oss,eller om de bara vill ta vårt land och utrota oss? T.O.M invandrarna (som jag gillar och umgås dagligen med) på jobbet säger "Fi faaan,vad gor di med vårat laound? De kommer ju att knolla oss!" Ja,de kommer att ta över,inget snack om saken..

Läs gärna "heligt blod,helig gral",så kommer Du också inse att vi ALLA bara är brickor i ett jävla SPEL,där de som fuckar oss mest/bäst i röven blir kung och därmed VINNER!!

BARA politik alltsammans... tvi:
Citera
2015-10-11, 05:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du bryr dig inte om ditt eget öde och livet efter detta så att du ser mina förklaringar som undanflykter och att du inte bryr dig om dem är fullt förståeligt.

Citat:
HAHA vad skulle jag göra undanflykter för?

Din egen snuttefiltism och logiska inkompetens.
Citera
2015-10-11, 10:14
Medlem
Citat:
Vad ska jag bemöta egentligen? HAHA vad har Eu och flykting med den här tråden att göra? Vi diskuterar Guds existens. Du vet, alltså religion inte politik.
Religion handlar inte bara om guds existens. Religion, makt, politik och enorma rikedomar är tätt sammankopplade, både historiskt och i nutid.

Vi kan se hur religiösa maktmän har sugit ut vanligt folk på deras pengar och skaffat sig stora rikedomar och makt i samhället genom hot om straff från gud och att de vet guds vilja. De är bra exempel på människor som har ägnat sig åt dödssynderna girighet och högmod. Titta hur äckligt kommersialiserad kristendomen är i USA även idag. Titta runt i världen och se hur krig, politik och religion hör ihop. Om du inte tänker på makt, ekonomi och politik när du pratar om religion så förstår du inte helheten med det vidriga vidundret som vi kallar för religion. Religion har ställt till med otroligt mycket elände i världen historiskt och gör det även idag.
Citera
2015-10-11, 10:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Religion handlar inte bara om guds existens. Religion, makt, politik och enorma rikedomar är tätt sammankopplade, både historiskt och i nutid.

Vi kan se hur religiösa maktmän har sugit ut vanligt folk på deras pengar och skaffat sig stora rikedomar och makt i samhället genom hot om straff från gud och att de vet guds vilja. De är bra exempel på människor som har ägnat sig åt dödssynderna girighet och högmod. Titta hur äckligt kommersialiserad kristendomen är i USA även idag. Titta runt i världen och se hur krig, politik och religion hör ihop. Om du inte tänker på makt, ekonomi och politik när du pratar om religion så förstår du inte helheten med det vidriga vidundret som vi kallar för religion. Religion har ställt till med otroligt mycket elände i världen historiskt och gör det även idag.

Religionens liksom ideologins samhälleliga uppgift är att legitimera makt och förneka eller förringa sociala och ekonomiska orättvisor. Därför förändras religionens form beroende på vilket samhälle religionen existerar i. Religionen är samhällets resultat och inte dess orsak. Ändå skulle religion inte finnas om vi inte hade en biologisk förmåga att uppleva andlighet och så kallade religiösa känslor. Därmed är religion lika verklig som normer, regler och lagar eftersom de också bara kan uppstå för att vi känner empati, är sociala varelser och värnar om rättvisa. Medvetandet är också en sort verklighet som inte heller kan kan kokas ned till kroppslig fysisk form.
Citera
2015-10-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Religionens liksom ideologins samhälleliga uppgift är att legitimera makt och förneka eller förringa sociala och ekonomiska orättvisor. Därför förändras religionens form beroende på vilket samhälle religionen existerar i. Religionen är samhällets resultat och inte dess orsak. Ändå skulle religion inte finnas om vi inte hade en biologisk förmåga att uppleva andlighet och så kallade religiösa känslor. Därmed är religion lika verklig som normer, regler och lagar eftersom de också bara kan uppstå för att vi känner empati, är sociala varelser och värnar om rättvisa.
Jag håller inte med, religion är knappast en passiv bieffekt av resten av samhället. Vår förmåga att uppleva "andlighet" betyder inte att det är en självklarhet att vi ska ha dessa "superorganismer" som stora religioner är. De är en som en cancersvulst på samhället som förstör folks medvetande med onödiga tabun, rädsla, bristande logik och lyfter fram felaktiga verklighetsbeskrivningar som fakta.

Det går att ha tankar kring mening med livet, om något händer efter döden, hur allt skapades och oförklarliga saker utan någon maktkåt präst, imam och dylikt som bankar folk i skallen med regler, sanningar och tabun samtidigt som de tjänar pengar på att förmedla "sanningen". Religioner är vedervärdiga otyg i samhället.

Citat:
Medvetandet är också en sort verklighet som inte heller kan kan kokas ned till kroppslig fysisk form.
Vi vet att det vi uppfattar som medvetande på människor beror av den kroppsligt fysiska formen "hjärnan" och de kemiska processer som pågår i den. Vart man ska dra gränsen för medvetande i övrigt (t.ex för artificiell intelligens eller för insekter och andra djur än människan) är snarare en språklig definitionsfråga än ett fysiskt mysterium. Det är vi människor som har kommit på ordet "medvetande" och att man ska resonera kring detta, det förändrar ingenting i den verkliga verkligheten.
Senast redigerad av Macbajs 2015-10-11 kl. 12:23.
Citera
2015-10-11, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi vet att det vi uppfattar som medvetande på människor beror av den kroppsligt fysiska formen "hjärnan" och de kemiska processer som pågår i den. Vart man ska dra gränsen för medvetande i övrigt (t.ex för artificiell intelligens eller för insekter och andra djur än människan) är snarare en språklig definitionsfråga än ett fysiskt mysterium. Det är vi människor som har kommit på ordet "medvetande" och att man ska resonera kring detta, det förändrar ingenting i den verkliga verkligheten.

Jag vill gå så långt (men inte hela vägen i ditt resonemang) i en support av ditt perspektiv som att säga, att (filosofisk) "absolut idealism" med stor, STOR sannolikhet är en semantisk konstruktion.
Citera
2015-10-11, 17:20
Medlem
Citat:

Skitsnack! Vi diskuterar specifikt Guds existens och inte Eu, flyktingar eller nåt dylikt.
Citera
2015-10-11, 17:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi diskuterar specifikt Guds existens och inte Eu, flyktingar eller nåt dylikt.

Ja. Så du kan återgå till ID, "finetuning" etc.
Citera
2015-10-11, 19:37
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Det handlar inte om att forskarna ljuger. Det handlar om att många inte vill tro på Gud och vill ta till andra alternativ. Inte alla forskare som tror på Evolution och inte heller är evolution fakta. Den är en teori skapad av de som inte vill tro på Gud. Teorin revideras och läggs till hela tiden för att göra den så vattentätt som möjligt men det funkar inte eftersom teorin inte är fakta utan endast en teori.

If you're denying evolution then you are calling the vast majority of researchers liars. Darwin was a believer, although he did express doubt later on in his life. And there are plenty of believers today that accepts the massive amounts of evidence for evolution, even the Pope does.

"Just a theory"is one of the stupidest things you can say. As though it weren't true because it's just "a theory". The fact is that an overwhelming amount of evidence supports Darwin's theory of evolution. A scientific theory is an explanation of some aspect of the natural world that has been substantiated through repeated experiments or testing. You're confusing the word theory with the word hypothesis.

Citat:
Du kan säga vad du vill. Jag har förstått evolution helt och hållet och vet om att evolution inte kan äga rum. Det är omöjligt! Evolution är inte fakta det finns människor i alla kategorier; dvs läkare, forskare, ingenjörer osv som avvisar teorin. Evolution har aldrig bevisats.

Yes and they are rejecting it because there ancient book tells them God made Adam out of sand and Eve out of his rib 5000 years ago. and there's no way you have completely understood evolution, but sure go ahead and explain it to me, as the stupid Koran says "Bring your proof (of what ye state) if ye are truthful."

There's plenty of evidence for evolution, here's a short video that explains what they are: https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg

Citat:
Just precis. Även de var människor. Ge mig en enda art av de arter som idag existerar mer än människan som har lika avancerad förstånd som människan.

They were different species of humans, just like there are different species of cats etc. but okay, we haven't found any other intelligent life in the universe yet, even though there are an estimate of 500 million habitable planets in our galaxy alone, let's take an example close to home, AI. They beat us at chess, Jeopardy and many other games, and now they're IQ is comparable to a young child

http://phys.org/news/2015-10-ai-machine-iq-score-young.html

Citat:
Citat:
: Roger
The biggest reasons to our technological advancements is not our great minds, but because we are social animals that cooperate and we pass along what we learn to our children. Have you ever heard expression "standing on the shoulders of giants"? That's what were doing when we invent the next generation of mobile phones etc. or maybe more like standing on a giant tower of people who contributed a little bit
Citat:
demontrams
Du måste vara dum i huvudet. Även möss är sociala varelser, inte fan tillverkar de atombomber.

They don't pass along knowledge to their children the way we do either. I suggest you work on your reading comprehension. And you're not building any nuclear bombs either, only the smartest amongst us working together do that.

Citat:
hahaha, vad har det med saken att göra? elefanter är så stora att de behöver mycket energi för att överleva. Inte så smart sätt eftersom det gör det svårare att överleva. Tycker du man kan resonera så. Ni ateister är verkligen dumma i huvudet så man häpnar.

again, you need to learn how to be properly. I've shown you several examples of species with comparable intellect to humans, and you're obviously missing the point that high IQ isn't a necessity for survival, and big brains cost a lot of energy.

Citat:
Åhh det blir bara bättre och bättre. Vi har redan redogjort för att det föds nåt mer andel pojkar men att eftersom pojkar är mer rastlösa av naturen så omkommer de i olyckor oftare och även dör tidigare än kvinnor. Alltså perfekt 50-50.

No you idiot, it's not "perfectly 50-50". Do you seriously believe that there is one male per every female alive on the planet? it's close, because it's evolutionary stable. It is not necessarily due to any Almighty Creator, we can explain it with natural processes and all the evidence point in that direction.

Citat:
Men din idiot!!! VAD satte dit kemikalierna? Vad utrustade arterna med att känna smak? Du slutar inte förvåna! Varför beskriver du för mig vad frukter består av? Det är som att säga; Vem har byggt det här huset varpå du svarar huset har tre våningar, vardera består av 3 rum och badrum. Du är verkligen dum i huvudet.

Nothing put the chemicals there. Your basic premise is way premature, you assume that somebody put them there, and that somebody must in your mind be "god". The chemicals formed through natural processes, and we can replicate a lot of that in the lab. Does that mean we are God?(not you, we who can actually do it )?
Citera
2015-10-11, 19:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad ska jag bemöta egentligen? HAHA vad har Eu och flykting med den här tråden att göra? Vi diskuterar Guds existens. Du vet, alltså religion inte politik. Hur urbota förvirrat är inte ditt förstånd?! Jag kan svära på den vise att du lider av nån form av utvecklingsstörning.

HAHAH, Socialbidrag, flykting, Eu är dina nyckelord i en tråd där Guds existens diskuteras Mitt erbjudande kvarstår. Ta det per PM eller starta en tråd om specifika ämne så deltar jag. Jag lovar. Men det är för svårt för dig att klara av. Det blir för mycket för din adhd hjärna.
Du saknar bara argument att bemöta mig med, därför producerar du sådan här dynga och den andra du försökt dig på kelb.

Vi som civilisation är helt överlägsen er araber så enkelt är det bara. Och enligt normal religiös doktrin ger det att Gud belönar den han älskar om han finns.

Oss belönar han tydligen extra genom att ni bombar era länder sönder och samman.

Så jag ställer frågan igen till dig kelb, nu för tredje gången, vad har ni att lära oss eller ska jag konstatera att skammens tystnad är ditt svar?
Citera
2015-10-11, 19:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Religionens liksom ideologins samhälleliga uppgift är att legitimera makt och förneka eller förringa sociala och ekonomiska orättvisor. Därför förändras religionens form beroende på vilket samhälle religionen existerar i. Religionen är samhällets resultat och inte dess orsak. Ändå skulle religion inte finnas om vi inte hade en biologisk förmåga att uppleva andlighet och så kallade religiösa känslor. Därmed är religion lika verklig som normer, regler och lagar eftersom de också bara kan uppstå för att vi känner empati, är sociala varelser och värnar om rättvisa. Medvetandet är också en sort verklighet som inte heller kan kan kokas ned till kroppslig fysisk form.
En alldeles för förenklad bild av samspelet mellan religion och samhälle,
bättre då att se det symbiotiskt.
Citera
2015-10-11, 21:29
Medlem
Citat:
Skitsnack! Vi diskuterar specifikt Guds existens och inte Eu, flyktingar eller nåt dylikt.
Tråden är tänkt att enbart tänkt att handla om guds existens, ja, men ditt påstående om att religion enbart handlar om guds existens och att politik inte är förknippad med religion är fortfarande felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vill gå så långt (men inte hela vägen i ditt resonemang) i en support av ditt perspektiv som att säga, att (filosofisk) "absolut idealism" med stor, STOR sannolikhet är en semantisk konstruktion.
Okej, vad skiljer ditt synsätt ifrån mitt enligt dig? Vad är det som gör att du inte vill gå lika långt som mig i ditt resonemang?
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
jag gillar serien V.. jag önskar så att Gud kunde tala på en storbildsskärm - över hela jorden..
Men icke att förglömma; Pengar är människors 'GUD' - den allsmäktiga fadern har inga pengar.. så han kan inte hyra in en 'hacktevist-grupp till att sprida sitt meddelande - Gud har dock kunskapen att bygga en 'skeleton'-key* till internet, men han inser att allt detta bara skulle göra 'honom' till en falsk-prophet - precis som hon i V..
Jag hoppas att du skojar när du säger att gud skulle behöva pengar för att hyra hackers...
Det enda sättet jag kan komma på för att få mig att acceptera att det är en gud som sprider ett budskap och inte en avancerad rymdvarelse med teknik eller krafter som får den att verka gudalik likt Q i Star Trek, det vore nog att magiskt förändra min hjärna och mitt medvetande direkt genom att radera alla mina tveksamheter, dvs "hacka min hjärna" med guds allsmäktiga magi. Det skulle en allsmäktig gud kunna göra.

Om den allsmäktiga guden finns så har den uppenbarligen inte gjort detta eftersom jag inte tror på någon gud. Biblar och koraner osv är bara värdelöst skitsnack, en allsmäktig gud skulle väl inte ägna sig åt en så fullständigt misslyckad och diffus kommunikation med mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in